Auteur Topic: Ecorijden - RECHT VAN ANTWOORD  (gelezen 3818 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Ecorijden - RECHT VAN ANTWOORD
« Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 18:27:44 »
Naar aanleiding van mijn onderstaande posting in de draad "Ecorijden"

Citaat van: Michel
En dan die titel De Rijprof...  ;D

Inderdaad, Michel, ik heb van die gast al stoten gezien die alles behalve professioneel zijn.

Citaat
Maar dan zou ik als naam nemen: De Rijamateur

Zeg dat wel.

Citaat van: Jari
Ik merk dat er wel vaker negatieve reacties zijn op GRO of De Rijprof, maar hun activiteiten zijn nog altijd beter dan niks, vind ik.

Inderdaad: met "beter dan niks" is meestal wel alles gezegd. In andere gevallen zouden ze beter niks doen dan dingen te verkondigen om de mensen te doen verongelukken.

heeft de heer Eugeen Van Aerschot (hoofd GRO en moderator bij GRO Forum) jegens JC en mijzelf de wens uitgedrukt om gebruik te maken van zijn recht van antwoord in volgende bewoordingen:

Citaat
Beste Jozef,
 
Ik betreur het dat U als moderator van het Christophoros forum met betrekking tot GRO schrijft dat wat GRO doet, beter is dan niks en dat daarmee wel alles is gezegd en dat voor het overige GRO beter niks zou doen in plaats van dingen te verkondigen om mensen te doen verongelukken.
 
Jaarlijks gebruiken duizenden jongeren GRO om zich voor te bereiden op het behalen van een rijbewijs. En met succes. De theoriepagina's, de oefenvragen en het praktijkboek zijn door heel wat mensen nagekeken en worden up-to-date gehouden.
 
Heel wat instanties die met verkeersveiligheid bezig zijn en rijscholen linken naar GRO. Ik begrijp niet waarop u zich als moderator van het Christophoros-forum geroepen voelt om GRO op die wijze de grond in te boren.
 
Hoogachtend,
 
Eugeen

Het staat ieder geregistreerd forumlid vrij om op dit antwoord te reageren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecorijden - RECHT VAN ANTWOORD
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 18:53:15 »
Vooreerst heb ik mijn betrokken posting geenszins geschreven in mijn hoedanigheid van moderator op dit forum.

Ik heb de heer Van Aerschot destijds meermaals gewezen op inhoud van de website GRO welke tot dodelijke ongevallen kan leiden, doch het waren paarlen voor de zwijnen.

Los van welke persoonsgebonden geschillen dan ook, reken ik het tot mijn plicht om, in het raam van de doelstellingen van deze site, er ter bevordering van de verkeersveiligheid op te wijzen wanneer andere personen of organisaties informatie publiceren waar de verkeersveiligheid niet mee gediend is. Als dit de reputatie van de betrokken publicaties aantast, ben niet ik als klokkenluider daarvoor verantwoordelijk, doch wel de betrokken verantwoordelijke uitgevers.

Wie beseft hoe erbarmelijk het met de verkeersveiligheid en de rijopleiding in België gesteld is, zullen de links naar GRO waar de heer Van Aerschot naar verwijst, wellicht niet verwonderen. Het spreekwoord zegt immers dat in het land der blinden éénoog koning is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ecorijden - RECHT VAN ANTWOORD
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 08:26:15 »
Ik heb de heer Van Aerschot destijds meermaals gewezen op inhoud van de website GRO welke tot dodelijke ongevallen kan leiden, doch het waren paarlen voor de zwijnen.
Mag ik vragen wat voor gevaarlijke dingen er op die site staan?

wooter

  • Gast
Re: Ecorijden - RECHT VAN ANTWOORD
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 10:01:49 »
Het is niet alsof Eugeen die dingen op zijn website zet, en het is evenmin alsof De Rijprof enkel gevaarlijke dingen zet.

Het doelpubliek van de Rijprof, en ook GRO, is de beginnende chauffeur. En dat betekent dus ook dat het vertrekken vanop een helling wordt uitgelegd op een manier die verstaanbaar is voor een beginnend chauffeur. En die technieken werken dan ook. Dat je met dergelijke technieken geen Grand Prix gaat winnen, mag duidelijk zijn. Zelfs dagelijks met het verkeer meerijden ga je niet doen met beginnerstechnieken.

Maar het zijn beginnerstechnieken!

De eerste keer dat ik vertrok vanop een vlakke weg was dat ook op het koppel van de dieselmotor. En de eerste keer vanop een helling was ook met de handrem. Maar de volgende les was eens zonder de handrem. En nu, zoveel jaar na het behalen van mijn rijbewijs, weet ik perfect welke auto's dat wel of niet aankunnen, als ik al niet met mijn rechtervoet gas en rem tegelijk bedien en zo nooit de handrem nodig heb!

Logisch!

Ik heb recentelijk leren zwemmen. Dat ging niet door van de hoogste springplank in het diepste van het zwembad te springen, maar door in een bad van 1m10 diep mijn kop eens onder water te steken. Met je kop onder water steken in 1m10 diep water kan je geen olympische records breken, maar het is wel een begin.

Gezien dit een oneerlijke discussie is (één partij wordt actief geweerd van het forum door topicstarter) stel ik dan ook voor dat de heren moderatoren vrolijk deze draad sluiten, want dit kan nergens naartoe gaan.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Ecorijden - RECHT VAN ANTWOORD
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 10:52:29 »
Citaat
destijds meermaals gewezen op inhoud van de website GRO welke tot dodelijke ongevallen kan leiden, doch het waren paarlen voor de zwijnen
Sommige deelnemers op dit forum bezondigen zich daar ook aan.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: Ecorijden - RECHT VAN ANTWOORD
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 10:59:55 »
Citaat
destijds meermaals gewezen op inhoud van de website GRO welke tot dodelijke ongevallen kan leiden, doch het waren paarlen voor de zwijnen
Sommige deelnemers op dit forum bezondigen zich daar ook aan.
amateurs op dit forum <> RijProf <> GratisRijbewijsOnline :)

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Ecorijden - RECHT VAN ANTWOORD
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 13:32:14 »
Als amateur moet je dan zeker uit je doppen kijken met wat je schrijft en best wat leren van professionals. Ik betwijfel of Rijprof en GRO ook professionals zijn vermits ook zij teveel naar de letter van de regeltjes werken. Zij zijn dat echter wel verplicht omdat zij beginnelingen op het oog hebben. Met hen moet je eerst met de regeltjes beginnen en dan naar ervaring groeien. Als dit forum ook enkel voor amateurs is zitten hier enkelen niet op hun plaats en kunnen dan beter zwijgen om geen verwarring bij de amateurs te kweken. Anderzijds zouden de amateurs zich dan beter hoeden om geen adviezen te verstrekken.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: Ecorijden - RECHT VAN ANTWOORD
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 13:35:01 »
Weet je wat het verschil is tussen een amateur en professional?

Een professional krijgt er geld voor.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecorijden - RECHT VAN ANTWOORD
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 18:12:13 »
Ik heb de heer Van Aerschot destijds meermaals gewezen op inhoud van de website GRO welke tot dodelijke ongevallen kan leiden, doch het waren paarlen voor de zwijnen.
Mag ik vragen wat voor gevaarlijke dingen er op die site staan?

De site werd destijds zogezegd nagekeken door een gebrevetteerd rijschoolinstructeur. Toen ik deze man mededeelde dat er nog heel wat fouten op de site stonden, kreeg ik als antwoord: "Ja, dat kan ik me best voorstellen. Ik heb Eugeen gezegd dat ik zijn site nagezien heb om hem plezier te doen, maar je denkt toch zeker niet dat ik daar mijn tijd ingestoken heb."

Zelf heb ik daadwerkelijk volkomen gratis zeer vele uren besteed aan het nalezen van de site. Niet zelden veel meer uren dan nodig was, om opzoekingen te doen naar wetenschappelijke bronnen, wijl zelfs die Eugeen niet zelden niet konden overtuigen van zijn ongelijk.

Het is een site waar Eugeen veel geld mee binnenrijft, waarmee hij nu, naar eigen zeggen op dit forum, verre reizen betaald aan lieden die er toen niets voor gedaan hebben, wijl ik voor mijn werk enkel maar stank voor dank gekregen heb.

Ik hoop dat je begrijpt dat ik in de gegeven omstandigheden er niet aan denk om nog maar eens de hele site door te nemen om te zien welke kemels er nu nog allemaal op staan, doch ik mij ga beperken tot enkele voorbeelden.

Citaat van: GRO
Om nog wettelijk in orde te zijn moeten de banden minimaal 1,6 mm profieldiepte hebben.

Volkomen juist. Maar een kandidaat-bestuurder heeft er geen idee van welke profieldiepte een band minimaal nog moet hebben om veilig te zijn (3 mm voor een zomerband en 4 mm voor een winterband). Door deze voor de veiligheid essentiële informatie weg te laten, is de kans groot dat de kandidaat bestuurder er ten onrechte van uitgaat dat banden met slechts een profieldiepte van 1,6 mm nog wel veilig zullen zijn.

Citaat van: GRO
HET OLIEPEIL
[...]
2. Controle

- (Tip ex praktijk) Zorg ervoor dat je weet waar de peilstok zich bevindt om het oliepeil te controleren.
- Controle doe je best als de motor koud is.
- Op de peilstok staan 2 streepjes. Een geeft het minumumniveau aan, het andere het maximum.
- Ben je van plan een lange rit te maken, zorg er dan voor dat er zeker voldoende olie in de motor is.
- Moet je regelmatig olie bijvullen, laat de wagen dan controleren in de garage.

Er staat niet bij dat een correcte controle van het motoroliepeil slechts mogelijk is als de auto op een horizontale ondergrond staat. Door de kandidaat-bestuurder hier niet op te wijzen, loopt deze het risico dat hij, wegens een te laag motoroliepeil, op een autosnelweg op de pechstrook belandt, waar het alles behalve veilig vertoeven is.

Citaat
Rij je in de bergen en moet je fel dalen, schakel dan een versnelling lager.

"een versnelling"? Er zijn hier wegen waar ik, waar ze sterk beginnen te dalen, van 5de naar 2de versnelling moet terugschakelen om veilig naar beneden te geraken!

Citaat
Voel je dat je wagen begint te slippen:
- haal onmiddellijk je voet van het rempedaal.
-ontkoppel.

Met een wagen met ABS is het integendeel aangewezen om onmiddellijk sterk af te remmen. Want dank zij het ABS doet het remmen niets af van de bestuurbaarheid van de auto. Maar door het verminderen van de snelheid heb je een grotere kans om de wagen opnieuw onder controle te krijgen, en zullen de gevolgen van een eventuele aanrijding als dit niet lukt veel geringer zijn.

Ik kan dan ook wat betreft GRO in eer en geweten niet anders dan de site ten zeerste aan te bevelen voor personen die een rijbewijs wensen te behalen om er daarna zo snel mogelijk mee te verongelukken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecorijden - RECHT VAN ANTWOORD
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 18:31:38 »
Gezien dit een oneerlijke discussie is (één partij wordt actief geweerd van het forum door topicstarter)

Niet liegen, hé wooter.

Op een keer is het hier op het forum door toedoen van jou, Eugeen en Benny dermate de spuigaten uitgelopen dat ik, gelet op de onbeschikbaarheid van mijn collega's-moderatoren op dat ogenblik, als dwingende voorlopige maatregel de mogelijkheid van de betrokkenen om hier te posten geblokkeerd heb.

Kort daarop hebben wij als moderatoren de gelegenheid gehad om hierover te beraadslagen en zijn wij het er over eens geraakt dat jouw blokkering, na het gesprek dat Joeri daarover met jou gevoerd heeft, kon opgeheven worden, doch het aangezen was om die van Eugeen en Benny te bestendigen.

Als Joeri straks beslist dat de blokkering van Eugeen en/of Benny opgeheven wordt, dan leg ik mij daar bij neer. Want niet ik, maar Joeri is de forumverantwoordelijke, en bijgevolg de baas (wat niet wegneemt dat hij zijn collega's-moderatoren telkens betrekt bij zijn beslissingen).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecorijden - RECHT VAN ANTWOORD
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 18:40:29 »
Als amateur moet je dan zeker uit je doppen kijken met wat je schrijft en best wat leren van professionals.

Inderdaad. Maar je moet daar wel zeer selectief mee zijn, want er zit nogal wat kaf onder het koren bij de professionals.

Zo herinner ik mij bijvoornbeeld een gebrevetteerd rijschoolinstructeur die al vele jaren les gaf, doch uit zijn antwoorden op het GRO Forum bleek dat hij al jaren achterstond met zijn kennis van de verkeerswetgeving. God alleen weet hoeveel mensen hij daardoor doen verongelukken heeft. Hij beweerde op dit forum dat zijn kennis intussen up to date zou zijn, doch het is nog niet zo lang geleden dat hij op GRO forum aantoonde dat hij het verschil tussen een geïmmobiliseerd en een geparkeerd voertuig niet kende.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecorijden - RECHT VAN ANTWOORD
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 18:41:16 »
Weet je wat het verschil is tussen een amateur en professional?

Een professional krijgt er geld voor.

Dat is inderdaad het enige verschil waarover zekerheid bestaat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ecorijden - RECHT VAN ANTWOORD
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 20:41:39 »
Zeer jammer dat er zoveel persoonlijke vetes zijn... hier en daar. Het lijkt wel of jullie allemaal de besten willen zijn, terwijl beide fora simpelweg andere belangen behartigen. In het begin dat ik hier zat, was het minder (of viel het me minder op). Ik wil er verder niet op ingaan, maar ik vind het gewoon jammer.

wooter

  • Gast
Re: Ecorijden - RECHT VAN ANTWOORD
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 20:50:48 »
Jozef,

Je zou veel meer klasse uitstralen als je je zou onthouden van enig commentaar op een site waarvan jij als medemoderator actief de sitebeheerder van weert.

Eugeen is automatisch al meer man dan jij door jouw figuur niet op zijn site te besmeuren. En dat hij jou gratis een hoop werk heeft laten doen waar jij niks voor terug krijgt, noem ik slim van hem. Je kan zeggen wat je wil, maar met een suboptimaal product heeft ie een niche bereikt die 'm toelaat netjes en comfortabel te leven. En eigenlijk is dat perfect wat je moet doen: niet meer tijd in steken dan nodig, en de vruchten ervan plukken.

Verder... De fouten... Volgens de standaarden van GOCA is de site van GRO correct. Meer wordt er van leerling-chauffeurs, en bij uitbreiding ervaren chauffeurs niet verwacht. Het is vanzelfsprekend dat deze eindtermen absoluut niet genoeg zijn om het verkeer veiliger te maken, maar daar ligt eigenlijk niemand buiten een paar idioten hier en daar wakker van. En die idioten stechelen dan nog onder mekaar over welke rijtechniek nu de betere is.

Dus ja, als een leerling-chauffeur op het examen enkel beweert dat zijn banden met 1,6mm profieldiepte nog altijd legaal zijn, zegt die persoon daar absoluut niks mis mee.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ecorijden - RECHT VAN ANTWOORD
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 21:26:13 »
Goca is ook god niet, dat is ne VZW die ja erkend is op zijn vakgebied, ik ben ook erkend op mjn manier,  en dat maakt mij evemin god. ::)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien