Auteur Topic: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen  (gelezen 11122 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Gepost op: donderdag 02 september 2010 - 16:05:56 »
Vanmiddag (2/9/2010) op De Standaard online : meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen.

Benieuwd naar de insteek van onze vriend Michel?  Behoudens het communautair geladen zijn van dit artikel is dit voor mij een voorbode om de snelheid op de snelwegen binnenkort te verminderen.

Dat men dan eens de moed heeft om alle in België ingeschreven voertuigen begrensd homologeert op max 120 km/uur.

Volgens mij gaan we boven de 1000 uitsteken dit jaar, intriest, maar het bewijs dat het verkeersveiligheidsbeleid niet werkt, dure flitspalen ten spijt. 

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 02 september 2010 - 16:39:41 »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 02 september 2010 - 18:27:13 »
Volgens mij gaan we boven de 1000 uitsteken dit jaar, intriest, maar het bewijs dat het verkeersveiligheidsbeleid niet werkt, dure flitspalen ten spijt. 
dat ze eens inzien dat verkeersveiligheid niet alleen snelheid is
jij leest meer doden op de snelwegen en je schrijft dat dit te wijten is aan snelheid
wat heb je om dit te staven?
de meeste stomiteiten die ik op de snelweg zie gebeuren gebeuren op de rechtse strook aan minder dan 90 km/u
dus zelfs de vrachtwagens zijn niet de oorzaak
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 02 september 2010 - 18:50:13 »
Als je het artikel leest, weet je dat de verschillen statistisch insignificant zijn. Als er dit jaar op een snelweg een auto met vijf inzittenden van een talud afdondert en de vijf inzittenden uit het voertuig geslingerd worden en allen komen te overlijden, knalt de statistiek naar een stijging van 10%.  Doe hetzelfde met een bus met 70 polen waarvan er 25 komen te overlijden en je wordt ziek van de procentuele stijging van het aantal verkeersdoden op snelwegen dat jaar, maar die bus zal niet sneller dan 100 hebben gereden.

Zoals verwacht hebben de flitspalen op de snelwegen en de signalisatie op de E313 en R1 dan ook geen enkel effect op de verkeersdodenstatistieken.

De statistiek zal daarentegen wel misbruikt worden om snelheidslimieten op ringsnelwegen af te kondigen, zoals de R0 waar je nu nog 120 mag.

Niet dat dat veel scheelt: bij vlot verkeer rijdt het verkeer op het linkervak op de R1 ook gewoon +120 km/u.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 02 september 2010 - 19:14:28 »
Dat men dan eens de moed heeft om alle in België ingeschreven voertuigen begrensd homologeert op max 120 km/uur.
Deze uitspraak illustreert nóg maar eens hoe triestig het gesteld is in dit land
Met dergelijke uitspraken kan het alleen maar verslechteren *zucht*

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 02 september 2010 - 21:32:44 »
Vanmiddag (2/9/2010) op De Standaard online : meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen.
Als je ziet hoe ze er bij liggen, en lagen deze winter, hoeft dat toch niemand te verwonderen ???

Extra technologie helpt geen blaas als je basis-infrastructuur al niet deugt om te beginnen, je verspilt er enkel de schaarse middelen aan (wat Crevits dus al gans haar beleidsperiode aan het doen is).
Als die technologie dan ook nog zo belabberd gebruikt wordt als op de E313/34 / Antwerpse Ring, dan maak je de boel ONveiliger ipv veiliger.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 02 september 2010 - 22:22:08 »
Vanmiddag (2/9/2010) op De Standaard online : meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen.

Benieuwd naar de insteek van onze vriend Michel?  Behoudens het communautair geladen zijn van dit artikel is dit voor mij een voorbode om de snelheid op de snelwegen binnenkort te verminderen.

Dat men dan eens de moed heeft om alle in België ingeschreven voertuigen begrensd homologeert op max 120 km/uur.

Volgens mij gaan we boven de 1000 uitsteken dit jaar, intriest, maar het bewijs dat het verkeersveiligheidsbeleid niet werkt, dure flitspalen ten spijt.  

Ik kan alleen maar zeggen dat in Denemarken de verkeersdoden zelfs met 25% daalden -alle wegen 2004 tov 2003 - in het eerste jaar nadat men...
de max-snelheid op 55% van hun snelwegen met 20 kmh verhoogd had. (van 110 kmh naar 130 kmh vanaf 1 mei 2004*)
De 2 jaren erna 2005* en 2006* ging de daling verder, tot in 2007 - 2008 er plots weer 2 jaren een sterke stijging was, die wel even plots in 2009 weer verdween en het beste niveau van 303 doden haalde.

Specifiek op hun snelwegen (motorways) was de dalende tendens minder sterk, maar wel op hun expresswegen (autowegen).

De verkeersonheilsexperten vielen allemaal van hun stoel, slechts weinigen dachten dat het zo wel ging lukken.

Natuurlijk met begeleide maatregelen zoals een veiligheidscheck van alle snelwegen (in ´t bijzonder die tot 130 kmh verhoogde), en verbeteren van de snelwegrandinfra en wslk navenant onderhoud.

Ook de handhaving op snelheid werd strenger (hogere boetes), wel zonder flitspalen want DK heeft er geen, of toch ondertussen hebben ze er 10, 4 op 50 kmh en 6 op 80 kmh.
http://www.scdb.info/de/software-statistik/

Bron DK, metingen gedurende 1 maand lang voor (april) en 1 maand lang (mei) na de verhoging:
http://www.vejdirektoratet.dk/dokument.asp?page=document&objno=78281

Ge ziet dat de gemiddelde snelheid op ´130 kmh-snelwegen´ -tijdens de metingen - zelfs met 1,1 kmh daalde tov dezelfde ´110 kmh-snelweg´...
Maar hoe lang dat duurde is een andere vraag, in elk geval daalden de "zware overtreders" opmerkelijk en haalden het gemiddelde gevoelig omlaag.

Hier vindt ge de prachtige databank van statistieken in DK:
http://www.statbank.dk/statbank5a/selecttable/omrade0.asp?SubjectCode=12&PLanguage=1&ShowNews=OFF
bvb
1. Verkeersdoden alle wegen:
Citaat
http://www.statbank.dk/statbank5a/SelectOut/PxSort.asp?file=20109222134472013576UHELDK1&PLanguage=1&MainTable=UHELDK1&MainTablePrestext=Injured and killed in road traffic accidents&potsize=10

Injured and killed in road traffic accidents

casualty    region         2000    2001    2002    2003      2004*   2005*   2006*   2007    2008    2009    
Killed    All Denmark      498      431      463      432        369      331       306      406      406      303


2-9-2010 Danmarks Statistik , www.statbank.dk/UHELDK1
2. De verkeersdoden op hun autosnelwegen en autowegen sinds 2001:
Citaat
http://www.statbank.dk/statbank5a/SelectOut/PxSort.asp?file=2010922292972013576UHELD9&PLanguage=1&MainTable=UHELD9&MainTablePrestext=Injured and killed in road traffic accidents&potsize=18
casualty    type of road    2001    2002    2003     2004*   2005*   2006*   2007    2008    2009    
Killed         Motorway        36       48         31         27        31       16        23        31       24
Killed        Expressway       11       8          16          1          5         3          5         4         4

2-9-2010 Danmarks Statistik , www.statbank.dk/UHELD9
 
Trek jullie conclusies maar of een max-snelheidsverlaging op autosnelwegen of autowegen überhaupt zin heeft...  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 september 2010 - 22:50:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 02 september 2010 - 23:09:43 »
vervolg, ik heb nog een mooie evolutiegrafiek gevonden via ETSC Report juni 2010.

http://www.etsc.eu/documents/ETSC%20PIN%20Report%202010.pdf  Fig 4, page 15 is identiek met onderstaande grafiek.

Citaat

(6) Fig. 1: Road deaths per million population in 2009 (with road deaths per population in 2001 for comparison)
 
* 2009: Provisional figures or national estimates based on provisional figures as final figures for 2009 were not yet available at the time of going to print. **UK 2009: ETSC estimate based on EC CARE Quick indicator for GB only.

http://www.rsa.ie/Utility/News/2010/Ireland-receives-EU-road-safety-award-2010/

Be staat al 22e op 30 Europese landen in 2009; en het 1e kwart 2010 voorspeld niets goeds, integendeel... (vorige post)

Voorlopig blijft het in Be bij -geschatte- 955 verkeersdoden in 2009, tov van 944 in 2008* (dus nog een klein gelukje in bovenstaande grafiek, want dan staan ze 23e op 30), want nog altijd geen officieel cijfer doden+30 dagen gevonden, zie link onderaan.

En het 1e kwartaal van 2010 ziet er voor Be* al niet te goed uit (bron verkeersbarometer*):
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20mei%202010.pdf
Citaat
http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/

Variable            Country        2010       2009      Evolutie
Road Fatalities                       Q1             Q1
 
Road Fatalities Austria            107          126       - 15 %
Road Fatalities Belgium *Annual(verkeersbarometer) - 1,3 %  * jaartotaal t/m mei 2010                                    
Road Fatalities Croatia             83            95        - 13 %              
Road Fatalities Czech Republic  123         189       - 35 %    
Road Fatalities Denmark           53           74        - 28 %    
Road Fatalities  Finland            46           54         - 15 %
Road Fatalities  Germany         657          812       - 19 %  
Road Fatalities  Greece           278          315       - 12 %
Road Fatalities   Hungary         159         180        - 22 %    
Road Fatalities  Latvia               32          64         - 50 %    
Road Fatalities  Lithuania           54          82         - 34%  
Road Fatalities  Luxembourg       5           8          - 37 %  
Road Fatalities  Moldova            63          77         - 18 %  
Road Fatalities   Norway            43          38         + 13 %
Road Fatalities   Poland            591         885        - 33 %  
Road Fatalities   Romania          464         514        - 10 %  
Road Fatalities   Serbia             108         151        - 28 %  
Road Fatalities   Slovenia            20          36         - 44 %  
Road Fatalities   Sweden            49         54          - 9 %  
Road Fatalities   Turkey            666        750         - 11 %

Nog een opmerking betreffende de grafiek bovenaan want daar geven ze in kleur de evolutie 2009 tov 2001 weer:
Citaat
http://statbel.fgov.be/nl/modules/publications/statistiques/verkeer_vervoer/Verkeersongevallen_dossier.jsp
Kwaliteit van de cijfers

De gegevens over dodelijke slachtoffers zijn het betrouwbaarst en stabielst. In dat geval is het erg waarschijnlijk dat de politie of het parket tussenbeide komt bij het ongeval. De gegevens over lichtgewonden zijn wellicht onderschat, meer bepaald voor zwakke weggebruikers (voetgangers, fietsers). Op basis van Belgisch en internationaal onderzoek wordt de graad van registratie door de politie voor dodelijke ongevallen geraamd op 90% (waarbij we de resultaten nog kunnen verbeteren dankzij de gegevens van de parketten). Die graad ligt bij 50% voor slachtoffers die in het ziekenhuis werden opgenomen en lager dan 20% voor zeer licht gewonde slachtoffers (die niet in het ziekenhuis werden opgenomen).

De gegevens van 2001 tot 2004 zijn het minst betrouwbaar wegens de reorganisatie van de politiediensten. Sinds 2002 voert de ADSEI bij elke update een kalibratie (statistische bijschatting van ontbrekende gegevens voor elke politiezone) door voor de niet-dodelijke ongevallen. Dat verklaart de lagere stabiliteit van de statistieken van de gewonden tussen twee opeenvolgende updates en de problemen met afrondingen. De recentste publicatie is telkens geldig.
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 september 2010 - 23:27:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 03 september 2010 - 11:04:40 »
Be staat al 22e op 30 Europese landen in 2009; en het 1e kwart 2010 voorspeld niets goeds, integendeel... (vorige post)
De verkeersveiligheid is in B tegenover de rest van de EU stevig aan het ACHTERUIT gaan, maar dat willen de politieke verantwoordelijken niet horen uiteraard, want het brengt natuurlijk HUN verantwoordelijkheid in het gedrang.
We halen van geen kanten de effectieve dalingen in de andere EU landen.
Men probeert dat werkelijke beeld uiteraard weg te houden uit de publieke opinie, door o.a. de verkeersbarometer : gemanipuleerde, en onvolledige statistiekjes .
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 03 september 2010 - 11:27:07 »
Er zijn een aantal mensen in dit land die nog altijd dromen van een lagere snelheid. Meestal zijn het zelf onbekwame chauffeurs en zien ze dat als enige oplossing om zelf zonder brokken door het verkeer te raken.
Reeds in 2004 schreef ik op een nu ter ziele gegane forum dat er 'verkeersdeskundigen' aan het lobbyen waren voor volgende regeling:

- BBK 30 km/u
- secundaire wegen 50 km/u, uitzonderlijk op 2x2 70 km/u
- snelwegen 90 km/u

De artikels in de media zijn wsl. weer een insteek om dit er toch door te krijgen. Bij deze snelheidslimieten komt dan ook telkens de begrenzer in de discussies voor. Ik maak het echter dagelijks mee dat een goeie stamp op het gaspedaal mij veiliger uit een situatie haalt dan een stamp op de rem. Dan ga je wel even over de snelheidslimiet, maar mensen die niet inzien dat dit voorvalt rijden niet veel met de wagen.

Hoe dan ook, het mag ondertussen duidelijk zijn dat de verlaging van de snelheid van de laatste 7 à 8 jaar niks heeft uitgehaald. Het aantal doden in het verkeer is wel gedaald, maar er zijn andere factoren die meespelen. On dezelfde periode is de gordeldracht enorm toegenomen, wat een zeer positieve invloed heeft en zijn de voertuigen veiliger geworden. Deze laatste twee effecten zijn zelfs sterker dan de daling die we zien. Dus is er iets dat dit tegenwerkt. Het zou me niet verbazen dat dit net de snelheidsverlagingen zijn. Zeker omdat de snelheidsverlaging een rotmentaliteit heeft versterkt bij de Belgen. Waarom voorrang geven als de andere toch kan stoppen?

Om te eindigen een positieve noot. Het is makkelijk om een duidelijke verlaging van de verkeersdoden in België te verkrijgen met volgende simpele maatregelen:

- strenge controle op VVR, gecombineerd met een duidelijk doordacht plan waar VVR-kruispunten relevant zijn. Slecht geplaatste VVR's dienen weggehaald te worden.
- strenge controle op gordeldracht

en dan voor de snelwegen waar het hier toch over gaat:

- controle op middenstrook en linksklevers
- controle op afstand, in België rijdt de meerderheid van de chauffeurs op een afstand die korter is dan die in Duitsland je rijbewijs kan kosten.
- inhaalverbod vrachtwagens in bepaalde zones en op bepaalde uren en streng gecontroleerd
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 03 september 2010 - 11:59:35 »
- strenge controle op gordeldracht
Ik ben wel benieuwd hoeveel vals-positieve PVs dat gaat opleveren met de gebruikelijke controlemethode
(ik zie geen gordel, dus wordt die niet gedragen, dus PV)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 03 september 2010 - 12:00:08 »
Dat het beleid niet werkt is niets nieuw onder de zon. Belgen zijn ook niet gewoon om eens snel vooruit te geraken, hoeveel zijn er die enkel wat aan 30 en 50 tuffen? Misschien een uitzondering af en toe nog eens 70 km/u? Dan opeens op een snelweg terecht komen waar de meesten (op die paar idioten aan 80km/u op de rechterrijstrook na) 120 km/u rijden, dan ligt er een pakketje in hun broek.

@ Rafael en JC, we hebben het dan gewoon over chauffeurs die traag rijden verwarren met veilig rijden.  En met hen, doet de verantwoordelijke wegbeheerder dat ook vaak, met soms absurde snelheidsbeperkingen tot gevolg....
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 september 2010 - 12:07:01 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 03 september 2010 - 12:12:53 »
Ik ben gisteren wat gaan rondrijden met een leerling-bestuurder in een andere omgeving dan gewoonlijk, wat er tegenwoordig allemaal aan ronduit gevaarlijke wegen(her)aanleg uit de grond schiet, grenst werkelijk aan het absurde.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 03 september 2010 - 12:33:56 »
- strenge controle op VVR,
als ze een camera moesten hebben die dit kon vaststellen zouden ze het wel doen, nu kost het te veel manuren

voor de rest van je voorstel is er beleid nodig, en dat is iets dat in belgië de laatste 20 jr niet meer is waargenomen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 03 september 2010 - 13:52:19 »
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 september 2010 - 17:36:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I