Auteur Topic: biodiesel toch schadelijk?  (gelezen 5175 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: biodiesel toch schadelijk?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 03 december 2011 - 19:04:51 »
Of je nou biodiesel of gewone diesel aan vissen voert, iedere boer kan je al op voorhand zeggen dat dat niet gezond is voor die beesten....

En ik voel me niet aangesproken want ik tank plantaardige olie.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: biodiesel toch schadelijk?
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 03 december 2011 - 19:31:38 »
Het is inderdaad een rare bevinding, zou wel graag wat meer lezen van het hoe wat en waarom.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: biodiesel toch schadelijk?
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 03 december 2011 - 19:34:44 »
En ik voel me niet aangesproken want ik tank plantaardige olie.
En dat is ook biodiesel.   ;)

Citaat
Biodiesel wordt gemaakt uit plantaardige olie of dierlijk vet, onder meer uit soja-, maïs-, palm- en jatrophaolie. De mengvormen met klassieke diesel worden vaak gebruikt. Brazilië wint 85 procent van zijn biodiesel uit sojaolie.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: biodiesel toch schadelijk?
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 03 december 2011 - 19:46:16 »
En ik voel me niet aangesproken want ik tank plantaardige olie.
En dat is ook biodiesel.   ;)

Citaat
Biodiesel wordt gemaakt uit plantaardige olie of dierlijk vet, onder meer uit soja-, maïs-, palm- en jatrophaolie. De mengvormen met klassieke diesel worden vaak gebruikt. Brazilië wint 85 procent van zijn biodiesel uit sojaolie.

Nee. Biodiesel wordt gemaakt van plantaardige olie. Datgene wat ik in m'n tank mik is geen biodiesel.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: biodiesel toch schadelijk?
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 03 december 2011 - 20:13:15 »
En ik voel me niet aangesproken want ik tank plantaardige olie.
En dat is ook biodiesel.   ;)

Citaat
Biodiesel wordt gemaakt uit plantaardige olie of dierlijk vet, onder meer uit soja-, maïs-, palm- en jatrophaolie. De mengvormen met klassieke diesel worden vaak gebruikt. Brazilië wint 85 procent van zijn biodiesel uit sojaolie.

Nee. Biodiesel wordt gemaakt van plantaardige olie. Datgene wat ik in m'n tank mik is geen biodiesel.

Aha, ge rijdt dus met puur plantaardige olie, of PPO.
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Puur_Plantaardige_Olie

Gebruik

De autoindustrie is vooralsnog terughoudend ten opzichte van het gebruik van PPO. In Duitsland, de PPO-bakermat, rijden inmiddels meer dan 60.000 voertuigen, en zelfs locomotieven op PPO. Een netwerk van ruim 700 tankpunten voor PPO is in Duitsland reeds beschikbaar. De eerste motorenfabrieken experimenteren echter al in hun laboratoria met PPO.

In Nederland is het concept in 2003 door Solaroilsystems geïntroduceerd en intussen hebben zij ruim 250 voertuigen voor PPO aangepast, waaronder een groot aantal voertuigen van McDonald's.

In België bracht de industriële groepering Enerko met gegevens en studies uit Duitsland en gesteund door Solaroilsystems de regeringsmandatarissen tot accijnsvrijstelling in 2006. Haar firma Davalltech bvba maakte en installeerde oliepersinstallaties voor een tiental boeren in en rond Vlaams Brabant. In deze periode ontstond de belangenorganisatie PPO en ook het Vlaams Agrarisch Centrum richtte vanaf toen koolzaadcursus in voor boeren. Drie overheidsdiensten binnen landbouw kregen demonstratiesteun voor onderzoek rond persing en oliekoeken. De landbouwdienst van Vlaams Brabant PAC in Herent doet ook onderzoek naar de teelt en perst zelf koolzaad en gebruikt de olie in hun dienstvoertuigen.
Er zijn een vijftal ombouwfirma's die dieselmotoren op PPO aanpassen, zodat we reeds kunnen spreken van een nieuwe economische sector. Belgische leveranciers van groene stroom Ecopower, BeauVent en Electrawinds gebruiken PPO en trachten PPO te produceren voor stroomgroepen. Naar schatting rijden er 200 voertuigen in België op PPO en zijn er enkele tientallen warmtekrachtkoppelingen die op PPO functioneren.

Ook Denemarken, Groot-Brittannië, Ierland, Oostenrijk, Polen, en Frankrijk zijn actief op deze basisbrandstof. De technieken voor aanpassing voor PPO zijn al zover gevorderd dat de eerste vrachtwagens al meer dan 1 miljoen kilometer op PPO hebben gereden.[bron?]


PPO wordt beschouwd als een hernieuwbare (duurzame) brandstof met een van de beste milieu-uitgangspunten, maar kan qua prijs (nog) niet concurreren met dieselolie; om die reden besloten veel landen (Zweden, Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Ierland) om PPO niet met accijns te belasten, om deze nieuwe alternatieve brandstof toegang te verschaffen tot de markt.

In Nederland zijn twee projecten die voor een bepaalde tijd (tot eind 2010) van een accijnsvrijstelling gebruik mogen maken, voor een gelimiteerde hoeveelheid PPO.

In België mag bij de boer accijnsvrij getankt worden. De busmaatschappij De Lijn heeft van de overheid wel accijnsvrijstelling gekregen. Verwacht wordt dat ook Nederland zal overgaan tot het accijnsvrij maken van PPO; immers iedere liter PPO vervangt 1 liter te importeren dieselolie, en reduceert 2,6 kg CO2 per gebruikte liter PPO.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 december 2011 - 20:23:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: biodiesel toch schadelijk?
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 03 december 2011 - 21:02:23 »
Nee. Biodiesel wordt gemaakt van plantaardige olie. Datgene wat ik in m'n tank mik is geen biodiesel.

Biodiesel wordt bekomen door om-estering met methanol - en wordt dan vetzuur-methyl-ester (FAME).
Esters zijn behoorlijk reactief en agressief.
Begin met biodiesel te rijden, en alle drab in je tank en leidingen komt er gegarandeerd door los - en in je dieselfilter te zitten.
De verkeerde soort dichtingsrubbers in leidingen of dieselpomp en de dichtingen gaan er na verloop van tijd ook door.
Opgefret door de biodiesel.


Gewoon in uwe naftbak kappen ipv in de visbak en het probleem is opgelost.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 december 2011 - 21:03:57 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: biodiesel toch schadelijk?
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 03 december 2011 - 21:22:39 »
Dat verschil probeer ik nu reeds een paar keer duidelijk te maken. Geen ver-esterde zooi in mn tank maar het echte spul. Raapzaad-, koolzaad-, zonnebloem-, hell, zelfs olijfolie. Puur en onversneden.

Als moet ik er bij vrieskou wel een liter of vijf benzine bijmikken overigens.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: biodiesel toch schadelijk?
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 07 december 2011 - 11:39:41 »
Geen ver-esterde zooi in mn tank maar het echte spul. Raapzaad-, koolzaad-, zonnebloem-, hell, zelfs olijfolie. Puur en onversneden.
PPO ipv biodiesel dus  ;)

Citaat
Als moet ik er bij vrieskou wel een liter of vijf benzine bijmikken overigens.
Of permanent verwarmen hé, da's een andere optie.
Aanlengen met gewone diesel gaat ook, maar dan zal je meer nodig hebben.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: biodiesel toch schadelijk?
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 06 april 2012 - 10:07:54 »
Alweer een studie die zegt dat biodiesel (dus geen PPO) niet milieuvriendelijker is als gewone diesel, na bijna 2 jaar evolutie zelfs integendeel.
Citaat
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120406_009
Biodiesel schadelijker dan gewone diesel
vrijdag 06 april 2012, 06u21
Bron: belga
De studie van het Nederlandse onderzoeksbureau CE Delft brengt als eerste in kaart hoe bijna alle soorten biodiesel en ethanol slechter presteren dan fossiele diesel en benzine...]

studie 6 /2010 eveneens CE Delft
Citaat
http://www.ce.nl/nieuws/104/Huidige_biobrandstoffen_nog_niet_beter_voor_klimaat_/

Huidige biobrandstoffen nog niet beter voor klimaat

29/06/2010 - De Europese Unie schrijft een verplicht percentage biobrandstof voor bij iedere liter autobrandstof die getankt wordt. Maar de directe CO2-reductie die wordt bereikt met het gebruik van de huidige generatie biobrandstoffen, wordt helaas teniet gedaan door de extra CO2-uitstoot die ontstaat door ontbossing door het indirect in gebruik nemen van meer landbouwgrond. Per saldo zijn eerste generatie biobrandstoffen daarmee net zo slecht als gewone benzine en diesel. CE Delft concludeert dit na bestudering van zeven verschillende internationale agro-economische modellen die schattingen geven over de effecten van indirect landgebruik.
Het rapport is vandaag (dinsdag 29 juni 2010 om 14.00 uur) gepresenteerd tijdens een bijeenkomst in het Europees Parlement.
Lees het hele persbericht of de Engelse samenvatting.
Rapport Biofuels indirect land use change and climate impact

En natuurlijk de laatste betreffende studie van CE Delft:
Citaat
http://www.ce.nl/nieuws/213/Duurzaamheidsmeetlat_biobrandstoffen/?PHPSESSID=2b1a791e856ed0752ade70070c269efb

Duurzaamheidsmeetlat biobrandstoffen

02/04/2012 - Steeds vaker blijkt dat transportbrandstoffen op basis van biomassa soms net zoveel of zelfs meer broeikasgassen veroorzaken dan fossiele brandstoffen als benzine en diesel. CE Delft heeft voor Greenpeace Nederland op een rijtje gezet wat de huidige inzichten zijn over de duurzaamheid van fossiele brandstoffen, biobrandstoffen en elektrisch rijden.
Notitie over de duurzaamheidsmeetlat: Biobrandstoffen benchmarken
http://www.ce.nl/publicatie/biobrandstoffen_benchmarken/1237

Daarbij is gekeken naar de effecten van de brandstoffen op drie duurzaamheidscriteria, waarbij broeikasgasemissies het zwaarst wegen:
1.    Broeikasgasemissies
2.    Landgebruik
3.    Nutriëntengebruik

Rood geeft aan dat een brandstof slechter scoort dan benzine of diesel op alle drie criteria, groen geeft een positief resultaat weer. Per duurzaamheidscriterium is - een teken dat een brandstof slechter scoort dan benzine en diesel, ++ geeft aan dat een brandstof daar relatief goed op scoort. Score 0 geeft aan dat er op een duurzaamheidscriterium weinig effect is ten opzichte van de fossiele brandstoffen.

uitslag:
http://www.ce.nl/art/uploads/file/test/Broeikasgas_tabel(2).pdf
Enkel Biodiesel en HVO op basis van afvalvetten, wel vergeleken met verbranding in AVI, komt er relatief goed uit met ++.

andere brandstoffen staan er ook in.
bvb Ethanol op Suikerbiet en Suikerrriet valt mee met  + , ethanol op basis van Tarwe of Mais is maar 0.

Dus die E10/E5-benzine met bioethanolaandeel-10/5 % zijn ook niet altijd milieuvriendelijker, en zeker niet als men iets meer verbruikt.
- ttz zeker wanneer de benzinemotor er niet electronisch-automatisch op voorzien is of teweinig zijn instelling anpast, dan is er een meerverbruik van 1 à 6 % mogelijk, zelfs E5 tov E0 heeft al serieus meerverbruik.
- E10 zou volgens uitvoerige testen 1,5 % meerverbruik geven als de gewone superbenzine die nu al eigenlijk E5 is.
(testen ADAC en vooral DEKRA)

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/E10_(Kraftstoff)#Verbrauch
Verbrauch

Alkohol enthält knapp 32 % weniger Energie als Benzin, in der Beimischung beträgt der Unterschied im Energiegehalt zwischen E10 und den herkömmlichen Benzinsorte E5 aber weniger als 2 %. Im weiteren kann der erhöhte Ethanolgehalt die chemische Verbrennung negativ beeinflussen, sowie der höhere Wasseranteil im Kraftstoff, welcher zusätzlich zum niedrigeren Energiegehalt noch zu niedrigeren Verbrennungstemperaturen führt, was den Kraftstoffverbrauch über die Energiedifferenz hinaus erhöhen kann. Da die Motoren und Abgasregelungen nicht für E10 Kraftstoff optimiert wurden, kann der Kraftstoffmehrverbrauch im Bereich von 1 % bis 6 % variieren. Bei einem Mehrverbrauch von bis knapp 2 % lohnt sich das Tanken von E10 rein finanziell dann, wenn es beim aktuellen Benzinpreisenniveau von rund 1,50 € mehr als 3 Cent günstiger ist als herkömmlicher Super-Kraftstoff.[7] Der ADAC geht von ca. 1,5 % Mehrverbrauch aus.[8][9][10] Ein Test der Dekra im Auftrag der Fernsehsendung stern TV im März 2011 ergab bei einem Auto sogar einen verringerten Kraftstoffverbrauch bei der Verwendung von E10. Dies wurde auf die höhere Oktanzahl des Ethanols zurückgeführt, die im Durchschnitt – obgleich als 95-Oktan-Kraftstoff angeboten – auch die Oktanzahl von E10-Kraftstoff auf 97 Oktan erhöht.
Eine Untersuchung durch den „ARD-Ratgeber Auto und Verkehr“ in Zusammenarbeit mit der DEKRA ergab anhand von umfangreichen Tests auf dem Rollenprüfstand einen Mehrverbrauch an E10 von 1,5 % gegenüber herkömmlichem Superbenzin (mit 5 % Ethanolanteil).[11]

Ob ein konkreter PKW mehr als vorher, genauso viel oder sogar weniger verbraucht mit E10 als mit konventionellem Benzin resp. Super, hängt teilweise auch von der Programmierung der Motorsteuerung ab (Steuergerät). Während viele Fahrzeuge kaum nennenswerte Verbrauchsunterschiede zeigen, scheinen manche Hersteller besonders unflexible Steuerkurven in der Motorsteuerung hinterlegt zu haben. Hier sorgt bereits E5 gegenüber reinem Benzin resp. Super zu überzogen hohen Mehrverbräuchen.

En opgelet er zijn (vooral oudere) benzinemotoren die niet probleemloos E10 kunnen verdragen, iedere betrokkene moet zich hierover best informeren. Mijn oud bakje ´89 verdraagt het, maar tanken zal ik het niet doen, beetje nog meer verbruiken voor de staatskassa... en die enkele €cents goedkoper overtuigen me ook niet.  ;D
(bepaalde aluminiumdelen kunnen oxideren, kunststoffen die niet duurzaam bestand zijn enz...)
Sommige constructeurs doen zich niet de moeite die dure verdraagzaamheidstesten te doen op hun oude modellen en geven enkel daarom geen vrijgave voor E10. (kan evenzo goed zijn dat ze E10 wel verdragen)
Zolang het verplicht blijft steeds ook E5 aan te bieden is dat geen probleem.

Citaat
Verträglichkeit mit Motoren und anderen Fahrzeugkomponenten

Nicht alle Fahrzeuge können E10 problemlos nutzen. Etwa 90 % aller benzinbetriebenen PKW-Motoren in Deutschland sind E10 verträglich, so das Umweltbundesamt. Neufahrzeuge sind in der Regel E10-tauglich, aber selbst ein Großteil über 10 Jahre alter Fahrzeuge ist E10-tauglich. Die E10-Verträglichkeit von Fahrzeugen kann beim jeweiligen Fahrzeughersteller erfragt oder online recherchiert werden (siehe Weblinks). Tankstellen, die zukünftig E10 anbieten, müssen weiterhin auch Benzin mit 5 % Bioethanol verkaufen. Damit ist sichergestellt, dass vor allem Altfahrzeuge ausländischer Hersteller weiterhin betankt werden können, die nicht für E10 freigegeben sind.
...]

Er zijn petities die tot boykott oproepen tegen het EU-volksbedrog door E10: (petitie ondertussen afgesloten)
Citaat
https://epetitionen.bundestag.de/index.php?action=petition;sa=details;petition=16880
Text der Petition
Der Deutsche Bundestag möge beschließen, die Richtlinie 2009/30/EG des Europäischen Parlaments, die alle Mitgliedstaaten verpflichtet, Ottokraftstoff mit maximal zehn Volumenprozent Kraftstoffethanol (Bioethanol) unter dem Branchenkürzel E10 (von Ethanol 10 %) auf den Markt zu bringen, zu kippen.

Begründung
Durch die Einführung von E10 sind die Preise für Treibstoffe jeglicher Art immens angestiegen(Teuerung um fast0,15€!). Super-Benzin gibt es an manchen Tankstellen garnicht mehr!

Die Verträglichkeit der Motoren, selbst neueren Datums, ist mehr als fraglich. Die der EU-Richtlinie zugrunde liegende Annahme, dass E10-Kraftstoff eine bessere Umweltbilanz aufweist als Benzinsorten mit niedrigerem Ethanolanteil, ist umstritten. So wird für den Anbau der Rohstoffpflanzen Wald gerodet und in Ackerland umgewandelt. Auch der Einsatz und die Herstellung der Dünger erzeugt CO2, und die Herstellung des Kraftstoffanteils aus den Pflanzen ist sehr energieintensiv.

De prijzen van pure superbenzine zijn zelfs tot 15 cent extra gestegen in Duitsland tov die E10-brol, daarbij is die dure superbenzine soms niet meer verkrijgbaar. Dit ook omdat ´de staat´ de E10/E5 navenant minder taksen oplegt ook onder druk van de EU of die richtlijn 2009/30/EG.

Money rules the world... mom "milieu", ... uit ons zakken...  :-[
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 april 2012 - 21:32:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: biodiesel toch schadelijk?
« Reactie #10 Gepost op: zondag 08 april 2012 - 17:15:16 »
CE is een politieke denktank ...

Wat / waar is er in de EU ontbost om bio-ethanol of -diesel te kweken ?
De braakland subsidies zijn intussen opgedoekt.

Wat klopt is dat RME/koolzaad biodiesel of ethanol uit koren niet bepaald efficient zijn.

Biodiesel kan ook uit andere planten gewonnen worden die betere opbrengsten geven, en ethanol kan uit de afval van .... (ben 't begot vergeten welke plant het juist weer was) gewonnen worden, terwijl de eigenlijke vrucht van de plant in de (vee)voedsel keten blijft.

Zoals vaak is het probleem om de meer efficiente gewassen te gebruiken, het gelobby van agrarische drukkingsgroepen zoals bvb de korenindustrie in de VS.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Eerste generatie biobrandstof slechter voor milieu dan diesel
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 11 april 2012 - 14:19:43 »
Citaat van: autokanaal.be
Eerste generatie biobrandstof slechter voor milieu dan diesel

Biodiesel uit koolzaad, soja of palmolie is slechter voor het milieu dan conventionele diesel. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau CE Delft in opdracht van Greenpeace. Varianten op basis van afval en restproducten scoren beter.

In de Europese Unie (EU) is afgesproken dat biobrandstoffen in het kader van klimaatbeleid moeten worden bijgemengd bij gewone diesel. Maar dat beleid roept steeds meer vragen op. Onderzoek door CE Delft toont nu aan dat de eerste generatie biobrandstoffen, die uit landbouwgewassen gehaald worden, erg veel nadelige milieueffecten hebben.

Indirecte uitstoot

In het Nederlandse onderzoek worden verschillende biobrandstoffen onderzocht en vergeleken met elektrisch rijden, rijden op waterstof en rijden op conventionele benzine of diesel. Er werd rekening gehouden met directe en indirecte uitstoot van broeikasgassen, landgebruik en de gevolgen voor de landbouw.

Als de indirecte CO2-emissie wordt meegerekend, blijkt het rijden op de zogenaamde eerste generatie biobrandstoffen - op basis van voedingsgewassen zoals soja, koolzaad of palmolie - uitzonderlijk milieuonvriendelijk. Die varianten veroorzaken nog meer CO2-uitstoot dan gewone diesel. Ze slokken ook heel wat meststoffen zoals fosfor en kalium op, die eindig zijn maar cruciaal voor de landbouw.

Bovendien is het gebruik van biobrandstoffen in landen als Indonesië en Zuid-Amerika een drijfveer voor ontbossing.

Afval en restproducten

CE Delft besluit dat biobrandstoffen op basis van afval en restproducten over de hele lijn een pak beter scoren. Het gaat onder meer over methanol uit resthout, biogas uit compost of biodiesel uit afvalvetten. Ook elektrisch rijden op basis van groene energie scoort een pak beter.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: biodiesel toch schadelijk?
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 12 april 2012 - 05:14:08 »
Was er daar echt niet 1 van die slimmeriken die wist dat de melk niet van de winkel komt maar van de koe? ::)