We hebben het over dergelijke waanzinnige situaties inderdaad al eens gehad, Sofie, en ik wil graag voor jou nog eens hernemen wat er toen uit de bus gekomen is.
Eugeen heeft deze vraag gesteld aan de FOD Mobiliteit en Vervoer, waar men van oordeel was dat het verkeersbord B17 geen verschil uitmaakt, omdat het enkel een herhaling zou inhouden van een bestaande voorrangsregeling.
Ik kan met dit standpunt niet akkoord gaan om de volgende redenen.
Het verlies van voorrang voor diegene die van rechts komt, vloeit niet voort uit een wegmarkering, welke een verkeersteken is, en derhalve gelijkwaardig is met een verkeersbord, dat ook een verkeersteken is. Veeleer is het een gevolg van een verkeersregel die vervat ligt in:
AR 12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een gedeelte van de openbare weg oversteken die niet voor hem is voorbehouden, zoals een trottoir dat de rijbaan oversteekt, een fietspad, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden, zijn voertuig opnieuw in beweging brengen.
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.
Zoals je weet, is een verkeersregel ondergeschikt aan een verkeersteken:
AR 6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
Vóór de invoering van de voorrang van rechts was de voorrangsregeling aan de kruispunten erg ingewikkeld, en kon je ze dikwijls maar kennen als je de plaatsgesteldheid kende. Zo moest je bijvoorbeeld voorrang verlenen aan alle bestuurders die een weg volgden waar er een tramspoor in de rijbaan lag.
Toen de voorrang van rechts ingevoerd werd, ging men het verkeersbord B17 gebruiken bij kruispunten waar voordien een andere regeling gold, om er de aandacht op te vestigen.
Wettelijk is er evenwel niets dat de functie van dit bord zou beperken tot een herhaling van een bestaande verkeersregel. Net als ieder ander voorrangsbord, gaat het als verkeersteken boven de verkeersregels, waarop het dus een afwijking kan inhouden. Volgens mij geeft het verkeersbord B17 dan ook aan dat, net als bij om het even welk ander kruispunt, aan het volgende kruispunt voor iedere bestuurder voorrang van rechts van toepassing is.
Ik beschik (nog) niet over rechtspraak hierover.
Een ander probleem aan deze kruispunten is de voorrangsregel voor fietsers en sommige bromfietsers die van rechts komen. Van deze bestuurders kan je toch niet zeggen dat, als ze een fietspad oversteken, ze een gedeelte van de openbare weg oversteken dat niet voor hen voorbehouden is. Die zouden dus ook zonder verkeersbord B17 voorrang van rechts genieten.
Nog een probleem rijst er als het fietspad bijvoorbeeld 6 meter naast de rijbaan ligt. Een doorsnee personenwagen is al over dat fietspad, en de bestuurder heeft dus al zijn maneuver beeindigd, op het ogenblik dat hij op de kruising met de dwarsrijbaan aankomt; hij heeft dus voorrang van rechts. Als deze personenwagen evenwel een aanhangwagen trekt, is de sleep nog niet volledig over het fietspad op het ogenblik dat het trekkend voertuig op de kruising met de dwarsrijbaan aankomt, en is de bestuurder dus nog een maneuver aan het uitvoeren, waarbij hij aan alle andere weggebruikers voorrang moet verlenen.
Als je nu de indruk hebt dat je niets méér weet dan tevoren, maar integendeel zelfs twijfelt aan wat je dacht te weten, dan heb je het perfekt begrepen.