Als men het aantal onverzekerde voertuigen mee kan verminderen zie ik er geen graten in.
Inderdaad, hoewel dat veel doeltreffender zou kunnen bereikt worden als men de verzekeraars zou verplichten om aan de DIV automatisch mede te delen welke voertuiigen er bij hen niet meer verzekerd zijn.
Hier in Duitsland gebeurt dat door een mededeling van de verzekeraar aan het Landratsamt van de Landkreis waar het voertuig ingeschreven is. Geeft men geen gevolg aan de oproep van het Landratsamt om het voertuig opnieuw te laten verzekeren, dan komt de Polizei de kentekenplaten ontwaarden en mag het voertuig niet meer in het verkeer gebracht worden (het bezoekje van de Polizei kost 67 Euro).
Mijn zoon is er ooit in geslaagd om op één avond twee auto's te laten wegtakelen wegens onverzekerd rijden. Hij begaf zich met de onverzekerde wagen van zijn vriendin naar Turnhout om er een tweedehandswagen voor hem te gaan ophalen, waarbij de wagen van zijn vriendin getakeld werd wegens onverzekerd rijden. Tijdens de terugkeer met de eveneens onverzekerde tweedehandswagen werd hij opnieuw betrapt op onverzekerd rijden, zodat ook dit voertuig getakeld werd. Zo kreeg ik op een zaterdagavond rond middernacht een telefoontje van mijn zoon met de mededeling: "Papa, ik ben gepakt voor onverzekerd rijden." Ik wist meteen wat me te doen stond: hem vragen waar ik hem moest komen ophalen.
Zijn vriendin heeft van haar makelaar kunnen bekomen dat zij, mits betaling van de premie, een valse groene kaart kreeg met als begindatum de dag vóór de takeling, zodat zij haar wagen heeft kunnen terugkrijgen. De tweedehandswagen, die mijn zoon gratis gekregen had, heeft hij dan maar afgestaan aan de takelaar als vergoeding voor de takelkosten.
Kinderen... verzint eer ge begint.