Ik heb met de DSG-6 en DSG-7 gereden, en die konden me niet bekoren in het afschakelen.
Den BMW bak daarentegen
Sure, het is al goed. Ieder zijn smaak.
Die Tiptronic van BMW-5 was maar niks toen ik er mee reed, na een 5 tal kms ging ik manueel.
"Bekoren in het afschakelen" is gewoon softwarematig geregeld (D-stand), elk zijn goesting... de klant is koning.
De software krijgt soms ook een regelmatige update, kan ook al wat uitmaken.
Had je die DSG-6 en DSG-7 naar de DSG Dokter moeten sturen voor uw smaak Ina:
http://www.dsg-dokter.nl/producten/nl_customizing.htm
De DSG is een geweldige uitvinding, het zijn de snelste en beste automaten van dit moment, maar voor de veeleisende bestuurder zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Wij zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van DSG transmissies en kunnen dit volledig naar wens doen. DSG software op maat is al verkrijgbaar vanaf € 499,- waarbij wij de DSG software updaten naar de nieuwste versie, en één custom optie toevoegen/aanpassen. Uiteraard zijn meerdere opties ook mogelijk en hebben wij hier pakketprijzen voor.
Hieronder volgen de aanpassingsopties waarmee wij uw DSG kunnen optimaliseren:
1.Kickdown- en terugschakelfunctie aanpassen
2.Afremmen op de motor
3.Wegrijden in de 2
4.S en D customizen en desnoods omwisselen
5.Koppelbegrenzer verhogen/elimineren
6.Maximale koppel capaciteit van de DSG verhogen
7.Schakelsnelheid/tijd verkorten
8.Maximaal toerental DSG verhogen
btw, BMW maakt die versnellingsbakken niet zelf hé.
En BMW heeft ook al een tijdje DSG-versnellingsbakken die wie weet al die tiptronics gaan aflossen (zie grafiek onderaan) ...
.
... zoals bij de VW Group.
bvb bij de respectievelijke Audi en VW Golf V was dat omstreeks einde 2008 denk ik met de invoering van Golf VI.
toen bood VW
naast de oude Tiptronic-6 de nieuwe natte DSG-6 aan als optie op de meeste modellen,
de DSG-6 begon bij de TDI.
De droge lichtere DSG-7 heeft nog beter rendement als de (natte) DSG-6 (zwaarder en voor hogere vermogens).
Even kijken op Wiki:
Verkaufsbezeichnung: Golf (V)
Produktionszeitraum: 2003–2008
Bereits im Herbst 2008 ersetzte ihn in Deutschland der Golf VI, bei dem gegenüber dem Golf V technische Details und die optische Gestaltung verändert wurden
2004: „30 Jahre Golf“: kostenlose Klimaanlage (Verkaufsförderungsmaßnahme befristet bis September 2004), 6-Gang-Direktschaltgetriebe (DSG) für TDI, 6-Gang-Automatikgetriebe mit Tiptronic-Schaltung (Aufpreis), Golf 4motion mit Allradantrieb, Golf GTI
Blijkbaar na 2009 nog op één model de 2,5 l motor die nog de oude tiptronic in optie had:
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk6#Transmissions
Transmissions
Cabin of VW Golf Mk6 with Direct-Shift Gearbox
Volkswagen Golf GTI 5-door
Volkswagen Golf GTI Adidas 5-door. Note the "Adidas" badge on the B-pillar.Petrol engine
Model Years Standard Optional
1.4 2008- 5-speed manual -
1.6 2008- 5-speed manual 7-speed DSG
1.2 TSI 2009- 6-speed manual 7-speed DSG
1.4 TSI 2008- 6-speed manual 7-speed DSG
1.8 TSI 2009 6-speed manual 7-speed DSG
GTI 2009- 6-speed manual 6-speed DSG
2.5 2009- 5-speed manual 6-speed Tiptronic Automatic
R 2009- 6-speed manual 6-speed DSG
Liquefied petroleum gas engine
Model Years Standard Optional
1.6 LPG 2009- 5-speed manual -
Diesel engine
Model Years Standard Optional
1.6 TDI 2009- 5-speed manual 7-speed DSG
1.6 TDI BlueMotion 2009- 5-speed manual -
2.0 TDI (110 PS) 2008- 5-speed manual 6-speed DSG
2.0 TDI (140 PS) 2008- 6-speed manual 6-speed DSG
2.0 TDI 4Motion 2008- 6-speed manual -
GTD 2008- 6-speed manual 6-speed DSG
Voor de zwaardere en luxe-auto´s zal de recente Tiptronic-8 (Bj 2010), of ook CVT-systemen nog wel vele jaren ingezet worden, daar speelt het ietsie-pietsie minderverbruik een mindere rol.
Aja, soms zeggen figuren meer als woorden:
De werkingsgraad of rendement van een DSG-7 (geel) tov van een Tiptronic-6 (blauw) tov een handgeschakelde 6-bak (groen) naargelang koppelverloop in 5e versnelling: (hoger is beter) GOLF 1,6 FSI gebouwd tot einde 2008.
Der mechanische Wirklungsgrad des 7-Gang-DSG (gelb) entspricht fast dem Handschaltgetriebe (grün). Die 6-Gang-Automatik im Golf 1.6 FSI fällt dagegen deutlich ab.
http://www.heise.de/autos/artikel/Trocken-nachgelegt-das-neue-7-Gang-DSG-von-VW-792401.html?bild=4;view=bildergalerie
De recente tiptronic-8 (Bouwjaar 2010) zal wel wslk tussen de blauwe kurve en gele kurve liggen.
Hangt er vanaf hoe efficient de koppelomvormer in de respectievelijke versnellingen snel overbrugd wordt (ook compromis comfort vs sportiviteit naargelang software instelling); de DSG met twee koppelingen heeft dat allemaal niet nodig.
Nog wat technische info over
alle mogelijke automatische versnellingsbakken:
http://www.kfz-tech.de/Vollautomatik-Getriebe.htmvb directe links:
Tiptronic-8, ik zet er de uitleg van de verbeteringen (
ttz minder energieverlies) bij tov de vorige versies, 3 punten
http://www.kfz-tech.de/Vollautomatik-Getriebe8.htm
Spätestens bei acht Gängen für eine Vollautomatik sollten wir eine Energiediskussion führen. Der Hersteller verspricht 14% Ersparnis auf der Basis eines Fünfgangs. Wie kommen diese zustande? Zunächst argumentiert man mit einer größeren Spreizung. Sie nähert sich langsam der Zahl 7 (!) und erlaubt damit bei äußerstem Schongang trotzdem eine große Dynamik beim Beschleunigen.
Ob allerdings ein Sechs- oder Achtzylinder auch bei schneller Fahrt 2500 oder 3000 1/min dreht, kann natürlich nicht in vollem Umfang die oben angegebene Steigerung des Wirkungsgrads erklären. Vielmehr findet seit dem Fünfgang ein Umdenken bei den Konstrukteuren statt. So finden wir keine Freiläufe mehr und für die Gangzahl eine beeindruckend geringe Zahl von Lamellenkupplungen, Lamellenbremsen, einfachen und kombinierten Planetensätzen. Das bedeutet weniger Schleppmoment für momentan nicht benötigte Bauteile und damit nochmals verringerte Verluste.
Eine dritte Quelle der Einsparung ergibt sich durch die neuartige Auslegung und Steuerung der Wandler-Überbrückungskupplung (links im Bild). Deren Aufgabenbereich hat sich total erweitert, seitdem beim Gangwechsel die eine Lamellenkupplung durch variable Drücke sanft aus- und die andere gleichzeitig sanft einkuppelt. Die (Mehrscheiben-) Überbrückungskupplung am Wandler ist jetzt nur noch zum Anfahren geöffnet und spart gegenüber den Vorgängern die Energie, die bisher beim Gangwechsel im Drehmomentwandler durch Öffnen und Erwärmen des Wandleröls verloren ging.
DSG :
http://www.kfz-tech.de/DoppKupplGetriebe.htmSorry voor de lange post.