Een kruispunt met voorrang van rechts moet dus voorzien zijn van B17 borden als voorwaarde om het fietspad te mogen doortrekken op het kruispunt.
waardoor dan de fietsers (zelfs op het fietspad) ook voorrang moeten verlenen aan voertuigen die van rechts komen
Maar ook zonder B17 aan dat kp is er regel 12.3.1 VVR die ook geldt voor de fietser op het fietspad ondanks 12.4 bis.
Kennen fietsende kinderen of volwassenen de wegcode ? er zijn vele zonder rijbewijs... en ook die fietsers met rijbewijs weten het niet...
De meeste fietsers op het doorlopend fietspad gaan die VVR negeren denk ik, en als de fietspadmarkeringen stoppen ? Dan kijken ze nog altijd naar de overkant van het kruispunt waar het fietspad verderloopt en denken ze...
Soit, daar was zelfs een "politieke discussie" over, op basis van "rechtspraak". Is al meermaals hier geciteerd, enkele vb.
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2315.0.htmlHier met antwoord van ambtenaar...
maar de wegcode is nog steeds interpreteerbaar ttz de regels zijn niet aangepast:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,231.msg13231.html#msg13231
Geachte heer,
In antwoord op uw e-mail waarin u de vraag stelt hoe het nu precies zit met de voorrangsregeling op kruispunten met voorrang van rechts en waar een doorlopend fietspad is aangebracht, heb ik de eer u het volgende mee te delen.
Indien het een kruispunt betreft waar voorrang van rechts geldt zonder alsdusdanig te zijn gesignaleerd, is er geen discussie.
Indien het een kruispunt betreft waar de voorrang aan rechtsregel wordt bevestigd door het verkeersbord B17 geldt hetzelfde, art. 6.2 van het verkeersreglement is hier niet van toepassing. Het verkeersbord B17 wordt immers geplaatst ter bevestiging vd voorrang van rechtsregel. Het art.6.2 heeft slechts toepassing wanneer een verkeersbord wordt geplaatst met het doel af te wijken van de algemene verkeersregels, dit is hier niet het geval, het bord B17 benadrukt enkel een vigerende verkeersregel.
De aanwezigheid van het verkeersbord B17 op kruispunten waar een overlangs fietspad is gemarkeerd kan voor verwarring zorgen bij de weggebruikers en wordt op dergelijke kruispunten dan ook beter achterwege gelaten. Binnen de Federale Overheidsdienst zal worden onderzocht of een wijziging van het Ministerieel Besluit van 111076 en/of van het Koninklijk Besluit van 011275 zich opdringt.
Met oprechte hoogachting
Voor de Directeur-generaal, afw.
De directeur,
Anne Meerkens.
F.O.D Mobiliteit en Vervoer-Dienst Verkeersveiligheid/Verkeersreglementering
Bij de voorrangsregels was het prutsen:
vooral Art 12.4 bis is ingevoegd op B.S. 9.02.2007 :
http://www.wegcode.be/pdf/wijzigingen/KB011275/090207.pdf
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1. In artikel 12 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer
en van het gebruik van de openbare weg worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° Artikel 12.3.1., eerste lid wordt vervangen als volgt :
« Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de
bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt. »;
2° Artikel 12.3.2. wordt opgeheven;
3° In Artikel 12.4., tweede lid worden de zinsnede « een gedeelte van de openbare weg oversteken die niet voor hem is voorbehouden, zoals
een trottoir dat de rijbaan oversteekt, een fietspad » en de zinsnede « zijn voertuig opnieuw in beweging brengen » opgeheven;
4° Er wordt een artikel 12.4.bis ingevoegd dat luidt als volgt :
« Art. 12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen. »
ook een oude toen 12.4bis nog niet bestond:
Belgische Senaat
Handelingen
DONDERDAG 17 JANUARI 2002 - NAMIDDAGVERGADERING
Mevrouw Isabelle Durant, vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer. - Allereerst wil ik opmerken dat ik mij niet kan uitspreken over de aansprakelijkheid van de betrokkenen bij een ongeval. De rechter doet uitspraak over de grond van de zaak en heeft ter zake soevereine beoordelingsmacht.
Ik zal wel de begrippen nader definiëren en in een reglementaire context te plaatsen. Daarbij verwijs ik naar het verkeersreglement, het koninklijk besluit van december 1975, en het reglement van de wegbeheerder.
De fietspaden worden aangeduid met een verkeersbord D7 of D9 of met overlangse markeringen. In de drie gevallen gaat het om volwaardige fietspaden, die geen deel uitmaken van de rijbaan en dus niet voor autoverkeer mogen worden gebruikt.
Wanneer een fietspad bij een kruispunt een straat oversteekt, gaat men ervan uit dat het fietspad doorloopt en gebruikt men de overlangse markeringen die een fietspad aanduiden. Als het fietspad langs een voorrangsweg gelegen is, heeft de fietser voorrang.
Op fietspaden bij kruispunten met voorrang van rechts of op ondergeschikte wegen moet de fietser zich schikken naar de voorrangsregeling op het kruispunt. Met andere woorden, de fietspadmarkering geeft geen informatie over de voorrangsregeling.
Wslk wachten ze nog op het volgende dodelijk ongeval...
Even Google-view nemen in de buurt hier, de hoofdweg Onze-Lieve-Vrouwlaan - nu 70 kmh, 4 jaar geleden 90 kmh - die van en naar Vliegbasis Kleine Brogel komt waar tot ca 1500 mensen dag in dag uit rijden, en redelijk veel met de fiets op het doorlopend fietspad langs 6 KP ? met VVR ! en erlangs aan ene kant ligt een overwegend militaire woonwijk maar ook privé-huizen van waaruit de 5-6 zijwegen komen (gelukkig maar die kennen de situatie...) : bovenaanzicht:
http://g.co/maps/gq6cxvoilla zelfs met foto van de eerste B17:
Even die weg volgen want enkele kp´s hebben ze afgesloten:
1. hier begint het fietspad een tiental meter vanaf de uitritweg van de basis:
http://g.co/maps/m22wu2.
eerste B17-bord VVR met doorlopend fietspad (ook de foto):
http://g.co/maps/y9s58zijweg naar rechts zelfde wegnaam:
http://g.co/maps/cqcq93.
tweede B17 met doorlopend fietspad :
http://g.co/maps/5dpt2met 2 opeenvolgende kp maar de eerste is gedicht met een lange bloembak...:
http://g.co/maps/2ky2z tweewielers passeren wel vlot dus het blijft een kp, dan het kp naar de Tuinwijk (zone 30), Seringenlaan :
http://g.co/maps/arqmr 4. dit oorspronkelijk kp is ook dichtgelegd:
http://g.co/maps/mcp6a5. laatste B17 met doorlopend fietspad:
http://g.co/maps/7exw4breed kp naar Tuinwijk, Rozenlaan :
http://g.co/maps/epzcnMaakt tesamen in feite 4kp VVR op zowat 700 m met doorlopend fietspad, en eigenlijk absurd zulke licht verhoogde betonfietspaden te onderbreken. Veel goedkoper is natuurlijk die weg voorrangsweg te maken, maar de gemeentewanbeheerder veegt er zijn voeten aan.
En snelheidsremmend zijn die B17 zeker niet want niemand wil daar zijn VVR vanuit die zijwegen het redelijk goed zichtbaar betonnen fietspad ziende...
- dan het kp - aansluiting met een voorrangsweg:
http://g.co/maps/p8uuqwordt nu een grote rotonde: die moet bijna afgewerkt zijn, was er onlangs met de fiets.
En dit te hoog onwettelijk verkeersplateau op een absolute voorrangsweg-90 (Peer naar Kaulille) en daar op det kp naar 70 kmh doe ik er ook maar bij:
http://g.co/maps/p27eyingezoomd:
http://g.co/maps/5nup4signalisatie:
http://g.co/maps/ube2x - 90 kmh geldig, waarschuwingsbord plateau, dan C43 70 kmh...
dan stuk verder de B15 ´voorrangskp´ ruim voor het KP-kaboenk (in klinkers hé):
http://g.co/maps/dz5tj