Auteur Topic: België = ontwikkelingsland  (gelezen 6561 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
België = ontwikkelingsland
« Gepost op: zaterdag 18 september 2010 - 22:52:17 »
Vandaag de geneugten van de Deutsche Autobahn (groot deel A3) weer eens mogen smaken.
Wegbedekking met duidelijk lagere rolweerstand dan bij ons.
In oneindig veel betere staat bovendien.
Werken waar géén uitzichtloze opstoppingen aan ontstaan.

Verder Tsjechië ingereden langs Plzen.
Ook daar ligt de boel er stukken beter bij dan bij ons - die zijn na de Wende duidelijk gaan loeren bij de Duitse buren.

En 't weer is hier beter   ;D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: België = ontwikkelingsland
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 18 september 2010 - 23:37:06 »
Viel Spaß im Urlaub
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: België = ontwikkelingsland
« Reactie #2 Gepost op: zondag 19 september 2010 - 10:01:31 »
Verder Tsjechië ingereden langs Plzen.

Da's waar de pils vandaan komt....  Een prettige vakantie!
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: België = ontwikkelingsland
« Reactie #3 Gepost op: zondag 19 september 2010 - 16:03:05 »
Vandaag de geneugten van de Deutsche Autobahn (groot deel A3) weer eens mogen smaken.
Wegbedekking met duidelijk lagere rolweerstand dan bij ons.
In oneindig veel betere staat bovendien.
Werken waar géén uitzichtloze opstoppingen aan ontstaan.

Verder Tsjechië ingereden langs Plzen.
Ook daar ligt de boel er stukken beter bij dan bij ons - die zijn na de Wende duidelijk gaan loeren bij de Duitse buren.

En 't weer is hier beter   ;D

Heb je toevallig in CZ al op die 160 kmh-snelwegen gereden ?
Beschrijf het algemeen verkeer en hun verbeterde (snel)wegen eens ? beetje Duitse mentaliteit ?

De E50/D5 loopt via Plzeň (Pilsen) en zou nu zeker 160 kmh max moeten hebben:
http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/md-160.pdf

je weet waarom ik dat vraag, CZ heeft losjes Be ingehaald (verkeersdoden/inwoners) op 2 jaar, en loopt wslk veel verder uit in 2010, is ook niet zo moeilijk...  ;D

CZ heeft 10,5 milj inw in 2009, Be ca. 10,8 milj.
Citaat
Variable Country Type               2009  2008   2007
Road Fatalities Belgium               955*   944   1071   (*voorlopig geschat)  
Road Fatalities Czech Republic     901  1076    1222
Citaat
2009 verkeersdoden/100.000 inw:
BE : 8,84
CZ:  8,58

verder 1e kwartaal 2009 --> 2010 voor CZ:
Citaat
Road Fatalities Czech Republic :  189 --> 123  of  daling -35 %
Belgium : verkeersbarometer mei  gaf een daling -1,3 % jaartotaal 2010 tov 2009.

verder nog een veilig verlof.   ;)
« Laatst bewerkt op: zondag 19 september 2010 - 16:30:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: België = ontwikkelingsland
« Reactie #4 Gepost op: zondag 17 oktober 2010 - 15:52:34 »
vooral laatste alinea:
Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Ik lees hier dat het niveau van de dynamische snelheids- en verkeersregeling nog veel "natte vinger" is.
 :o deels zonder (werkende) camera´s en zelfs geen lussen... Zelfs op de E40 -nog- niet.

Veiligheid én dynamische verkeersregeling mag weer niets kosten.

Dus de topictitel België = ontwikkelingsland is hier (alweer) gepast.

De techniek van beschaafde landen qua verkeersveiligheid vind je hier:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2093.msg28118.html#msg28118

Ik weet dat op de grote Snelweg -halve ring- rond München ca. 9 jaar geleden de matrixborden al goed werkten,
en dat MET pechstrookvrijgave hé. Uiteraard met lussen en camera´s en de hele rimram, geen halve prullen à la Belziek.


uit oude topic: http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1533.msg14594.html#msg14594
Dit tweerichtingsstuk 16+13 km van de A99 München heeft omgerekend maar 11 miljoen € gekost mét dynamische pechstrookvrijgave inbegrepen. (daar dus 3+3 tot 4+4 rijvakken dynamisch geregeld )

9,5 jaar geleden in gebruik genomen, tijdens de rustigere uren geldt daar zelfs aanbevolen 130 kmh.
Citaat
http://www.viaberlin.de/img/pj/0098430_prospekt.pdf
Termine
Auftragsvergabe und Baubeginn Juni 2000
Inbetriebnahme 23. März 2001
Kosten VBA A 99 22 Mio. DM
Let op de data: vooral bouwbegin en echte werking...

Op de laatste blz technische middelen met 2 foto´s van het weerstation en camera´s.
een stukje eruit:
Citaat
Datenerfassung:

Erfassungsquerschnitte für Verkehrsdaten:
• über Induktionsschleifen 19   = tellussen
• über Überkopfdetektoren 13

Erfassungsquerschnitte für Umfelddaten:
• Sichtweite 15
• Fahrbahnzustand 4
• Niederschlag 11
(foto Messung von relativer Luftfeuchtigkeit, Lufttemperatur und Niederschlagsintensität)

Videostandorte: 15   = camera´s
(foto : Sichtweitenmessgerät )

Infrastruktur:
Anzahl Streckenstationen 50
Anzahl Energieeinspeisepunkte 21

Länge der neu verlegten
Energiekabel 17.000 m
Länge der neu verlegten
Datenkabel (Kupfer) 26.000 m
Länge der neu verlegten
Datenkabel (Glas) 28.000 m

Prijs toen ca. 11 miljoen Euro, MET pechstrook-vrijgave en -techniek.

Belziek kasseert elk jaar ca. + 300 miljoen Euro aan flitsboetes.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 02:17:49 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: België = ontwikkelingsland
« Reactie #5 Gepost op: zondag 17 oktober 2010 - 19:18:44 »
Sja... In Nederland staan die portieken om de 600 meter terwijl ze hier om de twee kilometer staan. Bovendien werken die Nederlandse portieken volautomatisch, en daar zie ik dus nooit foute situaties mee (als de snelheid door portieken eruit wordt gehaald staat er iets verder ook altijd file of tenminste vertraagd verkeer). Bovendien kosten ze een fractie van de gedrochten die men hier in België plaatst, want op één matrixbord wordt alle info getoond, terwijl men in België van mening is dat een matrixbord enkel snelheden kan tonen, en de groene peil een apart bord moet zijn (maar je hebt toch ook een rood kruis op dat matrixbord, en gele pijlen?).

Na het bezoek enkele jaren in het Verkeerscentrum ben ik enige tijd geleden toevallig bij de Nederlandse VerkeerInformatieDienst terecht gekomen. Belgen zijn amateurs.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: België = ontwikkelingsland
« Reactie #6 Gepost op: maandag 18 oktober 2010 - 03:52:05 »
Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
  

Lap. ::)

En toch....

Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Onaangepaste snelheid is al moeilijk met een begrensde vrachtwagen op een snelweg tenzij te traag ook onaangepaste snelheid is.
Ofwel klopt de vingerwijzing naar vrachtwagens niet.

Belgen zijn amateurs.

En dat is nog zwak uitgedrukt.

Ik heb het onlangs eens bijgehouden.
In 4 weken tijd had ik 52 ongevallen gezien in 20 werkdagen op het traject Denderleeuw -> Vilvoorde -> Oostakker -> Denderleeuw, +/- 171km.
De betrokken voertuigen waren:
-1 jeep met aanhangwagen (marktkramer)
-1 mobilhome op zijn zijkant
- 216 auto's (vooral kop-staart aanrijdingen op de midden- of linkerrijstrook, soms tot 8 voertuigen in 1 ongeval)
- 0,0 geen enkele vrachtwagen, behalve dan die ene die in panne stond in de werken in Erpe-Mere, wat dus geen ongeval was.

En toch beweren...

Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Stemmingmakerij of .....??

Belgen zijn amateurs.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 02:19:43 door jozef »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: België = ontwikkelingsland
« Reactie #7 Gepost op: maandag 18 oktober 2010 - 04:13:57 »
Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

En dan zie ik dat bord GEVAARLIJKE bocht weer voor ogen, automatisch met op de achtergrond een brullend beest... ::)


Het zeer druk internationaal vrachtvervoer, alsof dat het enige zeer drukke op onze wegen is.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 02:20:03 door jozef »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: België = ontwikkelingsland
« Reactie #8 Gepost op: maandag 18 oktober 2010 - 11:37:55 »
Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
  

Lap. ::)
Tja, ze weten het niet, dan lullen ze maar iets wat er helemaal niets mee te maken heeft, zelfs integendeel

Toevallig is Nordrhein-Westfalen veel dichtbevolkter als Vlaanderen en heeft zeker evenveel op- en afritten per km-snelweg, en meer Internationaal transitverkeer als Vlaanderen. Vooral in het deel "Roergebied" (al meer inwoners als Vlaanderen alleen)- liggen er korte op- en afritten waar aangepaste snelheid nodig is, en waar er dus dikwijls 120 kmh beperkt is zoals in Be, maar de Duitse automobilisten houden wel meer (invoeg)afstand en hebben geen ruzie met hun gaspedaal als ze de snelweg vlot oprijden.

En niet alle autobahnen in het Roergebied hebben daar de autobahnstandaardkwaliteit daarom hebben enkele lange stukken 120 kmh en zelfs 100 kmh, is in Be ook niet anders.

De enige uitzondering is wel dat de Bxl- R0 en Antwerpse Ring een paar zotte op-en afritten hebben die in mekaar lopen (ook linkse voor de K-tunnel), die hebben ze in NRW niet, daar wordt dat infrastructureel opgelost (brug/tunnel) (ook eventueel met een lange parallel lopende oprit).

D (en NRW) heeft daarvoor wel vele op- en afritten (elk autobahnkreuz) waar oprijdende en afrijdende zich over 50-100 m moeten kruisen.

En nu komt het, Nordrhein-Westfalen is -ook door zijn dichtbevolktheid- het absoluut veiligste land in Europa betreft verkeersdoden per inwoner.

Een Duitse Autobahn is gemiddeld 2 x veiliger als een Belgische, deze in NRW wslk 3 maal, ook omdat de snelheden door het drukkere verkeer algemeen lager liggen = minder dodelijkheid per letselongeval.  Die sufferds van de BIVV moeten dat toch weten.  :-[

Citaat
En toch....
Idd, een beetje gezond verstand hebben ze toch...
Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Citaat
Onaangepaste snelheid is al moeilijk met een begrensde vrachtwagen op een snelweg tenzij te traag ook onaangepaste snelheid is.
Ofwel klopt de vingerwijzing naar vrachtwagens niet.
Zoals ik schreef ze lullen maar wat, het enige wat gevaarlijk -bij zwaar verkeer is-  zijn onoplettende vermoeide vrachtwagenbestuurders die het einde van de file telaat opmerken; in een land waar ze bijna opzettelijk files uit het niets crëeren, zeker infrastructureel door plots te weinig capaciteit aan te bieden bij wegenwerken, en verwarrende aanwijzingen dito wegmarkeringen kan dat per snelweglengte natuurlijk meer voorkomen. Uiteraard heeft dat niets met onaangepaste snelheid te doen, maar wel met alertheid/concentratie.

Citaat
En dat is nog zwak uitgedrukt.
Hopeloze prutsers, die niets uit hun fouten willen leren, noem ik ze.

Citaat
Ik heb het onlangs eens bijgehouden.
In 4 weken tijd had ik 52 ongevallen gezien in 20 werkdagen op het traject Denderleeuw -> Vilvoorde -> Oostakker -> Denderleeuw, +/- 171km.
De betrokken voertuigen waren:
-1 jeep met aanhangwagen (marktkramer)
-1 mobilhome op zijn zijkant
- 216 auto's (vooral kop-staart aanrijdingen op de midden- of linkerrijstrook, soms tot 8 voertuigen in 1 ongeval)
- 0,0 geen enkele vrachtwagen, behalve dan die ene die in panne stond in de werken in Erpe-Mere, wat dus geen ongeval was.

Veiligheidsafstand watisda ? Zeker met stip ongevaloorzaak n° 1 door de conflictrijke treintjesmentaliteit in verbinding met passief -onoplettend- rijden... En op de Be-snelweg is er geen controle op. (als men maar niet te snel rijd...  ;D)
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 02:21:12 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: België = ontwikkelingsland
« Reactie #9 Gepost op: maandag 18 oktober 2010 - 15:55:58 »
Veiligheidsafstand watisda ? Zeker met stip ongevaloorzaak n° 1 door de conflictrijke treintjesmentaliteit in verbinding met passief -onoplettend- rijden... En op de Be-snelweg is er geen controle op. (als men maar niet te snel rijd...  ;D)

Ze willen er gewoon niets tegen doen, Michel.

Ik ben ooit geflitst geweest tegen 140 km/h. Ik had de struikrovers nog wel net op tijd zien staan, doch zag het niet zitten om vol in de remmen te gaan omdat mijn achterligger zo dicht achter mij reed, dat ik zelfs zijn koplampen niet meer kon zien in mijn achteruitkijkspiegel.

Uit de gemeten snelheid en het zeer geringe tijdsverschil tussen beide foto's kan precies berekend worden hoe weinig afstand mijn achterligger hield. Maar daarvoor een PV opstellen terwijl ze daar in de berm zitten, dat doen ze niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: België = ontwikkelingsland
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 20 oktober 2010 - 02:50:31 »
Veiligheidsafstand watisda ? Zeker met stip ongevaloorzaak n° 1 door de conflictrijke treintjesmentaliteit in verbinding met passief -onoplettend- rijden... En op de Be-snelweg is er geen controle op. (als men maar niet te snel rijd...  ;D)

Tenzij je met een vrachtwagen rijd, effe 49 meter achter uw voorligger en de kans zit erin dat je prijs hebt.

Ik ben ooit geflitst geweest tegen 140 km/h. Ik had de struikrovers nog wel net op tijd zien staan, doch zag het niet zitten om vol in de remmen te gaan omdat mijn achterligger zo dicht achter mij reed, dat ik zelfs zijn koplampen niet meer kon zien in mijn achteruitkijkspiegel.

Uit de gemeten snelheid en het zeer geringe tijdsverschil tussen beide foto's kan precies berekend worden hoe weinig afstand mijn achterligger hield. Maar daarvoor een PV opstellen terwijl ze daar in de berm zitten, dat doen ze niet.

De kans is groot dat je achterligger zelfs niet eens geflitst is geweest want ... kunnen ze wel zo snel achtereen flitsen?

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: België = ontwikkelingsland
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 20 oktober 2010 - 09:34:30 »

Tenzij je met een vrachtwagen rijd, effe 49 meter achter uw voorligger en de kans zit erin dat je prijs hebt.


Kom kom, niet overdrijven, dan hebben meer dan 90% van de vrachtwagens in België prijs. Mij lijkt het dat op afstand tussen vrachtwagens nauwelijks wordt gecontroleerd. Ik zie te dikwijls een afstand van minder dan 15 m.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: België = ontwikkelingsland
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 20 oktober 2010 - 13:51:07 »
Toch wel, JC.  maar akoord, er mocht gerust méér controle op komen.  Op voorwaarde dat men mij dan ook de kans geeft die afstand te bewaren.  Want uit ervaring weten we allemaal dat die 50 meter voor velen geen veiligheidsafstand is, doch het ideale gaatje om zoveel mogelijk auto's tussen te proppen.

De nacht van maandag op dinsdag nog, reed ik ip de E17.  Er liggen daar pertang drie rijstroken, geen neerslag.  Ik had al zo'n vermoeden dat m'n achterligger me tamelijk kort volgde.  Ik check effe in de camera achteraan, en ja hoor: idd veel te kort.

Eenmaal aan de parking te Melsele zie ik een Peugeot vertrekken (anoniem voertuig), zwaailampen gereed.  Ze blijven effe naast mij hangen op de invoegstrook, lijken wat te vertragen.  En ja hoor, wanneer ik er in Haasdonk afrij, kijk in m'n spiegels.  De peugeot heeft zich inmiddels achter mij genesteld.  En m'n achterligger heeft blijkbaar een stopteken gekregen, beiden zetten zich op de pechstrook.

Ik haal vlakbij de afrit 1 boer op, en zie nadien dat de twee intussen beneden de brug over de snelweg staan.  Druk doende pv op te stellen denk ik.
« Laatst bewerkt op: woensdag 20 oktober 2010 - 15:17:38 door Rafael »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: België = ontwikkelingsland
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 20 oktober 2010 - 13:53:05 »
ps aan de moderatoren: is 't mogelijk mijn berichtje te corrigeren.  Blijkbaar heb ik mezelf geciteerd ipv mijn bericht te wijzigen.  Dank

Rafael: done ;)
« Laatst bewerkt op: woensdag 20 oktober 2010 - 15:17:58 door Rafael »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: België = ontwikkelingsland
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 20 oktober 2010 - 14:04:31 »
Deze week, in een Peugeot?

Vind ik onwaarschijnlijk, want ze hebben recent allemaal nieuwe anonieme BMW's gekregen en vinden ze zo goed rijden dat ik ze meerdere keren per week tegenkom :). En die Peugeots zijn afgeleefd :).

Die Peugeots zien sommigen nog rijden in een JUDY-rol, maar truckers vangen? Pas op, met die Peugeots gaat dat nog, maar een snelheidsduivel gaan vangen met een auto met een vmax van 207 is wat moeilijker :D