Ik heb hier een bron maar daar staat weinig te lezen, Touring gaat wat de populistische emo-kant op wat niet meer als normaal is.
Ik had toch graag een bron, waar punt per punt besproken wordt.
Thuis (vandaag) in de krant staat er ook niet veel in.
Daarbij is het Metaforum toch een symposium, Touring en VAB kunnen daar toch hun "expertise" ook uitspelen.
Daartoe ondersteunt Metaforum Leuven denkgroepen die wetenschappelijke expertise samenbrengen en onderzoekers vanuit verschillende disciplines in gesprek brengen rond relevante maatschappelijke problemen.
Die D. Smagghe van Touring doet wel geregeld -voor mij toch- regelmatig wat vreemde uitspraken, en is wel elke week in de media te vinden. Is zijn job.
(naja Touring hé, dieselrijders zijn heel dik in de meerderheid).De VAB lijkt meer realistisch-nuancerend en ziet positieve werkpunten in dat wetenschappelijk symposium.
Verdeelde reacties Touring en VAB op mobiliteitsrapport K.U. Leuven
25/03
Mobiliteitsorganisatie Touring vindt in tegenstelling tot de VAB de analyse die Metaforum, een denktank van de K.U.Leuven, gemaakt heeft rond personenmobiliteit in Vlaanderen "wereldvreemd, onaanvaardbaar en onbespreekbaar."
De VAB is een stuk positiever, maar valt het forum niet overal bij.
"Het is gewoon hemeltergend. Haal die professoren eens uit hun ivoren toren en laat ze deelnemen aan het gewone leven, waarbij miljoenen Vlaamse gezinnen elke maand proberen rond te komen en genoodzaakt zijn om met de auto te rijden om hun brood te verdienen. En dan spreken we nog niet eens over de bedrijven die tal van dieselvoertuigen gebruiken", fulmineert Touring-woordvoerder Danny Smagghe.
Kilometerheffing
Het enige punt waar Touring de professoren volgt, is het wegenvignet. "Ook wij vinden dat men alles beter kan oplossen en beïnvloeden met behulp van een kilometerheffing. Maar dan moeten alle andere taksen op mobiliteit worden afgeschaft."
VAB is juist minder te spreken over het voorstel van rekeningrijden. "Ik vind dat men hier eerlijk moet zijn tegenover de consument en duidelijk maken dat de totale kostprijs op die manier fors hoger zal uitkomen", aldus woordvoerder Matienko.
Subsidies
Ook het aanpakken van de subsidies voor elektrische wagens staat de VAB tegen. "Die subsidies op hybride en elektrische wagens moeten uiteraard beperkt worden in de tijd, een beetje zoals het geval was bij de subsidiëring van zonnepanelen", klinkt het bij VAB.
De organisatie gaat wel akkoord met de stelling dat dieselwagens te zeer gesubsidieerd worden en op een gelijk niveau belast zouden moeten worden als benzinewagens, maar benadrukt dat er moet bijgestuurd worden "op het moment van de aanschaf van een wagen en niet achteraf". "Een falend overheidsbeleid mag niet rechtgetrokken worden op de kap van de consument", aldus Matienko.
Infrastructuur
Omtrent de wegeninfrastructuur in Vlaanderen zit VAB op dezelfde lijn als de Leuvense professoren. "Een koerswijziging op lange termijn dringt zich op en optimalisatie van kruispunten en structurele knelpunten is dringend nodig om de achterstand met het buitenland weg te werken."
VAB vindt het initiatief van de K.U.Leuven positief, omdat "het aanleiding kan geven tot een debat dat de Vlaamse overheid tot dusver uit de weg gaat". "Zo mijdt de Vlaamse overheid elke inspraak of open debat bij de hervorming van de belasting op inverkeerstelling."
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1030966/verdeelde-reacties-touring-en-vab-op-mobiliteitsrapport-k-u-leuven-2.aspx
Eerst dacht ik dat Touring zelf wel wat
wereldvreemd is, maar na het lezen van deze link:
Touring: De roetfilter: goede bedoelingenttz hét milieuprobleem diesel ook met roetfilter <-> ultrafijne roetdeeltjes én hoe het werkt (2 lange pagina´s), zijn ze dat helemaal niet.
Nagel op de kop zelfs.
Het Metaforum van KULeuven en het VITO-onderzoek tonen ook niets anders aan in hun onderzoek als wat Touring hier op zijn website zet. Heel raar (part of the job ?) dat de Touring-woordvoerder Smagghe zo dingen als "
wereldvreemd, onaanvaardbaar en onbespreekbaar" uitbazuint.
Dit terwijl ze identieke standpunten innemen als VITO/KULeuven betreft de schadelijkheid van de dieseluitstoot op korte ritten.
Touring raadt te zeerste af een diesel te kopen voor relatief korte en langzame ritten (typisch Vlaamse Ruit), en spreekt van Dieselpw bij minstens 15.000 km/jaar
als men regelmatig vlotte wegen neemt.
Onder de 15000 km/j en/of langzame (stadswegen) is het ~
letterlijk:
"een slechte en dure keuze, en de algemene invoering van roetfilters (met euro 5) maakt dat dure en slechte nog érger, want die hebben dan kans op autopech en/of duurdere onderhoudskosten"
(laatste pagina onderaan link).