ik ben net terug van de VOLVO garage
ik heb nog een zuinige XC70, van voor dat alle milieu maatregelen werden ingebouwd die een meerverbruik van 30% betekenen
Wat verstookt die dan, en wat doet een vers model ?
´Betere´ roetfilters en ´betere´ dieselkatalysators (... oxidatiekat) - die het vlotter ´uitademen´ van de motor tegenwerken, en ook een extra
dosis brandstof om op gepaste tijden voor een
naverbranding in de roetfilter te zorgen* - kunnen enkel het verbruik nog meer verhogen (als de rest identiek blijft).
Voor de euronorm 6 komt daar (in de toekomst, sommige hebben het al) meestal ook nog een NOx-filter bij.
Bij zware kalibers (veel pk en gewicht, bvb =/> 3 liter diesels + 200 pk) valt dat ergens nog weg te werken, bij kleine auto´s en al zuinige auto´s zal dit heel moeilijk te compenseren zijn (ook via aerodynamische middelen)
Om dat te kunnen compenseren bij -opgepast- vlotte snelheden in de praktijk (niet eenmalige rollenbanktest NEFZ met propere filters), moeten ze een (meestal duurdere)trukkendoos opendoen, daarom gaat men aan andere dingen - die helemaal niet opvallen voor de klant - wat "sparen".
Moest die 15 % premie van de Be-Staat niet bestaan zouden die speciallekes (veel) moeilijker aan de man/vrouw geraken; imho.
ergens een bron (via Wiki),
enkel de roetfilter geeft een meerverbruik van 3 tot 8 % naargelang motor en - techniek:
http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselru%C3%9Fpartikelfilter#Erh.C3.B6hung_des_Kraftstoffverbrauchs
Erhöhung des Kraftstoffverbrauchs
Langzeittests haben ergeben, dass der Partikelfilter zu einem Mehrverbrauch[8] von 3 bis 8 Prozent führen kann.
[8]
http://www.abendblatt.de/ratgeber/auto-motor/article356271/Russpartikelfilter-erhoehen-den-Spritverbrauch.html
DÜSSELDORF. Mit der Feinstaubdiskussion wird viel über die serienmäßige oder nachträgliche Ausrüstung von Dieselfahrzeugen mit Rußpartikelfiltern geredet. Dabei verursacht die Reinigungstechnologie zusätzlich zum Anschaffungspreis weitere Kosten. Denn die Abgasreinigung geht mit einem Mehrverbrauch an Sprit von drei bis acht Prozent einher. Das entspricht einem Betrag von monatlich sechs bis 16 Euro, haben Experten des österreichischen Automobilclubs ÖAMTC errechnet.
Zu diesem Mehrverbrauch kommt es durch eine veränderte Motorensteuerung. Der Brennraum wird mit einem fetteren Kraftstoff-Luft-Gemisch beschickt, um die Stickoxid-Emissionen zu reduzieren. Die Rußpartikel werden im Anschluß vom Filter aufgefangen. Ist der Filter voll, registriert es das sogenannte geschlossene System und löst eine *zusätzliche Einspritzung aus. Dadurch werden die Partikel im Filter abgebrannt und das Reinigungssystem kann wieder neue aufnehmen.
ÖAMTC ~ "Oostenrijkse ADAC"
Bij de benzines is het niet zo erg, want (enkel) de katalysator heeft veel minder last van de verbrandingsgassen van een lichtere/vluchtigere brandstof ´zonder´ roet.
Alhoewel (eigen ervaring) de eerste benzinekatalysators (geregeld) technisch ook verre van optimaal waren, ttz de motortechniek (verbrandingsruimte, uitlaat) moest nog op mekaar geoptimaliseerd worden, uiteraard werden de katalysatoren met de jaren veel beter (lees= lieten de motoren steeds beter ´uitademen´).
(vb. Porsche anno 1984)
http://de.wikipedia.org/wiki/Klassischer_Porsche_911#Technische_Daten_des_G-Modellszie laatste 2 kolommen:
911 Carrera 3.2 <-> 911 Carrera 3.2 mit KAT
beide 3164 cm³
Met katalysator zakte het aantal originele PK´s van 231 PK naar 207 PK , en steeg later pas naar 217 PK, het testverbruik steeg van 15 naar 16 liter door de katalysator én slechtere prestaties (ook omdat men de compressieverhouding moest verlagen van 10,3 : 1 naar 9,5 : 1)
Ik had de zuinigere met 231 PK, die natuurlijk de voorkeur kreeg, maar door de strengere milieunormen moest Porsche zijn trukkendoos opendoen men zag het ook aan de prijs van het opvolgermodel 911 (964) :
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_964#Technische_Daten_der_Serienversionen