Auteur Topic: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?  (gelezen 9491 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
« Reactie #15 Gepost op: maandag 10 januari 2011 - 01:21:43 »
Ook geweldig is de Australische right hand turn.
Vanuit de linker rijstrook.
Je sluit mee aan achter verkeer dat van links komt op de dwarsbaan, terwijl je voormalige mee-liggers voor rood staan te wachten.

Zoiets als de Chinese foto hierboven.

Dat heb je dus ook niet meteen door  ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
« Reactie #16 Gepost op: maandag 10 januari 2011 - 08:23:35 »
Ik vind de Spaanse versie wel duidelijk, staat ook altijd een duidelijk bordje bij.... Wordt ook aangegeven op de snelwegen waar je kan keren :)

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
« Reactie #17 Gepost op: maandag 10 januari 2011 - 08:24:08 »
O ja, en TEGEN natuurlijk! Zijn ze nu helemaal zot geworden......

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
« Reactie #18 Gepost op: maandag 10 januari 2011 - 08:45:18 »
O ja, en TEGEN natuurlijk! Zijn ze nu helemaal zot geworden......

Nee.  Ze zijn 't al een hele tijd (zot, bedoel ik).

- (zoals reeds eerder aangegeven): men kent niet eens de Belgische wegcode.  Wa gaat dat dan zijn, met 3 verschillende wegcodes?
- Hoe weten we exact waar de grenzen liggen, maw vanaf waar precies welke wegcode dan geldt?  Lastig als ge gene wegenatlas bijhebt....

Ze zouden beter gewoon 1 deftige Belgische wegcode maken.  Beetje samenhangend, ellendige dubbelzinnigheden eruit etc....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
« Reactie #19 Gepost op: maandag 10 januari 2011 - 09:29:06 »
De N5-E420 bedoel je richting Philippeville/Couvin/Rocroi.
Inderdaad een verraderlijk stuk weg.
In mijn beginjaren als vrachtwagenchauffeur daar ooit eens een verse pamper vandoen gehad toen ik halfweg de afdaling richting Charleroi plots merkte dat mijn remmen het niet meer deden van mijn 40 ton wegend voertuig en mijn achterliggers niet meer zag van de rook die er uit kwam.
Gelukkig is het allemaal goed gekomen zonder ongeval.
Daar was het inderdaad.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
« Reactie #20 Gepost op: maandag 10 januari 2011 - 11:59:12 »
Vrienden, dank voor jullie reacties.
Ik had moedwillig mijn ballon opgelaten maar dat er geen ene van jullie in de opsplitsing naar regionaal verkeersbeleid iets positiefs zag zitten.

Allé zeg dan moet het wel een echt slecht voorstel zijn hé. Dat doortrekken naar de rest van de nota VDLN zou niet fair zijn maar daarvoor zijn er andere fora....

Dat van links afslaan (In Spanje en Griekenland ervaren) is wel iets nuttigs, alsook het rechts afslaan aan rode lichten (USA).

Nog veel werk aan de winkel. Greetz.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Should left turns be illegal?
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 22:18:23 »
Michigan Left :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_left


http://www.autoblog.com/2011/01/14/should-left-turns-be-illegal/

After examining data from 13 superstreet intersections and comparing them to their traditional counterparts, researchers found that, on average, the superstreets delivered a 20-percent decrease in travel time and caused 46 percent fewer reported traffic collisions. More importantly, the superstreet design caused 63-percent fewer accidents that resulted in personal injury.

Alleen, er hier zelden plaats voor in B of VL.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Should left turns be illegal?
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 22:30:17 »
Alleen, er is hier zelden plaats voor in B of VL.

De nagel op de kop.  Er worden nu al bvb meer dan genoeg ahum "rotondes" aangelegd waar er eigenlijk geen plaats voor is.  Volgens sommigen zijn rotondes nog altijd de "mirakeloplossing in de strijd tegen files".

In de omgeving van Brecht weet ik er zo een paar prachtexemplaren liggen.  De ene in de buurt van de (huidige) oprit met de E19 (baan Brecht-Wuustwezel).  Daar heeft men achteraf nog aanpassingen moeten doorvoeren toen bleek dat 't met de vrachtwagen eigenlijk niet te doen was.  Is intussen wel verbeterd, nu.  

En voor wie daar bekend is:  op de baan Sint-Lenaerts-Hoogstraten, ligt er ook eentje thv de baan Sint-Lenaerts Loenhout.  In de streek beter bekend als "'t Wit peird".  Ik heb er daar 's eentje bezig gezien met een trekker-oplegger met vaste assen, komende van Hoogstraten, en die wou rechtsaf richting Loenhout.  Dat zou nooit lukken zonder brokken te maken.  De enige oplossing was dan: volledig de rotonde rondrijden, om vervolgens alsnog richting Loenhout te rijden.  Maar meteen rechtsaf, zou hem nooit gelukt zijn.

En ik ben er wel zeker van dat er zo nog tientallen voorbeelden te vinden zijn.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Should left turns be illegal?
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 23:51:33 »



zo leer je ook om op de binnenwaters een kruispunt te nemen met een motorjacht ;)
maar dat staat dan niet in de wegcode
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 11:11:22 »
Rotondes kunnen goed werken op vlotte wegen. In Groot-Brittanië... Daar gebruikt men grote diameters, brede oprijlanen waar je met 3-4 naast mekaar kan voorsorteren.

Hier bouwt men voornamelijk veel beton rondom een rotonde.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 12:27:43 »
Rotondes kunnen goed werken op vlotte wegen. In Groot-Brittanië... Daar gebruikt men grote diameters, brede oprijlanen waar je met 3-4 naast mekaar kan voorsorteren.
Waar je voorsorteert ifv de richting die je uit wil - wat in België verboden is, en met de huidige wegcode ook niet opgelost kan worden dmv voorsorteringspijlen.

Als het een rotonde op drukke banen is, zetten ze er nog verkeerslichten bij.
Want een rotonde alleen op een KP van drukke banen, dat werkt immers niet zoals ze ginder al lang door hebben.
Dan zet 1 richting steevast de andere richting vast.
Maar zover zijn ze hier nog niet ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Should left turns be illegal?
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 12:31:00 »
Alleen, er hier zelden plaats voor in B of VL.
En ik weet eigenlijk niet of ik in VL wel liever een ongecontroleerde U-turn zou zien uitvoeren dan een door conflictvrije lichten geregelde afslag naar links.
Voorrang verlenen is niet bepaald de sterkste kant van de Vlaamse bestuurder.
Roepen dat de voorrangsplichtige te rap reed is wel zijn 2de natuur ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 15:58:13 »
Rotondes kunnen goed werken op vlotte wegen.

Een vereiste daartoe is wel een correct gebruik van de richtingsaanwijzers, wat in België een zeldzaamheid is. Je kunt daar soms lang staan wachten alvorens een rotonde op te rijden, alleen maar omdat diegenen die ze via de voorgaande toegangsweg verlaten, dat niet aangeven met hun richtingsaanwijzers.

Bovendien draagt de wegcode ertoe bij dat er onduidelijkheden ontstaan door toe te laten om de rechter richtingsaanwijzers te ontsteken bij het oprijden van een rotonde, wat in Duitsland verboden is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 20:51:03 »
Ben altijd al voorstander geweest van een uniforme europese wegcode waar  mogelijkheden voorzien worden om problemen per regio aan te pakken.
Basisregels moeten overal dezelfde zijn. Afwijkingen kunnen indien nodig voor bepaalde regio's met duidelijke verkeersborden en volgens een europese norm (uniforme plaatsingsvoorwaarden) .

De weg van Rocroi naar Charleroi doe ik maandelijks, ik kom dan van Rethel. Het is een kl...weg. Vroeger was er net voor Charleroi inderdaad een kpt waar de naar links afslaande bestuurder eerst naar rechts de weg afmoest om daarna de weg te dwarsen bij verkeerslichten.
Hiervoor moet de wegcode in principe niet worden aangepast. Het is de wegbeheerder die moet zorgen voor de juiste informatie en begeleiding.
Het voorsorteren in rijstroken alvorens rotondes op te rijden is volgens mij een zeer goed systeem.

Ik blijf ook voorstander van een heel eenvoudige wegcode waar de basisregels door iedereen gekend zijn en toegepast kunnen worden.
Niet te veel regeltjes.
Alle afwijkingen moeten dan passen in die basisregels waarbij het wegbeheer moet zorgen dat de weggebruiker ondubbelzinnig gestuurd wordt.

Belgie is een ramp, daar zijn we het hier blijkbaar allemaal mee eens.  Regionaliseren van de wegcode is niet hetzelfde als regionaliseren van het verkeersbeleid.
Eén uniforme wegcode voor Europa en een regonalisering van het verkeersbeleid kan omdat elke regio zijn specifieke problemen dan kan aanpakken volgens die europese voorwaarden waardoor verwarring uitgesloten wordt.
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 januari 2011 - 20:56:02 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 21:18:07 »
Ben altijd al voorstander geweest van een uniforme europese wegcode waar  mogelijkheden voorzien worden om problemen per regio aan te pakken.
Wat is volgens jou dan een regionaal probleem ?

Voor mij is dat dat het UK links rijdt  ;)
Voor de rest kunnen dezelfde oplossingen overal werken.
Verkeer is fundamenteel niet noodzakelijk anders omdat het elders gebeurt.
Verkeer verloopt elders anders omdat de regels er anders zijn, en de basisregels vaak beter gevolgd worden.


Citaat
Ik blijf ook voorstander van een heel eenvoudige wegcode waar de basisregels door iedereen gekend zijn en toegepast kunnen worden.
Niet te veel regeltjes.
Alle afwijkingen moeten dan passen in die basisregels waarbij het wegbeheer moet zorgen dat de weggebruiker ondubbelzinnig gestuurd wordt.
Back to basics : het internationaal verdrag op het wegverkeer in minimalistische vorm.

Basis de verkeersregels, afwijkingen met verkeerstekens - wat eigenlijk altijd de bedoeling geweest is.
Hier is men dan uitzonderingen op de regels in de regels gaan gooien, en daarbovenop nog wat speciallekes.

Citaat
Regionaliseren van de wegcode is niet hetzelfde als regionaliseren van het verkeersbeleid.
De uitvoering van het verkeersbeleid - welk verkeersteken en welke weg waar komt - is al regionaal.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder