Auteur Topic: Aanhangwagen  (gelezen 12885 keer)

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
Aanhangwagen
« Gepost op: donderdag 29 maart 2012 - 14:30:39 »
Naar aanleiding van dit bericht in het praatgedeelte....
Vandaag met een aanhanger groenafval naar het containerpark gereden.
Er was veel volk want iedereen is bezig om de tuin terug in orde te brengen.
Omdat blijkbaar niemand met een aanhanger kan rijden moeten ze allemaal hun aanhangertje loskoppelen om achteruit tegen de hoop te geraken.
Triestig, ik kom daaraan en tussen alle wagens die kriskras door elkaar staan, draai ik mijn combi even rond en steek hem in één keer achteruit (in slalom tussen de auto's), krijg ik daar heel die bende kleuters op mijn dak dat ik niet goed bezig ben...... ;D
En dan had ik de enigste remorque die wettelijk in orde is ook nog.
Een zelfbouwertje maar laat de keuring maar komen, zeker weten dat ze daar niets aan kunnen  afkeuren, de rest....
Ik ben ook één van die sukkelaars mét aanhangwagen (gekregen en komt soms goed van pas), maar zonder achteruit-rij-kennis...
Op het containerpark heb ik er weinig last van, want daar rijden we naar boven, koppelen we hem af en kantelen hem dan zodat alles netjes in de container belandt (handig systeem bij ons!), maar achteruit parkeren bij de houthandel of op mijn eigen oprit zou ik ook wel willen kunnen ;)
Heeft er iemand tips voor mij? :D

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Aanhangwagen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 29 maart 2012 - 15:46:59 »
Als je achteruit rijdt, beweegt de aanhangwagen zich net andersom.  Dwz, stuur jij naar links, gaat je aanhanwagen naar rechts draaien en omgekeerd.

Om dit onder de knie te krijgen, oefen je best eerst op het leren recht achteruit rijden.  Probeer om, langzaam rijdend recht achteruit te geraken met je aanhangwagen.  De kunst bestaat erin om:

* zeker in de beginne: traag rijden, en correct sturen
* slechts lichte correcties aan je stuur uitvoeren.  Wie teveel bijstuurt, laat zijn aanhangwagen doorzwieren naar de andere kant.  Een correctie naar links, wordt dan al snel een fout naar de andere kant.  Binnen de kortste keren ga je zodanig zwalpen dat je helemaal niet meer kan volgen met sturen.  Daarom: lichte correcties aan je stuur.  Zorg ervoor dat je wielen van je auto weer recht staan tegen de tijd dat de aanhanger opnieuw recht loopt.
* Eenmaal het je lukt om je aanhangwagen een heel eind recht achteruit te laten rijden, oefen je eens om links achteruit draaiend een bocht van 90 graden te maken.  Dwz, je aanhanger bvb links achteruit laten draaien, en je auto er weer recht voor brengen.

* Verzorg altijd je startpositie.  Wie al moet beginnen met een foute startpositie te corrigeren, gaat -zeker als beginneling- hopeloos liggen klooien.  Zorg er dus voor dat je startpositie fatsoenlijk is, zoniet niet aan je maneuver beginnen.
* Als je toch moet herbeginnen om te corrigeren, rij dan opnieuw minstens zover vooruit dat je opnieuw een goede uitgangspositie hebt.  Pas dan is het zinvol om weer te hernemen met achteruit rijden.  Wie slechts een halve meter vooruit rijdt, geeft zijn aanhanger niet de tijd om een betere uitgangspositie aan te nemen.  Dat heeft dus geen zin: je staat er dan nog altijd even slecht voor.  Rij bij herbeginnen dus voldoende ver, zodat je je sleep de kans geeft om weer een goeie uitgangspositie aan te nemen.

En zoals met zoveel dingen: oefening baart kunst (en soms kinderen).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 29 maart 2012 - 22:14:55 »
Als je achteruit rijdt, beweegt de aanhangwagen zich net andersom.  Dwz, stuur jij naar links, gaat je aanhanwagen naar rechts draaien en omgekeerd.

Gedeeltelijk klopt dat.

Maar stel dat je bijvoorbeeld de aanhangwagen naar rechts achteruit wil laten rijden.

Eerst ga je dan inderdaad naar links moeten sturen, zodat de aanhangwagen rechts achteruit rijdt.

Maar aldra zul je het stuurwiel wat naar rechts ten opzichte van de rechtuitstand moeten draaien om de aanhangwagen verder de gewenste bocht te laten beschrijven. Want als je naar links blijft sturen, gaat de aanhangwagen alsmaar sterker achteruit naar rechts afbuigen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 30 maart 2012 - 04:35:21 »
Beslis eerst hoe je achteruit gaat rijden, ofwel door gebruik te maken van je spiegels ofwel door je om te draaien en over je schouders te kijken, de twee combineren gaat niet.
Ik kijk in mijn spiegels zie je de minste verandering van de aanhanger.
Opletten voor de neus van je wagen als je ergens langsdoor moet rijden, je zwaait namelijk meer uit dan je gewoon bent, daarvoor is het achteruitrijden op de spiegels ook makkelijk, kun je door gewoon even anders te focussen de neus van je wagen in het oog houden.
Inderdaad niet teveel aan je stuur draaien, sta je in no time haaks.
Moet je herpakken rij dan genoeg vooruit om de combinatie recht te zetten, heb je te weinig plaats vooruit ga je 2 keer alles moeten afzetten, bvb. aanhanger staat teveel naar links, rij dan volledig afgezet rechtsvooruit, rij volledig afgezet links achteruit tot je de aanhanger terug hebt waar hij moet zijn, rij nog iets door stop en rij nu even rechtvooruit, laatste stap kun je overslagen als je wat meer ervaring hebt.

In woorden is dat moeilijk neer te schrijven, dat moet je oefenen.
Denk dat op youtube er wel filmpjes staan hoe achteruit te rijden.

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 30 maart 2012 - 06:57:47 »
Wat ik er nog wil aan toevoegen is dat de ene combinatie niet hetzelfde is als de andere.
Wanneer je gewoon bent van met uw auto en uw aanhangwagen te rijden zal, bij het wijzigen van 1 van beiden of beiden, de techniek/verhoudingen mogelijk helemaal anders zijn.
Dit komt door de verschillen in onder meer de lengte van de dissel, de aanhangwagen zelf, het trekkend voertuig, overbouw, ...

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 30 maart 2012 - 07:25:37 »
Maar aldra zul je het stuurwiel wat naar rechts ten opzichte van de rechtuitstand moeten draaien om de aanhangwagen verder de gewenste bocht te laten beschrijven. Want als je naar links blijft sturen, gaat de aanhangwagen alsmaar sterker achteruit naar rechts afbuigen.

't Is daarom dat ik haar aanraad om als eerste oefening te leren recht achteruit te rijden.   ;)

Zo kweek je ergens de feeling aan om je aanhangwagen "voor" te blijven.  De essentie van deze oefening is immers:

Citaat van: bert covens
Zorg ervoor dat je wielen van je auto weer recht staan tegen de tijd dat de aanhanger opnieuw recht loopt.

En pas als het haar lukt om recht achteruit te rijden zonder overdreven veel zwieren, zou ik haar aanraden om eens een bocht te leren nemen.  Zoals ik dan ook al schreef:

Citaat van: bert covens
Eenmaal het je lukt om je aanhangwagen een heel eind recht achteruit te laten rijden, oefen je eens om links achteruit draaiend een bocht van 90 graden te maken.  Dwz, je aanhanger bvb links achteruit laten draaien, en je auto er weer recht voor brengen.

Dat houdt dan idd in dat je op tijd weer naar rechts gaat moeten draaien.  Anders gaat de aanhanger veel te scherp naar links afbuigen, en sta je in de schaar.  En het is zoals Jo zegt, op papier zulks uitleggen is niet evident.

Veel beter dan 1000 woorden op papier neem je iemand mee, doe je de oefening voor.  Om het daarna te laten inoefenen en er aanwijzingen bij te geven.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 30 maart 2012 - 07:38:44 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 30 maart 2012 - 20:10:16 »
Bestaat de losse dissel eigenlijk nog ?
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 30 maart 2012 - 21:10:07 »
Losse dissel met draaikrans? wij hebben er eentje op het werk, moet toegeven dat ik daar niet mee uit de voeten kan, heb dat ook ooit maar 1 keer geprobeerd.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 30 maart 2012 - 22:55:21 »
Losse dissel met draaikrans? wij hebben er eentje op het werk, moet toegeven dat ik daar niet mee uit de voeten kan, heb dat ook ooit maar 1 keer geprobeerd.
Is zonder begeleider ook niet te doen. ´Recht op recht´ gaat nog redelijk (beetje flauwe slalom tot max x°).

We koppelden de ahw dan af en pakten ze vooraan (vooraan aankoppelen) zodat we zelf zagen welke kant de dissel opging.
Camions vh leger waren daar op voorzien (ook remlucht vooraan) 
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 31 maart 2012 - 07:29:31 »
Ja dat bestaat nog al zie je ze alsmaar minder.
Toen ik pas met meer dan 7,5 ton mocht rijden heb ik daarmee eens een rit gedaan.
Vooruit geen enkel probleem maar achteruit in het pikkedonker was dus noppes.
Gelukkig stond ik op privéterrein en de eigenaar zei "laat maar staan waar ie staat, de rest doen we morgen wel". ;D

Toen ik een jaar of 4 terug met brandstof reed had ik meerdere keren per week ook zo'n aanhangwagen mee met losse dissel.
Nooit vooraan aangekoppeld, was trouwens niet echt voorzien.
Gelukkig met dubbele as achteraan (3 in totaal) en dat slingert minder.
Dat lukte op den duur al behoorlijk goed.
Zelfs de baas, die al jaren reed, eens met zijn mond open aan de grond genageld zien staan.
"Hoe ben jij daarin geraakt" zei die. ;D

Volgens mij heeft Bert daar redelijk veel ervaring mee met zo'n losse dissel.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 31 maart 2012 - 09:51:29 »

Wat wij deden, was die remork wegzetten ergens op een rustige plaats.  Vervolgens melk ophalen, en met een volle camion weer naar de remork komen en de remork vol pompen.  Daarna weer melk ophalen en met een volle camion de remork komen aanpikken en gaan lossen op de melkerij.  Het was voornamelijk op de melkerij dat er wat gemaneuvreerd moest worden om hem tegen de lospompen te zetten.  Bij het achteruit rijden, moet je vooral de dissel in de gaten zien te houden, daar stuur je op.  Recht achteruit rijden = proberen om de vier hoeken bij elkaar te houden.  (De twee achterste hoeken van de camion en de twee voorste hoeken van de remork). 

Die tijd is ondertussen echter stilaan voorbij, want kostte teveel.

* Je rijdt vanuit de melkerij niet rechtstreeks naar je eerste boer, je moet de remork nog ergens afkoppelen
* Na een aantal boeren te hebben geladen, rij je niet naar je volgende boer, maar moet je terug naar je remork rijden en overpompen
* Na je laatste boer, rij je niet naar de melkerij, maar moet je eerst nog je remork gaan ophalen
* Nu er steeds meer boeren stoppen met melken, wordt het gemiddelde aantal liters per boer groter, maar wordt ook de afstand tussen de boeren almaar groter
* Eenmaal overgepompt, staat de melk in de aanhanger, zonder dat er verse (koude) melk bij komt = eender hoe kwaliteitsverlies

Daarom werd intussen al geruime tijd overgeschakeld naar trekker-opleggers.  De enige camion-remork die je nog ziet rondrijden op Kallo, is die van een zelfstandige.  Die had er vroeger overigens 2 rondbollen, maar 1 ervan staat al een tijdje stil.  En hijzelf zou ook stoppen in mei of juni (pensioen). 

De boeren moesten maar zien dat we met dat ding tot bij de tank geraken.  Bij de meeste moderne boeren was dat geen probleem.  Maar wij komen soms nog bij van die hofkes waar de tijd al dertig jaar stil staat.  Soms ligt er een verlengdarm bij de boer zelf.  Anderen hebben ergens een gat in hun melkhuis gemaakt, met een soort klep waar we de darm door moeten steken.  Weer anderen hebben hun oprit verbreed.  Zo hebben wij zelfs een leveraar overgenomen van Campina.  Die wou die boer niet ophalen omdat ze daar niet met een trekker-oplegger op konden rijden.  Wij moeten die leveraar laden met jawel: trekker-oplegger.  Al ben je daar telkenmale blij dat je daar van den hof bent zonder brokken te hebben gemaakt.  Een beetje het nadeel van een coöperatie.  De boeren zijn mede-eigenaar van de melkerij.  Dus doen ze hier wat meer moeite voor hen.  En als de baas dan slim genoeg is om de juiste chauffeur er langs te sturen om het te proberen of dat gaat, tja.  Als er ene dat kan, moet de rest het ook maar kunnen, natuurlijk.  Dan kan je niet meer met alle chauffeurs aan 1 zeel trekken, en aan de baas vragen dat de leveraar een aanpassing doet....

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zondag 01 april 2012 - 01:54:28 »

Wat wij deden, was die remork wegzetten ergens op een rustige plaats.  Vervolgens melk ophalen, en met een volle camion weer naar de remork komen en de remork vol pompen.  Daarna weer melk ophalen en met een volle camion de remork komen aanpikken en gaan lossen op de melkerij.  Het was voornamelijk op de melkerij dat er wat gemaneuvreerd moest worden om hem tegen de lospompen te zetten.  Bij het achteruit rijden, moet je vooral de dissel in de gaten zien te houden, daar stuur je op.  Recht achteruit rijden = proberen om de vier hoeken bij elkaar te houden.  (De twee achterste hoeken van de camion en de twee voorste hoeken van de remork). 

Die tijd is ondertussen echter stilaan voorbij, want kostte teveel.

Of in een oplegger overpompen die ik, onder andere, in die tijd kwam ophalen om naar de melkerij te doen. ;)

Eigenlijk dus niet meer dan wat ik deed met die brandstof en ook een tijdje als interimair met bouwmaterialen.

wooter

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: zondag 01 april 2012 - 02:30:28 »
Ik heb enkele jaren geleden iemand z'n combinatie met losse dissel in één ruk achteruit zien parkeren lateraal ten opzichte van de rijbaan. Knap schouwspel, want het betekende dat ie eerst correct, dan averechts en terug correct moest sturen om heel het spel in te doen draaien, en dan vervolgens weer averechts en terug correct om het spel recht te zetten.

http://www.youtube.com/watch?v=sYVT2_toS3I

En dan is er deze nog:
http://www.youtube.com/watch?v=coa4sWcDCXc

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #13 Gepost op: zondag 01 april 2012 - 09:31:47 »
Of in een oplegger overpompen die ik, onder andere, in die tijd kwam ophalen om naar de melkerij te doen. ;)

Ook dat wordt niet meer gedaan.  Nu rijden we allemaal met trekker-oplegger om de melk op te halen.  Da's voor de baas van het vervoer bvb ook veel makkelijker, omdat hij dan de vers opgehaalde melk rechtstreeks naar de juiste fabriek kan laten voeren.  Op die manier vermijdt hij bvb ook al zoveel mogelijk dat industrievoerders nog melk van de ene fabriek naar de andere moeten voeren.  Daarnaast heeft INZA intussen eigen afromers.  Maw de volle hoevemelk moet nu niet meer eerst naar Kallo, om daar afgeroomd te worden en vervolgens als magere melk terug naar INZA in Schoten te voeren.  Nu gaat er dus rechtstreeks genoeg volle melk naar INZA, waar dan de benodigde hoeveelheid afgeroomd wordt.  En tenslotte draaien ze op Kallo ook geen PTI meer, da's allemaal naar Langemark gegaan.

Nee, industrievervoer is gene vette meer.

Voorts verandert men op het vervoer nogal graag de ritten.  Men wil de vrachten niet overladen, maar toch zo rond de 27.000 l hebben.  In functie van stijgende/dalende melk, worden er extra/minder ritten gereden.  Al zijn dan de thuisverwerkende bedrijven hem een doorn in het oog.  (Dit zijn dus bedrijven die thuis ook melk of andere zuivelproducten verkopen, en waar wij de niet-verkochte melk ophalen.  Het aantal liters kan hier enorm sterk variëren, en is lastig te voorspellen).  In in het weekeinde (2 daagse melk ipv 3 daagse melk) halen de ritten elkaars melk op, en rijden sommige ritten niet meer uit.  Zo werkt hij het aantal overuren naar beneden.  Nadeel is wel dat om de haverklap de ritten wijzigen, en ge als chauffeur al lang geen vaste rit meer hebt.  Geregeld is het zoeken geblazen.  Overdag gaat dat nog, maar als ge midden in de nacht ergens in zo'n godvergeten gat het melkhuisje moet gaan zoeken, ben je soms wel effe bezig.  En we kunnen er allemaal maar beter aan wennen.  Want men is nu bezig met het experimenteren met een GPS-systeem.  Een systeem waarbij de computer op basis van de vorige melkophaling een route voor de chauffeur uitstippelt.  De chauffeur haalt bij de start die gegevens op, en moet rijden zoals de computer hem gepland heeft (en de GPS hem stuurt). 

Al is dat laatste allemaal mooi in theorie, de praktijk moet ik nog zien.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: maandag 02 april 2012 - 03:56:54 »
Ik zie het al aankomen dat de vandaag beginnende jeugd nog zal meemaken dat ze enkel nog mee mogen om de vuile klusjes op te knappen, kleine probleempjes op te lossen die niet van op afstand kunnen en het gezaag te aanhoren.
Voor de rest zich in stilte bezig houden in de cabine want alles zal automatisch gaan.