Auteur Topic: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...  (gelezen 10759 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Gepost op: woensdag 23 maart 2011 - 15:03:04 »
Dat wisten we natuurlijk al meerdere jaren, eindelijk komt het eens degelijk in het nieuws en in de media.
(was deze middag uitgebreid in het nieuws, ik schrok me bijna een bult  ;) )

Volledige studie VAB met tabellen verbruik en uitstoot:

http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?Id=357

Citaat
http://www.vito.be/VITO/NL/HomepageAdmin/Home/Nieuws/Persbericht/persbericht_93.htm

Uitnodiging persconferentie woensdag 23/3 ek over luchtkwaliteit en mobiliteit ism VAB

VAB, Pastoor Coplaan 100

DE COMBINATIE VAN EEN KOUDE DIESELMOTOR EN DRUK STADSVERKEER IS EEN DRAMA OP VLAK VAN VERBRUIK EN UITSTOOT.

Nieuw onderzoek stelt probleem van verdieselijking voor Brussel en Antwerpen nog scherper.

VAB en VITO stellen je woensdag 23 maart om 10u30 de resultaten van het nieuwe onderzoek voor bij VAB in Zwijndrecht, Pastoor Coplaan 10.

Citaat
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/auto/volgens-vab-is-diesel-niet-geschikt-voor-korte-ritten/article-1194972385604.htm

Volgens VAB is diesel niet geschikt voor korte ritten

woensdag 23 maart 2011 om 12u31

VAB wilde op basis van een realistische test een advies opstellen dat de consument kan helpen bij zijn keuze tussen een auto met een benzinemotor, één met een dieselmotor of een voertuig met hybride aandrijving.

Om betrouwbare gegevens te verzamelen werd samengewerkt met VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek). De testen werden uitgevoerd met een Toyota Auris omdat dit de enige gezinswagen is die momenteel in drie varianten bestaat (diesel, benzine en hybride). Om een reële verkeerssituatie na te bootsen, werd gekozen voor een mix van stads- en snelwegverkeer tijdens de ochtendspits. Het traject Antwerpen? Brussel verliep over de E19 met de gekende accordeonfiles ter hoogte van Mechelen Noord en de sterke vertraging bij Vilvoorde. In Antwerpen en Brussel werd een specifieke route gevolgd om het verbruik en de uitstoot in stadsverkeer te meten. De test heeft onder meer duidelijk gemaakt wat de sterke punten zijn van de hybride auto. In de stad en in de file kan je met momenten volledig elektrisch rijden. De elektriciteit is recupereerde energie en wordt opgewekt bij het remmen en uitbollen. Door daar handig op in te spelen kan je het verbruik bij sterk vertraagd verkeer beperken. Maar ook een diesel heeft zijn voordelen. Een dieselmotor presteert goed wanneer hij met een constant en een laag toerental kan draaien. Zijn habitat is de snelweg buiten de spits. De dieselmotor bereikt wel minder snel zijn bedrijfstemperatuur en zijn optimaal verbruik. In stadsverkeer bereikt een diesel pas na 20 minuten zijn ideale bedrijfstemperatuur en op de snelweg na 10 minuten. Dit verklaart waarom een dieselwagen absoluut niet geschikt is voor korte trajecten. Het verbruik en de uitstoot, van vooral stikstofoxiden, zijn dan opmerkelijk hoger. De CO2-premie van de federale overheid pusht automobilisten richting diesel. Ook zij die weinig kilometers afleggen en veelal de auto voor korte ritten gebruiken, schakelen over op diesel. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van VAB, een enquête bij 7.852 automobilisten. Daaruit blijkt ook dat 76% van de ritten korter is dan 15 kilometer. (Belga) (TDMS)

Bron: Belga

Hmmm... waarom nu pas en niet euhm 3-6 jaar eerder (Euro 4 norm), ook toen die roetfilters/roetfilterpremies ter discussie stonden ?

Ik voel alleszins dat die bepaalde CO2-ecopremies van 3 tot 15 % niet meer lang bijven bestaan.

Potentiële dieselkopers die er nog van willen genieten liefst niet te lang wachten met bestellen... zoiets is "lopende zaken".
Ecopremie telt pas bij de levering/inschrijving meen ik.

Is de begroting eigenlijk al een feit of is onze lopende regering nog bezig ?
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 maart 2011 - 15:14:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 23 maart 2011 - 15:31:51 »
eerst de diesel promoten, en binnenkort extra belasten
dus "nu nog snel van de korting genieten" zou ik het niet noemen

'k zal er wel geen compassie mee hebben, hoor, met degene die absoluut willen dieselen terwijl ze beter benzine zouden rijden; nee, eerder leedvermaak zal 't zijn

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 23 maart 2011 - 16:44:19 »
Citaat
Daaruit blijkt ook dat 76% van de ritten korter is dan 15 kilometer.

 ???  ???  ???

Kopen die daarvoor een diesel ???

Het zal al veel zijn als 24% van mijn ritten korter zijn dan 15km !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 23 maart 2011 - 16:53:26 »
Gezien de zever die ik met mijn diesel heb en had, is de kans geweldig groot dat het meteen de laatste dieselstoof zal zijn.

Momenteel voortdurend vrijbranden van de dieselfilter (kost ook nog wat extra verbruik), en olieverdunning met brandstof  >:(
3 jaar en 80000 km heeft het geduurd om het vrijbranden eindelijk zonder horten en stoten te doen verlopen - daar staat je dealer ook volledig machteloos - en die pret heeft uiteindelijk amper 40.000 km geduurd !

Dan zwijgen we nog over de extra kosten die ermee samen gaan - buiten de extra brandstof gaat het om zo'n 720 euro (BTW in) aan direct aanwijsbare kosten tot 130.000km.

Tel daarbij de kans dat de dieselfilter het probleem mogelijk nog erger maakt ipv oplost, en ik heb het stilaan wel gehad.
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 maart 2011 - 16:58:45 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 23 maart 2011 - 19:20:53 »
Die rollenbankcyclus moet dringend herzien worden, want daarop wordt de CO2 premie bepaald.
Ook de emissiewaarden volgens euronorm worden daarop bepaald.

Volgens Vito zijn de NOx/NO2 waarden van de diesel 10x die van de benzine (warme of koude motor),
kijk zelf maar: volgens de testcyclus is het maar 6,5 groter, en die gemiddelde snelheid is ook heel laag.

Als ge dan die cycluswaarden (bronToyota) met de werkelijke verbruikswaarden/CO2 vergelijkt...  :o
Test VITO
Citaat
Gemiddeld verbruik en kostprijs per km
  Testwagen Toyota Auris  
                                                          Benzine     Diesel        Hybride
Gemiddeld testverbruik l/100 km               6,08        5,1           4,98
CO2-uitstoot g/km                                  145         134           119
km kostprijs op basis van 10000 km/jaar   0,57 euro  0,55 euro   0,58 euro
km kostprijs op basis van 20000 km/jaar   0,35 euro  0,34 euro   0,35 euro
NOx uitstoot in de stad
  uitstoot g/km                                     Benzine     Diesel      Hybride
koude motor                                          0,103      1,05        0,02
motor op bedrijfstemperatuur                   0,075      0,74        0,02
procentuele meeruitstoot                        + 37%     + 42%     0%
bron: Toyota
Citaat
Toyota Auris                        benzine     diesel      hybride(benzine)  
                                         1,33 vvti   1,4D-4D   1,8 vvti    
Verbruik gecombineerde cyclus   5,9         4,3         3,8
CO2                                        136         114         89  

CO                                       274,4       176,8       171,2
HC                                         40,3          -            34,4
NOx                                       25,1       163,4        6,7
HC + NOx                                 -          174,6         -
Roetdeeltjes                             -          1210          -

Werkelijke cilinderinhoud           1329       1364        1798
DIN Vermogen                           99          90           99
Vermogen                                 73          66           73
Toerental                               6000         3800       5200
Fiskaal vermogen                        7            8            10
Maximum snelheid                      175         175         180

http://nl.toyota.be/cars/new_cars/auris/fullspecs.aspx
De Auris diesel 1,4D-4D heeft zelfs recht op 3 % CO2-premie ! (< 115 g/km CO2)
Dus zo slecht is die dieselmotor niet (toch op de cyclus)

Met een betere downsizing turbobenzine, vb Volkwagengroep 1,2 TSI (86 of 105 PK), valt de benzine gunstiger uit.
Vb Skoda Fabia (bron ADAC)
Citaat
TYP                                            1.2 TSI     1.2 TSI
Zylinder/Hubraum                           4/1197    4/1197
Leistung [kW(PS)]                          63(86)    77(105)
Max. Drehmoment[Nm] bei U/min 160/1500   175/1550
0-100 km/h sec                                 11,7      10,1
Höchstgeschwindigkeit [km/h]            177       191
ADAC-Verbrauch pro 100 km              5,8 S     5,9 S
CO2 [g/km]                                     121        124    

De NEFZ-rollenbank test gebeurt tussen 20°C-30°C luchttemperatuur, duurt 20 minuten, koudstart wordt navenant interpoliert...
Ze is al beter geworden als de oude DIN-cyclus want daar werd nog minder rekening gehouden met de koudstart.

Citaat
...
Der genormte Fahrzyklus dauert insgesamt 1180 Sekunden (knapp 20 Minuten). Er besteht aus einem 780 Sekunden dauernden City-Zyklus (städtische Bedingungen) und einem 400 Sekunden dauernden Überland-Zyklus (außerstädtischen Bedingungen). Die Umgebungstemperatur beträgt während der Messung 20 °C bis 30 °C. Kaltstartbedingung, Beschleunigungen und Verzögerungen werden erfasst (Vergleiche Quellenangabe) und entsprechend interpoliert.

Dieses Testverfahren soll gegenüber der früher üblichen Ermittlung des Energieverbrauches gemäß der alten DIN-Norm realitätsnäher sein, weil die Kaltstartphase mehr Berücksichtigung findet. ...
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 maart 2011 - 19:34:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 00:21:58 »
Onze Corola 1,4D-4D (iets groter model dan de Auris) staat momenteel, volgens de boordcomputer, op een gemiddeld verbruik van 5,5 liter.
Nu de wagen sinds vorige maand 4 jaar geworden is overwegen we ook om over te stappen naar benzine (of...???) want de laatste 2 jaar worden er maar weinig kilometers meer mee gereden.
Na de eerste 2 jaar stonden er 80.000 kilometer op de teller en toen was het wel een zuinig wagentje.
De laatste 2 jaar echter slechts 17.000km bijgekomen en dat is wat minder zuinig dus. :-\

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 00:27:19 »
Net gaan tanken met de C5 2.0 Hdi. Ik rijd elke dag in de file naar Brussel, enkel net geen 25 km, wat stadsverkeer en enkele langere (weekend)ritten. Gemiddeld verbruik gemeten over net geen 1200 km, 5.4 l/100 km.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 14:17:47 »
Net gaan tanken met de C5 2.0 Hdi. Ik rijd elke dag in de file naar Brussel, enkel net geen 25 km, wat stadsverkeer en enkele langere (weekend)ritten. Gemiddeld verbruik gemeten over net geen 1200 km, 5.4 l/100 km.

Thuis hebben we ook nog een 2.0 TDvi (Mazda 323 5d) ondertussen al 320.000 km op ca. 10 jaar, om boven de 6 liter uit te komen moet men al redelijk doorrijden (> 140 kmh autobahn), aerodynamica is ook niet zijn sterkste punt...

In Be ligt het meestal rond de 5,5 liter, wel relatief rustige N-Limburgse wegen (minder stop en go).

Wel elk jaar dezelfde miserie met dat doorblazen van de uitlaat (enkel vóór de keuring, niet voor het milieu...) alhoewel de auto toch 70 % op snellere wegen (ook buitenland) rijdt.

En bij een roetfilter is blijkbaar de miserie nog groter lees ik ook bij @ Inazuma.
Ik heb me eens bij Mazda geïnformeerd, bij elke dieselauto met roetfilter is het hetzelfde verhaal. Ook bij de duurste merken.
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 maart 2011 - 14:23:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 22:11:53 »
Was vandaag nogmaals in het nieuws.
De Professoren van KuLeuven en andere wetenschappers worden alsmaar luider.

De Belgische antimilieupolitiek van de laatste ~ 15 jaar wordt pijnlijk aangetoond in ~ 50 blz.

Betreft voertuigkeuze, milieu vanaf p 10, ook benzine versus diesel vanaf p 13 tot 18.
Eigenlijk is alles interessant en vlot lees- en begrijpbaar.

Ook de OV-dieselbussen krijgen een veeg, onbegrijpbaar dat er geen enkele aardgasbus (zeker voor de steden) door de overheid aangekocht werd.
Terwijl andere landen al járen het voorbeeld geven.

Citaat
http://www.kuleuven.be/metaforum/docs/pdf/wg_7_n.pdf

METAFORUM LEUVEN

De interdisciplinaire denktank Metaforum Leuven wil de deelname van de K.U.Leuven aan het maatschappelijk debat versterken.
Daartoe ondersteunt Metaforum Leuven denkgroepen die wetenschappelijke expertise samenbrengen en onderzoekers vanuit verschillende disciplines in gesprek brengen rond relevante maatschappelijke problemen.

INHOUDSOPGAVE
Metaforum Leuven ... 2

1. Personenmobiliteit ... 4

A. Inleiding: inperking, probleemstelling, aanpak ............................................................................... .................. 4
Multidisciplinaire verruiming en thematische inperking ............................................................................... ........ 4
Een complexe problematiek verdraagt geen manifest ............................................................................... ........... 4
Een kwestie van kosten en baten? ... 5
Een denkschema als road map... 7

B. Hoe belangrijk is de keuze van het juiste voertuig? ............................................................................... ......... 10
De relatie tussen voertuigemissies en gezondheid ............................................................................... ............... 10
De effecten van de voertuigkeuze ... 12


C. Fijnregelen, bijwerken, bijsturen: (veel) meer halen uit onze bestaande weginfrastructuur ........................ 19
Het aanpakken van zwakke punten en precaire situaties: van capaciteitsverlies naar capaciteitsmaximalisatie... 19
Capaciteitswinst door de fijnregeling van kruispunten ............................................................................... ......... 20
Capaciteitswinst door de aanpassing van structurele knelpunten ...................................................................... 21
Capaciteitswinst door proactief filebeheer ... 21
De keuzes van weggebruikers bijsturen: beprijzen en sturen op welbevinden ................................................... 22

D. Hoe onze ruimte goed structureren? Zonder goede ruimtelijke planning gaat het niet ................................ 29
Ruimtelijke planning voor betere mobiliteit: problematieken, doelstellingen en actieterreinen ....................... 29
De Vlaamse ruimte anders bekijken ... 38

E. De structuur van het wegennet: een pleidooi voor een robuust en hiërarchisch stelsel met daarin een
opgewaardeerd samenhangend regionaal netwerk ............................................................................... ................. 43
De ontmanteling van een samenhangend secundair (regionaal) wegennet: een begrijpelijke maar ongelukkige keuze ... 43
Van een kwetsbare boomstructuur naar een robuust, samenhangend, drieledig en multimodaal stelsel ......... 44

F. Kritische bedenkingen bij enkele beleidskwesties ............................................................................... ........... 48
2. Beleidsaanbevelingen ... 51

3. Referenties ... 53
[.....]

2. BELEIDSAANBEVELINGEN

Vier registers die verschillende aspecten van het mobiliteitsgebeuren belichten, werden geopend: de
voertuigkeuze, de optimalisatie van het gebruik van de bestaande infrastructuur, een betere ruimtelijke ordening
en een intelligente uitbouw van nieuwe infrastructuur. Binnen elk register werden problemen, argumenten,
concepten en voorstellen aangebracht. Samen vormen zij een veelzijdig en tegelijk open en samenhangend kader
voor onderzoek, ontwikkeling en beleid. Tot slot vatten we nog kort een aantal beleidsaanbevelingen samen. Zij
bestrijken een breed spectrum dat gaat van het direct verbeteren van wat bestaat – het optimaliseren van de
bestaande verkeersinfrastructuren en verkeerspraktijken, benutten van beschikbare kennis, werk maken van
haalbare voorstellen – tot het investeren in een echt duurzame mobiliteit voor morgen.

1. Op het vlak van leefmilieu is de eerste prioriteit nog steeds het ontmoedigen van dieselwagens: ze krijgen een
groot belastingvoordeel en zijn nog steeds schadelijker voor de gezondheid dan benzinewagens. Er is nood aan een
jaarlijkse extra voertuigbelasting voor dieselwagens die zorgt dat deze wagens ongeveer evenveel belasting betalen
per jaar als benzinewagens. Deze belasting zou ook best hoger zijn voor oudere dieselwagens omdat deze ook
beduidend meer vervuilen. De hoge subsidie voor energiezuinige wagens is absoluut niet evident omdat er veel
goedkopere manieren zijn om CO2-emissies te verminderen. Het invoeren van een belasting per kilometer die kan
variëren met het traject en het tijdstip van de verplaatsing verdient aanbeveling. Het aspect leefmilieu wordt op
termijn steeds minder belangrijk in de opbouw van deze belasting.

2. Het sterk subsidiëren van energiezuinige wagens gaat wellicht een kleine vermindering van de uitstoot van CO2
meebrengen, maar deze wordt bereikt aan een zeer hoge kost voor de maatschappij: 1.000 € per ton CO2 te
vergelijken met een kostprijs van 10 tot 30 € per ton CO2 voor uitstootreducties in de industrie. De klassieke
benzine- en dieselwagens zullen nog sterk verbeteren. Ze blijven dus een goede technologische keuze vanuit het
oogpunt van CO2-reductie aan betaalbare prijzen. In steden lijkt de overschakeling van stadsbussen op aardgas een
efficiënte en veilige manier om luchtvervuiling aan te pakken.
Het is nog te vroeg om volop en exclusief de aanschaf van elektrische voertuigen te promoten. Bij de hoge subsidies
voor massale aankoop van hybride en elektrische voertuigen moeten vragen worden gesteld: het is niet alleen een
zeer dure manier om de uitstoot van CO2 te beperken, maar de subsidies zullen ook vooral worden opgepikt door
de hoogste inkomensklassen. Dit geld kan beter besteed worden aan onderzoek en ontwikkeling op het vlak van
energiebesparing en schone technologie.

3. Het aanpassen en fijnregelen van of kleine optimalisaties aan kruispunten of structurele snelwegknelpunten
kunnen tegen geringe kost files significant verminderen. Dit lijkt een bescheiden opzet maar vormt in feite een
ambitieus programma. Omwille van hun bijzonder gunstige baten-kostenverhouding is het cruciaal deze quick-wins
niet uit het oog te verliezen in tijden van grote discussies over infrastructurele werken en verkeersmanagement.
Het gaat om een veelheid van relatief kleine ingrepen. Niettemin is een permanente alertheid en voldoende
bestaffing nodig om van deze kleine maar belangrijke verbeteringen een structurele capaciteitsmaximalisatie te
maken. In sommige gevallen vergt dit kleine werk bovendien het aanspreken van (beschikbare) geavanceerde
technologie.

4. Een goed gebruik van het wegennetwerk vergt het bijsturen van de gebruikers, zoniet krijgt men een zeer
suboptimaal gebruik. Dit bijsturen kan door de juiste incentieven: in reiskosten (selectieve beprijzing,
rekeningrijden, fijngeregelde tolheffing) of in reistijd (gepaste categorisering en dito inrichting). Door de keuze van
prijs of doorstromingssnelheid heeft een goed anticiperende wegbeheerder dus wel degelijk grip op de vrije
beslissingen van de weggebruikers.

5. Ook het openbaar vervoer kan door betere beprijzing en gerichte trajecten veel aan efficiëntie winnen.
Substitutie met andere vormen van zacht verkeer moet worden tegengegaan.

6. Het ondersteunen door de Vlaamse overheid van stadsvernieuwingsprojecten – onder meer gericht op het
verdichten en verweven van functies en het verbeteren van hun multimodale bereikbaarheid – begint vruchten af
te werpen. Het verdient aanbeveling dit beleid verder te zetten en zo mogelijk te versterken.

7. Veel parkeercapaciteit in de stad en op bedrijventerreinen wordt slecht ingezet. Er kan worden gewerkt aan
nieuwe formules van meervoudig gebruik en flexibele bezetting.

8. Eerder dan als de chaotische uitkomst van een laissez-faire aanpak, kan de Vlaamse gespreide ruimte worden
bekeken als een ruimtelijke ‘palimpsest’ die een historische gelaagdheid van beleidsingrepen te zien geeft
waartussen een onderhuidse samenhang bestaat. Het leitmotiv van deze samenhang is mobiliteit en gespreide
ontwikkeling. In aanvulling op het stedenbeleid biedt dit een interessant uitgangspunt voor een beleid dat de
Vlaamse ruimte herbedenkt in termen van samenhangende netwerken.

9. De ruimtelijke structuur van Vlaanderen vraagt om een samenhangend regionaal wegennet binnen een robuust,
hiërarchisch, samenhangend multimodaal netwerkconcept. Binnen een dergelijk concept kunnen ook nieuwe
trajecten van openbaar vervoer worden onderzocht met economische draagkracht en ruimtelijk ordenend
vermogen. Hiervoor is een koerswijziging van het langetermijnbeleid noodzakelijk. Ongebonden interdisciplinair
onderzoek moet dit ondersteunen.

10. Er is nood aan een grondige en deugdelijke kosten-batenanalyse met een tweede opinie om te komen tot een
meer verantwoorde investeringsplanning. Dit geldt voor alle modi.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 maart 2011 - 22:21:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 26 maart 2011 - 00:11:21 »
@ Michel:

Zowel Touring als VAB hebben ernstige kritiek op die studie.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 26 maart 2011 - 00:28:05 »
@ Michel:

Zowel Touring als VAB hebben ernstige kritiek op die studie.
Heb je een bron ?

VAB ook ? Tiens, ze komen nochtans tot ongeveer dezelfde conclusie tesamen met VITO (toch betreft de verdieselijking).

helemaal onderaan
Citaat
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?Id=357

De geconsulteerde specialisten stellen dat in stedelijke omgeving het probleem beter beheersbaar zou zijn zonder de huidige verdieselijking van het wagenpark. Gezien het hoog aandeel van dieselwagens kan het gezondheidsprobleem enkel met drastische maatregelen beheersbaar gemaakt worden stellen de specialisten.

Voor VAB is het belangrijk dat de automobilist voor korte verplaatsingen systematisch de mogelijke auto-alternatieven in overweging neemt. VAB wil nl. dat de automobilist er zich van bewust is dat rijden in een stedelijke omgeving zeer schadelijk is voor de gezondheid van de inwoners en in de mate van het mogelijke daar zijn rijgedrag op afstemt. De overheid zou daarom maximaal moeten inzetten op ontwikkeling en promotie van die alternatieven.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 26 maart 2011 - 00:35:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 26 maart 2011 - 14:33:09 »
Ik heb hier een bron maar daar staat weinig te lezen, Touring gaat wat de populistische emo-kant op wat niet meer als normaal is.

Ik had toch graag een bron, waar punt per punt besproken wordt.
Thuis (vandaag) in de krant staat er ook niet veel in.

Daarbij is het Metaforum toch een symposium, Touring en VAB kunnen daar toch hun "expertise" ook uitspelen.
Citaat
Daartoe ondersteunt Metaforum Leuven denkgroepen die wetenschappelijke expertise samenbrengen en onderzoekers vanuit verschillende disciplines in gesprek brengen rond relevante maatschappelijke problemen.

Die D. Smagghe van Touring doet wel geregeld -voor mij toch- regelmatig wat vreemde uitspraken, en is wel elke week in de media te vinden. Is zijn job. (naja Touring hé, dieselrijders zijn heel dik in de meerderheid).

De VAB lijkt meer realistisch-nuancerend en ziet positieve werkpunten in dat wetenschappelijk symposium.

Citaat
Verdeelde reacties Touring en VAB op mobiliteitsrapport K.U. Leuven

25/03

Mobiliteitsorganisatie Touring vindt in tegenstelling tot de VAB de analyse die Metaforum, een denktank van de K.U.Leuven, gemaakt heeft rond personenmobiliteit in Vlaanderen "wereldvreemd, onaanvaardbaar en onbespreekbaar."

De VAB is een stuk positiever, maar valt het forum niet overal bij.

"Het is gewoon hemeltergend. Haal die professoren eens uit hun ivoren toren en laat ze deelnemen aan het gewone leven, waarbij miljoenen Vlaamse gezinnen elke maand proberen rond te komen en genoodzaakt zijn om met de auto te rijden om hun brood te verdienen. En dan spreken we nog niet eens over de bedrijven die tal van dieselvoertuigen gebruiken", fulmineert Touring-woordvoerder Danny Smagghe.

Kilometerheffing
Het enige punt waar Touring de professoren volgt, is het wegenvignet. "Ook wij vinden dat men alles beter kan oplossen en beïnvloeden met behulp van een kilometerheffing. Maar dan moeten alle andere taksen op mobiliteit worden afgeschaft."

VAB is juist minder te spreken over het voorstel van rekeningrijden. "Ik vind dat men hier eerlijk moet zijn tegenover de consument en duidelijk maken dat de totale kostprijs op die manier fors hoger zal uitkomen", aldus woordvoerder Matienko.

Subsidies
Ook het aanpakken van de subsidies voor elektrische wagens staat de VAB tegen. "Die subsidies op hybride en elektrische wagens moeten uiteraard beperkt worden in de tijd, een beetje zoals het geval was bij de subsidiëring van zonnepanelen", klinkt het bij VAB.

De organisatie gaat wel akkoord met de stelling dat dieselwagens te zeer gesubsidieerd worden en op een gelijk niveau belast zouden moeten worden als benzinewagens, maar benadrukt dat er moet bijgestuurd worden "op het moment van de aanschaf van een wagen en niet achteraf". "Een falend overheidsbeleid mag niet rechtgetrokken worden op de kap van de consument", aldus Matienko.

Infrastructuur
Omtrent de wegeninfrastructuur in Vlaanderen zit VAB op dezelfde lijn als de Leuvense professoren. "Een koerswijziging op lange termijn dringt zich op en optimalisatie van kruispunten en structurele knelpunten is dringend nodig om de achterstand met het buitenland weg te werken."

VAB vindt het initiatief van de K.U.Leuven positief, omdat "het aanleiding kan geven tot een debat dat de Vlaamse overheid tot dusver uit de weg gaat". "Zo mijdt de Vlaamse overheid elke inspraak of open debat bij de hervorming van de belasting op inverkeerstelling."

http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1030966/verdeelde-reacties-touring-en-vab-op-mobiliteitsrapport-k-u-leuven-2.aspx

Eerst dacht ik dat Touring zelf wel wat wereldvreemd is, maar na het lezen van deze link:

 Touring: De roetfilter: goede bedoelingen

ttz hét milieuprobleem diesel ook met roetfilter <-> ultrafijne roetdeeltjes én hoe het werkt (2 lange pagina´s), zijn ze dat helemaal niet. Nagel op de kop zelfs.

Het Metaforum van KULeuven en het VITO-onderzoek tonen ook niets anders aan in hun onderzoek als wat Touring hier op zijn website zet. Heel raar (part of the job ?) dat de Touring-woordvoerder Smagghe zo dingen als  "wereldvreemd, onaanvaardbaar en onbespreekbaar" uitbazuint.
Dit terwijl ze identieke standpunten innemen als VITO/KULeuven betreft de schadelijkheid van de dieseluitstoot op korte ritten.
Touring raadt te zeerste af een diesel te kopen voor relatief korte en langzame ritten (typisch Vlaamse Ruit), en spreekt van Dieselpw bij minstens 15.000 km/jaar als men regelmatig vlotte wegen neemt.

Onder de 15000 km/j en/of langzame (stadswegen) is het ~ letterlijk:

 "een slechte en dure keuze, en de algemene invoering van roetfilters (met euro 5) maakt dat dure en slechte nog érger, want die hebben dan kans op autopech en/of duurdere onderhoudskosten" (laatste pagina onderaan link).
« Laatst bewerkt op: zaterdag 26 maart 2011 - 15:29:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 26 maart 2011 - 15:33:24 »
@ Michel:

jouw recentste citaat "Verdeelde reacties Touring en VAB op mobiliteitsrapport K.U. Leuven" is de bron die ik gezien had.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 08 april 2011 - 23:42:53 »
Best hier zetten, vers van de pers.

Het gaat ervan komen ... , diesel gaat uiteindelijk, geleidelijk na x-jaren, sprake is tot 2020 ~ 10 cent duurder worden als superbenzine aan de pomp, geleidelijke "accijnsverhogingen" op dieselbrandstof zijn alleszins gepland door de EU.

Tja, "de vervuiler" betaalt tegen dan... (eindelijk) meer. (en het vult de kassa   ;D )

Citaat
http://www.ftd.de/unternehmen/industrie/:eu-regelung-geplant-diesel-koennte-teurer-werden/60036917.html

08.04.2011, 21:11

EU-Regelung geplant: Diesel könnte teurer werden

Diesel-Kraftstoff könnte im Vergleich zu Benzin künftig deutlich teurer werden. Die EU-Kommission will eine neue Energiesteuer-Richtlinie vorstellen, nach der Kraft- und Heizstoffe in einigen Jahren gemäß ihrem Energiegehalt besteuert werden sollen.

Der Energiegehalt von Diesel ist höher als der von Benzin. Die führende deutsche Tankstellenkette Aral wird künftig an ihren 2500 Stationen wieder das gewohnte Superbenzin mit fünf Prozent Ethanol (E5) und 95 Oktan anbieten.
Der ADAC kritisierte den Vorstoß aus Brüssel als "willkürliche Festlegung". Der Auto-Experte Ferdinand Dudenhöffer sagte dagegen, die künstliche Subventionierung von Diesel in Deutschland habe Schaden angerichtet und wichtige technische Entwicklungen blockiert.Mit der überarbeiteten Richtlinie wolle die EU-Kommission Energiepreise "zeitgemäßer" machen, sagte ein Sprecher des zuständigen EU-Kommissars Algirdas Semeta. Künftig sollen auch Emissionen des klimaschädlichen Kohlendioxids in die Verbraucherpreise an den Tankstellen einfließen. Unter Berufung auf die EU-Kommission berichtete die "Frankfurter Allgemeine Zeitung" am Freitag, der Mindeststeuersatz für Diesel müsse deshalb um 17 Prozent über dem von Benzin liegen.
 
Der Verband der Automobilindustrie (VDA) kritisiert den Plan scharf: "Die Pläne der EU-Kommission würden dazu führen, dass Dieselkraftstoff gegenüber Benzin deutlich teurer würde", warnte der Verbandsvorsitzende Matthias Wissmann. "Bei einem unveränderten Steuersatz für Benzin bedeutet das eine Erhöhung der Energiesteuer auf Diesel um 60 Prozent oder 28 Cent pro Liter. An der Zapfsäule wäre der Liter Diesel damit stets um mindestens 10 Cent teurer als der Liter Benzin". Brüssel plane "eine willkürliche Festlegung", kritisierte auch ADAC-Sprecher Maximilian Maurer.Der Sprecher von EU-Kommissar Algirdas Semeta schob die Verantwortung für künftige Dieselpreise den deutschen Politikern zu. Teuerer als heute werde Diesel nur dann, wenn Deutschland Steuern verlange, die deutlich über den von der EU vorgeschlagenen Mindeststeuersatz hinausgingen, sagte er. An den Tankstellen würden die neuen EU-Reglungen für Benzin und Diesel ohnehin erst 2020 zu spüren sein. ...]

Citaat
Die EU-Kommission will eine neue Energiesteuer-Richtlinie vorstellen, nach der Kraft- und Heizstoffe in einigen Jahren gemäß ihrem Energiegehalt besteuert werden sollen.
In Duitsland spreken ze van een accijnsverhoging die 17 % hoger ligt als benzine (daar zijn de accijnzen ook anders, daar wordt  het 28 €-cent méér).

1 liter diesel heeft ~ 14% meer energie-inhoud als dan  ;) 1 liter benzine. (vergrotende trap = dan)
het verbranden van 1 liter diesel geeft daardoor ook 14 % meer CO2 vrij als dan 1 liter superbenzine.

Als ik het goed begrijp gaat de accijns van diesel dus 14 % meer moeten zijn als dan die van superbenzine, nu is dat andersom bijna 50 % meer...

De accijns van diesel gaat dus geleidelijk tot ca. 0,29 € opslaan tot ca 0,7 € ipv 0,4107 €.
Citaat
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/Evolutie_accijnzen_petroleumproducten_sinds_1971.01.01.xls
"Evolutie accijnzen (incl. energiebijdrage) op de petroleumproducten
sinds 1 januari 1971"              
Datum   Benzine z lood     Diesel    LPG   Huisbrandolie   Zware stookolie 1%
                    EUR/l        EUR/l        EUR/kg      EUR/l    EUR/T
01. Jan 71            -         0,0533       0,0421     0,0112   2,48
...
28. Mrz 83     - !              0,1054       0,0496    0,0000    2,48
01. Jul 83      0,2776        0,1301       0,0496    0,0000   2,48
01. Jan 89     0,2727        0,1500       0,0000    0,0000   2,48
...
20. Jun 09     0,6136(29)   0,3529      0,0000   0,0185   15,00
19. Jan 10     0,6136       0,3616(30)   0,0000   0,0185   15,00
28. Jan 10     0,6136       0,3662(31)   0,0000   0,0185   15,00
14. Apr 10     0,6136       0,3728(32)   0,0000   0,0185   15,00
18. Mai 10     0,6136       0,3774(33)   0,0000   0,0185   15,00
26. Mai 10     0,6136       0,3929(34)   0,0000   0,0185   15,00
04. Jan 11     0,6136       0,4045(35)   0,0000   0,0185   15,00
25. Jan 11     0,6136       0,4107(36)   0,0000   0,0185   15,00
« Laatst bewerkt op: zaterdag 09 april 2011 - 00:20:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 08 april 2011 - 23:53:52 »
1 liter diesel heeft ~ 14% meer energie-inhoud als 1 liter benzine.

Bovendien heeft een dieselmotor een hoger rendement dan een benzinemotor.

Beide factoren samen leiden ertoe dat een diesel minder verbruikt dan een vergelijkbare benzine.

Ook is de tijd al lang voorbij dat je een 3,0 liter Diesel moest kopen om evenveel koppel en maximum vermogen te hebben als een 2,0 liter benzine.

P.S. - Duits "wie" = Nederlands "als", Duits "als" = Nederlands "dan".  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 08 april 2011 - 23:55:40 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."