Auteur Topic: Man die zich laat voorttrekken op skateboard krijgt rijverbod  (gelezen 9469 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Man die zich laat voorttrekken op skateboard krijgt rijverbod
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 21 januari 2012 - 19:58:35 »
je zou toch al langer moeten weten dat ze in belgie wetten maken zonder na te denken

Tsja, what shall I say?  Het voorbeeld werd op dit forum al eerder aangehaald.  Wat met een skateboarder (zonder hond), die aan een kruispunt zonder bevoegde personen, verkeerslichten, of voorrangsborden , voorzichtigheidshalve vertraagt naar een stapvoetse snelheid?  Die moet zich ineens houden aan andere regels, namelijk die van de voetgangers.  Dat betekent dan ineens ook dat de voorrangsregels uit artikel 12 voor hem niet meer van toepassing zijn.  Die gelden immers tussen bestuurders onderling.  En erger: hij bevindt zich door te vertragen, zelfs op het verkeerde gedeelte van die openbare weg.  Namelijk op de rijbaan ipv het trottoir.  (Die skateboarder kan dus maar beter niet al te fel vertragen aan dat kruispunt, of 't wordt te ingewikkeld).

En ach.  Eigenlijk gaat 't al gelijk mis met de bepalingen:

Citaat van: wegcode
2.15.2. Een "Voortbewegingstoestel" is :

1° ofwel een "niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk voertuig dat niet beantwoordt aan de definitie van rijwiel, dat door de gebruiker of de gebruikers door middel van spierkracht wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.

2° ofwel een "gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen
elk motorvoertuig met twee of meer wielen dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 18 km per uur.

Voor de toepassing van dit besluit worden de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen niet gelijkgesteld met motorvoertuigen.

Het niet bereden voortbewegingstoestel wordt niet als voertuig beschouwd.

De gebruiker van een voortbewegingstoestel, die niet sneller dan stapvoets rijdt, wordt niet gelijkgesteld met een bestuurder.

::)

Een motorvoertuig dat voor de toepassing van dit besluit ..... niet gelijkgesteld wordt met een motorvoertuig.

Euhm, anyone?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 januari 2012 - 20:03:46 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 21 januari 2012 - 22:43:45 »
Euhm, anyone?
m.a.w. een (gemotoriseerd) voortbewegingstoestel is geen (gemotoriseerd) voertuig (voor de toepassing van dit besluit)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: zondag 22 januari 2012 - 04:10:58 »
Dus als ik het goed begrijp is hij slachtoffer van een vluchtmisdrijf, kan alleen opdraaien voor de gevolgen en alsof dat nog niet genoeg is gaan ze hem dan nog eens flink koeioneren met een bedenkelijke wetgeving.
Wie zijn tenen zouden hier nogal "gevoelig" zijn?
Zalig toch die wetgeving in België.

Wie was dat ook alweer die nog niet zolang geleden aan die wetgeving heeft zitten rommelen?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #18 Gepost op: zondag 22 januari 2012 - 09:43:48 »
m.a.w. een (gemotoriseerd) voortbewegingstoestel is

een motorvoertuig, maar het is er dan weer .....

..... geen (gemotoriseerd) voertuig (voor de toepassing van dit besluit)
« Laatst bewerkt op: zondag 22 januari 2012 - 10:43:17 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: zondag 22 januari 2012 - 11:21:23 »
m.a.w. een (gemotoriseerd) voortbewegingstoestel is

een motorvoertuig, maar het is er dan weer .....

..... geen (gemotoriseerd) voertuig (voor de toepassing van dit besluit)
Ik begrijp niet waar je naartoe wil.

Ik lees: de definitie van  een voortbewegingstoestel wordt niet gelijkgesteld met de definitie voertuig volgens het Koninklijk Besluit (= verkeersreglement)

Maar toch is een voortbewegingstoestel een - ander soort - voertuig, of elk ander soort voertuig.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 januari 2012 - 11:29:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #20 Gepost op: zondag 22 januari 2012 - 11:27:28 »

Dat die tekst zichzelf tegenspreekt.

Ik lees:  een voortbewegingstoestel is geen voertuig.

Ik lees pertang toch dat een gemotoriseerd voortbewegingstoestel een motorvoertuig is.  

Zin 1:

2° ofwel een "gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen
elk motorvoertuig met twee of meer wielen dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 18 km per uur.

En dan daarna, in zin 2:

Voor de toepassing van dit besluit worden de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen niet gelijkgesteld met motorvoertuigen.

De gebruiker van een voortbewegingstoestel, die niet sneller dan stapvoets rijdt, wordt niet gelijkgesteld met een bestuurder.

Ik lees: de definitie van  een voortbewegingstoestel wordt niet gelijkgesteld met de definitie voertuig volgens het Koninklijk Besluit (= verkeersreglement)

Maar toch is een voortbewegingstoestel een - ander soort - voertuig, of elk ander soort voertuig.

Wel, da's nu net wat mij dwarszit.  Want nu hebben we dus een motorvoertuig, dat voor de toepassing van dit besluit godbetert ..... niet als motorvoertuig beschouwd wordt   ???

« Laatst bewerkt op: zondag 22 januari 2012 - 11:40:57 door bert.covens »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: zondag 22 januari 2012 - 11:40:44 »

Dat die tekst zichzelf tegenspreekt.
Neen, ik vind van niet  (ik was nog niet klaar, mijn zin was te kort)

Ik lees:  een voortbewegingstoestel is geen voertuig.
volgens de definitie van het verkeersreglement moest er noch achter komen.

Citaat
Dan heb je de eerste zin niet gelezen.  Want daar lees ik pertang toch dat een gemotoriseerd voortbewegingstoestel een motorvoertuig is.

Idd maar enkel als het deze voorwaarde voldoet: elk motorvoertuig met twee of meer wielen dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 18 km per uur.

Citaat
En dan daarna, in zin 2:

Idd maar enkel volgens het verkeersreglement, want die motorvoertuigen kunnen sneller als 18 kmu.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 januari 2012 - 11:44:48 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #22 Gepost op: zondag 22 januari 2012 - 11:58:08 »
Neen, ik vind van niet  (ik was nog niet klaar, mijn zin was te kort)

Tja, elk zijn mening.

volgens de definitie van het verkeersreglement moest er noch achter komen.

1) Waar moest die "noch" dan achter komen? 
2) Ik lees gewoon wat er staat.  Niet wat er had achter moeten komen.  Ik heb die wettekst in zijn huidige vorm ook niet opgemaakt.....

Idd maar enkel als het deze voorwaarde voldoet: elk motorvoertuig met twee of meer wielen dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 18 km per uur.

Ja, akkoord.  Als dat ding sneller kan rijden dan 18 km/u, is het sowieso geen gemotoriseerd voortbewegingstoestel meer.  Dat weet ik ook. 

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: zondag 22 januari 2012 - 12:01:43 »
Wel, da's nu net wat mij dwarszit.  Want nu hebben we dus een motorvoertuig, dat voor de toepassing van dit besluit godbetert ..... niet als motorvoertuig beschouwd wordt   ???

Dat komt bij andere dingen toch ook voor. Ik denk daar aan een auto dat maar 45 kmh mag, maar toch is het geen auto volgens de wegcode, maar een vierwielig motorvoertuig. Daar is het anders opgelost.
Citaat
2.20. "Vierwieler met motor", elk vierwielig motorvoertuig, andere dan die welke als bromfietsen worden beschouwd, met een lege massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen gebruikt voor het goederenvervoer en met een netto-maximumvermogen van de motor van ten hoogste 15 kW.   Voor de elektrische voertuigen geldt die massa zonder de batterijen.

Met een gemotoriseerd voortbewegingstoestel of -middel (bestond vroeger niet in woordenboek) kan men toch mensen of iets vervoeren, dus is het volgens algemeen Nederlands een motorvoertuig. Maar daarom is het nog altijd geen motorvoertuig enkel volgens de voorwaarde van de wegcode in dat bepaald artikel 2.15.2., want motorvoertuigen die sneller als 18 kmu halen zijn aan andere artikels onderhevig.

Ook dit is uitzonderlijk, rijden op een motorvoertuig maar toch geen bestuurder zijn:
Citaat
De gebruiker van een voortbewegingstoestel, die niet sneller dan stapvoets rijdt, wordt niet gelijkgesteld met een bestuurder

Is het dan een voetganger ? Ook niet, want dan moet hij/zij zich te voet verplaatsen.
Citaat
2.46. "Voetganger" : een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een ziekenwagen of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 januari 2012 - 12:24:39 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: zondag 22 januari 2012 - 12:10:14 »
Ja, akkoord.  Als dat ding sneller kan rijden dan 18 km/u, is het sowieso geen gemotoriseerd voortbewegingstoestel meer.  Dat weet ik ook.
Hoezo ? Nu ben je zelf onvolledig, voor mij is het dan nog altijd een gemotoriseerd voortbewegingstoestel, maar dan eentje dat niet aan dit besluit=dit artikel 2.15.2 van het verkeersregelement voldoet.
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #25 Gepost op: zondag 22 januari 2012 - 12:31:57 »
Maar daarom is het nog altijd geen motorvoertuig volgens de voorwaarde van de wegcode in dat bepaald artikel 2.15.2., want motorvoertuigen die sneller als 18 kmu halen zijn aan andere artikels onderhevig.

In de eerste zin van dat bepaald artikel, staat wel degelijk dat het een motorvoertuig is.  Ik heb dat daar ook niet geschreven.  Het staat er nu éénmaal zo.  Iets wat datzelfde artikel, dan welgeteld 1 zinnetje verderop weer tegenspreekt.

En om te kunnen spreken over een motorvoertuig, is er überhaupt geen enkele voorwaarde inzake snelheid.  De enige voorwaarde daartoe is, dat het moet zijn uitgerust met een motor die bestemd is om op eigen kracht te rijden:

2.16. "Motorvoertuig" : elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden.

Hoezo ? Nu ben je zelf onvolledig, voor mij is het dan nog altijd een gemotoriseerd voortbewegingstoestel, maar dan eentje dat niet aan dit besluit=dit artikel 2.15.2 van het verkeersregelement voldoet.

Onvolledig? Niks onvolledig :

Citaat

1° ofwel een "niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk voertuig dat niet beantwoordt aan de definitie van rijwiel, dat door de gebruiker of de gebruikers door middel van spierkracht wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.

2° ofwel een "gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk motorvoertuig met twee of meer wielen dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 18 km per uur.

Een voertuig dat sneller kan rijden dan 18 km/u, voldoet duidelijk niet aan deze definitie.  

voor mij is het dan nog altijd een gemotoriseerd voortbewegingstoestel, maar dan eentje dat niet aan dit besluit=dit artikel 2.15.2 van het verkeersregelement voldoet.

Voor mij niet.  Ik zou dan verder kijken, aan welke bepalingen dat voertuig wél voldoet.  Mischien voldoet het bvb wel aan de bepalingen van een bromfiets,....

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: zondag 22 januari 2012 - 12:40:41 »
Voor mij niet.
Wat schreef ik verkeerd ?
Citaat
Ik zou dan verder kijken, aan welke bepalingen dat voertuig wél voldoet.
Waarom ?

Citaat
Mischien voldoet het bvb wel aan de bepalingen van een bromfiets,....
Doet het nooit al rijdt dat ding 45 kmh.  ;)

De wegcode moet voordurend aangepast worden, en is sowieso een warboel.
In buitenlandse wegcodes worden trouwens de meeste bepalingen weggelaten. (less is more)
« Laatst bewerkt op: zondag 22 januari 2012 - 12:43:40 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: zondag 22 januari 2012 - 12:52:59 »
Onder welke bepaling zou deze vallen nu we toch bezig zijn ?  ;D

Citaat
http://www.hetkanwel.net/2011/09/06/beau-rijdt-met-zeilauto-over-de-afsluitdijk/

© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #28 Gepost op: zondag 22 januari 2012 - 13:40:46 »
Wat schreef ik verkeerd ?

Herlees gewoon de definitie.  'k Ga ze niet NOG een keer overtypen, en niet NOG een keer de essentie daaromtrent in het rood en vet zetten.

Citaat
Ik zou dan verder kijken, aan welke bepalingen dat voertuig wél voldoet.
Waarom ?

Omdat een motorvoertuig dat sneller kan rijden dan 18 km/u begot géén voortbewegingstoestel meer is, tiens.

Citaat
Mischien voldoet het bvb wel aan de bepalingen van een bromfiets,....
Doet het nooit al rijdt dat ding 45 kmh.  ;)

Als dat ding niet aan de bepalingen van een bromfiets voldoet, dan kijk je weer verder.  Either way, als het sneller kan rijden 18 km/u, is het sowieso géén gemotoriseerd voortbewegingstoestel meer.

De wegcode moet voordurend aangepast worden

Tja, daar kan ik ook niet aan doen hé.

, en is sowieso een warboel.

My point exactly.  Een defintie die in de eerste zin bepaalt dat het om een motorvoertuig gaat, en datzelfde welgeteld 1 zin later tegenspreekt,....
Tja, da's inderdaad een warboel.

In buitenlandse wegcodes worden trouwens de meeste bepalingen weggelaten. (less is more)

In het buitenland zullen ze slimmer zijn, zeker?

Onder welke bepaling zou deze vallen nu we toch bezig zijn ?  ;D

Citaat
http://www.hetkanwel.net/2011/09/06/beau-rijdt-met-zeilauto-over-de-afsluitdijk/

Weet gij het?
« Laatst bewerkt op: zondag 22 januari 2012 - 13:43:01 door bert.covens »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: zondag 22 januari 2012 - 15:15:08 »
Omdat een motorvoertuig dat sneller kan rijden dan 18 km/u begot géén voortbewegingstoestel meer is, tiens.
Idd, volgens de wegcode, schreef ik toch.
Ik schreef en bedoelde dus knak hetzelfde, mijn zin is enkel in zijn geheel te lezen hé :
Citaat
...voor mij is het dan nog altijd een gemotoriseerd voortbewegingstoestel, maar dan eentje dat niet aan dit besluit=dit artikel 2.15.2 van het verkeersreglement voldoet.
Toon me nu eens aan wat er fout is aan mijn GANSE zin. In post # 25 citeer je mijn zin ook bovenaan maar je leest-begrijpt ze niet in zijn ganse context.

Ge bevestigt hier toch ook wat ik schreef:
Citaat van: bert covens
Een voertuig dat sneller kan rijden dan 18 km/u, voldoet duidelijk niet aan deze definitie.
waarom schreef je dan eronder:
Citaat van: bert covens
Voor mij niet. Ik zou dan verder kijken, aan welke bepalingen dat voertuig wél voldoet.  Mischien voldoet het bvb wel aan de bepalingen van een bromfiets,....
 ???  En  ,....  ? zeg het dan ?  :-\  

Citaat
Herlees gewoon de definitie.  'k Ga ze niet NOG een keer overtypen, en niet NOG een keer de essentie daaromtrent in het rood en vet zetten.
Dat is geen aantonen, dat toont eerder aan dat je dingen uit de context laat-leest die net onlosmakelijk aan de context verbonden zijn.

Wat is het dan wel dat ding dat nu net 19-20 kmu haalt ?  (ik ga ook mierenneuken  ;))
Citaat
Als dat ding niet aan de bepalingen van een bromfiets voldoet, dan kijk je weer verder.  Either way, als het sneller kan rijden 18 km/u, is het sowieso géén gemotoriseerd voortbewegingstoestel meer.
Waarom wil jij verder kijken ?
Volgens de wegcode is het dan geen voortbewegingstoestel meer, we zijn het daar eens. Maar verder kijken mag je alleen.  ;)

... maar als men er langzamer mee rijd als 19,0 kmu voldoet het dan nog altijd niet ? (ook al kan men er sneller mee als 18 kmu)
Ge ziet op die manier kan men blijven interpreteren. Dient tot niets.

Het verwondert mij overigens waarom je niet zegt dat het dan wel een bromfiets kan zijn als het ding sneller als 18 kmu kan (je laat je niet vangen  ;) )
Volgens mij wegens deze zin (mijn interpretatie hé) die staat onlosmakelijk in de context van dat Artikel 2.15.2 :
Citaat

Citaat
My point exactly.  Een defintie die in de eerste zin bepaalt dat het om een motorvoertuig gaat, en datzelfde welgeteld 1 zin later tegenspreekt,....
Dat is één context Bert, ik heb het hierboven bewezen dat ik in een en dezelfde zin me kan "tegenspreken" door een ,maar dan ... en jij leest het helemaal anders.

Dat hangt er dus vanaf hoe jij die zinnen in zijn geheel interpreteert in of uit de context van meerdere bepalingen, want eronder staat nog een Artikel 2.16:
Een gemotoriseerd voortbewegingstoestel is altijd een motorvoertuig enkel wegens dit Artikel - apart gelezen - :
Citaat
2.16. "Motorvoertuig" : elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden.

Maar volgens dit artikel (erboven) is een (gemotoriseerd) voortbewegingstoestel niet zomaar een (motor)voertuig, zie vooral laatste zin:
Citaat
2° ofwel een "gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk motorvoertuig met twee of meer wielen dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 18 km per uur.

De gebruiker van een motorvoertuig (art. 2.16) dat niet sneller dan stapvoets rijdt is nog altijd een bestuurder.
De gebruiker van een voertuig (bvb rijwiel 2.14) dat niet sneller dan stapvoets rijdt is nog altijd een bestuurder
.
Mss ben ik nu duidelijker voor jou.

Dus die zin in het rood en onderlijnd moest men quasi extra toevoegen om een artikel verder, het artikel 2.16, te "compenseren", en natuurlijk ook om de vetgedrukte zin er te kunnen bijvoegen, want anders zou dat "botsen".

Weet je wat Bert (moest je andere mening zijn), schrijf beide betreffende artikels onder mekaar eens beter als de wegcode -volgens jou- , maar je mag geen enkele betekenis of bepaling afzwakken of weglaten; en niets mag botsen of mekaar tegenspreken.
Ik ben benieuwd.  :)

Citaat

En deze twee artikels horen ook in de context:
Citaat
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
Zie ook artikel 8 (De bestuurders)

2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.

2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 januari 2012 - 16:41:09 door Michel »
© Koning Willem I