Auteur Topic: (Van wagen) veranderen of niet ...  (gelezen 12706 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
(Van wagen) veranderen of niet ...
« Gepost op: zondag 13 mei 2012 - 22:25:38 »
... da's de vraag  ;D.

Een kleine situatieschets: Vriend en ik hebben elk een Opel Corsa'tje. De bakjes doen het nog prima, dus we waren op zich niet zinnens direct al naar een andere wagen uit te kijken. Alleen doet zijn zus nu de hare weg omdat ze een bedrijfswagen krijgt. Ze vraagt eerst rond of soms niemand in de familie hem wil. We hadden eerst nee gezegd, maar nu beginnen we toch te denken. Het is nl zo dat mijn autootje al vrij oud is en veel km heeft en geen jaren meer zal meegaan (eigenlijk onze 2 autootjes, maar de mijne is al HOOGbejaard  ;D). Tot nu toe heb ik geen grote kosten maar ja er zal toch eens iets aan dat bakje gaan schelen waar het sop de kolen dan niet meer waard is. Mijn idee was "dat zien we dan wel" (cq ik koop op dat moment wel een nieuwe) maar ja, nu doet er zich een kans voor, de auto is goed onderhouden en nooit "geaccidenteerd"; bovendien zouden we hem bijna gratis krijgen omdat ze denkt dat ze er op de markt toch niks meer voor krijgt (Dat moet ze voor mij helemaal niet doen, maar soit). Alleen is het wel een grotere wagen en bovendien een Diesel. Nu zijn wij wel stilaan aan het uitkijken om een huis te kopen, nog niks concreet gezien maar in een regio die op ca 45 min van mijn werk ligt (via de E34). Dat maakt de diesel en de iets grotere wagen misschien wat interessanter - maar zoals gezegd, het plan is er, maar we zijn bv nog niet bij de bank geweest of huizen gaan bekijken.

Samengevat:

- mijn autootje: Opel Corsa van 1997 (of was het nu 1999 ... enfin, in elk geval 1 van die 2!), 118.000 km, benzinemotor, 1400 cc, verbruik ca 6-7l/100 km
- haar auto: Citroen Xsara van 2004, ca 104.000 km, diesel, 1900 cc

Ik ga alvast eens een offerte vragen bij mijn verzekering zodat ik weet hoeveel verschil dit kan maken in premie. Daarnaast ging zij eens in het oog houden wat haar wagen verbruikt. Zie ik nu iets over het hoofd, of denk ik te veel na en zou ik beter gewoon haar wagen overnemen??
« Laatst bewerkt op: zondag 13 mei 2012 - 22:28:24 door rozeke »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #1 Gepost op: maandag 14 mei 2012 - 00:55:24 »
- mijn autootje: Opel Corsa van 1997 118.000 km, benzinemotor, 1400 cc, verbruik ca 6-7l/100 km
- mijn autootje: Volve XC70 van 2004, 170.000 km, dieselmotor, 2400 cc, verbruik 7l/100km
zo zie je maar dat je ook een auto kan krijgen die maar even veel verbruikt
ik stap binnenkort wel over op elektrisch als tweede wagen
ik heb voor de tweede geen actieradius van 100 km nodig
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #2 Gepost op: maandag 14 mei 2012 - 05:53:22 »
Een moeilijk dilemma.
Voor mezelf zou ik het wel weten maar in uw plaats en uw situatie ligt het wat moeilijker.
Aan beide wagens is de mogelijkheid groot dat je binnenkort aanzienlijke kosten zal hebben.
Beiden hebben er toch al jaartjes en kilometers tegen en hoe kleiner/lichter de wagen, zijn de kosten meestal (tenzij je naar exclusieve voertuigen gaat) in verhouding.

Voor het prijsverschil van benzine tegenover diesel zal het binnenkort ook geen verschil meer maken gezien die langzaam maar zeker gelijk zullen kosten per liter of diesel misschien wel duurder dan benzine.

De persoonlijke smaak aangaande luxe, uitvoering, merk, ... zal hier de doorslag moeten geven denk ik.
En dan maar hopen dat diegene die je gekozen hebt het nog het langste volhoud zonder zware kosten.

Akkoord, ik zie hier al de opmerking dat die Xsara jonger is en een diesel maar je mag ook de investering van de aankoop, keuring en dergelijke niet vergeten.

wooter

  • Gast
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #3 Gepost op: maandag 14 mei 2012 - 11:18:12 »
Beide wagens hebben ongeveer evenveel kilometers, en de elektronica van de Corsa kan niet kapot want is in vergelijking met die Citroën onbestaande.

Ik zou het niet doen. Beiden zullen proberen gaan genereren, maar dan zal de Corsa nog altijd goedkoper in herstellingen en onderhoud zijn.

Rij nog even door met de Corsa en kijk dan naar een auto van ongeveer 40-50000km van een paar jaar oud. Ik vind zo bv een Citroën C4 van 2009 voor minder dan 9000€, en dan zit je met een moderne wagen met als je via een dealer gaat vaak nog 2 jaren garantie.

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #4 Gepost op: maandag 14 mei 2012 - 11:33:37 »
Dat is inderdaad wel iets waar ik nog niet aan gedacht had. Mijn Corsa heeft zelfs geen electrische ruiten ;) .

Het grote probleem als ik het zo mag zeggen met tweedehandswagens, is dat je toch nooit helemaal weet wat je koopt als je niet weet wat die wagen al dan niet gehad heeft. Dit probleem speelt hier dus niet, want ik kende haar al toen ze de wagen gekocht heeft. (Je zal zeggen, koop dan gewoon een echt nieuwe wagen: tja, ieder zijn ding, maar ik vind een wagen zoveel geld niet waard ...) (Ik heb dus ook echt geen voorkeur qua merk of uitvoering ... een wagen is voor mij iets met 4 wielen dat me veilig van A naar B brengt. That's it. Hoewel misschien een wagen met airco wel aanlokkelijk is ...)

Beide hebben inderdaad evenveel kms maar ik dacht dat je met een Diesel vaak meer kms kan rijden?

Mocht ze er nu (veel) geld voor vragen, dan zou ik het denk ik zeker niet doen. Maar da's dus niet het geval. Wat kost het trouwens tegenwoordig om een wagen in het verkeer te stellen, da's wel opgeslagen dacht ik?


Nu maakt het bovendien ook niet veel uit zo'n klein autootje, maar als ik elke dag 45 min enkele rit onderweg ben, is een wat grotere auto misschien wel fijner, ik weet het niet.
« Laatst bewerkt op: maandag 14 mei 2012 - 11:36:53 door rozeke »

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #5 Gepost op: maandag 14 mei 2012 - 12:33:22 »
« Laatst bewerkt op: maandag 14 mei 2012 - 12:35:27 door Rafael »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #6 Gepost op: maandag 14 mei 2012 - 13:25:39 »
Tja, occasies... tegenwoordig zijn de prijzen van nieuwe auto´s ook zeer gunstig. kortingen van 20 à 25 % zijn geen uitzonderingen meer.

Ik zou dan toch een nieuwe overwegen (als je echt van je "hoogbejaarde" Corsa af wil), want dan kan men nog al heel zeker tot 1500 € krijgen als recyclagepremie (enkel 6 maand keuring vereist).
Of men verkoopt/(overname in betaling) de Corsa zo, moest men meer kunnen krijgen bij aankoop van een nieuwe, maar dat totaal kostenplaatje betwiijfel ik ... ; men weet natuurlijk nooit.

118.000 km is eigenlijk nog niet halfweg zijn potentiële kms, we hadden eens een kleine benzine (Mazda 121, 73 PK, 8 jaar oud) die hebben we pas verkocht bij 280.000 km- (8 jaar oud) en we kregen er toen nog 67.000 BEF = 1660 € als overnameprijs voor, uiteraard bij aankoop van een directiewagen van 6 maand oud (Mazda 323 2.0 TDVI).

Dan heeft men voor pakweg 9000 € netto (recyclagepremie 1500 € afgetrokken) een nieuwe kleine benzine of diesel tot 7 jaar garantie/ 150.000 km (vb Kia), moest men aan ongestoord-zonder-kosten-rijden meer waarde hechten.

Alles een kwestie van wat wil men daarvoor uitgeven...

Nu dat ik mijn post en jouw post herlees, heb ik persoonlijk daar geen 9000 € voor over...  ;)

Citaat
Nu zijn wij wel stilaan aan het uitkijken om een huis te kopen, nog niks concreet gezien maar in een regio die op ca 45 min van mijn werk ligt (via de E34). Dat maakt de diesel en de iets grotere wagen misschien wat interessanter - maar zoals gezegd, het plan is er, maar we zijn bv nog niet bij de bank geweest of huizen gaan bekijken
Ik zou toch eerst die huizen gaan bekijken, wie weet vind je iets korterbij.
« Laatst bewerkt op: maandag 14 mei 2012 - 13:55:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #7 Gepost op: maandag 14 mei 2012 - 14:02:40 »
Nou, ik wil niet echt er van af, 't is meer dat de mogelijkheid zich nu aandient, zeg maar.

Ik heb inderdaad wel gedacht aan de kosten ed - maar stel dat je bv. voor een andere 2de hands wagen (ik zeg maar iets) 7500 euro betaalt. Ik weet niet als je een keer serieuze kosten hebt aan een Citroën Xsara, hoeveel dat zou kosten, maar geen 7500 euro denk ik ... of vergis ik me? Want ik heb nu wel het geluk gehad dat er nog geen echt serieuze kosten geweest zijn, aan geen van beide autootjes, dus ik weet niet wat de rekening daarvan kan zijn. Ik bedoel maar, aangezien ik hem gratis zou mogen overnemen (nogmaals: hoeft ze van mij niet te doen, maar ze stelde het zelf voor), denk ik dat je al serieus wat keren kosten zou mogen hebben vooraleer je aan de prijs van de gemiddelde occasiewagen zit ... maar ik weet het niet zeker, vandaar dus ook mijn post.

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #8 Gepost op: maandag 14 mei 2012 - 14:06:36 »
Citaat
Nu zijn wij wel stilaan aan het uitkijken om een huis te kopen, nog niks concreet gezien maar in een regio die op ca 45 min van mijn werk ligt (via de E34). Dat maakt de diesel en de iets grotere wagen misschien wat interessanter - maar zoals gezegd, het plan is er, maar we zijn bv nog niet bij de bank geweest of huizen gaan bekijken
Ik zou toch eerst die huizen gaan bekijken, wie weet vind je iets korterbij.

OK, dit heeft misschien enige verduidelijking nodig: ik werk in Eindhoven. Vriend zijn bedrijf is gevestigd in België. We hebben erover nagedacht, maar we gaan toch regio Turnhout nemen omdat 1. de huizenmarkt in NL echt niet-te-doen-belachelijk-duur is, en 2. zoals gezegd de maatschappelijke zetel van zijn (eigen) bedrijf om fiscale redenen vnl beter in België kan zijn. Vandaar dus die keuze die wel redelijk vast staat.

wooter

  • Gast
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #9 Gepost op: maandag 14 mei 2012 - 15:43:13 »
Hoe gratis is gratis?

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #10 Gepost op: maandag 14 mei 2012 - 15:46:12 »
Gratis = gratis excl. kosten van de keuring en BIV (maar BIV heb je natuurlijk met elke wagen). Daarnaast blijkbaar wel te verwachten kosten aan de remmen, maar voorlopig zijn ze nog in voldoende staat (= gekeurd). Kosten die er wellicht nog bij komen: een nieuwe set winterbanden (maar dat zouden we ook op elke nieuwe wagen nemen denk ik).
« Laatst bewerkt op: maandag 14 mei 2012 - 15:53:38 door rozeke »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #11 Gepost op: maandag 14 mei 2012 - 16:54:23 »
Gezien die 45 min van je werk en dan nog een stuk snelweg zou een dieseltje te overwegen zijn, ik vermoed dan dat dit zo'n 50 km/u enkel is, dus een goede 20 000 km/jaar enkel voor het woon/werk verkeer, doe daar nog wat privé bij en je komt zeker in aanmerking voor een dieseltje. Als die auto bovendien niet te groot moet zijn en je hecht niet te veel belang aan luxe zou ik voor een nieuwe gaan. Er zijn een heleboel merken die, voor iets meer dan 10 000 zowat aanbieden. Trek daar dan je recyclagepremie vanaf en je hebt een nieuw en zuinig autootje waar je nog jaren garantie zal op hebben. Bovendien gaat die nieuwe diesel wsl. maar iets van 4 à 4,5 l/100 km verbruiken. Ga uit van 25 000 km/jaar, dan is dat 1125 l diesel. Met je Corsa zou je in dezelfde periode 1625 l benzine verbruik hebben. Toch weer 500 l verschil, dat is dan toch snel zo'n 800 € minder brandstofkost per jaar.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #12 Gepost op: maandag 14 mei 2012 - 17:53:58 »
... Anderzijds weegt 800€ niet op tegen het feit dat die Xsara gratis is. Ik denk dat in z'n geheel de Corsa betrouwbaarder is dan de Xsara, maar de Xsara iets meer luxe heeft wat misschien wel gewenst is. Als die Xsara me 4000€ zou kosten zou ik twijfelen, maar eens echt gratis zou ik voor de Xsara gaan en dat ding oprijden tot er grote stukken aan komen.

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #13 Gepost op: maandag 14 mei 2012 - 18:27:51 »
Ik denk dat in z'n geheel de Corsa betrouwbaarder is dan de Xsara.

Vanwaar dat idee? (Niet dat ik zeg dat je ongelijk hebt - ik ben gewoon benieuwd).

Ik zal eerst al eens bekijken wat me dit aan premie voor de verzekering kost (wellicht meer dan nu voor de Corsa - vraag is hoeveel meer). Het is uiteindelijk ook niet heel erg dringend: de nieuwe wagen heeft ze pas ten vroegste eind juni en wij zitten ook niet zonder.

Ik was/ben gewoon benieuwd of ik hier zaken over het hoofd aan het zien ben.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: (Van wagen) veranderen of niet ...
« Reactie #14 Gepost op: maandag 14 mei 2012 - 23:00:03 »
Ik denk dat in z'n geheel de Corsa betrouwbaarder is dan de Xsara.

Vanwaar dat idee? (Niet dat ik zeg dat je ongelijk hebt - ik ben gewoon benieuwd).

Corsa = made in Germany
Xsara = made in France

ADAC-Pannenstatistik 2012: Deutsche Autos in allen Klassen vorne
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."