Er zijn een aantal mensen in dit land die nog altijd dromen van een lagere snelheid. Meestal zijn het zelf onbekwame chauffeurs en zien ze dat als enige oplossing om zelf zonder brokken door het verkeer te raken.
Reeds in 2004 schreef ik op een nu ter ziele gegane forum dat er 'verkeersdeskundigen' aan het lobbyen waren voor volgende regeling:
- BBK 30 km/u
- secundaire wegen 50 km/u, uitzonderlijk op 2x2 70 km/u
- snelwegen 90 km/u
De artikels in de media zijn wsl. weer een insteek om dit er toch door te krijgen. Bij deze snelheidslimieten komt dan ook telkens de begrenzer in de discussies voor. Ik maak het echter dagelijks mee dat een goeie stamp op het gaspedaal mij veiliger uit een situatie haalt dan een stamp op de rem. Dan ga je wel even over de snelheidslimiet, maar mensen die niet inzien dat dit voorvalt rijden niet veel met de wagen.
Hoe dan ook, het mag ondertussen duidelijk zijn dat de verlaging van de snelheid van de laatste 7 à 8 jaar niks heeft uitgehaald. Het aantal doden in het verkeer is wel gedaald, maar er zijn andere factoren die meespelen. On dezelfde periode is de gordeldracht enorm toegenomen, wat een zeer positieve invloed heeft en zijn de voertuigen veiliger geworden. Deze laatste twee effecten zijn zelfs sterker dan de daling die we zien. Dus is er iets dat dit tegenwerkt. Het zou me niet verbazen dat dit net de snelheidsverlagingen zijn. Zeker omdat de snelheidsverlaging een rotmentaliteit heeft versterkt bij de Belgen. Waarom voorrang geven als de andere toch kan stoppen?
Om te eindigen een positieve noot. Het is makkelijk om een duidelijke verlaging van de verkeersdoden in België te verkrijgen met volgende simpele maatregelen:
- strenge controle op VVR, gecombineerd met een duidelijk doordacht plan waar VVR-kruispunten relevant zijn. Slecht geplaatste VVR's dienen weggehaald te worden.
- strenge controle op gordeldracht
en dan voor de snelwegen waar het hier toch over gaat:
- controle op middenstrook en linksklevers
- controle op afstand, in België rijdt de meerderheid van de chauffeurs op een afstand die korter is dan die in Duitsland je rijbewijs kan kosten.
- inhaalverbod vrachtwagens in bepaalde zones en op bepaalde uren en streng gecontroleerd