Eenvoudige basisregels over kruisen op bergwegen, een bord met sneeuwkettingen enz zullen zeker moeten opgenomen worden in de europese wegcode.
Zoals ook uniforme regels voor gebruik van de pinker op rotondes.
De regionalisering van het verkeersbeleid heeft enkel te maken met wie, waar (regio) verkeerstekens plaatst die meer nodig zijn in de ene regio dan de andere.
En hoe men de weg inricht volgens de noden van de streek. Fietspaden, stroken voor traag vervoer in de bergen enz.
Maar stroken voor traag vervoer of fietspaden wel overal waar ze zijn aangebracht op dezelfde manier in heel Europa.
Niet in het ene land een toelating mits een bordje bij te plaatsen om in tegenovergestelde richting te mogen fietsen onder strenge voorwaarden (fietspad buiten de rijbaan)waar in een ander land die mogelijkheid niet bestaat of net misbruikt wordt.
Ook voor parkeren zijn een aantal basisregels en borden voldoende.
Duidelijke regels en plaatsingsvoorwaarden met strenge normen voor alle verkeerstekens en controle daarop.
Zo weinig mogelijk afwijkingen op reeds bestaande afwijkingen en zo weinig mogelijk zoneborden.
Alle zuivere regels behouden en zorgen dat eenieder deze kan toepassen.
Zeer VELE regeltjes uit de Belgische wegcode zullen moeten plaatsmaken voor een PAAR andere basisregels waar in andere landen ook nood aan is om tot uniformisering te komen.
De basiswegcode moet zodanig zijn opgesteld dat als je naar een ander land rijdt niet eerst de wegcode van dat land moet gaan nalezen. (binnen Europa)
De tijd dat de auto alleen gebruikt werd om rond de kerktoren te rijden is allang voorbij.
Belgen rijden massaal de grens over.
Dus ben ik voor de regionalisering van het verkeersbeleid, want er is een duidelijk verschil tussen de noden op de boeren buiten ergens in de bergen, dan in een verstedelijkt gebied.
Wel volgens Europees vastgestelde normen, geen fantasietjes.
Ik ben volledig tegen een regionale wegcode.