Auteur Topic: "Betere" benzine of diesel is meerprijs niet waard  (gelezen 5537 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
"Betere" benzine of diesel is meerprijs niet waard
« Gepost op: vrijdag 27 april 2012 - 23:21:18 »
Citaat van: autokanaal.be
Betere" benzine of diesel is meerprijs niet waard

De federale politie geeft haar wegpatrouilles de raad geen 'verbeterde' benzine en diesel meer te tanken. Reden: hun voordeel weegt niet op tegen de hogere prijs. Dat is ook de bevinding van autospecialisten, schrijft een Corelio-krant.

"De V-Powerdiesel van Shell biedt geen meerwaarde ten opzichte van gewone diesel. Hij bevat alleen een antischuimmiddel dat de indruk wekt dat het brandstofverbruik daalt." Dat staat te lezen in het interne informatieblad van de federale politie. De manschappen wordt dan ook verzocht voortaan goedkopere diesel te tanken en niet langer de 'verbeterde' brandstoffen zoals V-Power van Shell of Total Excellium.

Het prijsverschil tussen gewone en verbeterde diesel kan oplopen tot 15 cent per liter. Voor een tankbeurt van 50 liter een meeruitgave van 7,50 euro.

Rijbereik

Mobiliteitsclub VAB testte hoe ver ze met de verschillende brandstoffen kon rijden. "Alleen Total Excellium leverde een iets lager verbruik en dus meer kilometer per liter op. Maar de hogere prijs woog niet op tegen het grotere rijbereik", zegt Maarten Matienko van VAB.

Total blijft erbij dat Excellium voor betere prestaties zorgt. "De additieven zorgen voor een betere smering en reiniging van de motor waardoor die meer kilometers rijdt met één tankbeurt", zegt Pascal De Crem, de woordvoerder van Total België.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: "Betere" benzine of diesel is meerprijs niet waard
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 28 april 2012 - 01:35:01 »
Excellium werkt inderdaad, maar op zichzelf absoluut niet genoeg om de prijs te rechtvaardigen.
Als je er hun pechverhelping bij rekent, kom je ongeveer break-even uit.

In Frankrijk schijnt men gemerkt te hebben dat je beter geen Total Excellium Diesel tankt met PSA diesels met roetfilter.
Terwijl Total daar het "huismerk" is ...


Ook goed : Aral Ultimate diesel. Da's het pure goedje, zonder Bio.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 april 2012 - 01:37:56 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: "Betere" benzine of diesel is meerprijs niet waard
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 28 april 2012 - 08:07:40 »
Hebben ze het eindelijk door?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: "Betere" benzine of diesel is meerprijs niet waard
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 28 april 2012 - 18:35:50 »
Zonder bio is nog altijd het beste... de vraag is hoe weet men dat ?

Betreft dat schuimen van diesel bij verbruiksmetingen, ik tank toch telkens bijna randvol tot ik geen schuim meer zie.

Men kan zichzelf ook omgekeerd wat wijsmaken, eerst randvol tanken zonder schuim ... rijden  ... en tanken tot de hendel - door het schuim vroegtijdig afspringt, oh wat is ie nou zuinig...   ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: "Betere" benzine of diesel is meerprijs niet waard
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 28 april 2012 - 18:45:42 »
Betreft dat schuimen van diesel bij verbruiksmetingen, ik tank toch telkens bijna randvol tot ik geen schuim meer zie.

De meeste constructeurs raden aan het tanken te beeindigen als het pistool afspringt.

Met mijn Jaguar kon ik dit niet toepassen: de blokkering sprong al af als er nog maar 40 liter benzine in de tank van 80 liter was. Het duurde dan ook een eeuwigheid om hem vol te tanken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: "Betere" benzine of diesel is meerprijs niet waard
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 28 april 2012 - 18:55:03 »
Betreft dat schuimen van diesel bij verbruiksmetingen, ik tank toch telkens bijna randvol tot ik geen schuim meer zie.

De meeste constructeurs raden aan het tanken te beeindigen als het pistool afspringt.

Met mijn Jaguar kon ik dit niet toepassen: de blokkering sprong al af als er nog maar 40 liter benzine in de tank van 80 liter was. Het duurde dan ook een eeuwigheid om hem vol te tanken.

Ik had hetzelfde probleem met een auto van de andere kant van het spectrum. Mijn Daewoo Evanda intertijd kon ik ook niet volledig vullen. Als het pistool stopte kon ik er nog makkelijk 10 l bij inkrijgen. Ik denk dat het iets te maken had met een vreemde bocht in de vulleiding van de tank.

Ik blijf die Daewoo trouwens nog altijd beschouwen als één van de beste auto's die ik gehad heb.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: "Betere" benzine of diesel is meerprijs niet waard
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 28 april 2012 - 20:13:34 »
Betreft dat schuimen van diesel bij verbruiksmetingen, ik tank toch telkens bijna randvol tot ik geen schuim meer zie.

De meeste constructeurs raden aan het tanken te beeindigen als het pistool afspringt.
Ik denk dat dit bij "moderne" brandstoftanks niet nodig is:
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftstofftank#Betankung

Citaat
Met mijn Jaguar kon ik dit niet toepassen: de blokkering sprong al af als er nog maar 40 liter benzine in de tank van 80 liter was. Het duurde dan ook een eeuwigheid om hem vol te tanken
Wslk ontwikkelde die tankvorm vanaf ~ 40 liter sterke luchtbellen die het pistool deed afslaan.
Bij langzamer tanken kon de lucht in de tank geleidelijker plaats maken voor de benzine.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 april 2012 - 20:17:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: "Betere" benzine of diesel is meerprijs niet waard
« Reactie #7 Gepost op: zondag 29 april 2012 - 01:20:25 »
Zonder bio is nog altijd het beste...
Als er een roetfilter onder je kar steekt wel.

Citaat
Betreft dat schuimen van diesel bij verbruiksmetingen, ik tank toch telkens bijna randvol tot ik geen schuim meer zie.
Schuimt diesel ?  ;)
In geen jaren nog gezien ...

Citaat
Men kan zichzelf ook omgekeerd wat wijsmaken, eerst randvol tanken zonder schuim ... rijden  ... en tanken tot de hendel - door het schuim vroegtijdig afspringt, oh wat is ie nou zuinig...   ;D 
Ik tank eigenlijk altijd zo.
Gedaan wanneer het pistool voor de eerste keer afslaat.

Het evaporatie/condensatie systeem van de tank volproppen - of buiten werking stellen zoals bij VWs graag gedaan wordt - is eigenlijk geen goed idee.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: "Betere" benzine of diesel is meerprijs niet waard
« Reactie #8 Gepost op: zondag 29 april 2012 - 16:15:51 »
Zonder bio is nog altijd het beste...
Als er een roetfilter onder je kar steekt wel.
Wat wel ?  Wat heeft een roetfilter daarmee te doen ? Slechte ervaring gehad ?

We verbruiken alleszins minder met pure diesel als met biodiesel (5% bio en 7 % bio al getest in Duitsland)
en de oude dieselauto (euro 2) heeft natuurlijk geen roetfilter.

Ik bedoel pure diesel heeft een hogere energiedichtheid en dus lager verbruik, daarom ging het toch niet ?
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Biodiesel#Verbrauch_und_Emissionen
Verbrauch und Emissionen [Bearbeiten]

Biodiesel senkt deutlich die Ruß-Emission (bis zu etwa 50 Prozent), doch der Gehalt an schädlichen Partikeln bleibt vergleichbar mit Mineralöl-Diesel. Demgegenüber verursacht er eine um bis zu etwa 40 Prozent höhere Kohlenwasserstoff- sowie teilweise höhere NOx-Emissionen.[74]

Es gibt Hinweise darauf, dass die durch Biodiesel bedingten Emissionen weniger krebserregend sein können als die durch herkömmlichen Diesel verursachten.[75]

Wegen der etwas geringeren Energiedichte können Leistungseinbußen von etwa 5 bis 10 Prozent oder ein ebenso erhöhter Treibstoffverbrauch auftreten.[76]
Citaat
http://www.adac.de/infotestrat/tanken-kraftstoffe-und-antrieb/biodiesel/default.aspx?tabid=tab2

Das Tanken von Biodiesel zahlt sich selten aus

Zu berücksichtigen ist ein möglicher Mehrverbrauch von bis zu zehn Prozent wegen des niedrigeren spezifischen Energiegehaltes von Biodiesel.

Der Preis für Biodiesel an den Tankstellen differiert regional stark, liegt zwischenzeitlich jedoch auf dem jeweiligen Niveau für herkömmlichen Dieselkraftstoff oder teilweise sogar darüber.

Der in der Vergangenheit günstigere Preis für Biodiesel im Vergleich zu mineralischem Dieselkraftstoff ergab sich aus der Bevorzugung bei der Mineralölsteuer (herkömmlicher Dieselkraftstoff wird mit 47 Cent je Liter besteuert). Seit Inkrafttreten des neuen Energiesteuergesetzes (EnergieStG) zum 1. August 2006 wurde Biodiesel erstmalig mit (jährlich steigenden) Steuersätzen belegt, beginnend mit 9 Cent je Liter (siehe Tabelle). 2013 soll dann der endgültige Steuersatz von 45 Cent erreicht werden.
Hangt natuurlijk van het prijsverschil, ttz subsidieverschil af, waar ´de Staat´ denkt iets voor het milieu te doen, geen idee wat het prijsverschil nog is in Be de laatste tijd tanken we dikwijls in NL en D

Citaat van: topic
De federale politie geeft haar wegpatrouilles de raad geen 'verbeterde' benzine en diesel meer te tanken. Reden: hun voordeel weegt niet op tegen de hogere prijs. Dat is ook de bevinding van autospecialisten, schrijft een Corelio-krant.
Idd door het iets hoger verbruik wordt het prijsvoordeel teniet gedaan, en recente "studies" laten vermoeden dat de meeste bio "in het totaalplaatje" slechter is voor "het milieu". http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,3134.msg39076.html#msg39076

Hetzelfde bij E10/E5 die benzine met ethanol, geeft ook 2/1,5 % meerverbruik door de 32% lagere energiewaarde van dat aandeel ethanol.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanolbrandstof#Verbruik

Citaat
Citaat
Betreft dat schuimen van diesel bij verbruiksmetingen, ik tank toch telkens bijna randvol tot ik geen schuim meer zie.
Schuimt diesel ?  ;)
In geen jaren nog gezien ...
Raar.
Citaat
Citaat
Men kan zichzelf ook omgekeerd wat wijsmaken, eerst randvol tanken zonder schuim ... rijden  ... en tanken tot de hendel - door het schuim vroegtijdig afspringt, oh wat is ie nou zuinig...  ;D  
Ik tank eigenlijk altijd zo.
Gedaan wanneer het pistool voor de eerste keer afslaat.
Nu begrijp ik waarom gij geen schuim ziet.
« Laatst bewerkt op: zondag 29 april 2012 - 16:49:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: "Betere" benzine of diesel is meerprijs niet waard
« Reactie #9 Gepost op: maandag 30 april 2012 - 08:17:22 »
waarom bezig zijn over % meerverbruik, als je in belgie door de infra zo'n 10 tot 20% meer verbruikt

toen ik mijn volvo XC70 kocht zei de garagist dat ik blij mocht zijn een 'ouder' model te kopen, omdat die 1.5 tot 2 ltr minder verbruiken dan de nieuwe door het ontbreken van allerlei milieuvriendelijke ingrepen

het milieu en de verkeers'veiligheid' zijn blijkbaar een grote boosdoeners in het meerverbruik
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: "Betere" benzine of diesel is meerprijs niet waard
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 01 mei 2012 - 18:59:29 »
Wat wel ?  Wat heeft een roetfilter daarmee te doen ? Slechte ervaring gehad ?
Bij het vrijbranden van een roetfilter wordt er laat in de cyclus extra diesel ingespoten.
Biodiesel condenseert echter meer op de cilinderwand, wordt dan afgeschraapt en komt definitief in de olie terecht.
Daar verlaagt BD de smeercapaciteiten van de olie.

Citaat
We verbruiken alleszins minder met pure diesel als met biodiesel (5% bio en 7 % bio al getest in Duitsland)
en de oude dieselauto (euro 2) heeft natuurlijk geen roetfilter.
Dat is door de lagere energetische waarde van biodiesel.



Citaat
Nu begrijp ik waarom gij geen schuim ziet.
Ik tank zoals het voorzien is.
Mijn auto is bovendien voorzien van een klepje in de nauwe vulmond dat meteen sluit als de pistooltuit er uit gaat.
Ik zie - of ruik - dus geen diesel bij het tanken .
(aan een proper tankstation - bij sommige ruik je de diesel al als je uitstapt ...)

Maar goed ook, want diesel is een verdacht kankerverwekkende stof.
Je hoort eigenlijk adembescherming te dragen bij het tanken ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: "Betere" benzine of diesel is meerprijs niet waard
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 01 mei 2012 - 22:45:22 »
Maar goed ook, want diesel is een verdacht kankerverwekkende stof.
Je hoort eigenlijk adembescherming te dragen bij het tanken ...

Zodra ik het pistool vergrendeld heb, ga ik altijd minstens een meter verder staan om de dampen niet in te ademen.

Behalve dan in België, als er ongure lieden te dicht in mijn buurt komen, want dan is het tankpistool mijn wapen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: "Betere" benzine of diesel is meerprijs niet waard
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 04 mei 2012 - 11:23:35 »
Als ik op spritmonitor vergelijk wat dezelfde auto als de mijne in Duitsland verbruikt... Triestig hoor... (triestig voor mijn rekening) :(

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: "Betere" benzine of diesel is meerprijs niet waard
« Reactie #13 Gepost op: maandag 07 mei 2012 - 13:38:30 »
Als ik op spritmonitor vergelijk wat dezelfde auto als de mijne in Duitsland verbruikt... Triestig hoor... (triestig voor mijn rekening) :(

Er zit uiteraard nog wat verschil tussen de individuele auto's van eenzelfde type,  en er zijn natuurlijk ook nog de grote verschillen in gebruiksomstandigheden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder