Uiteindelijk heb ik gekozen voor de 520d touring met automatische 8-traps automaat en wat leuke opties. Ik heb lang getwijfeld over de 525d, maar dat beetje extra vermogen is de investering niet waard, zeker nu dat geen 6 cylinder meer is.
BMW gaat er nog spijt van krijgen de zescilinders onder 3000 cc te schrappen en te vervangen door viercilinders, niet zozeer bij de dieselmotoren maar vooral bij de benzinemotoren. Bij diesels is het omwille van de hogere druk en stijfheid beter voor een kortere motor te kiezen, want de diesels draaien tegenwoordig al vlot 4500 t/min.
De prijzen van de turbodownsizing *benzineviercilinders "525i en 528i N20# " blijven even hoog of nog hoger en het verbruiksmindering is de moeite en het geld helemaal niet waard tegenover de voordelen van een zescilinder in lijn (vervangen de atmosferische zescilinders 2500, 2800 cc).
De 2.0 turboviercilinders zouden
met al hun turbobehorigheden (intercooler lader enz... zelfs uiteindelijk zwaarder wegen als de atmosferische zescilinders die ze vervangen, + 10 kg).
Liefhebbers zullen er ook wel zijn voor die nieuwe koppelrijke motoren, maar die zullen ook amper de goede zescilinders van BMW kennen.
De spreuk vanaf een zescilinder rij je pas met een echte BMW gaat nog meer dan ooit uitgesproken worden.
@Wooter zal me zeker bijtreden.
En de Amerikaanse zescilinderfans zijn ook ver van happy:
http://www.caranddriver.com/reviews/2012-bmw-528i-first-drive-review
2012 BMW 528i
Future tech's holy trinity makes for a more efficient base 5-series, but not necessarily a better one.
...
(Speaking of weight, BMW says the four-cylinder 528 is 22 pounds heavier than the previous model with the inline-six.)
Stel voor zulke zescilinders worden helemaal langs de kant gezet: (ik vrees ervoor)
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4421_BMW_528i_Automatic/BMW_528i_Automatic.pdf(ik lees regelmatig de
lezersbrieven van Duitse auto-tijdschriften (AMS en ADAC -Motorwelt)
"
Wie geeft er nog 50000 € en meer uit voor een BMW viercilinder ?"
http://de.wikipedia.org/wiki/BMW_N20http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_5_Series_(F10)#Powertrain (halfweg N20 vanaf 2012...)