1) @ Mazda: wat bedoel je precies dat 't daar in de hoofdjes van voetgangers fout loopt?
2) Daar loopt 't ook fout in de hoofdjes van heel wat automobolisten, niet? Neem nu een 2x2, met middenberm, waar men dan godbetert, zo'n oversteekplaats voor voetgangers aanlegt, zonder dit verder te beveiligen. Daar zie ik er nog niet teveel hun snelheid matigen, laat staan dat ze zouden kunnen stoppen om een voetganger voorrang te verlenen.....
Ter verduidelijking :
Antwoord op punt 1
1) Eigenlijk gaat dit nog altijd over wat er in de hoofdjes van die degoutante voetgangers fout loopt, die totaal onvoorzien en plots de oversteekplaats oplopen omdat ze denken dat hun voorrang absoluut is.
Het gaat NIET over de voetgangers die alvorens zich op de oversteekplaats te begeven ervoor zorgen dat ze dit duidelijk laten zien en hierbij rekening houden met de snelheid en de afstand van het of de aankomende voertuigen.
Ik had inderdaad beter het woord degoutante terug overgenomen want ik wil zeker niet veralgemenen naar alle voetgangers.
Hier volgt een citaat van mezelf om aan te tonen welke voetgangers ik in gedachten had :
Citaat
"Het probleem hier in Belgie is dat vele degoutante voetgangers onvoorzien van richting veranderen en plots de oversteekplaats oplopen zonder rekening te houden met de afstand en de snelheid van het aankomende voertuig.
Bij verkeerslichten is er ook een oranje fase. Als de auto niet meer veilig kan stoppen....."
Antwoord op punt 2
Het loopt evenzeer fout in de hoofdjes van vele bestuurders. Het gedrag van bestuurders die het gewoon vertikken om IN DE MATE VAN HET MOGELIJKE (stopafstand) voorrang te verlenen aan voetgangers die aan oversteekplaatsen willen oversteken, versterkt het gedrag van die degoutante voetgangers.
Met andere woorden : Als de bestuurders wat meer moeite zouden doen om daadwerkelijk voorrang te verlenen aan voetgangers die wensen over te steken op oversteekplaatsen dan zouden de voetgangers op hun beurt wel begrijpen dat niet elke auto onmiddellijk kan stoppen, zelfs niet wanneer deze aan "matige snelheid"rijdt wat dat dan ook moge betekenen.
Gedrag voetganger die wil oversteken op een oversteekplaats.
Er is geen voertuig in aantocht :Oversteken
Er is wel een voertuig in aantocht maar nog ver genoeg om volgens zijn snelheid veilig te kunnen stoppen : Oversteken
Er is een voertuig in aantocht maar dit voertuig is op het ogenblik dat je wil oversteken vrij dicht bij de oversteekplaats : Wachten alvorens over te steken en de bestuurder laten beslissen of hij al dan niet nog veilig kan stoppen.
Hier zou de voetganger wel mogen verwachten dat als het eerste voertuig niet meer veilig kan stoppen dat het voertuig dat hierop volgt zeker stopt.
En daar loopt het geregeld fout. De tweede stopt ook niet en de derde ook niet enz. (gedrag van de egoistische bestuurders)en hierdoor krijgen sommige voetgangers het op hun heupen en lopen gewoon plots voor auto's de weg op.
Dit gedrag wordt in grote mate uitgelokt door de bestuurders zelf.
Dit voor zover de antwoorden op jou twee vragen.
Verder is het volgens mij zo dat onbeveiligde oversteekplaatsen NOOIT thuishoren op een 2X2 met of zonder middenberm, binnen of buiten bebouwde kom behalve op de ondergeschikte kruispunten.
Onbeveiligde oversteekplaatsen voor voetgangers horen ook NIET thuis op alle wegen waar sneller dan 50 km gereden mag worden, behalve op de ondergeschikte kruispunten.
Onbeveiligde oversteekplaatsen buiten de kruispunten (nooit bij 2X2)moeten zo worden aangelegd dat voetgangers die willen oversteken duidelijk zichbaar zijn en niet plots ergens van achter een obstakel te voorschijn kunnen komen.
Oversteekplaatsen op voorrangskruispunten waar meer dan 50 gereden mag worden moeten beveiligd worden.
Oversteekplaatsen op ondergeschikte kruispunten ( omgekeerde driehoek, stop) moeten niet beveilgd worden ongeacht de geldende snelheidbeperking.
Oversteekplaatsen op kruispunten met voorrang van rechts moeten niet beveiligd worden.( voorrang van rechts afschaffen op alle plaatsen waar sneller dan 50 gereden mag worden)