Auteur Topic: zoektocht naar een nieuwe wagen  (gelezen 9327 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
zoektocht naar een nieuwe wagen
« Gepost op: woensdag 15 februari 2012 - 22:48:22 »
Sinds enkele weken ben ik op zoek naar een volgende wagen. Of het nu diesel of benzine wordt is nog niet geheel duidelijk.

Daarstraks ben ik met één van de wagens gaan rijden die nog op mijn shortlist staat, nl. de Skoda Superb Combi 1.8 Tsi DSG7, een benzine dus. In de garage had ik me laten overtuigen om de 1.8 te nemen en niet de 2.0. Inderdaad, de 160 pk van de 1.8 is ruim voldoende, de 2.0 heeft 200 pk, maar heeft slechts een DSG en geen DSG7. Na de testrit was ik niet laaiend enthousiast. Het is een skoda en dat merk je aan de afwerking en het design. Zo merkte ik een vervelend geknisper op in het dashboard op slechte weg, iets wat ik absoluut niet kan uitstaan.
De DSG7 is zonder meer een zalige versnellingsbak. Misschien dat hij bij het vertrekken op een helling net iets te scherp aanzet. De motor is zeer stil en aangenaam. Bij fel accelereren geeft die zelfs een leuk geluid en vliegt hij echt als een raket. Helaas is de overgang tussen rustig rijden en bv. een inhaalmanoeuvre zeer bruusk. Trap de gas vol in en wacht ... dan pas volgt een flinke acceleratie. Zo'n turbogat had ik echt niet verwacht van een motor anno 2012. Met de DSG7 in sportstand lukt het al wat beter, dan is de overgang minder scherp, waarschijnlijk omdat je constant aan een hoger toerental rijdt.
De 160 pk lijkt wel genoeg, in die zin dat de wagen nu al moeite heeft die allemaal op de grond te krijgen. Bij vol gas in sport-stand slippen de wielen door tot in de derde versnelling! Deze wagen moet wel een bandenvreter zijn, bij het minste spinnen de voorwielen.

Na de rit sprak ik met de mensen van het skoda test center en zij beweerden dat de 2.0 inderdaad aangenamer reed. Waarom praat de garage dat dan uit mijn hoofd?

Algemene conclusie: matige auto, leuke motor voor wie heel sportief rijdt, minder als een allrounder. Verschrikkelijk groot ding, maar wat mindere afwerking.


Op naar de volgende testrit, de volgende staan momenteel nog op de lijst:

- Volvo V60 D5
- Volvo XC60 D5
- BMW 5-touring
- Rang Rover Evoque
- Jaguar XF 2.2D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 15 februari 2012 - 23:48:01 »
Van de laatste, en meer nog de voorlaatste uit je lijstje, moet je er drie kopen. De eerste is immers nog niet hersteld als de tweede het al laat afweten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 00:16:23 »
Van de laatste, en meer nog de voorlaatste uit je lijstje, moet je er drie kopen. De eerste is immers nog niet hersteld als de tweede het al laat afweten.

Die tijden zijn al een tijdje voorbij. In die laatste zit gewoon een aangepaste PSA motor. De voorlaatste is nog maar even op de markt. De laatste producten van Range/Land Rover zijn kwalitatief al een stuk beter dan wat ze vroeger waren.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 01:07:57 »
Sinds enkele weken ben ik op zoek naar een volgende wagen. Of het nu diesel of benzine wordt is nog niet geheel duidelijk.

Daarstraks ben ik met één van de wagens gaan rijden die nog op mijn shortlist staat, nl. de Skoda Superb Combi 1.8 Tsi DSG7, een benzine dus. In de garage had ik me laten overtuigen om de 1.8 te nemen en niet de 2.0. Inderdaad, de 160 pk van de 1.8 is ruim voldoende, de 2.0 heeft 200 pk, maar heeft slechts een DSG en geen DSG7. Na de testrit was ik niet laaiend enthousiast. Het is een skoda en dat merk je aan de afwerking en het design. Zo merkte ik een vervelend geknisper op in het dashboard op slechte weg, iets wat ik absoluut niet kan uitstaan.
De DSG7 is zonder meer een zalige versnellingsbak. Misschien dat hij bij het vertrekken op een helling net iets te scherp aanzet. De motor is zeer stil en aangenaam. Bij fel accelereren geeft die zelfs een leuk geluid en vliegt hij echt als een raket. Helaas is de overgang tussen rustig rijden en bv. een inhaalmanoeuvre zeer bruusk. Trap de gas vol in en wacht ... dan pas volgt een flinke acceleratie. Zo'n turbogat had ik echt niet verwacht van een motor anno 2012. Met de DSG7 in sportstand lukt het al wat beter, dan is de overgang minder scherp, waarschijnlijk omdat je constant aan een hoger toerental rijdt.
De 160 pk lijkt wel genoeg, in die zin dat de wagen nu al moeite heeft die allemaal op de grond te krijgen. Bij vol gas in sport-stand slippen de wielen door tot in de derde versnelling! Deze wagen moet wel een bandenvreter zijn, bij het minste spinnen de voorwielen.

Na de rit sprak ik met de mensen van het skoda test center en zij beweerden dat de 2.0 inderdaad aangenamer reed. Waarom praat de garage dat dan uit mijn hoofd?

Algemene conclusie: matige auto, leuke motor voor wie heel sportief rijdt, minder als een allrounder. Verschrikkelijk groot ding, maar wat mindere afwerking.

Als je die Superb Combi zo groot vindt, waarom dan niet de lichtere en kleinere Octavia Combi 1,8 TSI met 160 PK en DSG7, geloof me die 192 kg mindergewicht tov Superb C zal ´t een en ander compenseren, zelfs tov die 2 liter motor van 200 PK, de 0-100 kmh is namelijk identiek 7,9 sec, ondanks 40 PK verschil.
En door dat mindergewicht zal het zeker navenant minder banden vreten.  ;)

En volgens mij is de gewichtsverdeling ook evenwichtiger van de Octavia want die krijgt zijn PK´s beter omgezet, het kan ook aan de tragere (natte) DSG6 van de 200 PK Superb liggen, de Octavia heeft 1385/160 = 8,65 kg/PK <> de Superb heeft 1577/200 = 7,88 kg/pk en toch is de optrektijd tot 100 kmh identiek.  

En ´t verbruik zal veel minder zijn (~1,5 liter minder) bij ~ gelijke prestaties, enkel de top vd 200 pk Superb is hoger.
Citaat
Superb Combi  200 PK DSG
Höchstgeschwindigkeit - km/h 234
Beschleunigung 0-100 km/h - s 7,9
Außerorts - l/100km 6,4
Innerorts - l/100km 10,7
Kombiniert - l/100 km 8,0
CO2-Emissionen kombiniert in g/km 180
Leergewicht (inkl. Fahrer 75kg) - kg * 1.577

Citaat
Octavia Combi  160 PK DSG7
Höchstgeschwindigkeit - km/h 222
Beschleunigung 0-100 km/h - s 7,9
Außerorts - l/100km 5,4
Innerorts - l/100km 9,1
Kombiniert - l/100 km 6,6
CO2-Emissionen kombiniert in g/km 155
Leergewicht (inkl. Fahrer 75 kg) - kg * 1385
En qua afwerking zeker de elegance-uitvoering nemen, bepaalde kunstofmaterialen zijn hoogwaardiger.
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 februari 2012 - 01:24:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 01:17:46 »
Die Superb staat in de lijst omdat hij net zo groot is! Ik heb twee jonge kinderen en ik campeer graag. Met die Superb kan ik gaan camperen zonder dakkoffer en dat is een serieuze plus. Zelfs gewone familieuitstappen zijn makkelijker met zoveel laadruimte. Daar komt dan nog mijn voorkeur voor (erg) grote auto's bij, dus die Superb past wel. Ik moet zeggen dat ik de testrit niet onaangenaam vond, nu en dan een fikse acceleratie vindt elke 'petrol head' wel fijn. Ik twijfel eerder over het comfort in het dagdagelijks gebruik.

Ik vrees ergens dat de Superb gaat afvallen, al heeft hij nog een kans in een andere uitvoering.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 01:32:36 »
Die Superb staat in de lijst omdat hij net zo groot is! Ik heb twee jonge kinderen en ik campeer graag. Met die Superb kan ik gaan camperen zonder dakkoffer en dat is een serieuze plus. Zelfs gewone familieuitstappen zijn makkelijker met zoveel laadruimte. Daar komt dan nog mijn voorkeur voor (erg) grote auto's bij, dus die Superb past wel. Ik moet zeggen dat ik de testrit niet onaangenaam vond, nu en dan een fikse acceleratie vindt elke 'petrol head' wel fijn. Ik twijfel eerder over het comfort in het dagdagelijks gebruik.

Ik vrees ergens dat de Superb gaat afvallen, al heeft hij nog een kans in een andere uitvoering.
Een grote combi is wel een moeilijke evenwichtsoefening om comfort en rijeigenschappen te verenigen.
Of ge moet al dure hulpjes inzetten zoals in de topklasse merken (niveauregeling achteras)

Blijkbaar bestaat er een sportonderstel voor de Superb, dat valt idd niet zo in de smaak als men meer op comfort waarde legt:
(zelfs op de goede wegen in Nederland niet)
Citaat
http://www.autogetest.nl/autotests/tests/item/skoda/skoda-superb-combi-18-tsi-elegance-dsg.html

Het rijgedrag van de grote Skoda is verrassend te noemen. Hoewel je bij een auto als deze gauw een erg comfortabele wegligging verwacht, pakt dit anders uit. De optionele 18 inch velgen lijken hier niet de grootste oorzaak van te zijn, maar wel het bijbestelde sportonderstel. Op de snelweg merk je er niet ontzettend veel van, maar vooral bij korte oneffenheden in het wegdek voelt de Skoda wat stug aan. De demping is dan ook vrij stevig. Het past niet helemaal bij de Skoda, maar zorgt er wel voor dat de Superb nog best dynamisch is. We hebben niet de illusie dat de Superb Combi een bochtenridder is, daarvoor is ie te zwaarlijvig en helt ie net teveel over, maar voor een auto van dit formaat stuurt ie behoorlijk strak. Een compliment voor Skoda is dat het stuurgevoel niet zo licht en indirect is als bij de VW Passat en de Audi A6. Het stuurwiel is ook nog eens lekker stevig en dik en tezamen met een prettige weerstand en voldoende gevoel tijdens insturen maakt dit de Superb tot een verrassend fijne auto. Wie van meer comfort wil genieten kan beter het sportonderstel achterwege laten.

Hier een uitvoerige test van ADAC, comfort valt nog redelijk goed mee, redelijk compromis.
http://www.adac.de/infotestrat/tests/auto-test/detail.aspx?IDTest=4498
pdf.link Superb 1,8 TSI Combi DSG ADAC


Qua ruimte zal de Superb wel de grootste zijn denk ik (uit uw lijstje).

Citaat
Ik twijfel eerder over het comfort in het dagdagelijks gebruik.
Al gedacht aan een Mercedes E klasse T model ? Is ruimer maar ook zwaarder als de Superb, nog eens 150 kg meer.  ;)
http://www.autobild.de/artikel/das-grosse-kombi-ranking-997309.html

pdf. link Mercedes E T model ADAC wel dieselmotor
Mercedes heeft nu ook zuinige benzinemotoren met DSG.
http://www.auto-news.de/autokatalog/anzeige.jsp?autoid=104919&marke=Mercedes&baureihe=E-Klasse%20T-Modell

Moest de Superb nog in betracht blijven:
volgens mij gaat die 200 PK niet zoveel PK´s beter aanvoelen als de 160 PK want het max koppel begint 200 t/min later, 1700 ipv 1500, turbogat dus wslk iets groter. Ik zie ook dat de 1,8 DSG7 32 kg minder weegt als de 2.0 DSG6 200 PK.  
Max. Drehmoment - Nm/min-1  280 / 1.700 - 5.000  200 PK 2
Max. Drehmoment - Nm/min-1  250 / 1.500 - 4.500  160 PK 1,8
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 februari 2012 - 11:43:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 14:08:53 »
Hoeveel km / jaar, en wat wil je er aan spenderen ?
Als je genoeg km doet kan je een karretje op aardgas overwegen.

Tanken kan bij Electrabel in Mechelen, hopelijk overal bij DATS / Colruyt op termijn.
Buiten Belgie op meer dan voldoende plaatsen.


Jouw centen uiteraard, maar de Volvo's laat je best bij de dealer staan.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 16 februari 2012 - 16:44:36 »
Hoeveel km / jaar, en wat wil je er aan spenderen ?
Als je genoeg km doet kan je een karretje op aardgas overwegen.

Tanken kan bij Electrabel in Mechelen, hopelijk overal bij DATS / Colruyt op termijn.
Buiten Belgie op meer dan voldoende plaatsen.

Jouw centen uiteraard, maar de Volvo's laat je best bij de dealer staan.
Als men de Volvo terzijde laat, komt men voor aardgas meestal bij Volkswagen (Passat Variant) en Mercedes (T model) uit voor een grote combi.
De Passat Variant Ecofuel is zeker betaalbaar, met DSG vanaf 34.000 €.
http://www.vwsalon.be/nl/content/passat-variant?gclid=CObK7-froq4CFUGIDgodkWNiRA
Of een monovolume van VAG...

Deze directe link geeft een CNG-overzicht met foto´s en alle details:
http://www.erdgas-mobil.de/privatkunden/vielseitig/
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 februari 2012 - 17:04:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 17 februari 2012 - 12:47:50 »
Aardgas... Blijkbaar kan de J dan beter een elektrische wagen kopen want daar heeft ie meer kans om te kunnen bijtanken als de accu's leeg zijn :).

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 17 februari 2012 - 13:26:31 »
Aardgas... Blijkbaar kan de J dan beter een elektrische wagen kopen want daar heeft ie meer kans om te kunnen bijtanken als de accu's leeg zijn :).

Dat is inderdaad een optie, maar helaas zijn er geen geschikte elektrische wagens op de markt. Aardgas tanken zou voor mij nog meevallen. Ik heb een aardgas tankstation op zo'n 4 km van thuis.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 17 februari 2012 - 15:47:35 »
Ik denk niet dat je ernaar uit ziet om al je ritten zo te plannen dat je enkel kan tanken op 4km van thuis.

Elektrisch is realistisch gezien ook nog niet een echte optie...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 17 februari 2012 - 16:59:10 »
Ik denk niet dat je ernaar uit ziet om al je ritten zo te plannen dat je enkel kan tanken op 4km van thuis.

Elektrisch is realistisch gezien ook nog niet een echte optie...
Moest ik op 4 km van thuis CNG kunnen tanken had ik er een besteld, ik rij toch meestal naar het buitenland daar zijn er ruim voldoende.
Be:  5-7 openbare
NL: 90
D: 1200
Het ligt dus enkel aan ...

Tja electrisch kun je die plug in Hybride´s zeker niet noemen, na 70-80 km rijden is het op benzine rijden waardoor het verbruik na 500 km ook ruim 4 liter/100 km benzine is. En reken maar op 10.000 € dat zo´n auto duurder is in aanschaffing, wat je er ooit voor terugkrijgt staat ook in de sterren...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 17 februari 2012 - 17:03:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 17 februari 2012 - 18:49:50 »
Hmja, stel maar eens voor dat je tussen Maastricht en Eindhoven (makkelijk 100 km) moet tanken. Ja, je kan Duitsland in rijden op zoek naar aardgas, maar hoe goed ben je dan nog bezig?

http://www.groengasmobiel.nl/no_cache/tanken/tanklocaties-in-nederland/

Voor zover ik kan zien is ook geen van de tankstations uit de buurt bij een snelweg, dus dan mag je ook makkelijk 10-15 minuten extra rekenen voor een tankbeurt on the go.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 18 februari 2012 - 00:08:53 »
Hmja, stel maar eens voor dat je tussen Maastricht en Eindhoven (makkelijk 100 km) moet tanken.
Hmja nu zoek je zowat een van de weinige gaten in NL op, maar binnenkort komt er in Weert wel een pomp.  ;)
Citaat
Milieubeleidsplan gemeente Weert 2010-2013
4.1
De gemeente Weert faciliteert de ontwikkelingen op het gebied van alternatieve brandstoffen door te
onderzoeken of vestiging van een multifueltankstation of aardgastankstation binnen de gemeentegrenzen mogelijk is.
http://www.weert.nl/DownloadsInternet/Luchtkwaliteitsplan.pdf
Nederland vult redelijk snel zijn CNG gaten op, nu hebben ze er 90 maar dat zal wel verdubbelen, mss dit jaar nog.
Citaat
Vanaf eind 2009 zijn er in Nederland 50 stations, strategisch verspreid over het land en rond de grote steden. Tegen eind 2012 verwachten wij rond 250 aardgasvulstations operationeel. Zo wordt aardgas tanken door heel Nederland mogelijk.  http://www.aardgasauto.com/italy.html

Waarom moet ? dat is maar 100 km hé, dat kon je toch eerder voorzien.

Op Duitse snelwegen moet je soms ook 50 km rijden voor een benzinepomp langs de snelweg, zonder eraf te moeten.
Nja, tegenwoordig kan je alle aardgaspompen in je GPS programmeren.

bvb een VW Passat Ecofuel rijdt bijna 500 km met een aardgastank, en desnoods nog ruim 400 km op benzine.
Ik zie het probleem niet, als jij van amper 100 km spreekt.

Citaat
Voor zover ik kan zien is ook geen van de tankstations uit de buurt bij een snelweg, dus dan mag je ook makkelijk 10-15 minuten extra rekenen voor een tankbeurt on the go.
In Luxemburg heb ik ook al extra 5-10 minuten afgereden voor een zeer goedkope benzinepomp (via GPS), is geen probleem hoor.
Met een andere auto rijdt men soms toch ook extra wat om om goedkoper te tanken, en tanken op de snelweg is meestal het duurste; zal ook wel voor CNG zo zijn heb ik gemerkt.

Algemeen rij ik dikwijls van de snelweg af om even benzine vol te tanken (buitenland sowieso), zeer gemakkelijk met een GPS in te geven, vele pompen liggen maar 1-5 kms van een snelwegafrit af (lees je af op je GPS) maar het kan wel gemakkelijk 10 cent of meer de liter schelen, op 50 liter is dat 5 € of meer, daarvoor verlies ik graag enkele minuten meer, en zo´n pauze is meegenomen, ook voor een evtl kleine hap is het daar goedkoper.

Als je met een CNG wagen uit verstrooidheid een CNG pomp gemist hebt, rij je gewoon verder op benzine.
Of als het te ver omrijden is tank je benzine. Daarbij die soms opgereden benzine moet je regelmatig ook eens tot vol bijtanken.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 18 februari 2012 - 00:42:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 18 februari 2012 - 05:42:08 »
Hmja, stel maar eens voor dat je tussen Maastricht en Eindhoven (makkelijk 100 km) moet tanken. Ja, je kan Duitsland in rijden op zoek naar aardgas, maar hoe goed ben je dan nog bezig?

http://www.groengasmobiel.nl/no_cache/tanken/tanklocaties-in-nederland/

Voor zover ik kan zien is ook geen van de tankstations uit de buurt bij een snelweg, dus dan mag je ook makkelijk 10-15 minuten extra rekenen voor een tankbeurt on the go.

Wanneer je in Halle "vergeet" te stoppen aan het eind van de afrit zit je knal op die van de Colruyt. ;)