Auteur Topic: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen  (gelezen 11123 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #30 Gepost op: maandag 13 september 2010 - 23:32:26 »
eventjes off-topic
  2008        zelfdodingen |  verkeersdoden
Vlaanderen : 1027          |     495
Belgie   :  >  2000           |     944

Citaat
http://www.uitvaartvlaanderen.be/artikels/gemiddeld-6-zelfdodingen-per-dag-in-belgie.php

Gemiddeld 6 zelfdodingen per dag in België
Cijfers van Franstalig centrum voor zeldmoordpreventie
Op jaarbasis komt dat op tweeduizend zelfdodingen. België komt daarmee boven het gemiddelde op wereldschaal uit en heeft ook op Europees vlak één van de hoogste zelfmoordcijfers.

Zelfdoding blijkt in België meer slachtoffers te maken dan verkeersongevallen. Het is de eerste doodsoorzaak in ons land als gevolg van externe factoren.

Ondanks de wijdverspreidheid van het fenomeen blijft zelfdoding in onze samenleving een taboe, aldus het centrum voor zelfdodingspreventie, dat per jaar via een gratis telefoonnummer 16.000 oproepen behandelt. Jaarlijks slaagt het zestigtal vrijwilligers erin gemiddeld driehonderd zelfmoorden te voorkomen, aldus verantwoordelijke Gaston Demaret.
...

Zelfdoding

België is nummer twee in Europa als het gaat om zelfdoding

Het komt spijtig genoeg voor in alle lagen van onze bevolking. Jong en oud wordt ermee geconfronteerd. Uitvaartvlaanderen.be heeft contact met Werkgroep Verder en het centrum voor zelfmoordpreventie. "Werkgroep Verder" is gespecialiseerd in de materie van zelfdoding en heeft ook een forum op hun website waar het bespreken van je ervaringen rond zelfdoding kan vertellen tegen lotgenoten.


"Elke 40 seconden een zelfdoding"

Elke 40 seconden slaat iemand in de wereld de hand aan zichzelf. Dat zijn alles samen één miljoen zelfdodingen per jaar, meldt het Britse medische tijdschrift The lancet . Zelfdoding is wereldwijd de tiende doodsoorzaak. China alleen is goed voor ruim 30 procent van alle gevallen. In Europa komt zelfdoding vaker voor in het noorden. Een gebrek aan zonlicht zou daarbij een rol kunnen spelen. In ontwikkelde landen plegen de mannen twee tot vier keer vaker zelfmoord dan vrouwen. In China is dat omgekeerd. Er valt ook een piek te constateren in het voorjaar.

In de meeste landen plegen personen op hogere leeftijden vaker zelfmoord dan jongeren, als is het aantal zelfdodingen onder jongeren de laatste vijftig jaar wel toegenomen.

Mensen zonder job zijn sterker vertegenwoordigd in de statistieken. Maar sommige jobs leveren dan wee hogere risico's op dan andere, vooral in de medische en paramedische sector. De toegang tot medicijnen kan een factor zijn.

Ook mentale gezondheidsproblemen leveren een groot risico op. Zo had 90 procent van de mensen die een einde aan hun leven maakten, te kampen met psychische problemen. Een depressie maakt de kans op zelfdoding 15 tot 20 keer groter. België heeft het op één na hoogste zelfmoordcijfer in Europa. Alleen Finland doet het nog slechter.

bron:HetNieuwsblad
En dan zijn er idd nog x-dodelijke verkeersongevallen die men heel moeilijk kan verklaren en waar ook zelfdoding mogelijk is.

In elk geval zijn er ruim dubbel zoveel zelfdodingen als verkeersdoden +30 d.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #31 Gepost op: maandag 13 september 2010 - 23:38:18 »
Altijd vreselijk als mensen zich écht geen andere uitweg meer zien uit hun problemen...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 00:48:21 »
België is nummer twee in Europa als het gaat om zelfdoding
na de scandinavische landen
en die zijn met 5
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 01:22:23 »
België is nummer twee in Europa als het gaat om zelfdoding
na de scandinavische landen
en die zijn met 5

Ik heb dan toevallig weer heel andere cijfers gevonden over 2005 op pagina 3 van dit document.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 11:37:06 »
België is nummer twee in Europa als het gaat om zelfdoding
na de scandinavische landen
en die zijn met 5
Ik lees enkel na Finland.
Citaat
Cijfers van Franstalig centrum voor zeldmoordpreventie
...
België heeft het op één na hoogste zelfmoordcijfer in Europa. Alleen Finland doet het nog slechter.

Betreft de andere Scandinavische landen die liggen iets boven het Europees gemiddelde.
Hier de link naar ´wetenschappelijk´ opzoekwerk:

Zoekverslag Zelfmoord in Scandinavië (html-versie)

ook als .doc downloadbaar, door op < Zoekverslag Zelfmoord in Scandinavië > te googlen
dit moet dan bovenaan staan:
klik op :  http://home.student.uva.nl/michelle.vendel/Zoekverslag.doc

Citaat
ZELFMOORD IN SCANDINAVIË
Zoekverslag voor Academische Vaardigheden 1 Scandinavistiek 2007/’08 Universiteit van Amsterdam

Jonathan Eyal, Mark Salomonson, Michelle Vendel, Mieke van der Wal
10 december 2007
....
Samenvattingen  p 13-14

De invloed van het weer

E.A. Deisenhammer, Weather and suicide: the present state of knowledge on the association of meteorological factors with suicidal behaviour. Acta Psychiatrica Scandinavia. (Blackwell Munksgaard, 2003): 402 - 409

Probleemstelling: Is er een verband tussen het effect van het weer en het plegen van zelfmoord?

Het is niet mogelijk om uit de resultaten van het onderzoek te kunnen vast stellen welke meteorologische conditie beschreven kan worden als “zelfmoordweer”. Echter, temperatuur en hoeveelheid zonlicht hebben invloed op het gevoel en daardoor kunnen deze betrokken zijn bij het besluiten tot zelfmoord. De auteur geeft aan dat er meer onderzoek nodig is om een eenduidig antwoord te kunnen geven.
De bronnen in de tekst zijn wetenschappelijk. De auteur benadert het onderwerp wetenschappelijk door literatuurstudie. Dit artikel is goed te gebruiken aangezien het weer onder geografische omstandigheden valt.

De Cultuur
MD Herbert Hendin,. Suicide and Scandinavia: A Psychoanalytic Study of Culture and Character (Grune & Stratton, Inc.New York & London: 1964)
Dit boek is geschreven door een docent werkzaam bij “Columbia University Psychoanalytic Clinic for Training and Research” in New York. Dr. Hendin heeft een 10 jaar durend onderzoek uitgevoerd over zelfmoord in de Verenigde Staten en Canada voor zijn Scandinavische onderzoeken.
Het boek is wetenschappelijk. Dr. Hendin en zijn medewerkers zijn allemaal docenten of verbonden aan een bekende universiteit of instelling, die hetzelfde soort onderzoeken uitvoeren. Er wordt verwezen naar wetenschappelijke bronnen in dit boek. Dit boek is zeer bruikbaar. Het boek gaat in op de cultuur in Scandinavië, dat valt onder sociologische factoren, en is daarom goed in ons verslag te integreren.

 Seasonal Afffective Disorder (SAD).
Andres Magnusson, “The diagnosis, symptomatology, and epidemiology of Seasonal Affective Disorder”, CNS Spectrums Volume 10, Nr 8 (Augustus 2005): 625 – 634
Magnusson geeft een uitgebreide beschrijving van Seasonal Affective Disorder. In het kort is dit een syndroom waarbij men depressief wordt van de wisselingen in seizoenen. Het komt het meeste voor in de winter. Hierna wordt omschreven wat de symptomen zijn en in welke groepen er onderzoek is gedaan (kinderen, volwassenen, verschillende etnische groepen). Er wordt verteld over onderzoeken in Noorwegen en Finland, waarbij ze keken naar hoe vaak het onder de “oorspronkelijke” bevolking (bijvoorbeeld Lappen/Sami) voorkwam en de “normale” bevolking. In Finland was er een verschil, maar in Noorwegen niet. Aan het eind wordt een korte samenvatting/ conclusie gegeven.
Het artikel is wetenschappelijk. De schrijver van het artikel werkt als professor in het departement voor psychiatrie aan het Aker Universiteitsziekenhuis in Oslo. Hij heeft gebruik gemaakt van wetenschappelijke bronnen.  
Deze artikelen zijn nuttig omdat SAD een reden kan zijn om zelfmoord te plegen. Het sluit echter niet geheel aan op de onderzoeksvraag, maar kan goed gebruikt worden als achtergrond.

Geboorteland
J. Westman, Hasselström, J., Johansson, S. E., Sundquist, J., “The Influences of Place of Birth and Socioeconomic Factors on Attempted Suicide in a Defined Population of 4.5 Million People” Arch Suicide Res. Volume: 10 Issue: 3 (23-mei-2006): 239-48.
Westman c.s. onderzocht in de eerste plaats wat de invloed is van geboorteplaats op het risico voor een zelfmoordpoging in Zweden. In de tweede plaats of deze weer wordt beïnvloedt door sociaal economische factoren.
Hier kwam een significante invloed van de geboorteplaats uit. O.a. mensen uit Finland deden vaker een zelfmoordpoging.
Bij Finse mannen werd de kans kleiner bij een hogere sociaal-economische status.
Het artikel is wetenschappelijk. Het is Westman is onderzoeker bij het Karolinska instituut in Stockholm. De onderzoeksmethode is duidelijk en er worden bronnen vermeld

Alcohol
Sami P. Pirkola, Erkki T. Isometsä, Martti E Heikkinen  and Jourok K. Lönnqvist “Suicides of alcohol misusers and non misusers in a nationwide population” Alcohol & Alcoholism Vol. 35, No. 1 (2000):. 70–75.
Alcohol is een risicofactor voor zelfmoord.
35% van de onderzochte Finse zelfmoordgevallen betrof alcoholmisbruikers.
Alcoholmisbruik leidt tot diverse problemen zoals depressie, ontslag en scheiding. Als bij zelfmoord sprake is van alcoholmisbruik is er vaak ook sprake van werkloosheid en scheiding.
Het artikel is wetenschappelijk en bruikbaar voor ons onderzoek. De auteurs zijn wetenschappers en er zijn goede bronvermeldingen. Alcoholmisbruik kan blijkbaar een rol spelen, bovendien werd ook bij normale drinkers vaak alcohol gevonden.

Conclusie  p 15-16

Cijfers
Scandinavië dankt zijn naam wat betreft hoog zelfmoordrisico vooral aan de hoge cijfers in Finland. In de andere Scandinavische landen liggen de cijfers weinig hoger dan gemiddeld in Europa. De vooronderstelde rol van de lange duisternis lijkt beperkt vanwege de relatief lagere cijfers in Noorwegen en Zweden.

Welke factoren kwamen we tegen
We vonden de volgende risicoverhogende factoren: alcohol, achteruitgang economie, media, scheidingen, werkeloosheid, natuurrampen, eisen vanuit de familiestructuur en Seasonal Afffective Disorder (SAD).  SAD is een gevoeligheid voor lange duisternis met depressiviteit als gevolg. Religie en goede behandeling van depressiviteit verminderen het risico op zelfmoord.  

Sociologische factoren
In een onderzoek van Silviken  naar de rol van familiestructuur bij zelfmoordpogingen bleek die een rol te spelen. Andere risicofactoren die gerelateerd zijn aan zelfmoordpogingen zijn zelfmoord ideeën, angst, depressiviteit en eetproblemen.

Geografische factoren
Geen eenduidige conclusie mogelijk. Meteorologische factoren hebben echter wel invloed op het gevoel volgens de onderzoekers. Wij concluderen daarmee indirect een mogelijk verband met zelfmoordrisico. Daarvoor moet volgens de auteur, Deisenhammer , meer onderzoek worden gedaan.

Alcoholmisbruik en de genetische factor
In Finland is alcoholmisbruik van invloed op het zelfmoordrisico
Bij Rozema  vinden we een samenvatting van onze bevindingen en een mogelijke verklaring. Hij noemt een aantal wetenschappers:
Suïcide komt sterk individueel tot stand, en meestal onder invloed van depressie, alcoholgebruik en/of ernstige psychische ziektebeelden. ,,Tegelijk mag je zeggen: er is verband tussen zelfmoord en de mentale gesteldheid van een land'', zegt Tove Kjaergaard Clausen van de Deense Selvmordsforskning in Kopenhagen. ,,Grote veranderingen in politieke en sociale structuur, ontslag of uiteenrafelende familieverbanden, dwingen mensen zich te hervinden. Soms mislukt dat. In Oost-Europa zie je dat zeker terug.''

In hetzelfde artikel van Rozema wordt Professor Cyril Hoschl uit Praag en professor Adrej Marusic uit Slovenië genoemd.
Hoschl constateert dat er niet duidelijk een oorzaak is aan te wijzen voor de hoge zelfmoordcijfers in Finland en enkele andere landen. Er zijn bijvoorbeeld grote verschillen tussen de landen met weinig licht..

Marusic vermoedt een rol van het gen, ADH2-2, dat veel Azië en weinig in Europa voorkomt.
Dit kan een verklaring zijn voor de hogere gevoeligheid voor alcohol van de Finnen in vergelijking met de andere Scandinaviërs. De etnische Finnen zouden dit gen via hun Aziatische voorouders geërfd kunnen hebben in tegenstelling tot de Zweden, Noren en Denen. Er is meer onderzoek nodig volgens Marusic.

Samenvatting
De naam van de Scandinavische landen wat betreft zelfdoding lijkt vooral te danken aan de hoge Finse cijfers. Onze vooronderstelling dat dit door de lange duisternis komt, wordt niet wetenschappelijk bevestigd. Ook andere sociologische en geografische factoren bieden geen duidelijke verklaring. De verklaring voor zelfmoord in Scandinavië lijkt complex.

Of vele van die verklaringen ook op Be toepasbaar zijn ?

Een zekere verkeerstress (files, obstakels, drempels, manke handhaving, rijopleiding, rijmentaliteit, foertisme, enz...) zal ook een van de parameters zijn in de infrastructurele verkeerschaos Vlaanderen...

Ik denk dat Be of beter Vlaanderen toch enkele absolute records achter zijn naam mag schrijven in Europa:
punten waar ik zeker van ben:
- langste infrastructerele files (filedruk) - zomer en winter-  per oppervlakte/inwoner.
- langste gewone files door weersomstandigheden/rijonvaardigheid per .... idem
- meeste (onwettige) drempels en andere ondoordachte obstakels/hindernissen per ... idem
- meeste lintbebouwing of ruimtelijke wanorde per ... idem
- meeste verlichtingspalen per ... idem
- meeste flitspalen per inwoner
- "zotste" snelheidsbeperkingen : smog 90 kmh, 70 kmh Kennedytunnel, werking dynamische snelheidsborden, op snelwegafritten ...
- ... van de andere ben ik niet heel zeker.
 
Nu ga ik nog even surfen naar de juiste en recentste zelfdodingscijfers van Finland en vergelijken met Vlaanderen/Be per inwoner.  ;)

« Laatst bewerkt op: dinsdag 14 september 2010 - 12:08:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 12:34:04 »
http://www.who.int/mental_health/media/finl.pdf  cijfers 2007 voor Finland:

Citaat
Number of suicides by age group and gender. FINLAND, 2007.

Age (years) 5-14 15-24 25-34 35-44 45-54 55-64 65-74 75+   All
Males            3      89     101    131    165    130   72     58   749
Females        0       31     24      36       53     55   28     17    244
Total            3     120     125    167    218    185  100    75    993

© World Health Organization

Finland:        993  op  5,279 milj inw. : 18,81 per 100.000 inwoners -2007-

Vlaanderen: 1027 op 6,16 milj inw. : 16,7 per 100.000 inwoners  -2008-
Vlaanderen: 984  op 6,12 milj inw. :  16,1 per 100.000 inwoners  -2007-
Vlaanderen: 1174 op 5,96 milj inw. : 19,7 per 100.000 inwoners  -2000- *  

België:       2000 ? op 10,7 milj inw : 18,69 per 100.000 inwoners -2008-

Amai, nu moet ik nog de precieze - best gemiddelde - jaarbevolking terugvinden...

Finland: http://tilastokeskus.fi/til/vaenn/2004/vaenn_2004_2004-09-20_tau_001.html
Be/VL: http://statbel.fgov.be/fr/binaries/311111_fr_tcm326-55771.xls

bron zelfdodingen: hln.be / belga/sps

*bron zelfdodingen 2000:
Citaat
http://www.zorg-en-gezondheid.be/Beleid/Gezondheidsdoelstellingen/Gezondheidsdoelstelling-zelfdoding-(en-depressie)/
In 2000 vonden in Vlaanderen 1.174 zelfdodingen plaats. Op basis van de sterftestatistieken van het jaar 2000 kunnen we voorspellen dat in 2010 in absolute aantallen jaarlijks 1.200 zelfdodingen zullen voorkomen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 14 september 2010 - 13:05:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 13:32:51 »
Huppa, weer drie doden, deze keer op de E17 door een spookrijder. Zelfmoord heeft niks met te hard rijden te maken, en is evenmin op te lossen met flitspalen.
Zelfmoord?  Was een Engelsman....
Niet de spookrijder !
Inderdaad mijn fout, ik ging af op wat ik op de radio had gehoord.
Heel erg voor die Engelse familie. :'(
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 00:24:55 »
ik zou écht graag eens weten hoeveel zelfdodingen er jaarlijks in het verkeer gebeuren, en hoeveel onschuldige slachtoffers daarbij vallen
Dat weet men niet.

Eenzijdig ongeval tegen boom / onder oplegger zonder remsporen ... wat zal het zijn ???
In slaap gevallen, bewust naar de boom / geparkeerde oplegger gestuurd ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 00:31:30 »
België heeft het op één na hoogste zelfmoordcijfer in Europa. Alleen Finland doet het nog slechter.

Betreft de andere Scandinavische landen die liggen iets boven het Europees gemiddelde.
In Scandinavië is het dan ook nog eens maandenlang donker, koud en troosteloos somber.

Ge moet niet vragen hoe duister  velen het leven in Verhofstadts modelstaat zien.
En de crisis van de afgelopen tijd gaat daar niet veel aan verbeteren, integendeel ...
Wacht tot de cijfers van 2009-2010 er zijn ...


Wat die mensen bezielt om dat met de auto te doen is mij een raadsel.
Met wat pech lukt het niet en zit je in een karreke ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 00:42:03 »
Wat die mensen bezielt om dat met de auto te doen is mij een raadsel.
Met wat pech lukt het niet en zit je in een karreke ...

Ik denkt dat het voor een buitenstaander überhaupt al heel erg moeilijk is om zoiets te begrijpen.  Waarom voelen mensen zich zo diep ongelukkig dat ze zich écht geen andere uitweg meer zien uit hun miserie, dat ze tot zoiets in staat zijn?  In zulke zaken ga ik proberen zo voorzichtig mogelijk te zijn.  Maar ik vermoed dat 't een soort van noodkreet om hulp naar de onmiddellijke omgeving is, dat "'t niet meer gaat", met soms afschuwelijke gevolgen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 02:09:46 »
Ik denkt dat het voor een buitenstaander überhaupt al heel erg moeilijk is om zoiets te begrijpen.  Waarom voelen mensen zich zo diep ongelukkig dat ze zich écht geen andere uitweg meer zien uit hun miserie, dat ze tot zoiets in staat zijn?  In zulke zaken ga ik proberen zo voorzichtig mogelijk te zijn.  Maar ik vermoed dat 't een soort van noodkreet om hulp naar de onmiddellijke omgeving is, dat "'t niet meer gaat", met soms afschuwelijke gevolgen.

Ik heb daaromtrent van mijn vroegere huisartse ooit het volgende vernomen:

- bij mislukte zelfmoordpogingen (bijvoorbeeld mensen die in het ziekenhuis belanden met een behoorlijke overdosis slaapmiddelen) gaat het inderdaad meestal om een noodkreet.
- er is onvoorstelbaar veel moed voor nodig om zich daadwerkelijk van het leven te beroven.
- de meeste mensen die dit doen, doen het niet omdat ze niet meer willen leven, doch omdat ze niet verder willen zoals hun leven eraan toe is, en ze niet inzien hoe ze hier verbetering kunnen in brengen.

In Duitsland ben je wettelijk verplicht om, van zodra je er weet van hebt dat iemand ernstig zelfmoord overweegt, de Polizei hiervan onverwijld in kennis te stellen, die dan onmiddellijk de nodige hulporganisaties inschakelt.

[vervolg hernomen in de draad "Het verlies van een kind" in de rubriek "Forumleden"]
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 september 2010 - 02:31:13 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 17 september 2010 - 18:22:56 »
Vanmiddag (2/9/2010) op De Standaard online : meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen.

Benieuwd naar de insteek van onze vriend Michel?  Behoudens het communautair geladen zijn van dit artikel is dit voor mij een voorbode om de snelheid op de snelwegen binnenkort te verminderen.

Dat men dan eens de moed heeft om alle in België ingeschreven voertuigen begrensd homologeert op max 120 km/uur.

Volgens mij gaan we boven de 1000 uitsteken dit jaar, intriest, maar het bewijs dat het verkeersveiligheidsbeleid niet werkt, dure flitspalen ten spijt.  
Terug on topic:

Men kan beweren... dat:

1.  De flitspalen op de snelweg nattevingerbeleid blijft en zou zelfs meer ongevallen kunnen geven als minder, er waren tenslotte 4,5% meer snelwegdoden - enkel terplaatse - en dat eigenlijk totaal tegen de Europese trend in (vooral Vlaanderen, W valt redelijk mee):
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/belgie/flitspalen-langs-snelwegen/article-1194678181616.htm
http://flits.bnet.be/flitspalen/overzicht_hr.jsp ; ondertussen staan er 40 snelwegflitspalen netjes fifty-fifty verdeeld VL/W.

Wat is er dan aan de hand in Vlaanderen, crisis teneinde ? plots meer transitverkeer op VL-snelwegen, meer pendelaars ?

Tja, wat dan in Wallonië? Aan een communautair -complexe- snelweg-samenzwering geloof ik niet...  ;D ;)

De resultaten kennen we van de beperkte barometer mei 2010 , en de media zegt het ook:
Citaat
hbvl.be: explosieve-toename-aantal-dodelijke-slachtoffers-op-vlaamse-snelwegen
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Shit, dat nu uitgerekend daar waar er flitspalen gezet zijn het gemiddelde naar de kl#ten helpt, want jaartotaal tot mei 2010 is er algemeen een daling van maar -1,3% doden terplaatse (wel jaartotaal) ; waar de gemiddelde daling van de reeds gekende OESO-landen, uitgerekend - 21 % was over het 1e kwart van 2010 (#post 7). Wslk mag ik dat Be-jaartotaal niet zo met het Q1 van 2010 vergelijken, allez hoop ik toch...

2.  Zou het dan aan het einde van de crisis liggen? of ook aan de olieprijs die zeer hoog was en de piek van de crisis in 2008 ?
En dat daarom de verkeersdoden net alleen in Be niet zo daalden in 2009 en  1Q 2010 ?  ??? Dakantochnie...
(apart Wallonië=snelweg rijden dan de betere chauffeurs )
Opm: in #post 7 heeft Noorwegen een stijging van 13 % 1Q-2010 maar dat zal wslk te wijten zijn aan hun enorme daling (de grootste van alle toplanden) in 2009; meestal volgt dan een minder resultaat.

Tja dure brandstofprijzen en daardoor minder verkeer, en kort erop serieuze crisis en nog minder verkeer doet -wetenschappelijk gecheckt, USA- wel degelijk de verkeersdoden, ttz  ongevallen dalen, heeft vooral iets te doen met (vooral jonge, > risico) bestuurders die knap bij kas zitten en veel minder kms doen (supermarkt-alcohol thuis drinken ipv brandstof tanken, toch in de US ?...);
ook anderen met weinig €´s, ook minder pendelaars. Ook wordt er langzamer=zuiniger gereden, enz...

Citaat
http://www.scienceblogs.de/medlog/2008/07/hohe-spritpreise-weniger-verkehrstote.php
Hohe Spritpreise, weniger Verkehrstote
...
Auf einer Tagung in North Carolina erklärten die Forscher, dass jeder Preisanstieg um 10 Prozent eine Reduzierung der Todesfälle durch Autounfälle um 2,3 Prozent zur Folge hat.
...
Die Forscher führen die Reduktion vor allem auf besonneneres und spritsparenderes Autofahren zurück.

Den Daten zufolge profitieren, die Menschen am meisten von dem Effekt, die naturgemäß am wenigsten Geld in der Tasche haben - also Teenager.
Ihre Anzahl unter den Verkehrstoten sank im Untersuchungszeitraum um 24 Prozent.

Und wer jetzt glaubt, dass Morrisey und Grabowski lediglich einen mediengerechten Schnellschuss vorgelegt haben, täuscht sich gewaltig.

Die beiden Forscher untersuchen bereits seit Jahren den Zusammenhang zwischen Benzinpreisen (einer höheren Besteuerung) und Verkehrstoten. Dabei haben sie bereits 2005 gezeigt, dass sinkende Spritpreise einen gegenteiligen Effekt haben und die Anzahl der Verkehrstoten, sowie die Anzahl von alkoholisierten Jugendlichen am Steuer heraufsetzen.

Wenn man die Daten übersetzt, heißt das also, dass ein hoher Spritpreis die jungen Leute zu einer folgenschweren Entscheidung zwingt:

Tanke ich jetzt mein Auto voll oder lass' ich mich selber voll laufen?
Beides zusammen geht nicht mehr.

ook Europese statistiek zegt het van 2008:
Citaat
http://www.transport-online.de/nachricht/wirtschaft.php?id=60968
Der ETSC führt den EU-weiten Rückgang im Jahr 2008 nicht nur auf die Langzeitwirkung erfolgreicher Kampagnen und verstärkter Polizeikontrollen zurück, sondern auch auf den Rückgang des Verkehrsaufkommens aufgrund der zeitweilig hohen Spritpreise und der nachfolgenden Wirtschaftskrise. (swe)

3. Beter afwachten tot 2011 dan, want aan de Be-verkeersv##ligheidsresultaten kan ik niet meer aan uit.
Dit doet me ook aan het topic van oversteekplaatsen denken; bvb. verkeersdoden met kwetsbare weggebruikers maken ca. 35 % van alle verkeersdoden uit in Be, de ongevalsoorzaken worden nog niet eens onderzocht/opgevolgd, ook niet in de verkeersbarometer... of weet iemand meer ?  

Olieprijspiek in 2008:
http://www.traderslog.com/quotes-charts/?sym=CL!&studies=VOLI;&a=M

De Kredietcrisis begon herfst 2007 en bolt sinds mei 2010 uit.... hoop ik toch:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kredietcrisis
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 09:56:33 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #42 Gepost op: vrijdag 17 september 2010 - 19:53:05 »
Citaat
Wenn man die Daten übersetzt, heißt das also, dass ein hoher Spritpreis die jungen Leute zu einer folgenschweren Entscheidung zwingt:

Tanke ich jetzt mein Auto voll oder lass' ich mich selber voll laufen?
Beides zusammen geht nicht mehr.

 ::)

Aha, de gestegen brandstofprijzen zouden dus de oorzaak zijn van het comazuipen onder de jongeren...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 17 september 2010 - 21:10:47 »
Hoezo brandstofprijs gestegen?  Ik betaal nog steeds 0.5€/L LPG
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen
« Reactie #44 Gepost op: vrijdag 17 september 2010 - 21:16:15 »
Citaat
Wenn man die Daten übersetzt, heißt das also, dass ein hoher Spritpreis die jungen Leute zu einer folgenschweren Entscheidung zwingt:

Tanke ich jetzt mein Auto voll oder lass' ich mich selber voll laufen?
Beides zusammen geht nicht mehr.
::)
Aha, de gestegen brandstofprijzen zouden dus de oorzaak zijn van het comazuipen onder de jongeren...

Ik lees het nu iets anders (reeds verbeterd), als de brandstof veel goedkoper is hebben "ze" meer geld om meer te drinken, en nadien naar huis rijden moeten ze sowieso.
Citaat
Die beiden Forscher untersuchen bereits seit Jahren den Zusammenhang zwischen Benzinpreisen (einer höheren Besteuerung) und Verkehrstoten. Dabei haben sie bereits 2005 gezeigt, dass sinkende Spritpreise einen gegenteiligen Effekt haben und die Anzahl der Verkehrstoten, sowie die Anzahl von alkoholisierten Jugendlichen am Steuer heraufsetzen.

Of als de brandstof veel te duur is, halen ze eerder een paar bakken in de supermarkt en bouwen een garagefeestje thuis... en rijden niet.  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 17 september 2010 - 21:18:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I