Auteur Topic: Een auto kopen  (gelezen 30129 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Een auto kopen
« Reactie #60 Gepost op: maandag 29 november 2010 - 12:46:10 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Een auto kopen
« Reactie #61 Gepost op: maandag 29 november 2010 - 15:17:24 »
Mijn euro begint te vallen. (Laat, maar beter laat dan niet ;)) Bij de BlueMotion versie zal die DSG wel zorgen voor een meergewicht (70 kg zie ik in je post) waardoor de 99 gr niet haalbaar was en het geen BlueMotion meer zou zijn.
Idd, het meergewicht is uiteindelijk maar 23 kg # (- de originele bak).

Idd Rafael, want jouw Bluemotion is qua (lange) overbrengingsverhoudingen speciaal geoptimaliseerd om onder die 105 g CO2/km te komen, en die bereikte 99 g CO2/km zit er zelfs ruim onder, maar zoals ge weet is dat een optimalisatie-versnellingbak-5V-Bm + motortechniek-Bm speciaal voor die Europees genormde rollenbankcyclus.

Ik heb gezien in de VW-configuratie dat die 7-DSG (normale Golfmodellen) in die rollenbankcyclus steeds 0,2 liter hogere verbruikswaardes afgeeft (bij de dieselmodellen) als de standaardversnellingsbak die zeker al korter uitgelegd is als jouw geoptimeerde Bm-5Vit/Bm-motor-combinatie. (bij de benzines 0,1 liter)

Een Bm 105 PK heeft 99 g/km CO2 of 3,8 l diesel EU-cyclus, auto weegt *1318 kg* (*vlieggewichten en extra aerodynamische delen*)
Een TDI 105 PK heeft 119 g/km CO2 of 4,5 l diesel EU-cyclus, auto weegt 1314 kg #
Een 7-DSG TDI 105 PK heeft 123 g/km CO2 of 4,7 l diesel EU cyclus, auto weegt 1337 kg #

Een DSG zou ook wel geoptimaliseerd kunnen worden voor een Bm maar zal wslk de 104 g-norm niet halen omdat een Bm-5Vit sowieso al langere versnellingen heeft, volgens mijn berekening zou ik aan ca 4,1 l diesel EU-cyclus komen x 26,1 = 107 g/km CO2 of nog 3 gram af te pitsen...

Daarbij zou VW AG speciaal voor dat ene Bm-model andere 7-DSG tandwielen moeten maken, wat de winst zeker zou drukken.
De 7-DSG wordt namelijk identiek geleverd voor de 4 dochtermerken respectievelijk per dezelfde voertuigklasses, per voertuigklasse x 4 loont zich andere tandwielen te ontwikkelen, maar niet voor een automodel, daarbij moet er nog eens 3 gram CO2 af, zal zich zeker niet lonen, ook omdat enkel Be zulke ´rare CO2-premies´ geeft.  ;)      

Citaat
Geen korting meer, 'minder' interessant, want VW zal niet slecht boeren met die modellen, ik zie er toch veel rondrijden. Nu bon, je kan dan wel de Trendline/Highline evenzeer bouwen tot hetzelfde, maar dan betaal je 15% meer ;) Ik vraag me wel af of die DSG dan doorschakelt zoals mijn schakelindicator zou willen. Hetzij 70 km/u in 5de aan 1100-1200 tpm.
Ik weet dat de overbengsverhouding van de laatste versnelling, de 7de-DSG, 10 % langer is als de 5e van de normale 5-vit-bak.
Jouw 4e totale overbrengverhouding zal wslk overeenkomen met de 7de-DSG en jouw 5e zal nog eens ca. 12 % langer zijn schat ik ruw.

Jouw motor is speciaal geconstrueerd met extra (uitgebalanceerde) vlieggewichten aan de krukas/vliegwiel om die 70 km/u in 5de aan 1100-1200 tpm -zonder enstige meer-vibraties- soepel aan te kunnen, wslk is dat het grootste aandeel aan de *4 kg meergewicht* tov een normale TDI.  

Citaat
Voordeel is wel dat die snel kan terugschakelen als je wil versnellen, maar ik hou het nog steeds bij de 4de versnelling op een 1600-1700 tpm. Dat gebrom aan 1100-1200 tpm zint me echt niet - ook al zullen ze er bij VW wel goed hebben over nagedacht zeker - en het momenteel verbruik wijkt nauwelijks 0,1 L af.
Tja toch wat gebrom, maar volgens mij zal VW wel weten dat de motor dat gemakkelijk aankan, geluid is wat anders...
Tja Rafael 0,1 liter is al bijna 3 g/km CO2...

Maar zoals ge weet zijn die verbruikscijfers van die genormde testbankcyclus maar zeer moeilijk te halen in de praktijk, jouw minimum verbruik zal wel gemiddeld ca. halfweg tussen die 3,8 Bm-cyclus en die 4,5 TDI-cyclus liggen, als je toch onder de 4 l geraakt, chapeau (maar ge moet er wel moeite voor doen, denk ik zo) .

Citaat
Peddels krijg je precies idd niet in de Polo, in de Golf dan weer wel, in combinatie met het multifunctioneel stuur.
Idd, peddels wou ik toch niet, maar zo´n lederen multifunctioneel stuur neem ik wel als optie. Nu nog weten welk merk, ik tendeer naar de Skoda Fabia, daar is ook meer korting te halen als ik het www zo lees.

Zou ook - zelfs een Duitse test van Auto Motor Sport ! :) - iets beter uitvallen als de VW Polo.
Citaat
http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/master-test-welcher-kleinwagen-ist-der-beste-1948240.html

Im Master-Test unter die Lupe genommen:

Citoen C3 Vti, Fiat Punto Evo 1.4 16 V, Ford Fiesta 1.4, Honda Jazz 1.4i, Mitsubishi Colt 1.3, Opel Corsa 1.4, Peugeot 207 Vti, Renault Clio Tce, Skoda Fabia 1.2 TSI und VW Polo 1.2 TSI.

Skoda Fabia schafft den Testsieg

Drei Kapitel im Test gewinnen und in den übrigen ganz vorn mitspielen: So holt sich der Skoda Fabia Sympathien - und den Testsieg. Selbst wenn ihn am Ende nur sechs Punkte vom VW Polo trennen, den Rest des Feldes haben die beiden Plattform-Geschwister locker abgehängt. Der Skoda Fabia profitiert dabei von seiner sportlichen Ausrichtung. So bringen die Niederquerschnittsreifen 205/45 ZR 16 so deutliche Vorteile bei Handling, Fahrsicherheit und Bremsen, dass der kleine Komfortverlust punktemäßig zu verschmerzen ist. Zumal der 1,1-Tonner immer noch akzeptabel abrollt und mittlere Bodenwellen sogar ziemlich gut verarbeitet.
...
De Polo is nog iets comfortabeler als de Fabia voor onze perfecte wegen  ;D
maar dat laat zich zeker milderen als ik bij de serie LM-15" blijf met 195/55-15 bandjes (Elegance uitvoering), en natuurlijk neem ik de 7-DSG in optie.  ;)

De uitslag: Fabia en Polo steken er bovenuit,
wel spijtig dat de Mazda 2 ontbreekt, die zou zeker onder de eerste 4 meegespeeld hebben (onderaan een andere link waar de auto´s meer uitgekozen worden naargelang prijsniveau en niet zo volgens vermogen.
 

Citaat
1. Skoda Fabia 1.2 TSI
482 Punkte von 600 Punkten
Auf Basis der Kleinwagenplattform des VW-Konzerns bietet der übersichtliche Skoda Fabia ein fast sportives Handling bei gleichzeitig einfacher Beherrschbarkeit und ordentlichem Federungskomfort. Platzangebot, Verarbeitung, Bedienbarkeit sowie Sitze und Licht überzeugen ebenso wie der kräftige, kultivierte und sparsame Turbomotor.

2. VW Polo 1.2 TSI
476 Punkte von 600 Punkten
Hochwertig verarbeitet, vorbildlich bedienbar und komfortabel abgestimmt, überzeugt der VW Polo selbst Verwöhnte. Das präzise, sichere Handling sowie der kräftige, zugleich laufruhige und sparsame VW Polo 1.2 TSI geben Zweiflern den Rest. Im Bremsenkapitel muss er sich aber dem Skoda Fabia geschlagen geben.

3. Renault Clio TCe 100
451 Punkte von 600 Punkten
Auch wenn sein Turbomotor nicht so motiviert loslegt wie diejenigen von Skoda Fabia und VW Polo - die Saugmotorkonkurrenz hat der Renault Clio TCe 100 fest im Griff. Und beim Federungskomfort zeigt der Renault Clio endgültig, was geht. Sein Handling ist problemlos, der Innenraum ordentlich verarbeitet, bei Raumangebot und Variabilität gibt es aber Besseres.

4. Ford Fiesta 1.4
445 Punkte von 600 Punkten
Der Ford Fiesta beweist, dass Handling und Komfort kein Widerspuch sein müssen. Er macht einfach Spaß, liebt Kurven, ohne seinen Fahrer jemals zu fordern oder zu stressen. Das Platzangebot leidet allerdings unter der expressiven Karosserieform, die Bedienung verlangt Nachsicht. Dafür präsentiert sich der Saugmotor verhältnismäßig kräftig.

5. Honda Jazz 1.4 i-VTEC
433 Punkte von 600 Punkten
Der Honda Jazz überzeugt vor allem durch sein cleveres Raumkonzept und die praxisgerechte Variabilität. Doch auch das Fahrverhalten zeigt sich gereift, die Lastwechselempfindlichkeit früherer Modelle ist passé. Hinzu kommen ein spontan ansprechender 1,4-Liter-Sauger, annehmbarer
Federungskomfort und gute Ergebnisse bei der Sicherheit.

6. Opel Corsa 1.4
416 Punkte von 600 Punkten
Opel hat auf die Kritik am Corsa-Handling reagiert und Lenkung sowie Fahrwerk präziser abgestimmt. Mit Erfolg, der Kleine fährt problemlos und einfach beherrschbar, hält sich sicher im Mittelfeld. Beim Bremsen auf μ-split überzeugt er, sein durchzugsschwacher 100-PS-Benziner gehört jedoch zu den Schlechteren im Feld.

7. Peugeot 207 95 VTi
405 Punkte von 600 Punkten
Im Slalom und beim μ-split-Bremsen ganz vorn, enttäuscht der recht geräumige Peugeot 207 mit schlechter Übersichtlichkeit, unexakter Schaltung, seinem teils brüllenden und zudem durstigen Motor, mäßiger Variabilität und dem unausgewogenen Handling, das manchmal Korrekturen erfordert. Ebenfalls ganz schwach: das Licht.

8. Citroen C3 VTi 95
399 Punkte von 600 Punkten
Obwohl ganz neu, schafft es der Citroen C3 nur auf Platz acht, noch hinter Plattform-Bruder Peugeot 207. Zu schwammig sind Fahrwerk und Sitze, zu synthetisch ist die Lenkung. Hinzu kommen schwache Ergebnisse bei der Fahrdynamik, der durstige Motor und die schlechte Variabilität. Da kann es die Panorama-Frontscheibe nicht mehr rausreißen.

9. Fiat Punto Evo 1.4 16V
396 Punkte von 600 Punkten
Er hat den schicksten Innenraum - italienisch eben. Der Rest des Punto Evo begeistert weniger. Sein schlapper, rauer, durstiger Motor, die zittrige Federung und das teils nervöse Handling mitsamt der synthetischen Lenkung kosten ebenso Punkte wie die mäßige Variabilität und der zu lange Bremsweg auf μ-split.

10. Mitsubishi Colt 1.3 Clear Tec
377 Punkte von 600 Punkten
Er verliert zwar den Master-Test, fährt sich aber trotzdem in die Herzen aller Kraftstoffsparer. Niedriges Gewicht, passende Übersetzung sowie die Start-Stopp-Funktion machen den Mitsubishi Colt zum Ökonomen. Seine Fahrdynamik fällt jedoch sehr dürftig aus. Im Gegensatz zum Platzangebot, das speziell im Fond Maßstäbe setzt.

Citaat
http://www.autozeitung.de/vergleichstest-kleinwagen-1/gesamtbewertung
tja meer volgens prijs gekozen moet de Polo hier met 80 pk aantreden, hier 4e  (andere motoren)
 Skoda Fabia 1.6 16V | Mazda 2 1.5 MZR | Renault Clio 1.2 16VTCE | VW Polo 1.4 | Opel Corsa 1.4 Twinport | Peugeot 207 95 VTi
Summe         2867    |         2809           |          2791                    |       2778     |         2678                     |        2662
Platzierung      1       |          2                |          3                        |      4            |      5                             |    6

tekst: http://www.autozeitung.de/vergleichstest-kleinwagen-1
« Laatst bewerkt op: maandag 29 november 2010 - 15:29:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Een auto kopen
« Reactie #62 Gepost op: maandag 29 november 2010 - 17:37:32 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Een auto kopen
« Reactie #63 Gepost op: maandag 29 november 2010 - 20:04:06 »
Aan de Fabia stoort mij hetzelfde als aan bvb de Seat Leon. Waarom steken ze de clima boven de radio? Als je de gps gebruikt is het niet handig als je zo laag in je middenconsole moet kijken. Temperatuur van de clima is ondergeschikt en alle functies komen toch ter bevestiging op de display van de radio. Op die manier vind ik dat een onlogische en onhandige opbouw. Maar vast niet iedereen zal zich daar aan storen.
Is idd onlogisch die opbouw, want bij de grote Skoda´s is het andersom.

Ik heb hier de detailtesten van ADAC (Polo <> Fabia) die vielen er wel niet echt over..., voor hun lijkt de bediening van de airco even belangrijk als de radio of GPS.
telkens op page 4 § Bedienung, de Fabia kreeg een 1,6 , de Polo een iets betere 1,4, maar ze spraken niet van die opbouw.
http://www1.adac.de/Tests/Autotest/TETDaten/Autotest/AT4416_Skoda_Fabia_1_2_TSI_Elegance.pdf
http://www1.adac.de/Tests/Autotest/TETDaten/Autotest/AT4334_VW_Polo_12_TSI_Highline.pdf

Soit, in elk geval is het een troost dat met een multifunctioneel stuur de radio alleszins gemakkelijk vanuit het stuur te bedienen is.
Dat neem ik in elk geval.

De GPS (dure optie) ga ik wslk niet nemen, alhoewel die wel verlokkelijk is (wel maar *één CD-Teleatlas inbegrepen  ???), daarenboven zijn de GPS-aanwijzingen ook te zien op het groot multifunctioneel display tussen toerenteller en snelheidsmeter, dus als je ook de kleurtjes en de grote kaart wil zien moet je idd onlogisch naar beneden kijken. Airco - zeker automatische airco - is logischer/beter onder de radio/GPS
* 149 € voor een groot land meer  ???  =>  http://navigation.teleatlas.com/de/shop/promotions/blaupunkt_fx
Er is natuurlijk geknakte software downloadbaar en brandbaar via-via  :-X...
ook daardoor geen wonder dat die GPSsen van de VW group verlokkelijk zijn voor dieven.  

Jij hebt dezelfde GPS (andere naam) hoe is het eigenlijk met de kwaliteit van het Display bij lichtinval (zon ofzo), nog gemakkelijk leesbaar ? (kontrast/helderheid)
Want als zo´n GPS scherm lager zit kan het zijn dat de lichtinval op het display iets minder stoort.
(kan een reden zijn, maar is wslk toch ver gezocht van mij)

Mijn vrouw is haar (oude) raamplakker-GPS wel gewend, daarbij staan daar al de POI´s op, en ze heeft ook de snellere TMC/TMC Pro.
Zij zal die dure GPS ook niet willen, daarvoor neemt ze liever een paar andere opties.

Soit, het zal toch voor volgende herfst zijn.
Als de auto/testrit haar niet bevalt, tja dan heb ik ook niets meer te zeggen.  :D  
« Laatst bewerkt op: maandag 29 november 2010 - 20:29:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Een auto kopen
« Reactie #64 Gepost op: maandag 29 november 2010 - 23:23:43 »
« Laatst bewerkt op: maandag 29 november 2010 - 23:32:55 door Rafael »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Een auto kopen
« Reactie #65 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 00:34:08 »
POI's zijn een nadeel (er zitten standaard veel plaatsen in, maar zelf toevoegen kan idd niet), TMC niet. Hoewel ik dat niet kan vergelijken, heb nooit beter geweten, maar tot nu toe heeft het ding mij al elke file aangekondigd en me er rond gestuurd. Moest hij het toch 'vergeten' zijn, kan je de lengte opvragen van de file en berekent hij een route zodat je er zo snel mogelijk uit bent. Kan natuurlijk zijn dat het bij je raamplakker nog beter werkt, maar ik vind het al zeer interessant.
Volgens mij heb je wel TMC (zou me verwonderen) , maar je moet best wel Dynamische Route selecteren via setup en route-opties.
wslk heb je dat automatisch aan staan, of het gaat automatisch (je hebt een dubbele tuner, een zender staat altijd op een TMC-zender)

Maar als je Dynamische route selecteert kan het wel sneller reageren (best enkel doen als je toch veel snelweg hebt, want anders zoekt hij dikwijls snelwegen op en rijdt je om. Is je route zonder snelweg neem gewoon snelle of economische route, als het bij jou bestaat)

! Edit: ik zie juist dat ik slecht gelezen heb en je toch TMC hebt, maar ik laat de tekst staan.

Ik citeer even de Duitse handleiding page 33, waar de voorwaarden in staan:

Citaat
Dynamische Zielführung mit TMC-Verwendung
Dynamische Navigation ein- oder ausschalten
– Drücken Sie im Hauptmenü Navigation die Taste SETUP und danach
wählen Sie die Funktionstaste ROUTEOPTIONEN .
– In dem Menü Routenoptionen aktivieren Sie die Checkbox # DYNAMISCHE ROUTE
und wählen im Pop-up-Fenster die gewünschte Einstellung durch Antippen aus.

Voraussetzungen für eine dynamische Zielführung
TMC (Traffic Message Channel) ist ein digitaler Radio-Datendienst zur ständigen Übertragung von Verkehrsmeldungen.
Das Gerät wird im Hintergrund laufend mit TMC-Verkehrsmeldungen versorgt,
wenn am aktuellen Ort ein TMC-Sender empfangen werden kann.
Die Qualität der gesendeten Verkehrsmeldungen ist abhängig von der Verkehrsredaktion
des sendenden Rundfunksenders.
Der Empfang von TMC-Verkehrsmeldungen kann nicht ein- oder ausgeschaltet werden.
Der gehörte Sender muss nicht der TMC-Sender sein.
TMC-Verkehrsmeldungen können vom Gerät nur ausgewertet und angezeigt
werden, wenn die Navigationsdaten für den aktuell befahrenen Bereich im Gerätespeicher
gespeichert sind oder über eine eingelegte Navigations-CD abgerufen
werden können.
Die aktuellen TMC-Verkehrsmeldungen können durch Drücken der Bereichswahltaste TRAFFIC
angezeigt werden.

Hinweis
• Bei ungünstiger Verkehrslage kann eine Stauumfahrung aufgrund von TMCVerkehrsmeldungen
unter Umständen keinen Zeitvorteil bringen, wenn die Umfahrungsstrecke ebenfalls überlastet ist.
• Sie können die vorausliegende Route auch manuell sperren, wenn vorausliegende
Verkehrsstörungen noch nicht über TMC-Verkehrsmeldungen erfasst
worden sind ⇒ Seite 32.
Bron Skoda, GPS Radio Amundsen

TMCpro heb je niet dat werkt namelijk ook direct op data van lussen en dynamische portalen, enkel D.
Zie links hieronder, het wordt wslk (voorlopig) enkel in D aangeboden.
http://de.wikipedia.org/wiki/TMCpro

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Traffic_Message_Channel
TMC in Duitsland
Duitsland kent diverse standaard TMC diensten en één Premium TMC dienst. De gratis service kan ontvangen worden via de openbare omroepen (de informatie is echter niet hetzelfde via elke zender en derhalve zijn er nogal wat kwaliteitsverschillen).

De Premium TMC-dienst, met de naam TMCPro, is afkomstig van T-Mobile Traffic, een 100% dochterfirma van T-Mobile. De dienst startte in maart 2004 over geheel Duitsland. De informatie is afkomstig van Gesellschaft für Verkehrsdaten mbh, een 100% dochterfirma van T-Mobile Traffic GmbH. Het is een geëncrypteerde dienst, volgens de encryptiemethode gespecifieerd in het TMC Forum.
De BAST, Bundesanstalt für Straßenwesen is verantwoordelijk voor de locatietabellen. Sinds april 2005 is versie 4.0 in gebruik. Voor het Wereldkampioenschap voetbal 2006, in Duitsland, werd de tabel uitgebreid met de toegangswegen naar de stadions. De laatste versie van de locatietabel is versie 5.01 en wordt op dit moment ook gebruikt.

Mijn raamplakker GPS schakelt automatisch van TMCPro naar TMC en omgekeerd.
De licentie was automatisch bij de aankoop inbegrepen (GPS Medion 470T, toen online gekocht in D)
natuurlijk met originele TMCpro- herkenningssoftware(locatietabellen) en maps, anders gaat het toestel de TMCpro-meldingen niet verwerken.

Jij gaat normaal gezien ook software hebben waar de TMC-software op staat en vrijgegeven is voor die bepaalde landen.
Het kan namelijk zijn dat de sofwarefirma -Navteq of Teleatlas bij jou - de TMC-licentie van een land nog niet gekregen heeft.

Heeft wat met administratie, coderingssoftware=locatietabellen (link), en geld te doen.  ;)
Ik heb vroeger eens gereklameerd bij Navteq én Becker waar die TMC-licentie van Be wel bleef voor de Becker-GPS (A1-inbouw) van mijn oude BMW. Becker had nog niets geregeld of betaald...

Ik heb 3 jaren gewacht of 3 updates later (waren toen 4 nieuwe CD´s) vooraleer de Be-TMC-licentie en alle andere kleine landen ook vrijgegeven was voor Fa. Becker (Be was er na 2 jaar, maar ik wou nog meer landen).
Andere GPS-producenten hadden wel al jaren ervoor betaald.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 november 2010 - 01:06:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een auto kopen
« Reactie #66 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 00:48:04 »
Citaat van: Rafael
Ik leg bij het horen van gebrom de link *slecht*

Ik deel volkomen jouw mening, Rafael.

Dat gebrom is namelijk afkomstig van trillingen die zich niet voordoen op een wat hoger toerental, en dergelijke trillingen kunnen uiteraard niet bevorderlijk zijn voor de levensduur van de motor.

Weliswaar voelen moderne dieselmotoren zich nog lekker bij lage toerentallen waar oudere dieselmotoren niet mee gediend waren, maar men gaat daarin tegenwoordig wel wat te ver in een poging om toch nog maar enkele centiliter van het verbruik te kunnen afpingelen.

Geef trouwens maar eens plankgas als je tegen 1200 tpm in 4de versnelling rijdt: je zult merken hoe slecht de auto optrekt tot hij op een wat hoger toerental komt, wat duidelijk aangeeft dat hij in dat lage toerengebied niet efficiënt werkt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Een auto kopen
« Reactie #67 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 09:30:44 »
@Jari: hoe was de testrit met de Mazda 2?
Zéér goed! Zo goed zelfs dat we hem gekocht hebben... Een dezer dagen zou ik hem moeten hebben...

Prijs kwaliteit verhouding lijkt goed, we krijgen ook van iedereen positieve reacties over Mazda... (Ook voor de testrit)

We hebben beide gereden en we hadden ook nog iemand anders mee voor "goede raad" :) De carrosserie heeft geen beschadigingen, geen kleurverschillen, ... ;)

Binnenin is er veel meer ruimte dan verwacht, het oogt ruim en luchtig, de zithouding is aangenaam en zelfs achterin heb je nog voldoende beenruimte. Ook de koffer is ruimer dan verwacht. Je hoort de motor niet eens draaien, dat is pas echt een rare gewaarwording voor mij  ;D

Toch maar naft, uiteindelijk heb je minder pk nodig voor meer kracht en dat zal zeker schelen bij de verzekering.

Rafael, waar ben jij verzekerd als ik vragen mag? En heb je al lang je rijbewijs?

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Een auto kopen
« Reactie #68 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 10:58:35 »
Voor zover ik weet zitten er in de meeste Amerikaanse wagens enkel domme slushboxes, hier en daar een slome CVT :).

Zo sloom dus. :D ;D

http://www.youtube.com/watch?v=IyrcP5utXt4&feature=player_embedded

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Een auto kopen
« Reactie #69 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 12:02:56 »

wooter

  • Gast
Re: Een auto kopen
« Reactie #70 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 13:24:46 »
Bibi,

PK per literinhoud van de motor gezien, en daar de versnellingsbak aangekoppeld, is dat vrij traag :)

Jari,

Welke maatschappij is minder belangrijk. Een goeie makelaar is veel meer waard. Doorgaans bestaat het rechtstreeks verzekeren bij een verzekeringsmaatschappij eruit dat je je schade moet zien vergoed te krijgen via een callcenterdebiel die absoluut geen interesse heeft in een goede afloop. Bij een makelaar kan je nog eens zelf op tafel slaan, en daar met je hele verzekeringsportefeuille vertrekken zit meer in de zakken van de makelaar dan in de grote schatkist van een verzekeringsmaatschappij.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 november 2010 - 13:26:22 door wooter »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Een auto kopen
« Reactie #71 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 13:56:24 »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Een auto kopen
« Reactie #72 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 15:00:35 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Een auto kopen
« Reactie #73 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 17:09:48 »
Eigenlijk zou ik eens moeten testen welke toerentallen ik net heb, want ik rij regelmatig richting 55 en 75  :-[. Bij 47 in 4de weet ik dat ik moet terugschakelen - de auto vraagt het dan al - omdat ik onder 1000 tpm zit, je hebt de brom dan niet omdat je uitbolt. Optrekken werkt voor geen meter onder 1200 tpm.

50 km/u 4de: 1100 tpm
50 km/u 3de: 1600 tpm
70 km/u 5de: 1150 tpm
70 km/u 4de: 1500 tpm
120 km/u 5de: ~2000 tpm ;D

Hier uw motorkoppelkromme grafisch, rechterkant:
best toch proberen minimum ~ 1200 t/min te blijven zou ik zeggen behalve bij het rollen natuurlijk, maar je heb het al ervaren bij het optrekken onder 1200 t/min...
(ook bergaf en of wind mee  ;) )
want met amper turbodruk valt die "kromme" steil naar beneden.

1250 t/min = ~ 215 nM ~ 86 % van max koppel; in 5e = 76 kmh
1200 t/min = ~ 190 nM ~ 76 % van max koppel; in 5e = 73 kmh

1150 t/min = ~ 160 nM ~ 64 %  "
1100 t/min = ~ 140 nM ~ 56 %  "

1050 t/min = ~ 120 nM ~ 48 %  "
1000 t/min = ~ 100 nM ~ 40 %  "


vooral 70 kmh is natuurlijk een *klotenlimiet*, ik zou toch de marge van 6 kmh vol benutten en 73-76 kmh proberen te rijden, dan zit je boven 1200 t/min.
En boven 2.500 t/min wordt hij "onzuiniger" maar dan zit je ook al > 150 kmh in 5e (buitenland evtl)

* ook met onze Mazda turbodiesel daar is 80-teller pas rond- en net soepel genoeg in hoogste versnelling... *

Touran BlueMotion Technology: Rauer Geselle mit viel Durst


105-PS-Diesel im Vergleich: Der neue 1.6 TDI (rechts) bringt das gleiche Drehmoment wie der 1.9 TDI, aber schon bei niedrigeren Drehzahlen und in einem breiteren Drehzahlbereich (blaue Kurve)
http://www.autoplenum.de/Auto/Testberichte/bild-id69793

Hier het koppelvergelijk 1,6 TDI Bm met de kleinere turbobenzine 1,2 TSI, beide 105 PK (77 kW) maar zeer verschillend qua toerentalbereik.

« Laatst bewerkt op: woensdag 01 december 2010 - 11:38:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Een auto kopen
« Reactie #74 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 08:08:24 »
Bibi,

PK per literinhoud van de motor gezien, en daar de versnellingsbak aangekoppeld, is dat vrij traag :)

Yep, ik doe er inderdaad 2 seconden langer over om aan 100km/u te geraken maar mijn voertuig past dan ook niet zo goed in uw koffer. :D ;D