Bebouwde kom optrekken naar 60 km/u, dan is het wel beter
Trek gerust op tot 57 km/h op de teller. Je zult dan in werkelijkheid nog iets minder snel rijden, en er wordt voor snelheden tot 100 km/h een tolerantie toegepast van 6 km/h (daarboven 6%). Dus zelfs bij een gemeten snelheid van 56 km/h zit je, na aftrek van de tolerantie, in de bebouwde kom nog net niet over de 50 km/h (en je moet er een volledige km/h over zitten om te kunnen beboet worden; een netto resultaat na tolerantie van 50,99 km/h is dus nog geen boete).
Een probleem ontstaat wel als je in een zwaar ongeval betrokken geraakt. De eigenlijke remweg en de kinetische energie zijn recht evenredig met het kwadraat van de snelheid. Daardoor leveren 50 km/h en 57 km/h al wel behoorlijk verschillende resultaten op inzake eigenlijke remweg en veroorzaakte schade. 50 * 50 = 2500 en 57 * 57 = 3249. Remweg en schade zijn daardoor bijna 30% groter.
Denk er ook aan dat de snelheid vooral tijdens het laatste gedeelte van de remweg afgebouwd wordt. Het kind dat je bij een noodstop vanuit 50 km/h nog net niet zou raken, rijdt je bij een noodstop vanuit 57 km/h nog aan met een snelheid van maar liefst 33,57 km/h (droge weg en reactietijd van 1 seconde). Zie
Anhalteweg-Berechnung.