En zeker niet remmen !
Waarom niet, Michel?
...
En zeker niet remmen ! ga desnoods naar het rechtervak indien mogelijk en vertraag daar geleidelijk.
daarmee bedoelde ik desnoods op de rechterrijstrook geleidelijk remmen.
Omdat het me die plotse snelheidsbeperking (meestal) niet waard is een eventuele kettingreactie (dus mogelijk gevaar door harmonica-opstoppingen) naar achter te veroorzaken (bij vlot en druk verkeer), om persé aan het eerste bordje al die Vmax te respecteren.
Andere zaken (zoals veiligheidsafstand geleidelijk afbouwen, maar niet té) zijn daarbij veel belangrijker als "enkel snelheid". Ook als er amper verkeer is en van kettingreactie geen sprake is zal ik niet persé op het rempedaal gaan (om veiligheidsredenen wel)
Maar ik weet wat ge bedoelt, als de vertraging zodanig is (soms door vertragend verkeer voor mij) is het veel beter de remlichten te doen oplichten - als verwittigingssignaal, daar dienen ze voor - en de veiligheidsafstand als veiligheidsmarge te benutten door geleidelijk af te bouwen (tegelijk spiegelend).
Want als je 200 km/h rijdt en enkel door het gaspedaal los te laten moet vertragen tot 100 km/h, dan kan het wel eens gebeuren dat je, waar ze staan te flitsen, nog een stuk over de 100 km/h zit.
Dat zijn al zeer grote verschillen, daar zal ik zo nodig naar rechts gaan en
*voldoende vertragen.
@ mazda had het over verschillen tot 60 kmhMaar als de meeste auto's in de linkse strook ongeveer 160 à 180 rijden en je ziet dan ineens een bord staan met 120 zonder vooraf te zijn aangekondigd probeer dan maar eens veilig af te remmen tot 120 ter hoogte van het bord rekening houdende met je achterliggers.
*Sommige Bundesländer hanteren wel
tot 20 kmh extra flitsmarge (naargelang gevaarlijkheid) op de Autobahn bovenop de foutmarge van 3% én
minstens 200 meter achter het snelheidsbord. *
De ´meeste´ Bundesländer eigenlijk, maar ze schrijven het niet altijd in hun richtlijnen.
Bvb Bayern
http://www.radarfalle.de/recht/richtlinien/bayern.php
Bayern
Entfernung zur Geschw.-Beschränkung min. 200 m
Gerätefehlertoleranzen Radargeräte < 100 km/h: -3 km/h
Radargeräte > 100 km/h: -3%
Fahrtenschreiber: -3 km/h
EG-Kontrollgeräte: -6 km/h
Messungen durch Nachfahren mit
- ungeeichtem Tacho: -20%
- geeichtem Tacho: -10%
- wie vor, wobei sich das Fahrzeug jedoch sichtbar entfernt: -3%
Traffipaxanlage: -10%
Video u. Datengenerator: -10%
Funk-Stopp-Meßverfahren: +0,7 Sek.
Geschwindigkeitstoleranzen - grds. 5 km/h, max. 10 km/h
- Ausn. auf BAB max. 20 km/h
Technische Ausbildung des Meßpersonals? Ja
En er zijn ook plaatsen waar het vast 100-120 kmh is wegens geluid (of periodiek : 22h00-06h00) of smog (
drukke stadsringsnelweg), dus niet wegens de verkeersveiligheid
(want dan zouden er dynamische V-borden staan naargelang drukte) daar heb ik ze nog nooit zien staan. Kan ook toeval zijn. Maar als ze die 20 kmh extra snelheidstolerantie toepassen, zal het wel daar zijn.
(ik vertraag dan wel naar 120-130 kmh, en ik ben zeker niet alleen...
)
Waar ik ze wel dikwijls
zag staan - en mét reden - is waar een Vmax opgelegd wordt wegens onoverzichtelijke (kronkelende) autobahn, waar er gevaar is dat men vanuit een te hoge snelheid het einde van een file nadert...
Maar daar pas ik ook mijn snelheid navenant aan (en rijstrook) moesten er soms geen borden staan.