Auteur Topic: oversteekpl fietsers  (gelezen 14112 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 19:08:14 »
Is zeer zeker van belang want naast het feit dat dit enkel een fragment is uit een uitspraak van een rechtbank van eerste aanleg, is het ook een fragment. Er valt niet af te leiden in hoeverre mate welke partij verantwoordelijk wordt geacht.

Selectief citeren zonder na te trekken bronvermelding... En hoe denk je dan geloofwaardig over te komen?

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #46 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 21:25:36 »
Voetganger werd verantwoordelijk geacht. In deze van geen belang, het gaat over de analyse en interpretatie. Meteen was er ook een veeg uit de pan naar overheid en media. De bronvermelding is wel na te trekken: Pol. Gent 15 januari 2001 T.A.V.W. 2003, afl. 2, 172, noot. Zoek maar op.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #47 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 10:32:24 »
En de uitspraak in beroep? :)

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #48 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 11:24:11 »
De door mij geciteerde rechtspraak komt uit vakliteratuur. Deze vakliteratuur publiceren enkel vonnissen en arresten die in kracht van gewijsde gegaan zijn.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #49 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 13:06:02 »
De door mij geciteerde rechtspraak komt uit vakliteratuur.

http://jure.juridat.just.fgov.be/?lang=nl
Citaat
Instantie = Politierechtbank;  Plaats = Gent;  periode van 14/01/2001 tot 16/01/2001;  in het Frans;  in het Nederlands;  in het Duits;
Citaat
0 gevonden resulta(a)t(en)
Wie liegt er? :)

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 18:45:27 »
Sorry Wooter, internet is geen vakliteratuur.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 19:04:21 »
Sorry Wooter, internet is geen vakliteratuur.

Er is er nochthans veel te vinden op het internet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #52 Gepost op: zaterdag 26 maart 2011 - 11:37:06 »
Klopt Jozef, maar niet alles. Vakliteratuur is het geheel aan publicaties dat specifieke informatie bevat over één bepaald onderwerp terwijl je op internet daar maar een deel van terugvindt.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #53 Gepost op: zaterdag 26 maart 2011 - 14:06:13 »
Er is er nochthans veel te vinden op het internet.

Wat niet wegneemt dat een klein beetje kritische ingesteldheid altijd op z'n plaats is, niet?

In deze volg ik Wooter, wanneer hij op z'n hoede is.  En het volledige vonnis wil kennen.  Slechts wanneer we het volledige vonnis kennen, kan de desbetreffende uitspraak ook volledig correct gekkaderd worden.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 26 maart 2011 - 15:53:47 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #54 Gepost op: zaterdag 26 maart 2011 - 19:44:24 »
Inzake is de essentie van het vonnis dat de volgende analyse gebruikt wordt en geldig is voor elk ongeval met een voetganger op een oversteek voor voetgangers, alwaar geen verkeerslichten of bevoegd persoon het verkeer regelt:
-ofwel geen weet had van de termen van de verkeerswet
-ofwel om een haar eigen reden, was het nu omwille van haar leeftijd en inherent daaraan de diverse faciliteiten (bv. artikel 40.2 van de verkeerswet) dan wel enige andere reden, dacht absolute voorrang te genieten
-dan wel gewoon voorrang afdwong.
-al dan niet misleid werd door de diverse campagnes van de overheid, de BIVV welke mogelijks te onduidelijk, te vaag zijn nopens de voorwaarden welke dienen vervuld te zijn
-bescherming kan genieten bij het dwarsen van een rijbaan via een oversteekplaats voor voetgangers en/of door de campagnes in verband met de vergoeding van bepaalde personen als zwakke weggebruikers, waarbij mogelijks,
doch dit ten onrechte,
-de indruk kan gewekt worden dat een voetganger altijd voorrang heeft, nu betrokkene toch altijd vergoed wordt.
-dat het slachtoffer evenmin weet had van de termen van artikel 42 van de verkeerswet.
-twee voorwaarden die samen dienen vervuld te zijn vooraleer zij de rijbaan mocht beginnen dwarsen, meer bepaald mocht zij zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen.
-Het is pas wanneer beide voormelde voorwaarden vervuld zijn dat een voetganger de bescherming geniet zoals voorzien door artikel 40.4.2 van de verkeerswet ten opzichte van een ingevolge artikel 1.2 van die wet beperkt aantal weggebruikers.
-De verplichtingen voorzien door artikel 42.4.4 en 40.4.2. van de verkeerswet zijn correlatief.

Waarom zou je op je hoede moeten zijn voor een perfecte analyse?



Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #55 Gepost op: zaterdag 26 maart 2011 - 20:45:54 »
Kunde, je claim staat niet in Juridat.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #56 Gepost op: zondag 27 maart 2011 - 12:30:35 »
Juridat laat niet alles zien. Overigens is het niet mijn claim maar een herhaling van de inhoud van het vonnis.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #57 Gepost op: zondag 27 maart 2011 - 13:20:16 »
Juridat laat niet alles zien.

Wie A zegt, moet ook B zeggen.  Kan je aub eens bekendmaken waar je dat vonnis vandaan gehaald hebt?  

Overigens is het niet mijn claim maar een herhaling van de inhoud van het vonnis.

1) Correctie: dat is slechts een deel van het vonnis.  Graag het volledige vonnis aub.
2) Bestaat dat vonnis eigenlijk überhaupt wel?  Graag een exacte bronvermelding, maw iets concreter dan "vakliteratuur"

We 'll talk again van zodra je daarmee voor de dag kan komen.  Je komt met een selectieve selectie uit een vonnis waarvan we het bestaan niet eens kunnen nagaan.  Gevraagd naar iets meer concrete info, kom je aandraven met "vakliteratuur".  Maar we hebben 't er met z'n allen het raden naar, welke vakliteratuur je precies bedoelt.  Nogal vaag allemaal hé, en daardoor niet meteen geloofwaardig wat mij betreft, sorry.  

Ik ben altijd bereid hierover verder van gedachten te wisselen, maar kom dan aub af met concreet materiaal.
« Laatst bewerkt op: zondag 27 maart 2011 - 14:51:43 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #58 Gepost op: zondag 27 maart 2011 - 19:41:17 »
Jullie moeten niet raden want de exacte bronvermelding heb ik al geciteerd : T.A.V.W. 2003, afl. 2, 172.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #59 Gepost op: zondag 27 maart 2011 - 20:37:10 »
Kunde, je ziet van hier dat ik naar de bibliotheek van Leuven trek om na te gaan of je argumentatie niet gelogen is :).

Ik vraag me toch af wat er in je hoofd omgaat als je de vraag stelt "ik moet mijn visie verdedigen" als je eerst enkel een stukje van een arrest citeert, vervolgens ter verdediging een synopsis maakt van dat stukje van het arrest, en als bronvermelding blijft verwijzen naar een cryptische afkorting die hopelijk verwijst naar "Tijdschrift voor aansprakelijkheid en verzekering in het wegverkeer", en een paar cijfers die hopelijk verwijzen naar het paginanummer.

Wanneer dacht jij "als ik geheimzinnig doe, kom ik geloofwaardiger over"?

Toch niet bang dat iemand de moeite doet om toch het betreffende magazine even door te nemen, en het hele arrest te publiceren wat plots heel anders uitdraait dan jouw argumentatie?