Auteur Topic: rijbaan te smal door parkeerstrook  (gelezen 24826 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
rijbaan te smal door parkeerstrook
« Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 00:20:42 »
Iedereen weet dat in vlaanderen op vele openbare wegen (zonder rijstroken) parkeerstroken worden aangelegd (overeenkomstig art. 75.2) waardoor het overgebleven gedeelte 'rijbaan' niet meer breed genoeg is om te kruisen. Vaak zijn die stroken maar enkele 10-tallen meters lang en vaak zijn ze alternerend aangebracht. Vele bestuurders denken dat diegene die een parkeerstrook aan zijn rechterhand laat ,terwijl er aan de overzijde geen parkeerstrook is, voorrang moet verlenen aan zijn tegenliggers. Zou het niet beter zijn dat de wegbeheerder borden B19 en B21 plaatst om enige agressie te verzachten?

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: rijbaan te smal door parkeerstrook
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 00:26:51 »
Volgens mij niet, er zijn al genoeg idioten die die simpele voorrangsregel niet kennen, overlaatst nog die in een wit combike.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: rijbaan te smal door parkeerstrook
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 00:36:34 »
Volgens mij niet, er zijn al genoeg idioten die die simpele voorrangsregel niet kennen, overlaatst nog die in een wit combike.
Over welke voorrangsregel heb je het?

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: rijbaan te smal door parkeerstrook
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 00:53:50 »
15.2  De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.

De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: rijbaan te smal door parkeerstrook
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 01:05:17 »
15.2  De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.

De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.

Ho, wacht. Is die parkeerstrook dan een hindernis? Het is zelfs niet echt een gedeelte van de rijbaan want voorbehouden voor stilstaan en parkeren. De rijbaan is gewoon te smal geworden door die stroken. Artikel 15.3 kan eventueel toegepast worden indien mogelijk.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: rijbaan te smal door parkeerstrook
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 01:08:25 »
Of het een hindernis is zal geval per geval afhankelijk zijn, daarvoor zul je naar de gemeenteraadsbeslissing over die specifieke strook moeten zoeken, meestal worden die aangelegd om het verkeer te vertragen, hinderen dus.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: rijbaan te smal door parkeerstrook
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 10:21:15 »
15.3. Wanneer het kruisen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt. Je mag dus over de parkeerstrook rijden.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: rijbaan te smal door parkeerstrook
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 11:34:12 »
15.3. Wanneer het kruisen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt. Je mag dus over de parkeerstrook rijden.
Ok. Als je dat mag beschouwen als gelijkgrondse berm? Maar wat als er auto's staan en je niet op de parkeerstrook kan rijden? Volgens mij geen voorrangsregeling van toepassing dus, beter borden B19 en B21?

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rijbaan te smal door parkeerstrook
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 12:23:33 »
@Stefto,
"Vaak zijn die stroken maar enkele 10-tallen meters lang en vaak zijn ze alternerend aangebracht"


Dat men eindelijk eens ophoudt met al die alternerende rijbaanversmallingen en hindernissen aan te brengen.
Die zorgen alleen maar voor problemen ivm de voorrang en voor veel blikschade.
Het aantal aanrijdingen met blikschade stijgt. Maar de statistieken spreken alleen over ongevallen waar zwakke weggebruikers bij betrokken zijn.
En inderdaad gebeuren er minder of minder zware aanrijdingen met fietsers en voetgangers op plaatsen waar minder snel kan gereden worden.
Men hoopt de zwakke weggebruiker te beschermen en daarom moet  de snelheid naar beneden.
Maar die snelheid kan ook op een andere manier naar beneden.
Dat de snelheid op wegen met gemengd verkeer op sommige momenten van de dag te hoog is ligt enkel en alleen aan het niet aanpassen van de snelheid aan de omstandigheden art.10.. Maar de Belg is koppig en ziet spijtig genoeg het gevaar niet waardoor hij met alle soorten van kunstmatige ingrepen gedwongen wordt om trager te gaan rijden .
De Belg maakt weinig onderscheid tussen autowegen/autosnelwegen waar geen zwakke weggebruikers mogen komen en waar het verkeer in één richting verloopt op dezelfde rijbaan en wegen met gemengd verkeer.

Parkeerstroken mogen enkel op de rijbaan worden aangebracht door middel van de denkbeeldige rand van de rijbaan (dikke streep)al dan niet onderverdeeld in vakken(dunne streep)
Als je die parkeerstroken alternerend aanbrengt, hoe zit dat dan met de (denkbeeldige) rand van de rijbaan? Verspringt die dan steeds?
Wat zijn de plaatsingsvoorwaarden voor het aanbrengen van een denkbeeldige rand? Hoeveel ruimte moet er vrij blijven?
De meeste van die stroken zijn geeneens voorzien van die dikke streep. Zijn die dan wel geldig?
Het alternerend aanbrengen van parkeerstroken op wegen met tweerichtingsverkeer zonder rekening te houden met de overblijvende vrije ruimte nodig om te kruisen  druist in tegen alle gezond verstand.

Kunstmatige wegversmallingen kom je in het buitenland in stadscentra weleens tegen maar niet op deze manier.  
Je reinste onkunde, en dat allemaal omdat de Belg koppig en hardleers is.
 
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 maart 2011 - 12:45:46 door mazda »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: rijbaan te smal door parkeerstrook
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 12:39:56 »
15.3. Wanneer het kruisen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt. Je mag dus over de parkeerstrook rijden.
Ok. Als je dat mag beschouwen als gelijkgrondse berm? Maar wat als er auto's staan en je niet op de parkeerstrook kan rijden? Volgens mij geen voorrangsregeling van toepassing dus, beter borden B19 en B21?

Neen, dan is er een hindernis. Gewone regel moet gekend zijn:
Citaat
15.2 [...] De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.

Men wil overal het aantal borden verminderen, en jij wilt er nog bij ?   ???
Citaat
2.3 Vermindering van verkeersborden

De heer Caelen vraagt opleiding voor gemeentelijk personeel dat nu belast is met de plaatsing van verkeersborden. Vroeger gebeurde dit door politiemensen die een speciale opleiding genoten van het Ministerie van Verkeer.
http://www.fcvv.be/Docs/PV%20FCVV%2014112006.pdf
Opleiding om het aantal borden te verminderen...  uchuch "gemeentelijk personeel"... die zich vervelen ofzo ?  ;D ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 maart 2011 - 12:42:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rijbaan te smal door parkeerstrook
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 15:52:30 »
Iedereen weet dat in vlaanderen op vele openbare wegen (zonder rijstroken) parkeerstroken worden aangelegd (overeenkomstig art. 75.2) waardoor het overgebleven gedeelte 'rijbaan' niet meer breed genoeg is om te kruisen. Vaak zijn die stroken maar enkele 10-tallen meters lang en vaak zijn ze alternerend aangebracht. 
Dat zijn doelbewust door de weg(wan)beheerder aangebrachte verkeershindernissen ...

Citaat
Vele bestuurders denken dat diegene die een parkeerstrook aan zijn rechterhand laat ,terwijl er aan de overzijde geen parkeerstrook is, voorrang moet verlenen aan zijn tegenliggers.
Dat klopt toch ?
Die wijkt uit voor een hindernis = voorrang verlenen.

15.2. De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.

De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.



Citaat
Zou het niet beter zijn dat de wegbeheerder borden B19 en B21 plaatst om enige agressie te verzachten?
Deze borden worden in principe gebruikt om af te kunnen wijken van de normale voorrangsregel bij hindernissen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rijbaan te smal door parkeerstrook
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 16:00:00 »
Ok. Als je dat mag beschouwen als gelijkgrondse berm?
Soms.
Als de werkelijke rand van de rijbaan naar links opschuift, kan dit een gelijkgrondse berm vormen, maar meestal voldoet het niet aan de sterk beperkende definitie daarvan :
2.41. "Gelijkgrondse berm" : de ruimte, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, begrepen tussen enerzijds de rijbaan en anderzijds een sloot, een talud, de grenzen van eigendommen, die zich op hetzelfde hoogteniveau bevindt als de rijbaan en gevolgd mag worden door de weggebruikers, bepaald onder de voorwaarden van dit besluit.

De gelijkgrondse berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor de voetgangers.


Vaak gaat het om een parkeerzone uit 75.2 , dat is dus per definitie wat anders dan een gelijkgrondse berm.
(Tenzij iemand met Cassatie arresten afkomt dat het er wel een is.)

Even vaak gaat het om niet-reglementair aangebrachte wegmarkeringen uit  77.2, die slechts bedoeld zijn voor gebruik in een parkeerzone
(en de enige bepaling wat volgens de wegcode een parkeerzone zou zijn, staat in 75.2)
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 maart 2011 - 16:04:02 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijbaan te smal door parkeerstrook
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 16:15:32 »
Ok. Als je dat mag beschouwen als gelijkgrondse berm?
Soms.
Als de werkelijke rand van de rijbaan naar links opschuift, kan dit een gelijkgrondse berm vormen, maar meestal voldoet het niet aan de sterk beperkende definitie daarvan :
2.41. "Gelijkgrondse berm" : de ruimte, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, begrepen tussen enerzijds de rijbaan en anderzijds een sloot, een talud, de grenzen van eigendommen, die zich op hetzelfde hoogteniveau bevindt als de rijbaan en gevolgd mag worden door de weggebruikers, bepaald onder de voorwaarden van dit besluit.

De gelijkgrondse berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor de voetgangers.

Inderdaad.

Als er dus rechts van die parkeerstrook nog een trottoir en/of een fietspad ligt, kan die parkeerstrook geen gelijkgrondse berm zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rijbaan te smal door parkeerstrook
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 16:24:57 »
Als er dus rechts van die parkeerstrook nog een trottoir en/of een fietspad ligt, kan die parkeerstrook geen gelijkgrondse berm zijn.
En dan rijst de vraag wat het eigenlijk wel is ...

Want wees maar gerust dat in voorkomend geval wel
15.3. Wanneer het kruisen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.
in rekening gebracht wordt als er niet wordt uitgeweken op die "gelijkgrondse berm" .
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rijbaan te smal door parkeerstrook
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 16:38:02 »
Citaat Inazuma,
"15.2. De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.

De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen."


De vraag is natuurlijk of voertuigen die buiten de rijbaan geparkeerd staan, achter de denkbeeldige rand van de rijbaan, in de parkeerstrook al dan niet verdeeld in parkeervakken een hindernis vormen of een hindernis zouden mogen vormen.
Want als deze auto's een hindernis vormen is er duidelijk iets verkeerd bij het gebruik van de denkbeeldige rand.
Als die auto's op de rijbaan zouden staan klopt die redenering.
Maar door een denkbeeldige rand aan te brengen wordt de rijbaan gewoon smaller gemaakt, met of zonder geparkeerde auto's.
Bij het opstellen van dit artikel werd geen rekening gehouden met het misbruik ervan om alternerend de rijbaan te versmallen door middel van deze langsmarkering.
Je krijgt dan een rijbaan die zigzag loopt.
En dan kan je je natuurlijk afvragen wie voorrang heeft.
Want de bestuurder die uiterst rechts tegen de denkbeeldige rand rijdt heeft niet meer of minder rechten dan de bestuurder die de uiterst rechts tegen de werkelijke rand rijdt.
Hiermee zitten de meeste wegbeheerders in de knoop en daarom brengen ze bewust alternerende parkeerstroken aan met de verkeerde wegmarkering.
Deze zogezegde parkeerstroken voldoen dus niet aan de wetgeving waardoor je zou kunnen stellen dat de auto's die er in staan nog altijd op de rijbaan staan en aldus wel een hindernis vormen.
Zo werkt dat in Vlaanderen. De rechter zal oordelen.
Ze zouden dit bewust misbruik dan weer op zijn beurt eventueel kunnen rechtzetten door het plaatsen van B19/B21.
Maar waar zijn ze in godsnaam toch mee bezig.
In ieder geval kan je niet zomaar stellen dat de bestuurder aan de kant van de geparkeerde auto's voorrang moet verlenen aan de tegenliggers.