Dat kan alleen over onvoldoende veiligheidsafstand gaan, wslk een van de grootste fileveroorzakers in Be betreft ongevaloorzaak (ook enkel materiele schade).
Maar ja als ze (
of hij) maar niet sneller als de limiet rijdt hé.

bvb op Nederlandse snelwegen is onvoldoende veilgheidsafstand
37 maal meer voor een letselongeval ´hoofdoorzaak (1e toedracht) geregistreerd, en
11 maal meer bij een dodelijk ongeval, als hoofdoorzaak te hoge snelheid (gemiddeld 10 jr: 2000-2009).
Wat zou dat niet in Be zijn...
Bron:
swov.nl/cognos/ongevallenselectie door bovenaan horizontaal >> scrollen << :
Geregistreerd aantal ongevallen. Bron: IenM en DHD
Verkeersongevallenregistratie
Dit is het belangrijkste bestand voor de verkeersveiligheidsanalyses. Aard en omvang van de verkeersveiligheidsproblematiek worden op basis van dit bestand vastgesteld. Het wordt gebruikt voor het opsporen van gevaarlijke situaties, het meten en evalueren van maatregelen, wetenschappelijk onderzoek, enzovoort.
1. >> snelheidslimiet(weg) : 120 kmh >> toedracht 1: te hoge snelheid <<
Aantal ongevallen als Werte
Jaar
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 gemiddeld v 10 jaar
Dodelijk ongeval
2 0 1 1 3 0 0 0 1 2 1
Ernstig ongeval
9 1 6 1 9 2 1 1 2 0
Licht, met gewonden
7 8 13 17 5 3 4 6 5 5
Ernst Ongeval (of totaal letselongevallen)
18 9 20 19 17 5 5 7 8 7 11,5
=
1 dodelijk ongeval gemiddeld/jaar door te hoge snelheid op de 120 kmh-snelweg.
=
11,5 letselongevallen gemiddeld/jaar door te hoge snelheid (120-snelweg), en daar alleen flitsen ze op...
In Nederland worden gemiddeld meer als 3 miljoen voertuigen geflitst op de snelweg (citaat onderaan)
(natuurlijk rijden er dan x meer ook (soms) te snel maar niet gepakt)
In NL verdwijnen de vaste flitsplaatsen langs de snelweg, daardoor wel meer mobiele controle, soms trajectcontrole.
In Be staan ondertussen een 40-tal flitspalen langs de snelwegen; mobiele controles komen daar ook nog bij.
2. >> snelheidslimiet(weg) : 120 kmh >> toedracht 1: onvoldoende afstand <<
Aantal ongevallen als Werte
Jaar
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 gemiddeld 10 j
Dodelijk ongeval
9 10 10 13 14 16 11 10 9 7 10,9
Ernstig ongeval
74 66 58 59 77 59 48 63 42 27
Licht, met gewonden
391 454 395 399 378 399 281 338 319 202
Ernst Ongeval (of totaal letselongevallen)
474 530 463 471 469 474 340 411 370 236 423,8
=
10,9 dodelijke ongevallen per jaar door onvoldoende afstand op de 120 kmh-snelweg
=
423,8 letselongevallen gemiddeld/jaar door onvoldoende afstand op de 120 kmh-snelweg
En het is algemeen geweten, dat vele autobestuurders op hun rem tikken als ze een flitspaal zien, of te laat zien... - zelfs al rijden sommigen niet sneller als de limiet -, dit zal het aantal opst(r)oppingen of kortstondig fileverkeer, zelfs kopstaartbotsingen bij druk verkeer, eerder vermeerderen, met extra file tot gevolg.
Maar aangezien Be niet in staat is een deftig wetsartikel neer te schrijven voor hun wegcode, betreft aan te houden veiligheidsafstanden naargelang snelheid, zal dit een groot EXCUUS zijn voor "de overheid" niet op veiligheidsafstanden te hoeven controleren maar steeds maar op het dogma " te snel " al is het totaal verwaarloosbaar hoofdoorzaak op de snelweg.
Verdeling snelheidsboetes naar wegsoort
Jaar Bebouwde kom Provinciale wegen Autosnelwegen
2010 50,8% 22,5% 26,7%
2009 45,6% 21,1% 33,3%
2008 42,0% 20,7% 37,3%
2007 38,3% 17,3% 44,4%
SNELHEID
2010 8.303.605
2009 9.102.868
2008 > 9 miljoen
2007 > 9 miljoen
http://www.om.nl/algemene_onderdelen/uitgebreid_zoeken/@154884/meer_dan_helft/