Vanmiddag (2/9/2010) op De Standaard online : meer verkeersdoden op Vlaamse snelwegen.
Benieuwd naar de insteek van onze vriend Michel? Behoudens het communautair geladen zijn van dit artikel is dit voor mij een voorbode om de snelheid op de snelwegen binnenkort te verminderen.
Dat men dan eens de moed heeft om alle in België ingeschreven voertuigen begrensd homologeert op max 120 km/uur.
Volgens mij gaan we boven de 1000 uitsteken dit jaar, intriest, maar het bewijs dat het verkeersveiligheidsbeleid niet werkt, dure flitspalen ten spijt.
Terug on topic:
Men kan beweren... dat:
1. De flitspalen op de snelweg nattevingerbeleid blijft en zou zelfs meer ongevallen kunnen geven als minder, er waren tenslotte 4,5% meer snelwegdoden - enkel terplaatse - en dat eigenlijk totaal tegen de Europese trend in (vooral Vlaanderen, W valt redelijk mee):
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/belgie/flitspalen-langs-snelwegen/article-1194678181616.htmhttp://flits.bnet.be/flitspalen/overzicht_hr.jsp ; ondertussen staan er
40 snelwegflitspalen netjes
fifty-fifty verdeeld VL/W.
Wat is er dan aan de hand in Vlaanderen, crisis teneinde ? plots meer transitverkeer op VL-snelwegen, meer pendelaars ?
Tja, wat dan in Wallonië? Aan een communautair -complexe- snelweg-samenzwering geloof ik niet...
De resultaten kennen we van de beperkte
barometer mei 2010 , en de media zegt het ook:
hbvl.be: explosieve-toename-aantal-dodelijke-slachtoffers-op-vlaamse-snelwegen
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Shit, dat nu uitgerekend daar waar er flitspalen gezet zijn het gemiddelde naar de kl#ten helpt, want jaartotaal tot mei 2010 is er algemeen een daling van maar
-1,3% doden terplaatse (wel jaartotaal) ; waar de gemiddelde daling van de reeds gekende OESO-landen, uitgerekend
- 21 % was over het 1e kwart van 2010 (#post 7). Wslk mag ik dat Be-jaartotaal niet zo met het Q1 van 2010 vergelijken, allez hoop ik toch...
2. Zou het dan aan het einde van de crisis liggen? of ook aan de olieprijs die zeer hoog was en de piek van de crisis in 2008 ?
En dat daarom de verkeersdoden net alleen in Be niet zo daalden in 2009 en 1Q 2010 ?

Dakantochnie...
(apart Wallonië=snelweg rijden dan de betere chauffeurs )
Opm: in #post 7 heeft Noorwegen een stijging van 13 % 1Q-2010 maar dat zal wslk te wijten zijn aan hun enorme daling (de grootste van alle toplanden) in 2009; meestal volgt dan een minder resultaat.Tja dure brandstofprijzen en daardoor minder verkeer, en kort erop serieuze crisis en nog minder verkeer doet -wetenschappelijk gecheckt, USA- wel degelijk de verkeersdoden, ttz ongevallen dalen, heeft vooral iets te doen met (vooral jonge, > risico) bestuurders die knap bij kas zitten en veel minder kms doen (
supermarkt-alcohol thuis drinken ipv brandstof tanken, toch in de US ?...);
ook anderen met weinig €´s, ook minder pendelaars. Ook wordt er langzamer=zuiniger gereden, enz...
http://www.scienceblogs.de/medlog/2008/07/hohe-spritpreise-weniger-verkehrstote.php
Hohe Spritpreise, weniger Verkehrstote
...
Auf einer Tagung in North Carolina erklärten die Forscher, dass jeder Preisanstieg um 10 Prozent eine Reduzierung der Todesfälle durch Autounfälle um 2,3 Prozent zur Folge hat.
...
Die Forscher führen die Reduktion vor allem auf besonneneres und spritsparenderes Autofahren zurück.
Den Daten zufolge profitieren, die Menschen am meisten von dem Effekt, die naturgemäß am wenigsten Geld in der Tasche haben - also Teenager.
Ihre Anzahl unter den Verkehrstoten sank im Untersuchungszeitraum um 24 Prozent.
Und wer jetzt glaubt, dass Morrisey und Grabowski lediglich einen mediengerechten Schnellschuss vorgelegt haben, täuscht sich gewaltig.
Die beiden Forscher untersuchen bereits seit Jahren den Zusammenhang zwischen Benzinpreisen (einer höheren Besteuerung) und Verkehrstoten. Dabei haben sie bereits 2005 gezeigt, dass sinkende Spritpreise einen gegenteiligen Effekt haben und die Anzahl der Verkehrstoten, sowie die Anzahl von alkoholisierten Jugendlichen am Steuer heraufsetzen.
Wenn man die Daten übersetzt, heißt das also, dass ein hoher Spritpreis die jungen Leute zu einer folgenschweren Entscheidung zwingt:
Tanke ich jetzt mein Auto voll oder lass' ich mich selber voll laufen?
Beides zusammen geht nicht mehr.
ook Europese statistiek zegt het van 2008:
http://www.transport-online.de/nachricht/wirtschaft.php?id=60968
Der ETSC führt den EU-weiten Rückgang im Jahr 2008 nicht nur auf die Langzeitwirkung erfolgreicher Kampagnen und verstärkter Polizeikontrollen zurück, sondern auch auf den Rückgang des Verkehrsaufkommens aufgrund der zeitweilig hohen Spritpreise und der nachfolgenden Wirtschaftskrise. (swe)
3. Beter afwachten tot 2011 dan, want aan de Be-verkeersv##ligheidsresultaten kan ik niet meer aan uit.
Dit doet me ook aan het topic van oversteekplaatsen denken; bvb. verkeersdoden met kwetsbare weggebruikers maken ca. 35 % van alle verkeersdoden uit in Be, de ongevalsoorzaken worden nog niet eens onderzocht/opgevolgd, ook niet in de verkeersbarometer... of weet iemand meer ?
Olieprijspiek in 2008:
http://www.traderslog.com/quotes-charts/?sym=CL!&studies=VOLI;&a=MDe Kredietcrisis begon herfst 2007 en bolt sinds mei 2010 uit.... hoop ik toch:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kredietcrisis