Auteur Topic: Aantal snelheidsovertredingen neemt met tien procent toe  (gelezen 8384 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Aantal snelheidsovertredingen neemt met tien procent toe
« Reactie #15 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 16:15:07 »
Nogmaals mijn vraag: OBJECTIEVE CRITERIA DAN GRAAG!
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 16:15:58 »
Nogmaals mijn vraag: OBJECTIEVE CRITERIA DAN GRAAG!
je hoeft daarom niet te roepen, hoor
Ik kan dat trouwens ook:

ER ZIJN ER GEEN

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #17 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 16:36:44 »
ER ZIJN ER GEEN

Voilà.  My point exactly. Dus:

Dus, ja snelheid moet gecontroleerd worden maar wel in samengaan met : alcohol en drugs, zelfmoord, inslaapvallen,....controle. Maar dat vraagt mankracht.

Je zegt 't zelf.  Rudi maakt hier een terecht punt.  Maar.......

Inslaapvallen IS een probleem, doch valt onmogelijk te controleren wegens niet de minste objectieve criteria.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 17:07:53 »
Inslaapvallen IS een probleem, doch valt onmogelijk te controleren wegens niet de minste objectieve criteria.

Een gokje: misschien iets in de aard van het "dodemanspedaal" in de trams en treinen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 18:32:09 »
Een indommel-alarm schijnt al te bestaan op enkele wagens. Ik dacht dat Volvo daar al vrij ver mee was. Het zou werken door de knipperfrequentie en de oogbewegingen te volgen met een cameraatje.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 22:04:26 »
Een indommel-alarm schijnt al te bestaan op enkele wagens. Ik dacht dat Volvo daar al vrij ver mee was. Het zou werken door de knipperfrequentie en de oogbewegingen te volgen met een cameraatje.
klopt, bestaat al enkele jaren; ik weet niet of het ook al verkrijgbaar is

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 23:25:20 »
Ach, ik heb mijn eigen ingebouwde sensor. Als mijn oogputjes kriebelen heb ik minder dan 30 min voor ze de rolluiken beginnen dichtdraaien. Ik draai dan ook onmiddellijk de parkeerplaats op als dit me overkomt.

Mijn moeder vloekte enkele jaren geleden meermaals vanop de achterbank wanneer ik in Duitsland boven de 120 km/u ging (wel serieus erover laat ons zeggen 180 km/u en meer  ;D). Toen ik op de terugrit, na het huwelijksfeest waar we naartoe geweest waren, waar ik getuige van de bruidegom was geweest, het in de buurt van Genk voor gezien hield en absoluut wilde stoppen kreeg ik natuurlijk de litanie, "tis nog maar een halfuurke!". Inderdaad, maar dat halfuurke was teveel.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 23:28:24 »
klopt, bestaat al enkele jaren; ik weet niet of het ook al verkrijgbaar is

Bij Mercedes E- en S-klasse al sinds maart 2009, bij andere bepaalde merken denk ik ook.

Citaat
http://www.auto-motor-und-sport.de/autokauf/technik-einschlafwarner-e-klasse-im-kampf-gegen-sekundenschlaf-1792704.html

28. März 2010,

Einschlafwarner gegen Sekundenschlaf

Immer wieder geistern Horrornachrichten von Unfällen durch Sekundenschlaf durch die Medien. Mercedes nimmt dem gefährlichen Mikro-Nickerchen in der E-Klasse den Schrecken.

Neu ist die Idee eines automatischen Einschlafwarners nicht. Seit Jahren wird bei Autoherstellern aus dem In- und Ausland geforscht, um dem Sekundenschlaf seine oftmals katastrophalen Folgen zu nehmen. Während sich die meisten Forschungen bisher mit den Augen und speziell mit Pupillen und Lidschlag des Fahrers beschäftigten, setzt Mercedes beim Fahrverhalten an. VDO Siemens war vor Jahren einer der ersten, der für Lastwagen einen Einschlafwarner vorstellte: mit einer Infrarotkamera wurden Augen, Kopfhaltung, Blickrichtung und Lidschlag überwacht.

Ganz anders bei den aktuellen Mercedes-Modellen der E- und S-Klasse, die seit rund einem Jahr auf dem Markt sind. Hier mustern jeweils über 70 Sensoren das Fahrverhalten des Piloten am Steuer – ganz ohne Kamera. Neben Tempo, Längs- und Querbeschleunigung erfasst das System unter anderem Lenkradbewegungen, Blinker- und Pedalbetätigungen sowie bestimmte Bedienhandlungen und äußere Einflüsse wie Seitenwind oder Fahrbahnunebenheiten. Als besonders aussagekräftig hat sich die Beobachtung des Lenkverhaltens erwiesen. Denn ein übermüdeter Autofahrer hat Mühe, die Spur präzise einzuhalten. Intensive Tests der Mercedes-Ingenieure mit über 500 Autofahrern zeigten, dass dieser Effekt bereits in einer frühen Phase der beginnenden Müdigkeit auftritt - in der Regel oft vor dem gefährlichen Sekundenschlaf.

Siemens VDO zou ermee begonnen zijn bij vrachtwagens (2006)
http://www.innovations-report.de/html/berichte/automotive/elektronischer_einschlafwarner_gegen_sekundenschlaf_70642.html

Secondenslaap zou voor ~ 25 % van alle dodelijke ongevallen bij lange snelwegritten de hoofdoorzaak zijn.
Wordt nog altijd zeer onderschat van de meeste bestuurders die lange ritten doen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Microslaap

Citaat
http://www.dvr.de/site.aspx?url=html/presse/informationen/1549.htm

Bonn, 4. Februar 2010 (DVR) – Der Sekundenschlaf ist eines der Hauptrisiken bei langen Autofahrten. Schätzungsweise jeder vierte Unfall mit Todesfolge auf Autobahnen wird durch kurzes Einnicken verursacht. Dennoch, so informiert der Deutsche Verkehrssicherheitsrat (DVR), wird diese Unfallursache von den meisten Fahrern unterschätzt.
...

In Nederland spreken ze van 10 à 20 %, wel enkel bij vrachtwagens, een "studie":
http://www.ivw.nl/Images/Brochure%20Even%20weg%20Niet%20onderweg_tcm247-199875.pdf
« Laatst bewerkt op: maandag 07 februari 2011 - 23:57:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011 - 00:06:27 »
Inderdaad, maar dat halfuurke was teveel.
ik ben zo ook nog gestopt in gent
ot thuis is dan ook nog maar 'een half uurke'
liever een half uurke later dan niet aankomen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011 - 06:24:04 »
Een gokje: misschien iets in de aard van het "dodemanspedaal" in de trams en treinen?

Er was hier gepraat over "controleren" en "optreden tegen".  Het lijkt mij voor een agent erg moeilijk om objectief vast te stellen, laat staan aan te tonen dat een bestuurder veel te vermoeid is om nog veilig verder te kunnen.

Dààr was 't mij vooral om te doen.

Ik dacht wel dat er al voertuigen waren die men kon uitrusten met een soort "alarmsysteem" (een gepiep), van zodra de auto over meer dan 1 rijstrook gaat zwalpen.  Als ik 't goed heb, met sensoren die de wegmarkeringen detecteren, en het meermaals heen/terug overschrijden ervan.  In dat geval hoort de chauffeur een irritant gepiep, dat hem weer wat alerter zou moeten maken.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 februari 2011 - 06:27:22 door bert.covens »

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011 - 18:59:42 »
Ach, ik heb mijn eigen ingebouwde sensor. Als mijn oogputjes kriebelen heb ik minder dan 30 min voor ze de rolluiken beginnen dichtdraaien. Ik draai dan ook onmiddellijk de parkeerplaats op als dit me overkomt.

Mijn moeder vloekte enkele jaren geleden meermaals vanop de achterbank wanneer ik in Duitsland boven de 120 km/u ging (wel serieus erover laat ons zeggen 180 km/u en meer  ;D). Toen ik op de terugrit, na het huwelijksfeest waar we naartoe geweest waren, waar ik getuige van de bruidegom was geweest, het in de buurt van Genk voor gezien hield en absoluut wilde stoppen kreeg ik natuurlijk de litanie, "tis nog maar een halfuurke!". Inderdaad, maar dat halfuurke was teveel.

Ooit in Charleroi gestopt om even te slapen toen ik van Zuid Frankrijk kwam. Op een uurtje rijden van thuis.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011 - 23:20:27 »
Ooit in Charleroi gestopt om even te slapen toen ik van Zuid Frankrijk kwam. Op een uurtje rijden van thuis.

Ik ben eens terug wakker geworden toen ik x-seconden over de pechstrook reed... en schrok me terug de snelweg op...
tja dan weet je het wel voor altijd...

(gelukkig was het een nieuwe vooral vlakke Autobahn/Pannenstreifen...)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: zondag 13 februari 2011 - 03:47:16 »
Ooit eens 8 uur stilgestaan op 10 minuten van thuis......klaarwakker en alert.
Mijn rij uren waren op. ::)

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: zondag 13 februari 2011 - 18:33:55 »
Ooit eens 8 uur stilgestaan op 10 minuten van thuis......klaarwakker en alert.
Mijn rij uren waren op. ::)
Ja en mijne maat reed door.
Volgende week routine controle in Duitsland, met ADR......
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #29 Gepost op: maandag 14 februari 2011 - 15:36:58 »
De Bisschoppenhoflaan zal dit jaar alvast goed bijdragen aan de stijging van de inkomsten !

Of er ook enige verbetering van de verkeersveiligheid bij zal zijn, is maar af te wachten.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder