Auteur Topic: mag een fietser rechts inhalen?  (gelezen 28129 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 16:11:01 »
Hoe ? Voor die keer dat BBB en ekik aan 1 lijn trekken  ;D

Ik bedoelde: als het erom gaat om de fietsers nog meer privileges te geven dan ze al hebben, dan is BBB natuurlijk altijd haantje de voorste.

Citaat
Ach, veel verkeersregels zijn sowieso hopeloos belachelijk

"Dura lex, sed lex". Als je een verkeersregel belachelijk vindt (wat ik me heel goed kan voorstellen), kan je via de geeigende kanalen proberen er verandering in te brengen. Maar zolang hij geldt, moet je hem wel naleven.

En het zijn niet altijd belachelijke verkeersregels die vele fietsers niet naleven. Meestal gaat het om overtredingen die veel gevaar voor henzelf en anderen inhouden.

Citaat
Als iedereen met de vélo zou rijden ...

... een volstrekte utopie uiteraard.

Citaat
Ook het risico omver gereden te worden door een verstrooide autobestuurder, uren lang jou luchtverpestende uitlaatgassen inademen (http://www.env-it.de/luftdaten/trsyear.fwd?comp=PM1), onze landwegeltjes steeds meer laten versnipperen voor koning auto en zo verder, dát zijn ook problemen van fietsers... :-X

Juist. Dat weet je als je vertrekt met de fiets, die nadelen aanvaard je dus.

Ik heb als automobilist niet kunnen kiezen dat mijn verzekering de premie destijds fors verhoogd heeft omdat zij de lichamelijke letsels en kledijschade van een fietser moet vergoeden die als een roekeloze dwaas welke zich boven alle regels verheven acht, onder mijn auto terechtkomt.

Citaat
Waar het om gaat is dat we een massa milieuvervuiling kunnen verhinderen (en wat belangrijker is de leefbaarheid van vele gebieden sterk kunnen verbeteren) door op een snuggere manier met mobiliteit om te gaan.

Inderdaad. Maar die milieuvervuiling is bepaald niet alleen van het wegverkeer afkomstig.

Citaat
Ik denk dat BBB bedoelde dat de breedte van hem op zijn fietsje minder breed is dan jij in je auto. Ik neem aan dat je dát niet kan miskennen...  ;)

Uiteraard. Maar waar het om gaat is de breedte van de weg die vele fietsers in beslag nemen.

Ik denk dat het nu binnenkort 3 jaar geleden zal zijn dat een collega van mijn vrouw, bij het verlaten van een winkelgallerij, op het trottoir tegen hoge snelheid aangereden werd door een wielerterrorist. De dame ligt nog altijd in coma en zal er zo goed als zeker nooit meer uit ontwaken. Maar die wielerterrorist heeft sedert het ongeval zelfs nooit eens navraag gedaan hoe zijn slachtoffer het stelt.

Er is hier in mijn buurt een weg met een prachtig fietspad. Maar waar rijden de wielerterroristen? Juist, op de rijbaan (en bepaald niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand ervan).

Onlangs gezien: een fietser wil linksaf slaan. Om toch maar geen voorrang van rechts te moeten verlenen, draait hij kort genoeg af, zodanig dat hij op het linkergedeelte van de rijbaan terechtkomt. Op het ogenblik dat ik daar in tegengestelde richting aankom, heeft hij zich nog niet naar rechts kunnen begeven. Ik stop omdat ik hem niet in gevaar wil brengen. Maar er komen wagens uit de tegengestelde richting; ver naar links uitwijken kan ik dus niet, dus zet ik me maar helemaal rechts, zodat de fietser niet probeert om zich tussen mijn auto en het trottoir door een veel te smalle ruimte te wringen en mijn auto te beschadigen. Zou je nu denken dat die fietser, na het roekeloos gedrag dat hij uitgehaald heeft, mij bedankt omdat ik hem niet van zijn fiets gereden heb? Neen hoor: hij staat daar als een onnozele te vloeken en te tieren omdat ik hem niet doorlaat. Die heeft er goed aan gedaan om dan maar over het trottoir verder te rijden, of ik zou hem zijn Levieten wel eens gelezen hebben.

Citaat
Dáár zijn de autobestuurders weer die regeltjes opleggen...  ;)

Neen, dat zijn regels die opgelegd worden door de wetgevende macht.

Citaat
En dan nog regeltjes waar je gegarandeerd ambras mee krijgt: hoe ga je bij een conflict bewijzen dat die wagen volledig stilstond ?

In vele verkeerssituaties is bij een ongeval achteraf de bewijsvoering een probleem. Als er bijvoorbeeld een bestuurder die voorrang van rechts heeft, stopt, dan stop ik ook, zodat hij opnieuw voorrang heeft bij het in beweging brengen van onze voertuigen: ik neem zoveel mogelijk het zekere voor het onzekere.

Citaat
Als ik tegen 30 per uur, met de wind in ´t gezicht kom aangesnord, moet ik dan tot volledige stilstand komen om mij ervan te vergewissen dat de wagen écht niet rijdt ?

Stoere jongen, 30 km/u bij tegenwind.

We hadden het toch over langs rechts voorbijrijden? Zelfs als er tussen de auto's en het trottoir 1 meter vrije ruimte is, en je fietst daar tegen 30 km/h door, dan zul je bij een ongeval ongetwijfeld minstens een groot deel van de verantwoordelijkheid toegewezen krijgen, omdat je je snelheid totaal niet aangepast hebt aan de omstandigheden. Er moet maar eens een passagier van een auto zijn portier openen. (Herinner je de fietser die op een kruispunt rechtdoor reed en in aanrijding kwam met een auto die rechtsaf draaide, omdat hij volgens de rechter te snel gereden had en aldus de autobestuurder in zijn normale verwachtingen verschalkt had).

Citaat
Als de wagen écht stil stond op het moment dat een fietser hem inhaalt, dan mag hij die fietser achteraf niet van zijn sokken rijden.

Als de wagen stilstond, kon de fietser hem niet inhalen, enkel voorbijrijden.

Het is dan inderdaad niet de bedoeling dat je als automobilist, van zodra de verkeersstroom weer op gang komt, de fietser die zich nog naast jou bevindt of je net voorbijgereden is, van zijn sokken gaat rijden. Maar van zodra de verkeersstroom weer op gang komt, moet de fietser wel ophouden met sneller te rijden dan de auto's, want rechts inhalen is verboden.

Citaat
Als die wagen echter 2km/h reed, verandert dat iets aan de situatie ?  :P

Van zodra de wagen in beweging is, hoe traag ook, kan je hem niet meer voorbijrijden, en rechts inhalen is verboden.

Men moet ergens een grens trekken, anders geraakt men er nooit uit met de foefelaars die altijd maar ruimere toleranties proberen in te roepen. En die grens ligt bij 0 km/h.

Als ik met mijn auto een stopbord voorbijrijd tegen 2 km/h, is de boete dezelfde als wanneer ik dat tegen 20 km/h doe.

Even een annekdote daaromtrent. Een bestuurder rijdt zéér langzaam voorbij een stopbord. Hij wordt tegengehouden door een politieman. Zijn welbekend excuus: "Ik reed toch maar zéér langzaam, dat was toch zo goed als stoppen." De politieman begint op de bestuurder te slaan met zijn wapenstok. Na een tijdje vraagt de politieman: "Wat verkies je, dat ik zéér langzaam doorga met slaan of dat ik stop?"

Citaat
Beloofd ! Als jij belooft ook te stoppen als je mij in een bocht naar rechts van mijn fiets rijdt  ;D

Beloofd! Dan zal ik zelfs niet achteruitrijden om terug te keren naar de plaats van het ongeval en jou nogmaals overrijden om zeker te zijn.  ;)

Citaat
En dichterbij gaan wonen ? Ik heb in NL ooit gesolliciteerd en in één van de laatste rondes werd doodleuk verteld dat ik binnen een straal van 30 km MOEST komen wonen... eender waar mijn (toenmalige) vriendin werkte. Heb nog proberen te onderhandelen dat we ergens in ´t midden gingen wonen, maat daar was niets aan te doen. Is het niet een beetje een erg grote belasting voor het milieu om iedere dag 220 km te rijden  :-[?

Het is 55 km enkel, 110 km heen en weer, maar ook dat lijkt me nog wat teveel met de fiets.

Dichterbij gaan wonen is geen optie.

Ten eerste stijgen de prijzen van het vastgoed op de as Antwerpen-Brussel exponentieel naarmate je Brussel nadert.

Ten tweede: een onroerend goed verkopen en er een gelijkaardig kopen elders, kost hier in België een fortuin. Reken bij een onderhandse verkoop op ongeveer 17% kosten (meer bij een openbare verkoop). Als je dus een huis verkoopt voor 250.000 Euro, en er elders een huis mee koopt voor 250.000 Euro, mag je 42.500 Euro kosten ophoesten (ongeveer 85.000- DM of 1.700.000- BEF).

Citaat
Of omgekeerd: heb het ook al dikwijls meegemaakt dat meedere fietsers moesten wachten omdat een autobestuurder met opzet heel erg rechts bleef rijden.

Met opzet? Maar dat is zijn plicht, mijn beste man. Ga je het autobestuurders nu al kwalijk nemen dat ze het verkeersreglement niet overtreden om fietsers door te laten?

Citaat
Het beste was dan nog toen ik hem uiteindelijk langs links voorbijstak (hij kon maar een 10 per uur rijden): hij week naar links uit en dwong mij (met een gemene grijs) op het andere rijvak :'(. Goed dat er geen tegenliggers waren.

Een dergelijk gedrag van die autobestuurder is wat anders, dat kan ik alleen maar afkeuren (en houdt uiteraard meerdere zware overtredingen in).

Citaat
Dat snap ik nu niet hé: ik neem het de autobestuurders toch ook niet kwalijk als zij sneller op hun werk zijn. Waarom zou diene het idee gehad hebben "ik te laat: iedereen te laat"  :-[

Dat is de mentaliteit in het Belgische verkeer (vergelijk met de tegenstanders van ritsen), met als resultaat dat we allen later op onze bestemming komen.

Van mij mag iedereen sneller vooruitkomen dan ik, maar dan wel zonder overtredingen te plegen waar ik of anderen hinder of gevaar van ondervinden, en al zeker zonder van mij of anderen te verwachten dat we overtredingen plegen om hen sneller door te laten.

Citaat
Vaak wordt door autobestuurders nog gedacht dat als je met de fiets naar het werk gaat, je "tijd genoeg" hebt. Waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat ook woon-werk-fietsers deadlines hebben en/of graag snel thuis zijn ?

De enige juiste oplossing is op tijd te vertrekken. Fout is overtredingen begaan onder voorwendsel dat je op tijd wil aankomen.

Citaat
Hei, goede vraag. Het is mij (bewust) nog niet overkomen, maar moet ik ook stoppen voor een voetganger die een fietspad wil oversteken ?

In principe niet, tenzij ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers, of wanneer de voetganger er mag oversteken vanwege verkeerslichten of verkeersregeling door een bevoegd persoon.

Steekt de voetganger toch over, dan mag je hem evenwel volgens art. 7.1 niet in gevaar brengen.

Citaat
Dat klopt, maar misschien wordt de wagen voor korte afstanden nog niet genoeg ontraden en wordt de fiets voor korte afstanden nog niet genoeg gepromoot ?

Ik denk dat je dit moet afwegen tegen de persoonlijke keuzevrijheid.

Ik heb een collega die geregeld tijdens de middagpauze naar een amper 200 meter verder gelegen supermarkt gaat; hij kan er naartoe zonder zelfs maar één keer het trottoir te moeten verlaten. Het ontbreekt hem zeker niet aan conditie, hij is trainer van een voetbalploeg. Toch rijdt hij daarvoor met zijn wagen vanuit de ondergrondse garage van onze werknemer naar de ondergrondse garage van de supermarkt. Hij is namelijk ooit eens overvallen geweest in die straat, en durft daar sindsdien niet meer alleen te voet te komen.

Citaat
Met je eerste uitspraak ben ik het niet volledig eens (ik durf mij als fietser inderdaad soms iets meer permitteren: stond voor een rood licht waar enkel voetgangers kunnen oversteken en er was geen kat... sorry maar met de fiets rij ik door hoor  :-[), neem met de wagen (tegenwoordig) zo weinig mogelijk risico´s. En ik denk dat er wel meerdere mensen zo zijn (niet dat dat goed is hé  ;))...

Ik ga ervan uit dat, als je beslist een verkeersregel niet na te leven, je echt wel heel zeker moet zijn dat dit geen hinder of gevaar oplevert voor jezelf of anderen (soms kan het zelfs voor de veiligheid noodzakelijk zijn om een verkeersregel te overtreden).

Maar je kent het probleem: hoe minder gezond verstand iemand heeft, hoe meer hij ervan overtuigd is dat hij dat wel heeft.

Er zijn twee verkeersregels waar ik tegen zondig.

Ik koop meestal geen parkeerticket waar het verplicht is. Ik heb al geprobeerd me te verdedigen door te zeggen dat dat tegen mijn godsdienst is, en er in België vrijheid van godsdienst heerst, maar tot nu toe zonder succes.  :D

En ik rijd sneller dan toegestaan (maar nooit té snel) waar het veilig kan of zelfs veiliger is. De bestuurder die tegen 120 km/h op de autosnelweg rijdt, en die ik inhaal tegen 140 km/h, kijkt me aan alsof ik een verkeerscrimineel zou zijn. Maar als we even verder in een stortbui terechtkomen, waardoor ik vertraag tot 80 km/h vanwege de beperkte zichtbaarheid en de hoeveelheid water op het wegdek, haalt hij me in tegen 120 km/h zonder lichten met zijn donkergrijze wagen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 21:28:21 »
en je hebt soms een fietspad in ´t midden van een, zeer breed dan wel, voetpad...
als je als voetganger het voetpad oversteekt om bvb naar je auto te gaan ?

Als je een oversteekplaats voor voetgangers (ook wel zebrapad genoemd) oversteekt heb je volstrekt voorrang zolang er geen verkeerslichten of bevoegde personen staan die er anders over denken.

In alle andere gevallen heb je alleen maar voorrang als je reeds begonnen bent met de rijbaan over te steken.
Ook voor alle duidelijkheid: een fietser die al fietsend (indien niet fietsend is het een voetganger  ;D) oversteekt op een zebrapad heeft geen volstrekte voorrang.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 22:13:01 »
Als je een oversteekplaats voor voetgangers (ook wel zebrapad genoemd) oversteekt heb je volstrekt voorrang zolang er geen verkeerslichten of bevoegde personen staan die er anders over denken.

Ik begrijp wat je bedoelt, hoewel verkeerslichten niet denken en het nog veel minder een rol speelt wat een bevoegd persoon denkt (het gaat om de bevelen die hij geeft).

Citaat
In alle andere gevallen heb je alleen maar voorrang als je reeds begonnen bent met de rijbaan over te steken.

Oeps ... dat is een blunder van formaat, hoor Benny!  ;)

Citaat
AR 40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 20 januari 2007 - 09:03:06 »
Jozef schreef

Citaat
Oeps ... dat is een blunder van formaat, hoor Benny! ;)

Een blunder ??? Ik denk eerder een misverstand of 2

1) Met wat ik in het vet geschreven heb
Citaat
alle andere gevallen
bedoel ik dus dat het niet over een zebrapad gaat  ::)

2) Ik denk ook dat ik eliomys verkeerd begrepen heb want hij heeft het over een voetpad en ik zou nu wel eens willen weten wat hij daar mee bedoeld ? bij mij is een voetpad een trottoir en niet een zebrapad.

Citaat
Ik begrijp wat je bedoelt, hoewel verkeerslichten niet denken en het nog veel minder een rol speelt wat een bevoegd persoon denkt (het gaat om de bevelen die hij geeft).

Ik wist dat ik dit van jou kon verwachten  ;D en ben al blij dat je niet schrijft dat bevoegde personen niet denken  :P

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 20 januari 2007 - 14:48:17 »
Een beetje laat maar ik kan het toch niet laten om nog eventjes te reageren. Ik ben het volledig eens met wat Eliomys hier nu zegt.


Vooral dan als die fietser alle verkeersregels aan zijn laars lapt, en hij zijn leven dankt aan automobilisten die ervoor zorgen dat er, ondanks het waanzinnig roekeloos gedrag van vele fietsers, geen ongeval gebeurt.
Als je langs rechts inhalen wanneer de auto's slechts 10 km/uur sukkelen daaronder rekent wel ja  ;)
Persoonlijk lijkt mij dat toch niet zo erg.  ;)

Citaat
Dat moet je niet, daar heb je zelf voor gekozen, dat is jouw probleem.

Hmm, met de auto hebben sommigen geen andere keuze (man die overvallen is) maar met de fiets heb je er zelf voor gekozen?  ???
Proef ik enige bias?

Citaat
Wij ook. En de ergsten zijn die fractie van de wielertoeristen die meer dan terecht wielerterroristen genoemd worden.
Ik bedoel met werken natuurlijk wel het afzien op de fiets; door wind en regen met een hartslag van 140/minuut jouw spieren warmmaken, ik denk niet dat je kan stellen dat autorijden fysiek zo inspannend is (mentaal is natuurlijk een ander verhaal). Ach ja, de beloning komt op latere leeftijd als je gezond blijft  ;D
Over de wielrenners; tja, er zitten er inderdaad tussen die met hun gezondheid spelen en ik kan me ergens wel voorstellen waar de bijnaam vandaan komt. Anderzijds zijn er gelukkig ook veel wielrenners die hun verstand gebruiken. Anyway, als er voor bromfietsjes wordt gesteld dat ze oa omwille van de 'hogere' snelheid meer op de rijbaan thuishoren (zou veiliger zijn volgens deskundigen), zouden we dan niet dezelfde regel moeten opleggen aan fietsers die harder fietsen dan normaal. Voor een wielrenner is een gemiddelde snelheid van 35-40 km/uur geen uitzondering, de echte goede (met een enorme dure fiets) halen zelfs een gemiddelde snelheid in 1 uur van 45-50 km/uur.
Dan zijn er natuurlijk ook nog de ligfietsen. Daarop verdergaande, bromfietsjes (zelfs de klasse A-slakjes) moeten een zijspiegel gebruiken. Fietsers gaan harder dan de klasse A-slakjes) maar hoeven ze niet te gebruiken. Één van de 2 klopt niet, welke zal ik nu maar even in het midden laten.


Citaat
Wablieft? De rijbaan, het fietspad, het trottoir, het gedeelte van de rijbaan voor de tegengestelde richting ... de hele breedte van de openbare weg beschouwen vele fietsers als hun domein.
Uitzondering amigo, de meeste fietsers fietsen daar waar ze thuishoren.

Citaat
Jullie mogen dat op twee voorwaarden: als er voldoende plaats is, en enkel zolang we volledig stilstaan. Wel graag stoppen als je een kras van de achterkant tot de voorkant op mijn wagen maakt, zodat ik je wat verder als bij louter toeval niet van je fiets moet rijden om de schade te regelen.
Grappig :D
Moet ik nu een boekje gaan opendoen over de schade die fietsers oplopen doordat automobilisten het fietspad blokkeren?  ;D

En het is geen kwestie van niet willen of kunnen fietsen. Als ik met de auto rijd, is het omdat ik daar goede redenen voor heb. Naar de krantenwinkel op 500 meter van bij mij thuis ga ik te voet, naar het centrum op 2 km met de fiets. Maar elke dag 110 km fietsen om te gaan werken, dat is me wat van het goede teveel. En in mijn geval biedt het openbaar vervoer, zoals voor zovele werknemers, hoegenaamd geen aanvaardbaar alternatief.

Citaat
Enneh Jozef, hoe vaak gebeurt het nu dat een automobilist even later achter dezelfe fietser vastzit?

Zéér dikwijls. Ik heb het meermaal meegemaakt dat ik (en al mijn achterliggers) op nog geen kilometer vijf keren achter dezelfde fietser vastzat. Voor die ene paljas op zijn fiets zouden tientallen autobestuurders maar tijd moeten verliezen zeker.


Citaat
Soms, maar dergelijk asociaal gedrag merk je ook bij fietsers die amper snel genoeg fietsen om overeind te blijven. Die kun je dan nog moeilijker inhalen, want ze kwakkelen van links naar rechts en omgekeerd.
Ik zie ze in mijn stad weinig. Sorry JC, maar het zijn vooral de mensen die uit China afkomstig zijn. Het schijnt dat velen van hun nog niet (adequaat) hadden leren fietsen en dat er zelfs speciale cursussen zijn voor hun in Leuven. Mocht je het nodig vinden om mbt dit enige nuance aan te brengen voel je dan vrij om dat te doen. Het zal vast van de regio afhangen.

Hoe dan ook (anyway is korter maar dat wordt blijkbaar niet door iedereen gewaardeerd;)), onder de meeste mensen valt het nogal mee. Het valt mij op dat veel mensen die zigzaggen dat doen door een gebrekkige conditie, dat zijn dus eerder gelegenheidsfietsers dan de diehards (sorry, ik kan nu geen goede vertaling bedenken  ;))

Hoeveel fietsers ken je, buiten mij, die vóór een oversteekplaats voor voetgangers stoppen als er een voetganger aanstalten maakt om over te steken?
Stoppen doe ik als fietser ook niet nee  :-[, wel zorg ik er altijd voor dat ze veilig kunnen oversteken door mijn snelheid en zo mogelijk en zo nodig mijn positie aan te passen, dat gaat makkelijk met zo'n smalle fiets die weinig ruimte inneemt, ik kijk uiteraard wel eerst goed en vooral luister ik steeds goed zodat ik altijd het verkeer om mij heen ken zolang de electrische auto niet haar intrede (meer dan enkele tientallen) doet in België. Wat ik helaas ook veel meemaak is dat de voetganger het zebrapad oversteekt zonder even te kijken en je zodoende ineens verrast wordt (nee, hij stond dan nog niet stil, hij wandelt eerst rechtdoor en dan in een split second (sorry, fractie van een seconde  ;))ineens in de dwarsrichting de weg op. Dan wordt het voor zowel automobilisten als voor fietsers moeilijk om daar rekening mee te houden.
Citaat
Geven en nemen.

Citaat
Juist. En wat je moet geven en mag nemen wordt in een beschaafd land bepaald door de rechtsregels, en niet door fietsers voor wie veel toch nooit genoeg is.
We vallen in herhaling nu, datzelfde geldt voor veel automobilisten. Vaak zijn het ook nog eens dezelfden he, die dan weer asociaal autorijden en dan weer asociaal fietsen.


Wees gerust, ik zal na deze post mijn ludieke actie mbt het Engels staken  ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 20 januari 2007 - 14:54:20 door BBB »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 20 januari 2007 - 18:32:48 »
Ik bedoelde: als het erom gaat om de fietsers nog meer privileges te geven dan ze al hebben, dan is BBB natuurlijk altijd haantje de voorste.
Ik wist niet dat de fietsers zo veel privilleges hebben. Mijns inziens heeft vooral koning voetganger privilleges. Ik was weereens in Nederland en ik merkte meteen het verschil hoe automobilisten zich gedragen tov voetgangers (tov fietsers zijn ze daarentegen verstandiger). Je moet daar echt niet zomaar in de stad proberen blind over te steken, in België kom je daar letterlijk mee weg zolang je het niet op een zeer drukke weg doet.


Citaat
Juist. Dat weet je als je vertrekt met de fiets, die nadelen aanvaard je dus.
Datzelfde kunnen we natuurlijk zeggen over de automobilist die weet dat hij als nadeel de roekeloze fietsers en voetgangers heeft. BTW, het feit dat veel Diesels nog geen roetfilter hebben geplaatst is natuurlijk bezopen maar nog lang niet zo bezopen als het feit dat de overheid het niet verplicht omdat Europa eerst één lijn moet trekken  >:(

Citaat
Ik heb als automobilist niet kunnen kiezen dat mijn verzekering de premie destijds fors verhoogd heeft omdat zij de lichamelijke letsels en kledijschade van een fietser moet vergoeden die als een roekeloze dwaas welke zich boven alle regels verheven acht, onder mijn auto terechtkomt.
Als het jouw schuld is in ieder geval. Dan is het ook terecht. De fietser wordt echter niet altijd in het gelijk gesteld, toch?


Citaat
Inderdaad. Maar die milieuvervuiling is bepaald niet alleen van het wegverkeer afkomstig.
Zo lust ik er nog een paar. Kanker is ook niet alleen van die ene factor afkomstig. Zullen we daarom alle oorzakelijke factoren maar negeren? Je moet als mens jouw eigen verantwoordelijkheid nemen en je niet verschuilen achter een ander. Helaas kiezen veel mensen voor dit gemakkelijke smoesje en wordt de milieuproblematiek zo onvoldoende aangepakt. Ach ja, als je van du vin de la Belgique houdt dan valt er nog mee te leven.  ;)


Citaat
Ik denk dat het nu binnenkort 3 jaar geleden zal zijn dat een collega van mijn vrouw, bij het verlaten van een winkelgallerij, op het trottoir tegen hoge snelheid aangereden werd door een wielerterrorist. De dame ligt nog altijd in coma en zal er zo goed als zeker nooit meer uit ontwaken. Maar die wielerterrorist heeft sedert het ongeval zelfs nooit eens navraag gedaan hoe zijn slachtoffer het stelt.
Dat vind ik natuurlijk gruwelijk.  :(
Besef echter dat het niet noodzakelijk kwade wil is dat hij geen navraag heeft gedaan (misschien wel maar niet noodzakelijk). Misschien is het dermate confronterend dat hij het uit de weg gaat ondanks andere intenties. Hoe dan ook, ik hoop dat die vrouw nog uit haar coma gaat ontwaken hoe klein de kans ook is.
Zoals ik al eerder stelde, die gekken zijn er maar ze vormen gelukkig de minderheid. Misschien zouden we eens naar analogie van de raceparcours ook zoiets moeten ontwerpen voor de wielrenners (iets gesofisticeerders dan de baan). Het zou voor iedereen een mooie oplossing zijn.

Citaat
Er is hier in mijn buurt een weg met een prachtig fietspad. Maar waar rijden de wielerterroristen? Juist, op de rijbaan (en bepaald niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand ervan).
Ik wil het niet voor hun opnemen maar zie mijn punt in mijn vorige post. Wielrenners rijden net als bromfietsers klasse B veel sneller dan de fietsers.

Eliomys
Citaat
Dáár zijn de autobestuurders weer die regeltjes opleggen...  ;)

Citaat
Neen, dat zijn regels die opgelegd worden door de wetgevende macht.
Tja, laat de meesten van hun nu net auto rijden  ;)


Citaat
In vele verkeerssituaties is bij een ongeval achteraf de bewijsvoering een probleem. Als er bijvoorbeeld een bestuurder die voorrang van rechts heeft, stopt, dan stop ik ook, zodat hij opnieuw voorrang heeft bij het in beweging brengen van onze voertuigen: ik neem zoveel mogelijk het zekere voor het onzekere.
Ik ben blij dit te vernemen. Je hebt groot gelijk.  :)

Eliomys
Citaat
Als ik tegen 30 per uur, met de wind in ´t gezicht kom aangesnord, moet ik dan tot volledige stilstand komen om mij ervan te vergewissen dat de wagen écht niet rijdt ?

Citaat
Stoere jongen, 30 km/u bij tegenwind.

Dat is nochtans goed haalbaar voor een goede fietser, zeker als hij een wielrenfiets (koersfiets) heeft. Ik haal zelf ook de 30 km/uur op een vlakke weg op een normale fiets (met harde banden, geen defect aan het trapmechanisme en geen slag in de wiel). Met tegenwind haal ik het helaas niet meer maar ik ben dan ook geen getrainde fietser (dat zweten is niet zo prettig voor de rest  ;), ook daarom doe ik liever lopen en zwemmen.

Citaat
We hadden het toch over langs rechts voorbijrijden? Zelfs als er tussen de auto's en het trottoir 1 meter vrije ruimte is, en je fietst daar tegen 30 km/h door, dan zul je bij een ongeval ongetwijfeld minstens een groot deel van de verantwoordelijkheid toegewezen krijgen, omdat je je snelheid totaal niet aangepast hebt aan de omstandigheden. Er moet maar eens een passagier van een auto zijn portier openen. (Herinner je de fietser die op een kruispunt rechtdoor reed en in aanrijding kwam met een auto die rechtsaf draaide, omdat hij volgens de rechter te snel gereden had en aldus de autobestuurder in zijn normale verwachtingen verschalkt had).
Ik wil me onthouden van een al te krasse uitspraak omdat ik de context van de zaak niet ken maar het klinkt mij vreemd in de oren. De snelheid van de 'normale' fietser varieert voor een niet-ligfiets van pak hem beet 15 km/uur (60+ers die relaxed een tochtje maken) t/m zo'n 50 km/uur (wielrenners). Normaals sportieve mensen die geen wielrenner zijn en een gewone fiets hebben fietsen tussen de 23 en de 30 km/uur op een vlakke weg (mijn ervaring). Wat is de normale snelheid? Het feit dat maar 1 op de 10 fietsers sportief is, ontslaat dat de automobilist van de verantwoordelijkheid om uit zijn doppen te kijken? Lijkt mij toch van niet. Natuurlijk ga ik er dan wel van uit dat de fietser zijn snelheid aanpast aan de zichtbaarheid zodat de automobilist die wel uit zijn doppen kijkt ook de kans krijgt om te kunnen anticiperen.
Die 1 op 10 is overigens nog meer dan dat het lijkt. Simpele deductie, mannen fietsen doorgaans harder dan vrouwen dus dan heb je maar de helft. Jongere mensen fietsen doorgaans sneller dan oudere mensen, dan heb je nog minder dan de helft van de helft. Sportieve jonge mensen fietsen sneller dan asportieve jonge mensen enz.
Eigenlijk is het dus vrij normaal dat wanneer je jong bent en aan sport doet dat je dan snel fietst.

Citaat
Het is dan inderdaad niet de bedoeling dat je als automobilist, van zodra de verkeersstroom weer op gang komt, de fietser die zich nog naast jou bevindt of je net voorbijgereden is, van zijn sokken gaat rijden. Maar van zodra de verkeersstroom weer op gang komt, moet de fietser wel ophouden met sneller te rijden dan de auto's, want rechts inhalen is verboden.
Strictu sensu wel volgens de reglementen maar zeg nu eens eerlijk, kan je daar geen begrip voor opbrengen? Als de automobilisten maar 10 km/uur rijden terwijl de snellere fietser 30 km/uur kan rijden is het dan niet logisch om de fietser voorbij te laten, zelfs al is het langs rechts, dit onder voorwaarde dat de verkeerssituatie het toelaat. Moeten de fietsers dan echt het slakkentempo van de stadse automobilisten volgen?


Eliomys
Citaat
Of omgekeerd: heb het ook al dikwijls meegemaakt dat meedere fietsers moesten wachten omdat een autobestuurder met opzet heel erg rechts bleef rijden.

Citaat
Met opzet? Maar dat is zijn plicht, mijn beste man. Ga je het autobestuurders nu al kwalijk nemen dat ze het verkeersreglement niet overtreden om fietsers door te laten?
Het is een kwestie van sociaal zijn om wat ruimte te geven wanneer het kan. Het moet niet, het mag zelfs niet maar het is wel zo vriendelijk, zeker als het regent.

Citaat
Dat is de mentaliteit in het Belgische verkeer (vergelijk met de tegenstanders van ritsen), met als resultaat dat we allen later op onze bestemming komen.
Dat van die mentaliteit, daar kan ik me inmiddels helaas wel in vinden. Wat het met het gebrek aan ritsreglementatie te maken heeft is voor mij niet duidelijk. Of doel je op het feit dat de mensen niet uit zichzelf ritsen? Ik wel dus, ik heb in Nederland nog heel die campagne meegekregen.



Eliomys
Citaat
Dat klopt, maar misschien wordt de wagen voor korte afstanden nog niet genoeg ontraden en wordt de fiets voor korte afstanden nog niet genoeg gepromoot ?

Citaat
Ik denk dat je dit moet afwegen tegen de persoonlijke keuzevrijheid.

Ik heb een collega die geregeld tijdens de middagpauze naar een amper 200 meter verder gelegen supermarkt gaat; hij kan er naartoe zonder zelfs maar één keer het trottoir te moeten verlaten. Het ontbreekt hem zeker niet aan conditie, hij is trainer van een voetbalploeg. Toch rijdt hij daarvoor met zijn wagen vanuit de ondergrondse garage van onze werknemer naar de ondergrondse garage van de supermarkt. Hij is namelijk ooit eens overvallen geweest in die straat, en durft daar sindsdien niet meer alleen te voet te komen.
Ik begrijp die angst van jouw collega maar die angst is hoe legitiem het ook is wel irrationeel. Juist het feit dat hij daar al een keer overvallen is (de meesten maken dat nooit mee in hun leven, althans niet op zo'n manier) maakt de statistische kans dat het uitgerekend daar nog een keer gebeurd nog kleiner. Maar ja, dat dachten sommige juweliers ook  :(
Laten we eerlijk zijn, veel mensen die de auto voor zo'n kleine afstand gebruiken hebben niet een dergerlijke legitieme reden. Iets met de auto doen wanneer het minder dan 6 kilometer ver is, ik begrijp het niet uitgezonderderd dit soort extreme geschiedenissen. In hoeverre zoiets tot het domein van de persoonlijke keuzevrijheid behoort wil ik betwijfelen. Wettelijk kan je het niet verbieden, moreel gezien kan je wel zeggen dat het ongewenst is omdat je iedereen zijn milieu onnodig nog meer vervuilt.
Citaat

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #36 Gepost op: zondag 21 januari 2007 - 01:03:53 »
@ Benny:

Toen je over "alle andere gevallen" begon, had ik begrepen dat je daarmee ook de voetganger bedoelde die de rijbaan oversteekt op een oversteekplaats voor voetgangers. Dat geval had je immers nog niet apart behandeld. Je had het enkel gehad over een voetganger die een oversteekplaats voor voetgangers oversteekt (een eigenaardig idee, maar soit). Oversteken is dwars (haaks) ergens overgaan of overrijden. Een oversteekplaats oversteken is dus iets heel anders dan een oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Vandaar het misverstand.  ;)

Citaat
Ik wist dat ik dit van jou kon verwachten  ;D en ben al blij dat je niet schrijft dat bevoegde personen niet denken  :P

Waarom zou ik zoiets schrijven? Er valt zoveel aan te merken op de Belgische Politie, dat men zich tot de werkelijkheid kan beperken om er een lijvig boek mee te vullen.

Bevoegde personen denken uiteraard, maar het probleem is dat ze dikwijls niet inzien dat wat ze denken geen rol speelt. Zo heb ik het op de politierechtbank ooit meegemaakt dat de zinsnede " ... bedacht de bestuurder zich nog eens ..." in het PV van een rijkswachter de woede uitlokte van de voorzitter in de volgende bewoordingen: "Hij moet zijn job doen, en niet schrijven wat hij denkt dat de bestuurder dacht, maar wat hij vastgesteld heeft."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #37 Gepost op: zondag 21 januari 2007 - 02:06:13 »
Citaat van: BBB
Citaat van: Jozef
Hoeveel fietsers ken je, buiten mij, die vóór een oversteekplaats voor voetgangers stoppen als er een voetganger aanstalten maakt om over te steken?

Stoppen doe ik als fietser ook niet nee , wel zorg ik er altijd voor dat ze veilig kunnen oversteken door mijn snelheid en zo mogelijk en zo nodig mijn positie aan te passen


Goed zo, dan ben je één van de weinige fietsers die daarvoor opletten. Want ik heb zelf bij het oversteken op een oversteekplaats voor voetgangers al zeer dikwijls moeten inhouden voor een fietser. Nu nog hopen dat er geen politieauto achter jou rijdt als je niet stopt voor een voetganger op een oversteekplaats, want dat wordt een dure grap, ook al breng je die voetganger niet in gevaar.  ;)

Citaat
Besef echter dat het niet noodzakelijk kwade wil is dat hij geen navraag heeft gedaan (misschien wel maar niet noodzakelijk). Misschien is het dermate confronterend dat hij het uit de weg gaat ondanks andere intenties.

Kan best. Maar het getuigt in ieder geval van een schromelijk gebrek aan fatsoen en verantwoordelijkheidszin, en het zal alleszins zwaar in zijn nadeel uitgevallen zijn op de rechtbank, zoals ik al dikwijls vastgesteld hebt. Een rechter kun je er namelijk niet van overtuigen dat je spijt hebt van wat je misdaan hebt als je niet eens geïnformeerd hebt naar de toestand van het slachtoffer, ook niet met het argument dat je dat psychisch niet aankon.

Citaat
Hoe dan ook, ik hoop dat die vrouw nog uit haar coma gaat ontwaken hoe klein de kans ook is.

Ik niet, integendeel. Haar hersenen zijn dermate beschadigd, dat vaststaat dat ze nooit meer een leven zou kunnen leiden dat ook maar enige vorm van aanvaardbare levenskwaliteit inhoudt. Maar de ouders van de dame volharden in hun weigering tot euthanasie, waardoor de verantwoordelijke arts er uiteraard niet toe overgaat, hoezeer dat ook zijn advies is. Het probleem met een coma is immers dat je nooit zeker weet of de patiënt misschien niet intens lijdt, maar het niet kan uitdrukken.

Mijn dochter van 25, die anderhalf jaar zeer veel geleden heeft als gevolg van lupus, een ziekte waardoor haar immuunsysteem haar eigen vitale organen aanviel, heeft mij nog om mijn instemming met euthanasie gevraagd, zij kon het nog. De laatste keer dat ik haar nog levend gezien heb, zei ze me: "Papa, ik weet dat jij heel veel verdriet gaat hebben als ik er niet meer zal zijn, maar ik kan het echt niet meer aan." Ik heb haar toen gezegd dat ik haar begreep, en ik het haar nooit kwalijk zou nemen. Drie dagen later was ze niet meer. De vreedzame uitdrukking op haar gelaat in het mortuarium is mijn troost om verder door het leven te gaan zonder haar. Want ook al zal ik het nooit helemaal teboven komen: nu lijdt ze tenminste niet meer.

Citaat
Als de automobilisten maar 10 km/uur rijden terwijl de snellere fietser 30 km/uur kan rijden is het dan niet logisch om de fietser voorbij te laten, zelfs al is het langs rechts, dit onder voorwaarde dat de verkeerssituatie het toelaat.

Wij als automobilist moeten om begrijpelijke veiligheidsredenen minstens 1 meter zijdelingse afstand houden van een fietser die we inhalen. Om fietsers veilig langs rechts te kunnen laten inhalen, zouden we dus ongeveer 1,60 meter van de rechterkant van de rijbaan moeten vrijlaten (ik ga ervan uit dat de fietser niet rakelings langs de boordsteen rijdt en daardoor ongeveer 60 cm plaats inneemt, plus 1 meter veiligheidsafstand). Je begrijpt toch dat dit niet de bedoeling kan zijn. Als de tegenliggers dat ook doen, kunnen we elkaar op de meeste wegen zelfs niet meer kruisen.

Fietsers langs rechts laten inhalen met minder dan 1,60 meter afstand van de rechterkant van de rijbaan, weiger ik. Want dat leidt vroeg of laat ofwel tot schade aan mijn wagen waarbij de fietser vluchtmisdrijf pleegt, ofwel tot een fietser die tegen de korst gaat.

Veeleer zie ik het als mijn verantwoordelijkheid tegenover de overtalrijke onbesuisde fietsers om hen geen doorgang te gunnen die vanuit veiligheidsoogpunt te gering is, ook al levert dit meestal slechts scheldwoorden, gevloek, een opgestoken middenvinger en een fietser die dan maar volhardt in de boosheid door op het trottoir te rijden op.

Citaat
Juist het feit dat hij daar al een keer overvallen is (de meesten maken dat nooit mee in hun leven, althans niet op zo'n manier) maakt de statistische kans dat het uitgerekend daar nog een keer gebeurd nog kleiner.

Neen, dat is statistisch niet correct. Als je de hoofdprijs wint met de lotto, heb je de volgende keer evenveel kans daarop met dezelfde combinatie van getallen; de balletjes hebben immers geen geheugen. Zo ook weten de eventuele ongure elementen die vandaag in die straat lopen niet dat mijn collega daar al een keer overvallen werd door soortgenoten.

Enkel voor een voldoende groot aantal mensen (>= 2000) kan je stellen dat statistisch de kans voor de gemiddelde van hen om niet een tweede keer overvallen te worden in die straat, ongeveer 96% is. Maar niet voor één specifiek individu.
« Laatst bewerkt op: zondag 21 januari 2007 - 02:17:07 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 185
  • Geslacht: Man
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #38 Gepost op: maandag 22 januari 2007 - 19:55:37 »
Als je een verkeersregel belachelijk vindt (wat ik me heel goed kan voorstellen)
;D ;D

Maar zolang hij geldt, moet je hem wel naleven.
Dat zie ik anders: die regeltjes die zinvol zijn, zijn makkelijk na te leven.
De nonsense regeltjes zijn te negeren zolang je
  • jezelf niet teveel in gevaar brengt,
  • de andere weggebruikers niet hindert,
  • de andere weggebruikers al helemaal niet in gevaar brengt, natuurlijk,
  • en niet gepakt wordt  ;)
  ;D

Zoals alles moet je ook het verkeersregelement met een dosis humor gezond verstand interpreteren en niet ´domweg´ de regeltjes naleven omdat er ergens een jurist (of nog erger: een politieker) die interessant vond.

En het zijn niet altijd belachelijke verkeersregels die vele fietsers niet naleven. Meestal gaat het om overtredingen die veel gevaar voor henzelf en anderen inhouden.
Dat "meestal" is natuurlijk steeds afhankelijk van je gezichtspunt. Natuurlijk proberen we allen ons zoveel als mogelijk aan de regeltjes te houden, maar als ik de enkele ´overtredinkjes´ moet indelen die ik soms maak, dan kan ik je verzekeren dat ik als fietser "meestal" zotte regeltjes aan mijn laars lap en tracht die die gevaar inhouden tot het minimum te beperken.

Citaat
Als iedereen met de vélo zou rijden ...
... een volstrekte utopie uiteraard.

Maar wél een mooie: een wereld zonder uitlaatgassen, zonder overal asfvalt, zonder >1000 verkeersdoden/jaar, ...
"Don't aim for success if you want it; just do what you love and believe in, and it will come naturally..."

Inderdaad. Maar die milieuvervuiling is bepaald niet alleen van het wegverkeer afkomstig.
De uitstoot van NOx komt voor twee derde voor rekening van het verkeer. Voor zwaveldioxide (SO2) is dat een vijfde.
Verkeer is ook de belangrijkste bron van geluidsoverlast (http://www.vrom.nl/pagina.html?id=17855).

En een uitspraak van "ik was het niet alleen, meester", heeft mij als kleine bengel ook nog nooit verder geholpen  ;D

Ik denk dat het nu binnenkort 3 jaar geleden zal zijn dat een collega van mijn vrouw, bij het verlaten van een winkelgallerij, op het trottoir tegen hoge snelheid aangereden werd door een wielerterrorist. De dame ligt nog altijd in coma en zal er zo goed als zeker nooit meer uit ontwaken. Maar die wielerterrorist heeft sedert het ongeval zelfs nooit eens navraag gedaan hoe zijn slachtoffer het stelt.
Dat is natuulijk een verschrikkelijk ongeluk. Ik vraag mij af of er meer mensen door een fietser-ongeval in coma geraken dan door een auto-ongeval ?  ???

Ik stop omdat ik hem niet in gevaar wil brengen.
Defensief rijden: proficiat ! Vermijden van ongevallen. Het zou een veel aangenamere sfeer op de straat zijn als iedereen zou zou rijden. Er is veel te veel ´ik, ik,ik´ op de baan tegenwoordig.

... dus zet ik me maar helemaal rechts, zodat de fietser niet probeert om zich tussen mijn auto en het trottoir door een veel te smalle ruimte te wringen en mijn auto te beschadigen.
Hoe voel jij je als andere mensen opeens voor jou gaan beginnen denken ?
Stel je voor dat ik als fietser goed in het midden van de weg ga rijden (of als autobesturder steeds versnel als je mij wil voorbijsteken), want ik denk dat je met je wagen niet genoeg plaats hebt tussen mij en de tegenliggers. Denk je dat je mij zal bedanken ?   ;)

Neen hoor: hij staat daar als een onnozele te vloeken en te tieren
Een onmogelijk gedrag in het verkeer! Nogmaals: als we allen trachten het verkeer vriendelijker en vlotter te laten gaan en niet halsstarrig aan de regeltjes vasthouden om toch maar "gelijk" te krijgen, zou de wereld er al veel mooier uitzien  :)

Citaat
Neen, dat zijn regels die opgelegd worden door de wetgevende macht.
Ik weet ´t, ik heb een probleem met gezag, ... en niet enkel in ´t verkeer  8).
Maar ik werk eraan  :-X, beloofd !

In vele verkeerssituaties is bij een ongeval achteraf de bewijsvoering een probleem.

Niet alleen bij een ongeval of achteraf. Er zijn ook tal van regeltjes die gewoonweg niet te controleren/handhaven/implementeren zijn. Gelijk dat quatchbord voor de Craeybeckxtunnel in Apen: geen cruisecontrol, allé nu ! Wijst volgens mij op compleet ondoordachte regel van mensen die geen benul hebben van mobiliteit: komen die mannen bij mij in den auto kijken ?
Volgens mij zouden we een topic moeten starten waar we de meeste belachelijke borden/regels en dergelijke eens opsommen, misschiens dat er ooit iemand in een goede bui eens werk van maakt  ;)

Als er bijvoorbeeld een bestuurder die voorrang van rechts heeft, stopt, dan stop ik ook, zodat hij opnieuw voorrang heeft bij het in beweging brengen van onze voertuigen: ik neem zoveel mogelijk het zekere voor het onzekere.
Dat heb ik mij moeten aanleren: in Duitsland "vervalt" naar ´t schijnt je voorrang van rechts (wsch net om die reden) niet zoals bij ons. Vroeger is ´t vaker voorgekomen dat 3 auto´s stilstonden op een kruispunt en ekik vrijwel zonder af te remmen doorreed, maar ook daar ben ik mij aan ´t beteren  ::)

Als er bijvoorbeeld een bestuurder die voorrang Stoere jongen, 30 km/u bij tegenwind.
:D Als je tegen de 30 rijdt heb je vrijwel steeds wind in je gezicht. En in de winter tranen je oogjes dan nogal snel.
Bedoelde natuurlijk dat ik aan de rechterachterhoek van de wagen die ik wil voorbijsteken niet tot stilstand zal komen om te controleren of hij ook wel écht geen mm naar voor bolt. Dan ben je nl je doel voorbij aan ´t steken: ik wil net zoveel mogelijk van mijn voorwaarts moment behouden, want het kost energie om dit terug te winnen. Een beetje op je gaspedaal duwen is daarmee niet vergelijkbaar  ;).

... de fietser die op een kruispunt rechtdoor reed en in aanrijding kwam met een auto die rechtsaf draaide, omdat hij volgens de rechter te snel gereden had en aldus de autobestuurder in zijn normale verwachtingen verschalkt had.
Een mooi voorbeeld van autobestuurder-bevoorrechte en kromgetrokken rechtspraak, dank je. Wat is het volgende ? Een voetganger steekt te snel het zebrapad over en de autobestuurder mag hem omrijden omdat hij hem "in zijn normale verwachtingen verschalkt had" ? Komaan !  ::)

Als je als autobestuurder niet verwacht dat er fietsers op de weg zijn of geen idee hebt welke snelheid die kunnen halen ben je gewoonweg niet geschikt om achter dat stuur te zitten. Dit soort van "afschuiven van verantwoordelijkheid" zie ik trouwens steeds meer en meer voorkomen. Als mensen tegenwoordig een stommitieit begaan in ´t verkeer stappen ze uit de auto en beginnen ze te schelden, want het kán hun eigen fout niet zijn (zie je voorbeeld van diene vloekende fietser hierboven). En als het na de scheldpartij blijkt dat hij toch niet 100% onschuldig was, dan is de wetgever de schuldige want die heeft dit niet voorzien...  :'( Zucht, ik vrees dat langzaamaan niemand meer zijn verantwoordelijkheid durft te nemen.

Waar is de tijd dat een vrachtwagenchauffeur zijn deur 1,5 m vóór mij open deed. Kabam daartegen natuurlijk, mijn fietsken bolde nog een meterken of 10 verder en ekik bleef haken... Diene begon niet te schelden, hij raapte mij braaf op, klopt mijn kleren af, biedt zijn verontschuldigingen aan (hij had mij niet gezien) en biedt aan mijn kapotte kleren te vergoeden. Ik was op weg naar een cantus dus had sowieso geen al te goede kleren aan dus ik heb hem tot de prijs van een halve bak bier naar onder afgedongen. We zijn toch allemaal verzekerd (zoals je ook reeds aanaf, J.), is het dan zo moeilijk te zeggen "sorry jongen, ik heb een foutje gemaakt ?".  Of zijn we écht allen onfeilbaar ?

Alle gekheid op een stokje is: in het normale stadsverkeer hou je je als verantwoordelijke fietser natuurlijk een beetje terug: naast automobilisten die soms wel zeer beperkte "normale verwachtingen" hebben als het om fietsers gaat zijn nl ook nog voetgangers die vaak überhaupt geen idee hebben dat er nog andere weggebruikers zijn. Als je vlot rijdt kom je aan, wat ? 10, 15 per uur ? Kom je natuurlijk als een gek de berg afgestormd tegen 50, vlam je andere auto´s voorbij en knal je dan nog eens tegen een wagen die rechts afdraait, heb je als fietser méér als een deelschuld.

Ik heb trouwens in Nederland met de fiets (ook als er geen fietspaden zijn) véél minder problemen als in Belgie (in Duitsland is het helemaal een ramp). Weet niet hoe BBB dat ervaart, maar volgens mij hebben de Nederlanders als het op fietsen aankomt veel betere "normale verwachtingen" dan de gemiddelde Belgische autobestuurder. Volgens mij rijden de Belgische automoblisten té weinig zelf met de fiets... gelukkig voor hun houdt de rechtbank zo te zien rekening met de beperkte capaciteiten van de Vlaamse bestuurders  :-\

Maar van zodra de verkeersstroom weer op gang komt, moet de fietser wel ophouden met sneller te rijden dan de auto's, want rechts inhalen is verboden.
Hahaha, als je als fietser naast wagens voorbij rijdt, laat ons zeggen dat het een zeer brede straat is en je als fietser ruim een metertje hebt zonder de wagens in ´t gedrang te brengen, kom je aan wat ? 10 per uur ?
Sorry hé, 10km/h valt bij mij niet onder "de verkeersstroom die weer op gang" komt.
Ik ga dan als fietser écht niet vertragen naar 4 of 5 km/h omdat enkele autobestuurders zich onzeker voelen in hun veel te dure wagen  ::).

Men moet ergens een grens trekken, anders geraakt men er nooit uit met de foefelaars die altijd maar ruimere toleranties proberen in te roepen. En die grens ligt bij 0 km/h.
Gewoon logisch gezien is dit weer zo´n regeltje dat geen enkele zin heeft: de rijdende wagens vertragen van 30 naar 20 naar 10 naar 5 naar 2 km/h en nog steeds mag de fietser niet voorbijsteken. In de bijna-limietsituatie rijdt de wagen 0.0001 km/h en hij mag nog steeds niet voorbijsteken. Pas als de wagens stil staan: 0km/h zou de fietser opnieuw mogen beginnen te trappelen  :-\? Zodra een wagen een beetje naar voor rijdt om toch maar dichter op de bumper van de volgende te staan, moet de fietser weer vrijwel tot stilstand komen ...  :'( 

Naar de letter van de wet wil dit dus zeggen dat je als fietser steeds gelijk met de wagen vóór je tot volledige stilstand moet komen, dan mag je tot de volgende rijden en hopen dat die zich ook niet beweegt of je mag weer tot volledige stilstand komen en zo verder,... Dan is het eenvoudiger te zeggen dat voorbijsteken niet mag, dat komt dat op ´t zelfde neer en zal in praktijk eveneens niet aangehouden worden  :-[

Het is 55 km enkel, 110 km heen en weer, maar ook dat lijkt me nog wat teveel met de fiets.
Jep. Ook voor mij is 30km de grens. Geef ik je gelijk in !

en er elders een huis mee koopt voor 250.000 Euro,

Zucht, hier in de groene gordel omheen ´t Ruhrgebied vindt je aan die prijs nog geen bouwval...  :'(

Citaat
Of omgekeerd: heb het ook al dikwijls meegemaakt dat meedere fietsers moesten wachten omdat een autobestuurder met opzet heel erg rechts bleef rijden.
Met opzet? Maar dat is zijn plicht, mijn beste man. Ga je het autobestuurders nu al kwalijk nemen dat ze het verkeersreglement niet overtreden om fietsers door te laten?
Ach ja: de beroemde schoolmeestertjesmentaliteit van tegenwoordig  ;). We hinderen "helpen" elkaar zo braafjes zodra we denken dat de ander een regelementje verbreekt, 1984, here we come  :'(.

Van mij mag iedereen sneller vooruitkomen dan ik, maar dan wel zonder overtredingen te plegen waar ik of anderen hinder of gevaar van ondervinden, en al zeker zonder van mij of anderen te verwachten dat we overtredingen plegen om hen sneller door te laten.
Wel, het spelletje van "geven en nemen" dat het verkeer relaxer en vlotter maakt gaat inderdaad niet op als één partij zich wanhopig vasthoudt aan een vermeende belangrijkheid van regeltjes :-\. Als de weg- en verkeersgesteldheid het toelaten is het gewoon voor iedereen aangenamer als we elkaar wat plaats laten. Als ik in een file een motor in mijn achteruitkijkspiegel zie aankomen, maak ik ook plaats (voor zover het veilig kan). Mij stoort het niet echt en hij kan daardoor sneller op zijn bestemming komen. Ik gun hem dat, misschien is het verkeerd, maar het zijn de kleine gebaren die het leven aangenamer maken.

Als fietser "mag" je niet rechts voorbijsteken, echter, vaak stoort het automobilisten meer als ik links voorbij steek en dan voor hun neus weer helemaal naar rechts moet. Als ik dan door een klein regeltje een beetje te verbuigen ervoor kan zorgen dat de autobestuurder niet ´geplaagd´ wordt door van links naar rechts zappende fietsjes, god, dan gun ik hem dat.

Pas op, ik ben niet heilig hé  :P. Ik wil gerust aan het "wij zijn vriendjes spelletje van geven en nemen" meedoen. Maar als een bestuurder mij op een brede weg, waar hij veilig ruimte kan laten, moedwillig blokkeert omdat hij denkt mij de verkeersregeltjes te moeten leren, tsja, ... dan moet ik de verkeersregels volgen en hem langs links voorbij steken  :-\. En dan braaf, zoals het hoort zo snel en zo ver als ik het veilig acht weer naar rechts te gaan  ;).

Toch rijdt hij daarvoor met zijn wagen vanuit de ondergrondse garage van onze werknemer naar de ondergrondse garage van de supermarkt. Hij is namelijk ooit eens overvallen geweest in die straat, en durft daar sindsdien niet meer alleen te voet te komen.
Dan zit het probleem daar in de veiligheid van de ondergrondse garage. Dit is weer een duidelijk voorbeeld van de Vlaamse mentaliteit van symptoomgericht of probleemgericht denken en handelen (dat vooral in het verkeer zich sterk uit). Je bestrijdt daarmee de symptomen, niet de ziekte. Het is een halfslachtige oplossing die voor dat éne individu op dit moment de makkelijkste lijkt, maar de rest van de bevolking daarmee niet verder helpt.

Ik koop meestal geen parkeerticket waar het verplicht is.

Ben ik blij dat jij óók geen heilige bent  :D
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline eliomys

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 185
  • Geslacht: Man
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #39 Gepost op: maandag 22 januari 2007 - 19:59:50 »
[2) Ik denk ook dat ik eliomys verkeerd begrepen heb want hij heeft het over een voetpad en ik zou nu wel eens willen weten wat hij daar mee bedoeld ? bij mij is een voetpad een trottoir en niet een zebrapad.

Bij mij is een voetpad ook een trottoir, zulle  :)
Maar hier wordt terecht vaak op mijn (en andermans) taalgebruik gewezen, dus tracht ik het een beetje op te borstelen...  :-\

Als ik van de ene kant van het trottoir naar den andere kant wandel, bedoelde ik dus..
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #40 Gepost op: maandag 22 januari 2007 - 21:58:21 »
Citaat van: eliomys
Zoals alles moet je ook het verkeersregelement met een dosis humor gezond verstand interpreteren en niet ´domweg´ de regeltjes naleven omdat er ergens een jurist (of nog erger: een politieker) die interessant vond.

Ik voel me niet veilig in een samenleving waarin iedereen voor zichzelf bepaalt welke regels hij wel en niet naleeft. Dat verstand blijkt namelijk dikwijls lang niet zo gezond te zijn als de houder ervan denkt.

Citaat
Maar wél een mooie: een wereld zonder uitlaatgassen, zonder overal asfvalt, zonder >1000 verkeersdoden/jaar, ...

Een mooie wereld zonder gemotoriseerd wegvervoer? Neen, dank je. De nadelen van dat verkeer wegen voor mij niet op tegen alles wat ik aan levenskwaliteit zou moeten inleveren zonder dat vervoer.

Citaat
En een uitspraak van "ik was het niet alleen, meester", heeft mij als kleine bengel ook nog nooit verder geholpen

Dat klopt. Maar het lijkt mij niet rechtvaardig om de automobilisten alsmaar meer op kosten te jagen om toch nog maar enkele percentjes minder luchtvervuiling te veroorzaken, als men ondertussen andere grote vervuilers maar verder hun gang laat gaan.

Citaat
Dat is natuulijk een verschrikkelijk ongeluk. Ik vraag mij af of er meer mensen door een fietser-ongeval in coma geraken dan door een auto-ongeval ?

Ik zie wel eens een auto gedeeltelijk op het trottoir geparkeerd staan, maar ik zie wel beduidend minder auto's over het trottoir rijden dan fietsers.

Citaat
Hoe voel jij je als andere mensen opeens voor jou gaan beginnen denken ?
Stel je voor dat ik als fietser goed in het midden van de weg ga rijden (of als autobesturder steeds versnel als je mij wil voorbijsteken), want ik denk dat je met je wagen niet genoeg plaats hebt tussen mij en de tegenliggers. Denk je dat je mij zal bedanken ?

Veel denkwerk was er in dit geval niet nodig. Een fietser die op de linkerkant van de rijbaan rijdt, heeft ze duidelijk niet meer alle vijf op een rijtje. Ik heb trouwens niets gedaan dat verboden is, zoals in jouw voorbeeld (als fietser in het midden van de weg rijden, als autobestuurder versnellen terwijl je ingehaald wordt); integendeel, ik deed wat mijn plicht was: zo dicht mogelijk bij de rechterkant van de rijbaan rijden. Ik heb daardoor die fietser belet zich door een dermate smalle ruimte te wringen, dat hij waarschijnlijk toch op zijn smikkel zou gegaan zijn.

Citaat
als we allen trachten het verkeer vriendelijker en vlotter te laten gaan en niet halsstarrig aan de regeltjes vasthouden om toch maar "gelijk" te krijgen, zou de wereld er al veel mooier uitzien

Mij is het niet te doen om gelijk te krijgen. Maar voor het overige geloof ik niet in jouw stelling. Ik denk dat het verkeer veel aangenamer en veiliger zou worden als we ons in de eerste plaats aan de regels houden, en daarbij ook nog sociaal en hoffelijk met elkaar omgaan (iemand die niet wil voorkruipen laten invoegen, een oud vrouwtje niet de stuipen op het lijf jagen omdat ze enkele meters naast een oversteekplaats oversteekt, niet in een gat duiken waar iemand anders wilde gaan parkeren, enz.).

Citaat
Gelijk dat quatchbord voor de Craeybeckxtunnel in Apen: geen cruisecontrol, allé nu ! Wijst volgens mij op compleet ondoordachte regel van mensen die geen benul hebben van mobiliteit: komen die mannen bij mij in den auto kijken ?

Bij mijn weten valt het inderdaad niet te controleren of je met cruise-control gereden hebt of niet. Maar dat bord is er gekomen nadat gebleken was dat vele vrachtwagenbestuurders op de staart van een file inreden omdat ze met cruise control aan nog allesbehalve met het verkeer bezigwaren.

Citaat
Volgens mij zouden we een topic moeten starten waar we de meeste belachelijke borden/regels en dergelijke eens opsommen, misschiens dat er ooit iemand in een goede bui eens werk van maakt

Ik denk dat we het er nooit over eens zullen geraken welke borden en regels wel en niet als belachelijk kunnen beschouwd worden.

Citaat
Dat heb ik mij moeten aanleren: in Duitsland "vervalt" naar ´t schijnt je voorrang van rechts (wsch net om die reden) niet zoals bij ons.

Toch vind ik die huidige Belgische regeling niet geheel zinloos. Als ik bijvoorbeeld op een T-kruispunt aankom op de weg waar ik op het kruispunt links- of rechtsaf moet slaan, dan verzaak ik meestal aan mijn voorrang van rechts door te stoppen en naar de van links komende bestuurder te kijken, zodat hij weet dat ik hem gezien heb. Ik vind het namelijk zinloos om een bestuurder die daar tegen 50 km/h aangereden komt, te doen stoppen, terwijl ik toch maar tegen 5 km/h kan rechtsaf slaan.

Citaat
ik wil net zoveel mogelijk van mijn voorwaarts moment behouden, want het kost energie om dit terug te winnen.

 :D

Daar heb je ze, de "sportieve" fietsers: als het hun toch maar zo weinig mogelijk moeite kost.

Hetzelfde argument waarmee vrachtwagenbestuurders om de haverklap een ravage aanrichten in de Kennedytunnel: ze willen in de afdaling niet vertragen, want dan geraken ze in de daaropvolgende helling niet meer op snelheid.

Citaat
Een mooi voorbeeld van autobestuurder-bevoorrechte en kromgetrokken rechtspraak

Even verder lijk je dat nochtans tegen te spreken, want

Citaat van: je
Kom je natuurlijk als een gek de berg afgestormd tegen 50, vlam je andere auto´s voorbij en knal je dan nog eens tegen een wagen die rechts afdraait, heb je als fietser méér als een deelschuld.

Citaat
Ik heb trouwens in Nederland met de fiets (ook als er geen fietspaden zijn) véél minder problemen als in Belgie
...
volgens mij hebben de Nederlanders als het op fietsen aankomt veel betere "normale verwachtingen" dan de gemiddelde Belgische autobestuurder.

Dat is historisch gegroeid. In Nederland wordt er al vele jaren veel meer gefietst dan in België, en in Nederland krijg je een fietser haast nooit aansprakelijk gesteld als je hem aanrijdt met een auto.

Voor het overige hangt het ervan af wat je als "normale" verwachtingen beschouwt. Het wordt in België bijvoorbeeld hoe langer hoe meer "normaal" dat je als automobilist vol in de remmen moet voor een fietser die uit de tegengestelde richting komt en linksaf slaat. Als je met alles wat vele fietsers als "normaal" beschouwen moet rekening houden, volstaat het zelfs niet dat je met de auto stopt als er binnen een straal van 100 meter een fietser is; je zou dan ook nog vlug ergens moeten kunnen binnenrijden met je auto, want het gevaar is reëel dat de fietser zelfs tegen je stilstaande auto aanknalt.

Citaat
Zodra een wagen een beetje naar voor rijdt om toch maar dichter op de bumper van de volgende te staan, moet de fietser weer vrijwel tot stilstand komen ...

Neen. Deze autobestuurder voert nog geen gereglementeerde rijbeweging uit; zijn voertuig opnieuw in beweging brengen is een maneuver. Een dergelijk voertuig kan je nog niet inhalen, enkel voorbijrijden (wat toegestaan is langs rechts), en de autobestuurder moet jou bij het uitvoeren van dat maneuver zelfs voorrang geven (zoals aan alle andere weggebruikers die zelf geen maneuver uitvoeren).

Citaat
Ach ja: de beroemde schoolmeestertjesmentaliteit van tegenwoordig

Die is aan mij niet besteed. Als er een wagen mij tegen 140 km/h wil inhalen op de autosnelweg, ga ik niet vóór hem invoegen om zelf een voorligger in te halen tegen 120 km/h, onder voorwendsel dat dat de maximum toegestane snelheid is.

Maar zelf een overtreding begaan (niet uiterst rechts rijden) om mij aldus medeplichtig te maken aan de overtreding van een fietser (langs rechts inhalen), dat is "des Guten zuviel".

Citaat
Als fietser "mag" je niet rechts voorbijsteken, echter, vaak stoort het automobilisten meer als ik links voorbij steek en dan voor hun neus weer helemaal naar rechts moet.

Als ik met de auto rijd, heb ik er totaal geen bezwaar tegen dat een fietser me langs links inhaalt, en zal ik me daarbij aan de regels houden: uiterst rechts houden (jammer voor de fietser die me net langs rechts wilde inhalen en daardoor via de achterruit in mijn wagen belandt) en niet versnellen. Maar ik verwacht dan ook van die fietser dat hij langs links inhaalt zoals het hoort: niet tegen 21 km/h als ik tegen 20 km/h rijd en dan op minder dan 1 meter vóór mijn wagen invoegen, want dan gaat mijn claxon zijn hartslag de hoogte injagen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #41 Gepost op: maandag 22 januari 2007 - 23:50:57 »
Er is weer genoeg interessante stof voor discussie  ;D

Eerst eventjes wat recht zetten over die vrouw die in een coma ligt. Ik ging er van uit dat als ze iemand zo lang in een coma laten liggen dat er dan een reden voor zou zijn en dat als ze uit een coma zou ontwaken dat ze dan nog enigzins normaal zou kunnen functioneren of op zijn minst afscheid zou kunnen nemen, ik had eventjes geen rekening gehouden met het feit dat nabestaanden door een onvermogen om ascheid te nemen iemand in een coma laten houden zonder enige reële kans op herstel. Tragisch  :'(
Het is een egoïstische handeling voortkomende uit onmacht en de artsen kunnen niets doen zolang de familie protesteert.


Citaat
Dat is natuulijk een verschrikkelijk ongeluk. Ik vraag mij af of er meer mensen door een fietser-ongeval in coma geraken dan door een auto-ongeval ?  ???
Tja, dat dacht ik ook. Het is natuurlijk van ver er bij gehaald.  ;D
Normaal gesproken is de kans toch zeer klein dat je als voetganger ernstig verongelukt door een botsing met een fietser. Wat heet, ik heb zelfs nog nooit een botsing met een fietser meegemaakt. Dat rubber van de band veert goed, een fiets heeft weinig gewicht, doordat het stuur zo los zit zal het bij een minimale impact al meteen opzij gaan waardoor de tijdsduur van de botsing zeer klein is en daarmee ook de totale impact enz.

Een wereld zonder gemotoriseerd vervoer betekent ook minder welvaart. Wel zou het prachtig zijn als mensen voor afstanden onder de 15 km alleen de fiets zouden gebruiken. Wat heet, het zou prachtig zijn als we allemaal aan de ligfiets gaan (gaat minstens 2 keer zo snel), dan zouden we afstanden tot meer dan 30 km kunnen overbruggen met de fiets zonder al te veel tijdsverlies.  ;D
Idd, minder uitlaatgassen, minder drukte, minder lawaai, meer beweging, meer frisse buitenlucht, minder stress (komt oa door meer beweging via hormonen  8)) enz.
Ik doe er alvast aan mee. Zogauw ik een vaste job heb zal ik een ligfiets kopen  :)

Citaat
Dat heb ik mij moeten aanleren: in Duitsland "vervalt" naar ´t schijnt je voorrang van rechts (wsch net om die reden) niet zoals bij ons.
Niet alleen in Duitsland. België is de uitzondering in de wereld  ::) België denkt het beter te weten dan alle andere landen.

Citaat
:) Als je tegen de 30 rijdt heb je vrijwel steeds wind in je gezicht. En in de winter tranen je oogjes dan nogal snel.
Bedoelde natuurlijk dat ik aan de rechterachterhoek van de wagen die ik wil voorbijsteken niet tot stilstand zal komen om te controleren of hij ook wel écht geen mm naar voor bolt. Dan ben je nl je doel voorbij aan ´t steken: ik wil net zoveel mogelijk van mijn voorwaarts moment behouden, want het kost energie om dit terug te winnen. Een beetje op je gaspedaal duwen is daarmee niet vergelijkbaar  ;)
Dat brengt enige nostalgische gevoelens in mij naar boven. Dan lijkt het net alsof je hebt moeten wenen.  :D
Inderdaad, het instandhouden van de snelheid vergt veel minder kracht dan het versnellen naar die snelheid aangezien je ook enorm veel energie nodig hebt voor het genereren van de versnelling (je weet wel Jozef, die eerste 2 wetten van Newton  ;))
Weet je Jozef, het moe worden is niet zo erg. Wel is het ambetant dat je daardoor niet vooruit geraakt, als je bergop fietst dan ben je je snelheid op een gegeven moment ook helemaal kwijt door die vermoeidheid.
Als het moet willen we best stoppen hoor maar niet onnodig.  ;)

Citaat
Een mooi voorbeeld van autobestuurder-bevoorrechte en kromgetrokken rechtspraak, dank je. Wat is het volgende ? Een voetganger steekt te snel het zebrapad over en de autobestuurder mag hem omrijden omdat hij hem "in zijn normale verwachtingen verschalkt had" ? Komaan !    ::)

Als je als autobestuurder niet verwacht dat er fietsers op de weg zijn of geen idee hebt welke snelheid die kunnen halen ben je gewoonweg niet geschikt om achter dat stuur te zitten. Dit soort van "afschuiven van verantwoordelijkheid" zie ik trouwens steeds meer en meer voorkomen. Als mensen tegenwoordig een stommitieit begaan in ´t verkeer stappen ze uit de auto en beginnen ze te schelden, want het kán hun eigen fout niet zijn (zie je voorbeeld van diene vloekende fietser hierboven). En als het na de scheldpartij blijkt dat hij toch niet 100% onschuldig was, dan is de wetgever de schuldige want die heeft dit niet voorzien...   Zucht, ik vrees dat langzaamaan niemand meer zijn verantwoordelijkheid durft te nemen.

Waar is de tijd dat een vrachtwagenchauffeur zijn deur 1,5 m vóór mij open deed. Kabam daartegen natuurlijk, mijn fietsken bolde nog een meterken of 10 verder en ekik bleef haken... Diene begon niet te schelden, hij raapte mij braaf op, klopt mijn kleren af, biedt zijn verontschuldigingen aan (hij had mij niet gezien) en biedt aan mijn kapotte kleren te vergoeden. Ik was op weg naar een cantus dus had sowieso geen al te goede kleren aan dus ik heb hem tot de prijs van een halve bak bier naar onder afgedongen. We zijn toch allemaal verzekerd (zoals je ook reeds aanaf, J.), is het dan zo moeilijk te zeggen "sorry jongen, ik heb een foutje gemaakt ?".  Of zijn we écht allen onfeilbaar ?

Alle gekheid op een stokje is: in het normale stadsverkeer hou je je als verantwoordelijke fietser natuurlijk een beetje terug: naast automobilisten die soms wel zeer beperkte "normale verwachtingen" hebben als het om fietsers gaat zijn nl ook nog voetgangers die vaak überhaupt geen idee hebben dat er nog andere weggebruikers zijn. Als je vlot rijdt kom je aan, wat ? 10, 15 per uur ? Kom je natuurlijk als een gek de berg afgestormd tegen 50, vlam je andere auto´s voorbij en knal je dan nog eens tegen een wagen die rechts afdraait, heb je als fietser méér als een deelschuld.

Ik heb trouwens in Nederland met de fiets (ook als er geen fietspaden zijn) véél minder problemen als in Belgie (in Duitsland is het helemaal een ramp). Weet niet hoe BBB dat ervaart, maar volgens mij hebben de Nederlanders als het op fietsen aankomt veel betere "normale verwachtingen" dan de gemiddelde Belgische autobestuurder. Volgens mij rijden de Belgische automoblisten té weinig zelf met de fiets... gelukkig voor hun houdt de rechtbank zo te zien rekening met de beperkte capaciteiten van de Vlaamse bestuurders   :-\
Ik ben het hier volledig mee eens. Inderdaad kunnen de automobilisten in Nederland wel anticiperen op het gedrag van de fietser itt tot wat ik hier heb meegemaakt, ik voelde me als fietser om deze reden al snel onveilig in het Belgische verkeer. De Nederlandse automobilsten schatten doorgaans beter de snelheid in, ze houden meer zijdelingse afstand bij het inhalen omdat ze beseffen dat vermoeide fietsers (of wanneer het hard waait in het open) weleens wat zwalken, ze zullen nooit op het fietspad stilstaan bij het afslaan of oversteken omdat ze beseffen dat er zomaar ineens een fietser kan aankomen enz.
Ik vrees dat de rest van jouw analyse (gebrekkige fietscapaciteit van de modale Belg, rechtspraak die daardoor niet objectief is enz.) ook 100% correct is.
Ik ben blijkbaar ouderwets, ik neem wel mijn eigen verantwoordelijkheid. Het nadeel hiervan is dat ik het ook hardop zeg als ik vind dat ik wel gelijk heb (en ik heb soms een beetje een grote mond), dan denken mensen al snel dat je zelfzeker of arrogant bent. Als ik daarentegen vind dat ik fout zit dan geef ik dat ook direct toe, geen probleem voor mij.
Overigens is voor mij een normale fietssnelheid tussen de 20 en de 35 km/uur op een vlakke weg afhankelijk van de omstandigheden (op een gewone fiets dan). Als je de wind in de rug hebt, een lange rechte weg, een degelijke fiets met voldoende zware versnelling dan haal ik tot de 35 kilometer in het uur. Ik heb ooit eens meer dan 70 kilometer in 2 uur gefietst, dat is dan ook wel mijn record (voordeel van fietspaden en niet al te veel kruisingen). De omstandigheden waren gunstig. In het stadse verkeer haal ik echter maar zo'n 20-25 kilometer/uur oa door al die kruisingen en de voetgangers.

Citaat
Pas op, ik ben niet heilig hé  . Ik wil gerust aan het "wij zijn vriendjes spelletje van geven en nemen" meedoen. Maar als een bestuurder mij op een brede weg, waar hij veilig ruimte kan laten, moedwillig blokkeert omdat hij denkt mij de verkeersregeltjes te moeten leren, tsja, ... dan moet ik de verkeersregels volgen en hem langs links voorbij steken  :-\ . En dan braaf, zoals het hoort zo snel en zo ver als ik het veilig acht weer naar rechts te gaan  ;)
Dat zou ik ook doen maar dan wel natuurlijk net niet helemaal naar rechts gaan  ;D
Ik ben normaal een brave jongen maar als de ander het vuil gaat spelen en ik er voor in de stemming ben dan wil ik wel meedoen zolang het niet te gevaarlijk wordt.

Citaat
Dan zit het probleem daar in de veiligheid van de ondergrondse garage. Dit is weer een duidelijk voorbeeld van de Vlaamse mentaliteit van symptoomgericht of probleemgericht denken en handelen (dat vooral in het verkeer zich sterk uit). Je bestrijdt daarmee de symptomen, niet de ziekte. Het is een halfslachtige oplossing die voor dat éne individu op dit moment de makkelijkste lijkt, maar de rest van de bevolking daarmee niet verder helpt.
Dit was mij ook allang opgevallen en dit probleem transcendeert het verkeer  :-X. Ik denk soms zelfs dat Belgen graag problemen voor zichzelf creëren zodat ze die weer kunnen oplossen maar misschien lijkt dat maar doordat ze nooit daadwerkelijk de problemen oplossen maar enkel wat symptoompjes voor een beperkte groep. Zonde aangezien België voldoende talent heeft en veel van dat talent onvoldoende profijt kan geven aan de samenleving door deze spelletjes.

Offline eliomys

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 185
  • Geslacht: Man
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #42 Gepost op: maandag 22 januari 2007 - 23:59:15 »
Want ook al zal ik het nooit helemaal teboven komen: nu lijdt ze tenminste niet meer.

Het spijt me echt van je dochterje. Had nog nooit gehoord van lupus. Ik denk dat dat zo´n beetje het zwaarste is dat een ouder überhaupt kan overkomen: zijn eigen kinderen overleven.

(Één van de redenen waarom ik zo´n erge voorstander ben van weinig of geen verkeer rondom de schoolpoorten. En als er dan verkeer moet zijn: graag stapvoets...)

... zouden we dus ongeveer 1,60 meter van de rechterkant van de rijbaan moeten vrijlaten
J., ik denk dat jij één van de weinigen bent die 1 m tussen jou en de fietser willen laten, zélfs als de gemiddelde automobilist voorbijsteekt laat-ie zoveel ruimte niet. Chapeau !

Veeleer zie ik het als mijn verantwoordelijkheid tegenover de overtalrijke onbesuisde fietsers om hen geen doorgang te gunnen
Dit is dus geen schoolmeestersmentaliteit, juist ?  :-\
Als een wagen je niet laat voorbijsteken omdat hij vindt dat het te smal is, is dat ook ok ?

Pas op: ik ben niet noodzakelijk tegen. Als iedereen van de autobestuurders zich braaf (60 cm was het hé) rechts zet, kan ik ten alle tijden langs links voorbij en is er geen discussie. Het is net doordat er steeds een zigzagpatroon ontstaat bij ieder rood licht, dat het moeilijk wordt.  ???

Ik voel me niet veilig in een samenleving waarin iedereen voor zichzelf bepaalt welke regels hij wel en niet naleeft. Dat verstand blijkt namelijk dikwijls lang niet zo gezond te zijn als de houder ervan denkt.
En ik voel mij niet veilig in een samenleving waar iedereen gedachtenloos alle regeltjes opvolgt, zonder na te denken over zin/onzin of gevolgen.
Wow, talk about onveiligheidsgevoel hé  ;)

het lijkt mij niet rechtvaardig om de automobilisten alsmaar meer op kosten te jagen om toch nog maar enkele percentjes minder luchtvervuiling te veroorzaken, als men ondertussen andere grote vervuilers maar verder hun gang laat gaan

Dat excuus moet ik volgende keer op mijn snelheidsboete bij ´milderende onstandigheden´ schrijven: "jullie laten de grote overtreders verder hun gang gaan"  :D

Verkeer voor tweederde verantwoordelijk voor NOx-en.
Verkeer is de belangrijkste bron voor PM-10
Verkeer indirect door NOx en VOS-emissies ook de belangrijkse bron van O3

Kan je dan de schuld nog afschuiven op ´andere grote vervuilers´ ?

Maakt niet uit zeg je ? De % verhoging van sterfte per 10 microgram per kubieke meter is voor PM-10=0.4; voor PM-2,5 zelfs 1,3 (Swartz, JAWMA 1996
Klemm, JAWMA, 2000) !!!

want het gevaar is reëel dat de fietser zelfs tegen je stilstaande auto aanknalt
Heerlijk die ironie  ;D
Okee, ik zal je wat tegemoed komen: in het bovenstaande geval zou het misschien eventueel kunnen zijn dat de fietser een kleine hypothetische deelschuld heeft.

Als ik met de auto rijd, heb ik er totaal geen bezwaar tegen dat een fietser me langs links inhaalt
Opnieuw ben je wsch een witte merel. Maar ik neem in ieder geval je raadslagen ter harte: ik zal (aan een een rood licht) eens trachten zoveel mogelijk links in te halen (1,6m heb ik rechts nooit). Het enig nadeel vind ik dat veel autobestuurders (die links af moeten) zich uiterst links zetten en dus mij dan ´dwingen´ op het tegenliggerspoor waar de wagens natuurlijk wél vlot rijden... Dan moet ik mij natuurlijk wél weer ertussen wringen als de auto´s beginnen te rijden. Hoewel, die mogen mij toch ook niet langs rechts voorbijsteken hé  :D ?

Iets met de auto doen wanneer het minder dan 6 kilometer ver is, ... Wettelijk kan je het niet verbieden, moreel gezien kan je wel zeggen dat het ongewenst is omdat je iedereen zijn milieu onnodig nog meer vervuilt.
Mee eens  ;)
Helaas laat dat vele automobilisten koud: persoonlijke gemakzucht wint het vaak tegenover de gezondheid van de medemens  :'(

Ik doe er alvast aan mee. Zogauw ik een vaste job heb zal ik een ligfiets kopen
Staat al een tijdje op mijn lijstje :). Helaas zijn die dingen ongelofelijk duur. Misschien omdat er te weinig van gemaakt worden ?

Inderdaad kunnen de automobilisten in Nederland wel anticiperen op het gedrag van de fietser itt tot wat ik hier heb meegemaakt, ik voelde me als fietser om deze reden al snel onveilig in het Belgische verkeer.
De vraag is of de automobilisten in Belgie dat niet kúnnen of niet wíllen ? En, ze hebben natuurlijk als excuus dat het o zo wettelijk is het tweewielige milieuvriendelijke verkeer te hinderen  ;D

Dat zou ik ook doen maar dan wel natuurlijk net niet helemaal naar rechts gaan
Hahaha, hoé raad je het  :D :D :D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 januari 2007 - 00:01:11 door eliomys »
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #43 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 02:33:13 »
Eerst eventjes wat recht zetten over die vrouw die in een coma ligt. Ik ging er van uit dat als ze iemand zo lang in een coma laten liggen dat er dan een reden voor zou zijn en dat als ze uit een coma zou ontwaken dat ze dan nog enigzins normaal zou kunnen functioneren of op zijn minst afscheid zou kunnen nemen, ik had eventjes geen rekening gehouden met het feit dat nabestaanden door een onvermogen om ascheid te nemen iemand in een coma laten houden zonder enige reële kans op herstel. Tragisch  :'(
Het is een egoïstische handeling voortkomende uit onmacht en de artsen kunnen niets doen zolang de familie protesteert.

Inderdaad. Maar die houding van de ouders kost het ziekenfonds wel elke dag opnieuw hopen geld. Bovendien laat de patiënte haar echtgenoot en 4 kinderen achter. Begrijpelijkerwijze wil die man niet verder alleen door het leven; maar zolang zijn echtgenote in coma is, blijft hij met haar gehuwd.

Citaat
Normaal gesproken is de kans toch zeer klein dat je als voetganger ernstig verongelukt door een botsing met een fietser. Wat heet, ik heb zelfs nog nooit een botsing met een fietser meegemaakt. Dat rubber van de band veert goed, een fiets heeft weinig gewicht, doordat het stuur zo los zit zal het bij een minimale impact al meteen opzij gaan waardoor de tijdsduur van de botsing zeer klein is en daarmee ook de totale impact enz.

Mij lijkt het niet abnormaal dat je als voetganger ernstig gekwetst kunt geraken bij een impact van een massa van pakweg nog maar 80 kg (fietser + fiets) tegen bijvoorbeeld 30 km/h. De tubes van een renfiets, die opgepompt worden tot een druk van 12 kg/cm², zullen niet veel meegeven. Bovendien vliegt de fietser onvermijdelijk over zijn fiets.

De dame in kwestie heeft het ongeluk gehad dat ze bij haar val eerst met haar achterhoofd enkele centimters boven de grond op de rand van een arduinen drempel van een uitstalraam terechtgekomen is.

Citaat
Wel zou het prachtig zijn als mensen voor afstanden onder de 15 km alleen de fiets zouden gebruiken.

Zorg dan alvast maar voor een stevig aanhangwagentje, zodat je, als je een gezin hebt, dozen luiers, tonnen waspoeder en bakken frisdrank kunt meebrengen uit de supermarkt.

Citaat
Overigens is voor mij een normale fietssnelheid tussen de 20 en de 35 km/uur op een vlakke weg afhankelijk van de omstandigheden (op een gewone fiets dan).

Voor jou misschien wel. Volgens de website van de Belgische Fietsersbond fietsen de meeste fietsers 15 à 20 km/h (argument dat ze aanhalen om te protesteren tegen het gebruik van het fietspad door bromfietsen klasse B).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #44 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 09:12:36 »
Ik merk dat er hier nogal optimistisch wordt omgesprongen met de fietssnelheden. Een gemiddelde fietssnelheid is 15 à 20 km/u, en 20 wordt dan al als redelijk snel beschouwd. Onder wielertoeristen geld de norm van 30 km/u gemiddeld als zeer goed. Wanneer ik vroeger in supervorm was kon ik met mijn racefiets en met enkele even fitte en goed samenwerkende collega's 34 km/u halen over een gemiddeld traject. Snelheden zoals BBB aanhaalt van een eind in de 40 worden enkel in 'de koers' gereden en zijn slechts voor een zeer kleine minderheid weggelegd. Zelfs 30 km/u gemiddeld met een normale fiets in het Leuvense geloof ik niet. Pieken tot een eind in de 30 wel, maar daar blijft het ook bij. Bij een snelheid van meer dan 50 wordt op de meeste fietsen de trapfrequentie al zo hoog dat het onhoudbaar wordt. Kijk ook even naar de werelduurrecords, het record van Merckx heeft jaren stand gehouden en stond op 49,431 km, slechts door het gebruik van speciale fietsen (en mogelijk nog wat verboden middelen) is het nu op 56.375 km geraakt.
De snelheid met een ligfiets ligt zeker geen tweemaal hoger dan met een normale fiets. Het is eerder iets als 1.5 à 1,6 keer hoger (kijk ook even naar de werelduurrecords hiervoor). Uit mijn ervaring blijkt dat een ligfietser op een glad asfaltje typisch zo'n 45 km/u zal rijden.


"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519