Auteur Topic: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?  (gelezen 6332 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 13:09:17 »
Citaat van: autokanaal.be
Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?

Groen verkoopt tegenwoordig. Er zijn ecopremies en zelfs constructeurs van benzineverslindende sportwagens gaan deels de groene toer op. Maar is al die groene reclame te betrouwen?

"Het blijft zaak om voldoende kritisch te blijven tegenover reclame die de groene snaar van de consument tokkelt", vindt Test-Aankoop. "Om in te spelen op het groeiende milieubewustzijn geven fabrikanten hun toestellen een groen tintje mee, dat dan door de reclame wordt uitvergroot."

"Dexia bijvoorbeeld vindt een auto die 160 gram CO2 per kilometer uitstoot nog steeds “milieuvriendelijk”. Diezelfde bank biedt een Ecokrediet Auto aan voor de aankoop van een milieuvriendelijke auto. De voorwaarden daarvoor zijn wel niet al te veeleisend. Een dieselauto mag maximaal 145 g CO2/km uitstoten, een benzinemodel maar liefst 160!"

"Een nieuw verkochte auto stoot gemiddeld 134,5 g/km uit en als een model daar ruimschoots onder zit, is het dan ook logisch dat de constructeur met die cijfers uitpakt. Als het model dan ook nog eens in aanmerking komt voor de ecopremie van de federale overheid (onder de 105 g/km krijgt u 15 % van de aankoopprijs terugbetaald), zal ook dat zeker als argument worden uitgespeeld."

Hernieuwbare energie

"Renault spreekt bijvoorbeeld over 'Zero Emission', maar ook die auto's blijven energie nodig hebben, en pas als die hernieuwbaar is, kan er echt worden gesproken van 'zero emission'".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 14:03:26 »
Eco verkoopt, blijkbaar.  Dat hebben die jongens in de auto-industrie goed begrepen.  (Niet enkel de auto-industrie overigens, maar soit).

Als leek zie ik door de bomen het bos al lang niet meer.  ECO-netic, ZERO-emission, blue-motion: noem maar op.  Onlangs las ik trouwens nog een klein artikel dat de gewone VW GOLF minstens even milieuvriendelijk (zoniet zelfs milieuvriendelijker) zou zijn dan de GOLF Blue Motion.

In de rijschool heb ik overigens vernomen dat bij aankoop van een (ik dacht) NISSAN NOTE, de eco-premies zouden vervallen als er een trekhaak bij besteld zou worden.  Terwijl iedereen toch weet dat een auto minder verbruikt wanneer de fietsen achteraan de auto vervoerd worden ipv op het dak.  
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 14:23:54 »
Als leek zie ik door de bomen het bos al lang niet meer.  ECO-netic, ZERO-emission, blue-motion: noem maar op.  Onlangs las ik trouwens nog een klein artikel dat de gewone VW GOLF minstens even milieuvriendelijk (zoniet zelfs milieuvriendelijker) zou zijn dan de GOLF Blue Motion.
Het bos interesseert mij niet, ik koop alleszins een auto die niét ECO is.  Dien eco-brol levert alleen miserie op waar ik niet van gediend ben
Zaken als: geen reservewiel, andere versnellingen, ...
In de rijschool heb ik overigens vernomen dat bij aankoop van een (ik dacht) NISSAN NOTE, de eco-premies zouden vervallen als er een trekhaak bij besteld zou worden.  Terwijl iedereen toch weet dat een auto minder verbruikt wanneer de fietsen achteraan de auto vervoerd worden ipv op het dak.  
Niet enkel bij Nissan
Bij sommige màg je er zelfs geen trekhaak opzetten

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 15:17:50 »
Eco verkoopt, blijkbaar.
Vooral als er een waanzinnige 15% overheidskorting op gegeven wordt.
Tijd dat die sinterklaaspolitiek opgedoekt wordt en het geld gebruikt wordt om de gaten in de begroting te dichten.

Geen van al die wagens haalt die verbruikscijfers ook in de realiteit met een rijstijl waarmee je door je rij-examen geraakt en waar hypermiling technieken je een flinke buis opleveren.

Citaat
In de rijschool heb ik overigens vernomen dat bij aankoop van een (ik dacht) NISSAN NOTE, de eco-premies zouden vervallen als er een trekhaak bij besteld zou worden.
Is er dan een reden waarom die ineens meer zou verbruiken ?

Een auto die minder verbruikt zal ook minder verbruiken met een aanhanger.
Mogelijk zal het niet een even zware aanhanger kunnen zijn als de gewone versie (wegens soms lager vermogen, minder koeling, ...) , maar eigenlijk is er geen reden om achter een eco-wagen helemaal geen aanhanger te mogen hangen.
Sommige voertuigen zijn echter niet getest om te slepen, en dan mag het helemaal niet.
(MTSM staat als NIHIL of 0 op CoC)

Wie toch een aanhanger wil slepen achter een "eco" voertuig, kan altijd eens bij Volvo gaan kijken.
Daar mogen de Drive modellen wel slepen. (800 kg geremd)

Citaat
 Terwijl iedereen toch weet dat een auto minder verbruikt wanneer de fietsen achteraan de auto vervoerd worden ipv op het dak.
 
Inderdaad.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 15:19:46 »
Het bos interesseert mij niet, ik koop alleszins een auto die niét ECO is.  Dien eco-brol levert alleen miserie op waar ik niet van gediend ben
Zaken als: geen reservewiel, andere versnellingen, ...
Bij Volvo rijden die 1.6D Drive modellen fijner dan de oorspronkelijke niet-drive modellen zoals de mijne.
Ondanks de langere overbrengingen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 19:17:18 »
Bij Volvo rijden die 1.6D Drive modellen fijner dan de oorspronkelijke niet-drive modellen zoals de mijne.
Ondanks de langere overbrengingen.
ik ben net terug van de VOLVO garage
ik heb nog een zuinige XC70, van voor dat alle milieu maatregelen werden ingebouwd die een meerverbruik van 30% betekenen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 20:48:30 »
ik ben net terug van de VOLVO garage
ik heb nog een zuinige XC70, van voor dat alle milieu maatregelen werden ingebouwd die een meerverbruik van 30% betekenen
Wat verstookt die dan, en wat doet een vers model ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 21:21:08 »
ik ben net terug van de VOLVO garage
ik heb nog een zuinige XC70, van voor dat alle milieu maatregelen werden ingebouwd die een meerverbruik van 30% betekenen
Wat verstookt die dan, en wat doet een vers model ?

´Betere´ roetfilters en ´betere´ dieselkatalysators (... oxidatiekat) - die het vlotter ´uitademen´ van de motor tegenwerken, en ook een extra dosis brandstof om op gepaste tijden voor een naverbranding in de roetfilter te zorgen* -  kunnen enkel het verbruik nog meer verhogen (als de rest identiek blijft).

Voor de euronorm 6 komt daar (in de toekomst, sommige hebben het al) meestal ook nog een NOx-filter bij.

Bij zware kalibers (veel pk en gewicht, bvb  =/> 3 liter diesels + 200 pk) valt dat ergens nog weg te werken, bij kleine auto´s en al zuinige auto´s zal dit heel moeilijk te compenseren zijn (ook via aerodynamische middelen)

Om dat te kunnen compenseren bij -opgepast- vlotte snelheden in de praktijk (niet eenmalige rollenbanktest NEFZ met propere filters), moeten ze een (meestal duurdere)trukkendoos opendoen, daarom gaat men aan andere dingen - die helemaal niet opvallen voor de klant - wat "sparen".
Moest die 15 % premie van de Be-Staat niet bestaan zouden die speciallekes (veel) moeilijker aan de man/vrouw geraken; imho.

ergens een bron (via Wiki), enkel de roetfilter geeft een meerverbruik van 3 tot 8 % naargelang motor en - techniek:

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselru%C3%9Fpartikelfilter#Erh.C3.B6hung_des_Kraftstoffverbrauchs
Erhöhung des Kraftstoffverbrauchs

Langzeittests haben ergeben, dass der Partikelfilter zu einem Mehrverbrauch[8] von 3 bis 8 Prozent führen kann.

[8]
http://www.abendblatt.de/ratgeber/auto-motor/article356271/Russpartikelfilter-erhoehen-den-Spritverbrauch.html

DÜSSELDORF. Mit der Feinstaubdiskussion wird viel über die serienmäßige oder nachträgliche Ausrüstung von Dieselfahrzeugen mit Rußpartikelfiltern geredet. Dabei verursacht die Reinigungstechnologie zusätzlich zum Anschaffungspreis weitere Kosten. Denn die Abgasreinigung geht mit einem Mehrverbrauch an Sprit von drei bis acht Prozent einher. Das entspricht einem Betrag von monatlich sechs bis 16 Euro, haben Experten des österreichischen Automobilclubs ÖAMTC errechnet.

Zu diesem Mehrverbrauch kommt es durch eine veränderte Motorensteuerung. Der Brennraum wird mit einem fetteren Kraftstoff-Luft-Gemisch beschickt, um die Stickoxid-Emissionen zu reduzieren. Die Rußpartikel werden im Anschluß vom Filter aufgefangen. Ist der Filter voll, registriert es das sogenannte geschlossene System und löst eine *zusätzliche Einspritzung aus. Dadurch werden die Partikel im Filter abgebrannt und das Reinigungssystem kann wieder neue aufnehmen.

ÖAMTC ~ "Oostenrijkse ADAC"

Bij de benzines is het niet zo erg, want (enkel) de katalysator heeft veel minder last van de verbrandingsgassen van een lichtere/vluchtigere brandstof ´zonder´ roet.


Alhoewel (eigen ervaring) de eerste benzinekatalysators (geregeld) technisch ook verre van optimaal waren, ttz de motortechniek (verbrandingsruimte, uitlaat) moest nog op mekaar geoptimaliseerd worden, uiteraard werden de katalysatoren met de jaren veel beter (lees= lieten de motoren steeds beter ´uitademen´).
 (vb. Porsche anno 1984)
http://de.wikipedia.org/wiki/Klassischer_Porsche_911#Technische_Daten_des_G-Modells

zie laatste 2 kolommen:
 911 Carrera 3.2  <-> 911 Carrera 3.2 mit KAT
beide   3164 cm³

Met katalysator zakte het aantal originele PK´s van 231 PK naar 207 PK , en steeg later pas naar 217 PK, het testverbruik steeg van 15 naar 16 liter door de katalysator én slechtere prestaties (ook omdat men de compressieverhouding moest verlagen van 10,3 : 1 naar 9,5 : 1)

Ik had de zuinigere met 231 PK, die natuurlijk de voorkeur kreeg, maar door de strengere milieunormen moest Porsche zijn trukkendoos opendoen men zag het ook aan de prijs van het opvolgermodel 911 (964) :
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_964#Technische_Daten_der_Serienversionen
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 januari 2011 - 22:14:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 00:04:52 »
ik ben net terug van de VOLVO garage
ik heb nog een zuinige XC70, van voor dat alle milieu maatregelen werden ingebouwd die een meerverbruik van 30% betekenen
Wat verstookt die dan, en wat doet een vers model ?
volgens de garagist verstoken de nieuwe modellen 9 tot 10 ltr
die van mij 7.5
komt in de buurt van 30% meerverbruik
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 11:20:54 »
Citaat
Is de groene reclame
Is gelijk welke reclame wel te vertrouwen?Ik denk het niet.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 11:58:37 »
Moest die 15 % premie van de Be-Staat niet bestaan zouden die speciallekes (veel) moeilijker aan de man/vrouw geraken; imho.
Als je mijlenver achterloopt op voertuig-milieugebied (en de rest) gaat dat op.
Heer gaf men tot eind vorig jaar nog premies voor roetfilters die er in D al jaren standaard op staan.
Dat is dus het verschil.

Citaat
ergens een bron (via Wiki), enkel de roetfilter geeft een meerverbruik van 3 tot 8 % naargelang motor en - techniek:
Ik kan enkel opmerken dat mijn autootjes almaar minder zijn gaan verbruiken.
Ondanks dat ze intussen meer wegen en meer vermogen hebben, en minder vuiligheid uitblazen door al dergelijke milieusnufjes.

Met aangepaste rijstijl (laat ons zeggen dat je er niet mee door het rij-examen komt  ;) ) verbruikt mijn V50 1.6D met roetfilter intussen minder dan mijn Yaris 1.4D zonder roetfilter indertijd !

Citaat
Bij de benzines is het niet zo erg, want (enkel) de katalysator heeft veel minder last van de verbrandingsgassen van een lichtere/vluchtigere brandstof ´zonder´ roet.
Die verstoken in realiteit ook nog meer dan het normverbruik hoor  ;)
De "norm" klopt gewoon niet.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 12:15:37 »
volgens de garagist verstoken de nieuwe modellen 9 tot 10 ltr
die van mij 7.5
komt in de buurt van 30% meerverbruik
Maar niet met dezelfde bestuurder.
En dat scheelt meer dan een slok op een borrel.
Als ik je verbruiken van op verlof in Finland goed herinner die je hier eens gepost hebt, dan ga jij met een nieuwe ook geen 9-10 L verstoken ...

De huidige 2.4D van Volvo is allerminst een spaarwonder, en gewoon gereden zoals de massa dat doet, steekt die wel iets weg.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 12:30:42 »
Als ik je verbruiken van op verlof in Finland goed herinner die je hier eens gepost hebt, dan ga jij met een nieuwe ook geen 9-10 L verstoken ...
eco rijden staat nogthans niet in mijn woordenboek ;)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 12:32:14 »
Met aangepaste rijstijl (laat ons zeggen dat je er niet mee door het rij-examen komt  ;) ) verbruikt mijn V50 1.6D met roetfilter intussen minder dan mijn Yaris 1.4D zonder roetfilter indertijd !
Dan is Volvo met dat model+motor toch redelijk goe bezig, des te beter.

Citaat
Citaat
Bij de benzines is het niet zo erg, want (enkel) de katalysator heeft veel minder last van de verbrandingsgassen van een lichtere/vluchtigere brandstof ´zonder´ roet.
Die verstoken in realiteit ook nog meer dan het normverbruik hoor  ;)
De "norm" klopt gewoon niet.
idd, maar volgens uiteenlopende testen ook in het buitenland (ADAC) zouden die mnder afwijken van het opgegeven normverbruik als de dieselpw.
(kan men googlen)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 12:38:49 »
Met aangepaste rijstijl (laat ons zeggen dat je er niet mee door het rij-examen komt  ;) ) verbruikt mijn V50 1.6D met roetfilter intussen minder dan mijn Yaris 1.4D zonder roetfilter indertijd !
Dan is Volvo met dat model+motor toch redelijk goe bezig, des te beter.
Neen, ikke  ;)

Met de Yaris werd gewoon gereden, en die verstookte nog steeds 5 - 5,5 L/100km.
Zelfde rijstijl met de V50 was 6 liter in het begin.
Intussen zit ik zelfs in de winter onder het normverbruik van 5L, maar daar moet je eigenlijk buitensporig veel moeite voor doen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder