Wat wel ? Wat heeft een roetfilter daarmee te doen ? Slechte ervaring gehad ?
Bij het vrijbranden van een roetfilter wordt er laat in de cyclus extra diesel ingespoten.
Biodiesel condenseert echter meer op de cilinderwand, wordt dan afgeschraapt en komt definitief in de olie terecht.
Daar verlaagt BD de smeercapaciteiten van de olie.
We verbruiken alleszins minder met pure diesel als met biodiesel (5% bio en 7 % bio al getest in Duitsland)
en de oude dieselauto (euro 2) heeft natuurlijk geen roetfilter.
Dat is door de lagere energetische waarde van biodiesel.
Nu begrijp ik waarom gij geen schuim ziet.
Ik tank zoals het voorzien is.
Mijn auto is bovendien voorzien van een klepje in de nauwe vulmond dat meteen sluit als de pistooltuit er uit gaat.
Ik zie - of ruik - dus geen diesel bij het tanken .
(aan een proper tankstation - bij sommige ruik je de diesel al als je uitstapt ...)
Maar goed ook, want diesel is een verdacht kankerverwekkende stof.
Je hoort eigenlijk adembescherming te dragen bij het tanken ...