Auteur Topic: zoektocht naar een nieuwe wagen  (gelezen 9866 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #30 Gepost op: maandag 27 februari 2012 - 12:57:15 »
BMW had net zo goed een 2L 6 in lijn kunnen maken, maar dat kost natuurlijk meer.
En neemt meer plaats in onder de motorkap.

Mazda had ooit een 1,8 en 2.0 liter V6 heb er eens mee gereden. Echt soepele moteurtjes.
Maar een zes in lijn of ultimum boxer 6 is nog meer trillingsvrij.
Subaru en Porsche maken die nog, en wie weet nog enkele
.

De kleine stille Wankel kan weer toekomst krijgen als extendermotor.
http://www.autoscoops.be/testen/audi-a1-e-tron-zo-had-de-hybride-altijd-al-moeten-zijn
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 11 mei 2012 - 17:06:38 »
Voilà, de zoektocht is hiermee officieel voorbij. Hij staat voor de deur!  ;D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 11 mei 2012 - 17:31:54 »
Voilà, de zoektocht is hiermee officieel voorbij. Hij staat voor de deur!  ;D

Hoe valt die steptronic-8 mee ?  (geraak je al in 7e in Belziek ?  ;D )
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 mei 2012 - 17:50:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 11 mei 2012 - 19:29:36 »
De ZF 8 speed van (of bij) BMW is een zalige versnellingsbak.

Je doet het echt niet meer beter dan dit bakje.  :-X
In tegenstelling tot de VW DSGs schakelt deze dus ook deftig naar beneden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 11 mei 2012 - 20:12:10 »
In tegenstelling tot de VW DSGs schakelt deze dus ook deftig naar beneden.

Hoe kom je nu daarbij ?  ???
Een DSG heeft naast de D-stand ook nog een dynamische sportieve S-stand hé, of je kunt ook Tiptronic=steptronic=manueel gaan.
Fabia (DSG) had ik in mijn favorieten:
https://mediaportal.skoda-auto.com/resource/documentation/manuals/nl/Fabia/06-2010/Manual/A05_Fabia_OwnersManual.pdf
page 104-106

Toch raar dat BMW ook een DSG-7 = DKG-7 heeft voor zijn sportievere modellen...  tot M-DKG-Drivelogic.
Extra kostenplaatje DKG vanaf 2390 € (à 3900 € naargelang motor), tov vanaf 2240 € voor de Steptronic-8, wat denk je ?  ;)

Citaat
http://www.bmw.be/be/nl/newvehicles/mseries/m3coupe/2007/allfacts/engine/m_dkg_drivelogic1.html

Constant plezier.
De M versnellingsbak met dubbele koppeling en Drivelogic
(M DKG Drivelogic) in de BMW M3 Coupé.

Niet sneller schakelen, wel onmiddellijk. Met de M DKG Drivelogic gaat het zonder onderbreking van de trekkracht verder vooruit. Twee versnellingsbakken met afzonderlijke koppelingen leiden de motorkracht constant naar de achterwielen. Zo kan zonder onderbreking van de trekkracht geschakeld worden met de schakelpaddles op het stuur of met de schakelpook. De automatische modus biedt bijzonder comfortabele dynamiek. Een spurt van 0 tot 100 km/u gebeurt in slechts 4,6 seconden, twee tienden sneller dan met de handschakeling.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 mei 2012 - 20:33:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 11 mei 2012 - 21:08:27 »
Die schakelt vrij snel naar de 8e. Op de snelweg aan 120 km/u draait de motor rustig in 8e versnelling. Er staan nog maar iets meer dan 100 km op. De eerste 1000 km ga ik het sowieso rustig houden. Hij blijft in comfort-stand en later bouw ik wel op en benut ik het volle potentieel van de motor.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 11 mei 2012 - 22:16:14 »
Die schakelt vrij snel naar de 8e. Op de snelweg aan 120 km/u draait de motor rustig in 8e versnelling. Er staan nog maar iets meer dan 100 km op. De eerste 1000 km ga ik het sowieso rustig houden. Hij blijft in comfort-stand en later bouw ik wel op en benut ik het volle potentieel van de motor.
Vraagje: in welke versnelling/toerental zit je als je die absurde Vlaamse 70 + marge rijdt ?
Is dat niet een ferm stuk onder het max motorkoppel ?  90 kmh zal wslk nog meevallen.
Het max koppel 520 d (135 kW/184 PK) ligt vanaf:
Citaat
Max. koppel / toerental in Nm / t/min  380 / 1.750–2.750
verloop:

of :
http://www.bmw.at/dam/bmw/common/newvehicles/5-series/touring/2010/engines/four-cylinder-diesel-engine-torque-curve-520d-de.jpg.resource.1319205981568.jpg

uit : http://www.bmw.at/de/neufahrzeuge/5/touring/2010/motoren.html
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 mei 2012 - 22:32:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #37 Gepost op: zaterdag 12 mei 2012 - 14:10:44 »
Hoe kom je nu daarbij ?  ???
Rij eens een eindje in een Beemer met 8-traps ZF bak ipv de marketing aan te halen   :D

Deze bak is de eerste automaat die ik zou kopen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #38 Gepost op: zaterdag 12 mei 2012 - 14:49:46 »
Hoe kom je nu daarbij ?  ???
Rij eens een eindje in een Beemer met 8-traps ZF bak ipv de marketing aan te halen   :D

Deze bak is de eerste automaat die ik zou kopen.

Ik heb al in een recente BMW 5 met die 8 traps-bak gereden, maar wel op ´t gemakske.
(soms moet men chauffeur spelen, zeker als er bezoek uit D is die de weg niet kennen)  ;)

Ik heb zelfs de trage tiptronic-4 uitgetest lang geleden (eerste in Porsche 911). Het blijven automatics met comfortabele handschakeling hé. Porsche stapte sinds 2008 volledig over naar DKG-7 en hebben geen tiptronics=steptronic meer.

BMW heeft beide: een gewone steptronic, een sportieve steptronic met S-stand, en dan de DKG/DSG voor de sportievere modellen vanaf de 135i al, sommige modellen zoals de Z4 3,5is 340 PK heeft de DKG zelfs standaard, de M-modellen bieden allemaal de DKG aan,  Steptronic kun je daar niet krijgen. Men hoeft maar de normverbruikscijfers (en optrektijden) langs mekaar te leggen van de versies Steptronic of DKG tov handbak en men ziet toch het verschil nog altijd duidelijk hoor. Enkel DKG doet iets beter als de handbak, de steptronic-8 benaderd wel qua zuinigheid is ook iets zuiniger maar de prestaties kunnen iets minder zijn ten koste van het comfort (meer krachtverlies).  

Geloof me Ina, de DSG is de sportieve versie én zuiniger (komt uit de autosport), dan kan die Tiptronic met een S-stand en 1-2 versnellingen meer ook niet zoveel aan verhelpen (ze zijn wel zuiniger en beter-comfortabeler geworden als vroeger dat wel).

Bij Porsche-tiptronic scheelde het toen 1 sec naar 100 kmh, ook 1 liter verbruik meer op 100 km, en 5 kmh topsnelheid tov een handgeschakelde. De Porsche DKG overtreft nu de handbak, topsnelheid identiek.

De DSG=DKG heeft ondertussen ook al een serieuze comfortevolutie doorgemaakt door de steeds snellere en betere electronica-afstemming.
« Laatst bewerkt op: zondag 13 mei 2012 - 01:26:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #39 Gepost op: zaterdag 12 mei 2012 - 22:40:46 »
De 8 traps automaat evenaart niet alleen de waardes van een handgeschakelde qua verbruik, hij overtreft deze zelfs! De automaat is hier zuiniger dan de handgeschakelde.

Komt er nog bij dat de tijden die de fabrikant opgeeft zijn gemeten door professionele piloten. Zij weten perfect wanneer en hoe ze moeten schakelen, 99% van de chauffeurs kan dat niet en zullen dus veel slechter waarden halen dan wat de manual opgeeft. Bij een automaat de gas gewoon helemaal naar beneden stampen kan iedereen en dan haal je de gepubliceerde waarde. Ik kan je verzekeren dat je het van bijna iedereen met de handgeschakelde zal winnen.

Zo'n goede 10 jaar geleden had ik een Golf met een tiptronic van 100 pk. Mijn collega spendeerde zijn budget liever aan pk's en koos voor de 115 pk, maar dan handgeschakeld. De acceleratie van die 115 pk versie was volgens het boekje stukken beter, hij kon me met mijn tiptronic echter niet volgen. Pas bij snelheden boven de 100 km/u kon hij me terug inlopen. De verklaring is hier simpel, totaal verkeer schakelmomenten!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #40 Gepost op: zondag 13 mei 2012 - 01:09:43 »
De 8 traps automaat evenaart niet alleen de waardes van een handgeschakelde qua verbruik, hij overtreft deze zelfs! De automaat is hier zuiniger dan de handgeschakelde.

Idd, toch nog eens nagekeken bij de Touring 520 diesel is hij idd ietsje zuiniger ... wel maar 1 g CO2 minder;
bij de benzineversie 520i is het 0,3 l minder (7 g CO2). Hoe zuiniger de versie hoe minder het verschil maar toch iets zuiniger.

Citaat
http://www.bmw.be/be/nl/newvehicles/5series/touring/2010/showroom/technical_data/index.html
Touring 520 d (steptronic-8 tussen [ ])
Verbruik
 Binnen bebouwde kom (l/100 km)  5,9-6,2 [5,9-6,3]  0,1 l meer  
 Buiten bebouwde kom (l/100 km)  4,4-4,6 [4,3-4,5]  0,1 l minder  
 Gemiddeld (l/100 km)
  4,9-5,2    [  ?  ]  mix  ietsje minder, zie CO2  
 CO2 emissie (g/km)  130-137 [129-136]  1 g CO2 minder

Touring 520i benzine (steptronic-8 tussen [ ] )
Verbruik
Binnen bebouwde kom (l/100 km)  9,2-9,6 [8,7-9,1]  0,5 minder  
Buiten bebouwde kom (l/100 km)  5,7-6,0 [5,5-5,8]  0,2 minder  
Gemiddeld (l/100 km)  7,0-7,3 [6,7-7,0]   mix 0,3 l minder
CO2 emissie (g/km)  163-170 [156-163]   7 g CO2 minder.
Touring 530d is het verschil al duidelijker : 0,4 l minder verbruik
Citaat
Verbruik  Touring 530d
 Binnen bebouwde kom (l/100 km)  7,3-7,6 [6,7-7,0]  
 Buiten bebouwde kom (l/100 km)  5,1-5,3 [4,8-5,0]  
 Gemiddeld (l/100 km)   5,9-6,2 [5,5-5,8]  mix 0,4 l minder
 CO2 emissie (g/km)  155-162 [145-152]  10 g CO2 minder

 
Maar als ik dan de Z4 neem, is de Steptronic-8 (optie 28i) even zuinig als de respectievelijke handgeschakelde 6-bak, en enkel de DSG-7 is zuiniger (enkel DSG-7 als optie bij de 35i , steptronic niet verkrijgbaar). Dat was eigenlijk mijn punt.

Maar ik heb me idd vergist ik dacht dat de steptronic-8 (vooral dankzij lange 8ste buiten bebebouwde kom) toch in de mix zuiniger is als de handgeschakelde 6 bak. (ik heb het verbeterd)

Citaat
http://www.bmw.be/be/nl/newvehicles/z4/z4/2009/allfacts/engine/technical_data.html

Z4 sDrive 28i  : (waarde steptronic-8 tussen ( ))
Verbruik
EU Binnen bebouwde kom (l/100 km) 8,9 (9,1)  (0,2 meer)
EU Buiten bebouwde kom (l/100 km) 5,6 (5,5)   (0,1 minder)
EU gecombineerd (l/100 km) 6,8   - (mix idem) -  
CO₂-emissie (g/km) 159   idem    

Z4 sDrive 35i : (waarde DSG-7 tussen ( ))
Verbruik
EU Binnen bebouwde kom (l/100 km) 13,5 (12,6)  (0,9 l minder)
EU Buiten bebouwde kom (l/100 km) 7,0 (6,9)   (0,1 minder)
EU gecombineerd (l/100 km) 9,4 (9,0)   (mix 0,4 minder)
CO₂-emissie (g/km) 219 (210)  9 g CO2 minder
« Laatst bewerkt op: zondag 13 mei 2012 - 01:27:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #41 Gepost op: zondag 13 mei 2012 - 18:38:45 »
Ik heb met de DSG-6 en DSG-7 gereden, en die konden me niet bekoren in het afschakelen.
Den BMW bak daarentegen  :P
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zoektocht naar een nieuwe wagen
« Reactie #42 Gepost op: zondag 13 mei 2012 - 19:46:17 »
Ik heb met de DSG-6 en DSG-7 gereden, en die konden me niet bekoren in het afschakelen.
Den BMW bak daarentegen  :P
Sure, het is al goed. Ieder zijn smaak.
Die Tiptronic van BMW-5 was maar niks toen ik er mee reed, na een 5 tal kms ging ik manueel.  ;D

"Bekoren in het afschakelen" is gewoon softwarematig geregeld (D-stand), elk zijn goesting... de klant is koning.
De software krijgt soms ook een regelmatige update, kan ook al wat uitmaken.
Had je die DSG-6 en DSG-7 naar de DSG Dokter moeten sturen voor uw smaak Ina:  :D
Citaat
http://www.dsg-dokter.nl/producten/nl_customizing.htm

De DSG is een geweldige uitvinding, het zijn de snelste en beste automaten van dit moment, maar voor de veeleisende bestuurder zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Wij zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van DSG transmissies en kunnen dit volledig naar wens doen. DSG software op maat is al verkrijgbaar vanaf € 499,- waarbij wij de DSG software updaten naar de nieuwste versie, en één custom optie toevoegen/aanpassen. Uiteraard zijn meerdere opties ook mogelijk en hebben wij hier pakketprijzen voor.

Hieronder volgen de aanpassingsopties waarmee wij uw DSG kunnen optimaliseren:

1.Kickdown- en terugschakelfunctie aanpassen
2.Afremmen op de motor
3.Wegrijden in de 2
4.S en D customizen en desnoods omwisselen
5.Koppelbegrenzer verhogen/elimineren
6.Maximale koppel capaciteit van de DSG verhogen
7.Schakelsnelheid/tijd verkorten
8.Maximaal toerental DSG verhogen

btw, BMW maakt die versnellingsbakken niet zelf hé.
En BMW heeft ook al een tijdje DSG-versnellingsbakken die wie weet al die tiptronics gaan aflossen (zie grafiek onderaan) ...  ;D.

...  zoals bij de VW Group.  :P
bvb bij de respectievelijke Audi en VW Golf V was dat omstreeks einde 2008 denk ik met de invoering van Golf VI.
toen bood VW naast de oude Tiptronic-6 de nieuwe natte DSG-6 aan als optie op de meeste modellen, de DSG-6 begon bij de TDI.
De droge lichtere DSG-7 heeft nog beter rendement als de (natte) DSG-6 (zwaarder en voor hogere vermogens).

Even kijken op Wiki:
Citaat
Verkaufsbezeichnung: Golf (V)
Produktionszeitraum: 2003–2008

Bereits im Herbst 2008 ersetzte ihn in Deutschland der Golf VI, bei dem gegenüber dem Golf V technische Details und die optische Gestaltung verändert wurden

2004: „30 Jahre Golf“: kostenlose Klimaanlage (Verkaufsförderungsmaßnahme befristet bis September 2004), 6-Gang-Direktschaltgetriebe (DSG) für TDI, 6-Gang-Automatikgetriebe mit Tiptronic-Schaltung (Aufpreis), Golf 4motion mit Allradantrieb, Golf GTI
Blijkbaar na 2009 nog op één model de 2,5 l motor die nog de oude tiptronic in optie had:
Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk6#Transmissions
Transmissions
Cabin of VW Golf Mk6 with Direct-Shift Gearbox
Volkswagen Golf GTI 5-door
Volkswagen Golf GTI Adidas 5-door. Note the "Adidas" badge on the B-pillar.Petrol engine
Model Years Standard Optional
1.4 2008- 5-speed manual -
1.6 2008- 5-speed manual 7-speed DSG
1.2 TSI 2009- 6-speed manual 7-speed DSG
1.4 TSI 2008- 6-speed manual 7-speed DSG
1.8 TSI 2009 6-speed manual 7-speed DSG
GTI 2009- 6-speed manual 6-speed DSG
2.5 2009- 5-speed manual 6-speed Tiptronic Automatic
R 2009- 6-speed manual 6-speed DSG
Liquefied petroleum gas engine
Model Years Standard Optional
1.6 LPG 2009- 5-speed manual -
Diesel engine
Model Years Standard Optional
1.6 TDI 2009- 5-speed manual 7-speed DSG
1.6 TDI BlueMotion 2009- 5-speed manual -
2.0 TDI (110 PS) 2008- 5-speed manual 6-speed DSG
2.0 TDI (140 PS) 2008- 6-speed manual 6-speed DSG
2.0 TDI 4Motion 2008- 6-speed manual -
GTD 2008- 6-speed manual 6-speed DSG
Voor de zwaardere en luxe-auto´s zal de recente Tiptronic-8 (Bj 2010), of ook CVT-systemen nog wel vele jaren ingezet worden, daar speelt het ietsie-pietsie minderverbruik een mindere rol.

Aja, soms zeggen figuren meer als woorden:
De werkingsgraad of rendement van een DSG-7 (geel) tov van een Tiptronic-6 (blauw) tov een handgeschakelde 6-bak (groen) naargelang koppelverloop in 5e versnelling: (hoger is beter)  GOLF 1,6 FSI gebouwd tot einde 2008.
Citaat

Der mechanische Wirklungsgrad des 7-Gang-DSG (gelb) entspricht fast dem Handschaltgetriebe (grün). Die 6-Gang-Automatik im Golf 1.6 FSI fällt dagegen deutlich ab.

http://www.heise.de/autos/artikel/Trocken-nachgelegt-das-neue-7-Gang-DSG-von-VW-792401.html?bild=4;view=bildergalerie

De recente tiptronic-8 (Bouwjaar 2010) zal wel wslk tussen de blauwe kurve en gele kurve liggen.  :P
Hangt er vanaf hoe efficient de koppelomvormer in de respectievelijke versnellingen snel overbrugd wordt (ook compromis comfort vs sportiviteit naargelang software instelling); de DSG met twee koppelingen heeft dat allemaal niet nodig.  :P

Nog wat technische info over alle mogelijke automatische versnellingsbakken:
http://www.kfz-tech.de/Vollautomatik-Getriebe.htm
vb directe links:
Tiptronic-8, ik zet er de uitleg van de verbeteringen (ttz minder energieverlies) bij tov de vorige versies, 3 punten
Citaat
http://www.kfz-tech.de/Vollautomatik-Getriebe8.htm

Spätestens bei acht Gängen für eine Vollautomatik sollten wir eine Energiediskussion führen. Der Hersteller verspricht 14% Ersparnis auf der Basis eines Fünfgangs. Wie kommen diese zustande? Zunächst argumentiert man mit einer größeren Spreizung. Sie nähert sich langsam der Zahl 7 (!) und erlaubt damit bei äußerstem Schongang trotzdem eine große Dynamik beim Beschleunigen.

Ob allerdings ein Sechs- oder Achtzylinder auch bei schneller Fahrt 2500 oder 3000 1/min dreht, kann natürlich nicht in vollem Umfang die oben angegebene Steigerung des Wirkungsgrads erklären. Vielmehr findet seit dem Fünfgang ein Umdenken bei den Konstrukteuren statt. So finden wir keine Freiläufe mehr und für die Gangzahl eine beeindruckend geringe Zahl von Lamellenkupplungen, Lamellenbremsen, einfachen und kombinierten Planetensätzen. Das bedeutet weniger Schleppmoment für momentan nicht benötigte Bauteile und damit nochmals verringerte Verluste.

Eine dritte Quelle der Einsparung ergibt sich durch die neuartige Auslegung und Steuerung der Wandler-Überbrückungskupplung (links im Bild). Deren Aufgabenbereich hat sich total erweitert, seitdem beim Gangwechsel die eine Lamellenkupplung durch variable Drücke sanft aus- und die andere gleichzeitig sanft einkuppelt. Die (Mehrscheiben-) Überbrückungskupplung am Wandler ist jetzt nur noch zum Anfahren geöffnet und spart gegenüber den Vorgängern die Energie, die bisher beim Gangwechsel im Drehmomentwandler durch Öffnen und Erwärmen des Wandleröls verloren ging.

DSG : http://www.kfz-tech.de/DoppKupplGetriebe.htm

Sorry voor de lange post.  ;D
« Laatst bewerkt op: zondag 13 mei 2012 - 20:48:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I