In theorie ben ik daar akkoord mee. In praktijk is de keuring een loterij.
Echt, waarom niet naar Nederlands, Duits of Engels model? Is dat model zo slecht, behalve dat het voorziet in minder sociale werkplaatsen omdat je in een garage geacht wordt je zaken te kennen in plaats van een slang te kunnen monteren, wat gas te geven, een keertje te remmen op wat rollen en met een lamp onder de auto te kijken?
Mijn motorfiets gaat 4, soms 5 keer per jaar naar de garage voor een onderhoud. Wat gaat men winnen als ik na die 4,5 keren per jaar ook nog eens een paar uur moet vrijmaken om te laten zien hoe goed ik mijn motorfiets onderhoud?
Tuurlijk dat er zijn die dat niet doen. Maar dat maakt mij niets uit. Net zoals ik ook niet accepteer dat ik eerst moet betalen alvorens te tanken omdat er onverlaten zijn die eerst tanken en dan niet betalen, vind ik niet dat ik moet versleten worden als een verdachte die zijn motorfiets niet onderhoud.
Dus ja, sluit die keuringscentra, en stel die mannen te werk bij echte garages. Dan kan die jaarlijkse keuring bij mij netjes om de 40000km gedaan worden.
(Gaat men overigens keuren vanaf het eerste jaar, of zoals bij auto's pas vanaf 4 jaar? 't is omdat mijn motorfiets nog geen 4 jaar is, en ik niet verwacht dat ik er 4 jaar ga mee rijden omdat ik dan vermoedelijk 200000km ver zou zijn).