Ik weet niet of deze situatie zoveel anders is behalve dan het feit dat bij mijn eerste vraag B9 en B1 borden staan en bij mijn laatste vraag geen borden die de voorrang regelen.
Dat is fundamenteel anders ...
Hieruit zou ik kunnen opmaken dat de bestuurder die de éénrichtingsrijbaan met vier rijstroken volgt maar wel van rijstroken verandert alleen een maneuver zou uitvoeren tov de bestuurders op diezelfde weg en dat de bestuurder die van links uit de zijstraat komt voorrang aan rechts moet verlenen over de ganse breedte van de rijbaan.
Neen.
De voorrang wordt hier geregeld door de verkeersregels ipv door verkeerstekens.
Zowel 12.3.1 als 12.4 zijn verkeersregels, en we weten intussen uit talloze arresten dat de voorrangsverplichting uit 12.4 boven de andere voorrangs
regels gaat.
Nog maar eens hameren op het verschil tussen de bepalingen opgelegd door regels, en deze opgelegd door verkeerstekens !!!!!
Het gaat hier nu toevallig over een brede rijbaan met vier stroken maar wat als die rijbaan maar twee stroken zou tellen en de bestuurder van rijstrook verandert ter hoogte van het kruispunt waar de van links komende voorrang van rechts moet verlenen?
Het aantal rijstroken maakt niet uit ...
De voorrangsplicht bij maneuvers bestaat zelfs als de andere bestuurder inbreuken doet tegen de verkeersregels - Cassatie, meerdere arresten.
Bij voorbeeld geen VVR verlenen.
In België is een manoeuvrerende bestuurder dik de klos. Sinds 2007 nog meer.
En we manoeuvreren vaker dan je denkt.
Die dubbel geparkeerde wagen die net vertrekt als jij er voorbij rijdt, heeft bvb voorrang op jou ...
Of kunnen we stellen dat zowel voorrang van rechts als het uitvoeren van een maneuver onder algemene regels valt en de maneuvers in hierarchie toch hoger op de lat staan dan voorrang van rechts?
Beide zijn regels.
VVR is de "algemene" regel, maneuvers een uitzonderingsregeling.
Het HvC stelt bij herhaling dat de regeling 12.4 boven de andere voorrangsregels gaat.