Verder als 1996 wou ik eerst niet teruggaan want
de databank van de OECD gaat maar terug tot 1994, en in dat jaar waren er al 8 betreffende Europese landen die geen cijfers hadden.
maar ondertussen iets gevonden wat wel teruggaat tot 1970:
http://stats.oecd.org/Index.aspx // transport
direct:
http://stats.oecd.org/ViewHTML.aspx?Theme=ROAD_INJURY_ACCIDENTS&DatasetCode=ROAD_INJURY_ACCIDENTS(selecteer variable: < Fatalities > )
Dus zelfs nog voor de oliecrisis in 1973, toen er nog geen snelheidsbeperkingen waren op snelwegen en expresswegen. Toen er nog geen gordel of gordelplicht was, en relatief zeer onveilige auto´s qua passieve veiligheid.
Maar na de oliecrisis begon D, ook omwille van hun blijvende ´niet-snelheidsbeperking´ op hun autobahnen, en de andere hoogste limieten in Europa, aan een serieuze inhaalbeweging qua verkeersveiligheid en handhaving op alle gebied.
Nederland zat zeker niet stil.
Be en NL hielden na de oliecrisis aan hun snelheidsbeperkingen vast
(NL verhoogde wel pas later van 100 naar 120 kmh, einde 1988)
Toen in 1970 (en ervoor) was namelijk Be iets veiliger als Duitsland ( x jaren), alleszins statistisch van 1970 tot 1975:
1970 1971 1972 1973 1974 1975 1980 1981 1982 1983 1984 1985 1990* 1995
Belgium 2 950 3 070 3 130 2 920 2 670 2 346 2 396 2 216 2 064 2 090 1 893 1 801 1976 1505
Germany 19 193 18 753 18 811 16 302 14 614 14 870 13 041 11 674 11 608 11 732 10 199 8 400 7906 9454#
Netherlands 3 180 3 170 3 260 3 090 2 550 2 321 1 997 1 807 1 710 1 756 1 615 1 438 1376 1334
1970:
West-Duitsland: 61,00 milj inw en 19193 verkeersdoden of
31,4 verkeersdoden/100.000 inw.
België: 9,64 milj inw en 2950 verkeersdoden of
30,6 verkeersdoden/100.000 inw.
Nederland: 12,96 milj inw en 3180 verkeersdodenof
24,5 verkeersdoden/100.000 inw.
...
einde 1973-1974 oliecrisis, 1974 snelheidsbeperkingen op alle snelwegen, enkel D schafte ze in 1975 terug af.
1975:
West-Duitsland: 61,64 milj inw en 14870 verkeersdoden of
24,1 verkeersdoden/100.000 inw.
België: 9,73 milj inw en 2346 verkeersdoden of
24,1 verkeersdoden/100.000 inw.
Nederland: 13,5 milj inw en 2321 verkeersdoden of
17,2 verkeersdoden/100.000 inw.
1980:
West-Duitsland: 61,66 milj inw en 13041 verkeersdoden of
21,1 verkeersdoden/100.000 inw.
België: 9,8 milj inw en 2396 verkeersdoden of
24,4 verkeersdoden/100.000 inw.
Nederland: 14,09 milj inw en 1997 verkeersdoden of
14,2 verkeersdoden/100.000 inw.
.....
1985:
West-Duitsland: 61,02 milj inw en 8400 verkeersdoden of
13,8 verkeersdoden/100.000 inw.
België: 9,85 milj inw en 1801 verkeersdoden of
18,3 verkeersdoden/100.000 inw.
Nederland: 14,45 milj inw en 1438 verkeersdoden of
10 verkeersdoden/100.000 inw.
1988 NL voerde 120 kmh in ipv 100 kmh van de oliecrisis, omdat iedereen te snel reed...*1990
West-Duitsland: 63,72 milj inw en 7906 verkeersdoden of
12,4 verkeersdoden/100.000 inw.
België: 9,95 milj inw en 1976 verkeersdoden of
19,9 verkeersdoden/100.000 inw.
Nederland: 14,89 milj inw en 1376 verkeersdoden of
9,2 verkeersdoden/100.000 inw.
*3 okt 1990 Deutsche Vereinigung, cijfers 1990 zijn nog officieel zonder ex-DDR.
#1995:
#Duitsland: 81,81 milj inw en 9454 verkeersdoden of
11,6 verkeersdoden/100.000 inw. # erfenis DDR
België: 10,13 milj inw en 1505 verkeersdoden of
14,9 verkeersdoden/100.000 inw.
Nederland: 15,42 milj inw en 1334 verkeersdoden of
8,7 verkeersdoden/100.000 inw.
In
1996/1997 haalde Be met 1356/1364 verkeersdoden op gemiddeld 10,16 milj inwoners een opmerkelijk voorlopig laagtepunt van ~
13,3 verkeersdoden/100.000 inw. om dan terug te stijgen en in 2002 pas terug 1353 verkeersdoden te halen. (2002 had voor de natelling wel 1315 doden) ;
daarna volgde een dalende trend die in ´05/06/07 quasi 3 jaren stabiliseerde met 1.071/1.075/1.089 doden;
in 08 hadden we dan "plots" 944 doden, en wslk in ´09 : 955* geschatte...

...
of 2009:
Duitsland: 82,0 milj inw en 4152 verkeersdoden of
5,1 verkeersdoden/100.000 inw.
België: 10,8 milj inw en 955* verkeersdoden of
8,8 verkeersdoden/100.000 inw.
Nederland: 16,5 milj inw en 720 verkeersdoden of
4,4 verkeersdoden/100.000 inw.
... en -uitvluchten als- lintbebouwing enz... waren er in de 70´s ook al...

btw , NL was altijd al verkeersveiliger als veel minder dichtbevolkt D (wat de gereden snelheden=ongevalgevolgen verhoogd) ;
een beter vergelijkbare deelstaat zoals
Nordrhein-Westfalen heeft namelijk maar 620 verkeersdoden op 18 milj inw. in 2009,
of
3,4 verkeersdoden/100.000 inw.