Auteur Topic: Verplichte keuring voor moto's en scooters op komst  (gelezen 13292 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Verplichte keuring voor moto's en scooters op komst
« Gepost op: dinsdag 17 juli 2012 - 20:55:00 »
Citaat van: autokanaal.be
Verplichte keuring voor moto's en scooters op komst

België moet verplichte technische controles voor motorfietsen en scooters invoeren. Dat is het gevolg van een voorstel dat eurocommissaris voor Vervoer Siim Kallas heeft gepresenteerd.

Kallas wijst erop dat motor- en scooterrijders tot de groep weggebruikers behoren die het meeste risico lopen in het verkeer. Het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer vertoont al jaren een dalende trend, maar dat geldt niet voor motorrijders. Elk jaar laten nog steeds meer dan 4.500 motorrijders het leven op Europese wegen. Acht procent van de ongevallen met motorfietsen wordt toegedicht aan technische mankementen.

"Ik twijfel er niet aan dat het overgrote deel van de motorrijders zeer verantwoordelijk is en goed zorg draagt voor zijn machine, maar de cijfers tonen aan dat zij het meeste risico lopen in het verkeer", zo verklaarde Kallas. België is één van de elf EU-lidstaten waar momenteel geen verplichte controles plaatsvinden.

Jaren

De aangekondigde verplichte keuring voor motorfietsen en scooters zorgt nog niet voor grote ongerustheid bij de keuringscentra. "Van zodra de verplichting er is, zullen we ons ernaar schikken", klinkt het.

Het zal in elk geval nog enkele jaren duren eer de verplichting een feit wordt. "Er is door Europa nog geen wetgevend voorstel ingediend. We wachten daarop om stappen te ondernemen voor de concrete invoering in België", zo reageert Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit.

Voor Goca, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs, is het nog niet duidelijk of de verplichte keuring tot langere wachttijden zal leiden, of voor extra aanwervingen zal zorgen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verplichte keuring voor moto's en scooters op komst
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 17 juli 2012 - 23:22:30 »
Zou begot gaan tijd worden !
Intussen rijdt er zo goed als geen enkele motor nog origineel rond.

Maar België, met het dubbel aantal verkeersdoden als de buren, waarvan een zwaar verontrustend aandeel motorrijders, gaat niks doen als het niet door de EU gedwongen wordt.

Dat is nog eens ballen laten zien se, van de dwaasten aller Galliërs !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 17 juli 2012 - 23:50:07 »
En als ze dan de EU regels gaan lezen passen ze die weer toe op hun eigen manier, ze moeten zogezegd altijd de slimste van de klas zijn.
Ik ben voor die keuring maar ben wel bang voor de belachelijke uitvoering daarvan.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 18 juli 2012 - 11:30:14 »
Beste Inazuma,

In hoeverre is de technische toestand van een motor verantwoordelijk voor de stijging van het aantal slachtoffers. Als motaar volg ik de motorongevallen maar merk zelden een verwijzing naar de eventuele gebrekkige technische toestand van een 2 wieler.

Je bent zelf goed op de hoogte dat ook de aansprakelijkheid zelden bij de motorrijder ligt. Vorig jaar ken ik een aantal wanhoopsdaden, en er zijn er altijd die hun grenzen voorbij willen. Die gaan dan uit de bocht, ook met een technisch tip top stalen ros. Ik zie geen heil van een keuring op gebied van veiligheid. We zullen binnenkort het gebulder van Harleys moeten missen. Verzuring, verzuring, .........

Ik ben vooral de regelneverij van deze communistische regeringen beu. Mijn RT1200 is 4 jaar oud en op een lelijke rijksplaat na nog steeds origineel.

Ik vrees vooral geldklopperij want om de poen is het te doen.

Vraagje terloops : weet iemand wie de aandeelhouders van de autokeuring zijn, want die instellingen moeten toch enorme winsten maken.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 18 juli 2012 - 12:39:14 »
In hoeverre is de technische toestand van een motor verantwoordelijk voor de stijging van het aantal slachtoffers.
Blijkbaar 8% van het totaal.

Citaat
Als motaar volg ik de motorongevallen maar merk zelden een verwijzing naar de eventuele gebrekkige technische toestand van een 2 wieler.
In België gebeurt dan ook geen deftig ongevalsonderzoek ...

Citaat
Je bent zelf goed op de hoogte dat ook de aansprakelijkheid zelden bij de motorrijder ligt.
Dat weet ik.

Ik weet ook dat er motorrijders zijn die bvb hun banden tot op de draad verslijten - en met de richting die de motobandenprijzen uit gaan zie ik dat enkel maar verergeren.
Het fabeltje dat motoren piekfijn onderhouden worden door hun rijders is niet meer dan dat : een fabeltje.

Of kwieten die bvb hun remlichten aanpassen waarbij hun pinkers gaan flikkeren als ze remmen.

Om over de Loud-pipes B$ nog maar te zwijgen.

Citaat
Ik zie geen heil van een keuring op gebied van veiligheid.
Als het weer even belabberd geregeld en uitgevoerd wordt als de Belgische autokeuring , zal het effect minder zijn dan het kàn zijn.

Citaat
We zullen binnenkort het gebulder van Harleys moeten missen.
Ik zal het kabaal geen moment missen, eerlijk gezegd.
Geweldig om er midden in de nacht wakker van te worden als het lokale losers-café sluit ...
Weg Wanbeheer.be

wooter

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 18 juli 2012 - 12:44:03 »
Volgens MAIDS is 1% van de ongevallen met motorfietsen toe te wijten aan technische mankementen van de motorfiets. Als er niet deftige studies zijn behalve die MAIDS, wie haalt daar dan die 8% uit de lucht? Zoals je zelf zegt halen ze die 8% alleszins niet uit België..

Ik zou er op zich niks op tegen hebben, zo een technische keuring, moest het naar Duits, Engels en Nederlands voorbeeld bij mij garagist kunnen gebeuren.

Dat ik tijd moet vrijmaken om naar een keuringscentrum te rijden waar ze een paar punten nakijken zonder kennis van zake, en vervolgens me een blad geven van de defecten waarna ik een afspraak moet maken bij een garagist om de defecten te repareren waarna ik moet terugkomen naar het keuringscentrum om ze hersteld te krijgen, lijkt me ongelofelijk tijdverlies voor een motorfiets die elke 10000km (en dat is ruw geschat om de 10 weken) bij de garage zijn onderhoud krijgt.

En ik sta er ook niet op te wachten dat zo een junior zonder kennis van zake mijn R1200RT gaat vooruit duwen om op een rollenbak te zetten, dat ding laat vallen en dan de schade naar mijn omniumverzekering gaat omdat dat makkelijker is. Om nog maar te zwijgen over de kost van een vervang-motorfiets en het op- en afrijden terwijl de schade wordt hersteld.

Nee, laat maar zitten.

Wat zijn de straffen van ongekeurd rondrijden? Want die zever voor 3 auto's en binnenkort een motorfiets per jaar is me echt teveel...

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 18 juli 2012 - 12:50:37 »
Wat zijn de straffen van ongekeurd rondrijden? Want die zever voor 3 auto's en binnenkort een motorfiets per jaar is me echt teveel...

Een straf, zou 't minste van je zorgen zijn.  Ik wens niemand een ongeval toe.  Maar je zal maar 's betrokken raken in een ongeval, en dan op het EAF moeten invullen dat de datum geldigheid van je keuringsbewijs al verlopen is. 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 18 juli 2012 - 15:32:55 »
Ja, en dan? Auto is nog altijd verzekerd.

Ik kan me overigens niet herinneren dat je op het EAF de geldigheidsduur van je keuring moet noteren.

http://www.baetenverzekeringen.be/images/eu_aanrijdingsformulier_bis.jpg

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 18 juli 2012 - 16:10:57 »
Wooter, wooter, wooter toch. Foei, je moet met de fiets rijden of te voet gaan jongen. Dat is het enige wat door onze groene communisten nog toegestaan gaat zijn.

@ Inazuma, wat bandenslijtage betreft moet je niet persé op de keuring te wachten hé. Dit kan ten allen tijde opgemerkt en desgevallend geverbaliseerd worden, als er tenminste nog eens blauw -werkend- op straat te zien zal zijn.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 18 juli 2012 - 17:27:22 »
Ja, en dan? Auto is nog altijd verzekerd.

Wees er maar zeker van dat experts van verzekeringsmaatschappijen al voor minder dan dat moeilijk gedaan hebben.  

Ik kan me overigens niet herinneren dat je op het EAF de geldigheidsduur van je keuring moet noteren.

http://www.baetenverzekeringen.be/images/eu_aanrijdingsformulier_bis.jpg

Pak ipv een link te zoeken naar een EAF, waarop de helft nauwelijks leesbaar is, gewoon eens een EAF vast.  Daarop zal je zien dat je dat moet invullen.  Soit, mij niet gelaten als jij per sé zulke risico's wil nemen.  Je doet maar.
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 juli 2012 - 17:44:49 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 18 juli 2012 - 17:50:08 »
Ik heb geen EAF bij de hand, en heb dat de laatste keer toen een idioot mijn zijkoffer af reed ook niet moeten invullen.

Verzekeringsmaatschappijen mogen moeilijk doen. Die dingen waar ik mee rij zien netjes de garage, daar wordt niet op onderhoud gespaard.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 18 juli 2012 - 23:31:36 »
Die dingen waar ik mee rij zien netjes de garage, daar wordt niet op onderhoud gespaard.

En aangezien niet iedereen dat doet, hebben we dus een technische controle nodig ...
Weg Wanbeheer.be

wooter

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 19 juli 2012 - 09:32:22 »
In theorie ben ik daar akkoord mee. In praktijk is de keuring een loterij.

Echt, waarom niet naar Nederlands, Duits of Engels model? Is dat model zo slecht, behalve dat het voorziet in minder sociale werkplaatsen omdat je in een garage geacht wordt je zaken te kennen in plaats van een slang te kunnen monteren, wat gas te geven, een keertje te remmen op wat rollen en met een lamp onder de auto te kijken?

Mijn motorfiets gaat 4, soms 5 keer per jaar naar de garage voor een onderhoud. Wat gaat men winnen als ik na die 4,5 keren per jaar ook nog eens een paar uur moet vrijmaken om te laten zien hoe goed ik mijn motorfiets onderhoud?

Tuurlijk dat er zijn die dat niet doen. Maar dat maakt mij niets uit. Net zoals ik ook niet accepteer dat ik eerst moet betalen alvorens te tanken omdat er onverlaten zijn die eerst tanken en dan niet betalen, vind ik niet dat ik moet versleten worden als een verdachte die zijn motorfiets niet onderhoud.

Dus ja, sluit die keuringscentra, en stel die mannen te werk bij echte garages. Dan kan die jaarlijkse keuring bij mij netjes om de 40000km gedaan worden.

(Gaat men overigens keuren vanaf  het eerste jaar, of zoals bij auto's pas vanaf 4 jaar? 't is omdat mijn motorfiets nog geen 4 jaar is, en ik niet verwacht dat ik er 4 jaar ga mee rijden omdat ik dan vermoedelijk 200000km ver zou zijn).
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 juli 2012 - 09:36:42 door wooter »

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 19 juli 2012 - 09:59:31 »
Wooter, wooter, wooter toch. Foei, je moet met de fiets rijden of te voet gaan jongen. Dat is het enige wat door onze groene communisten nog toegestaan gaat zijn.
Of hoogstens zo 'n k*tautoootje waar je amper in kan met meer dan 2 personen, en waarmee je geen berg meer opraakt als er een krat bier in de koffer staat; of waarmee je blijft plakken in een sjiek aan de verkeerslichten  ;D
Merkel gaat ook al die richting uit: max 95g CO2 tegen 2020

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 19 juli 2012 - 10:27:42 »
Echt, waarom niet naar Nederlands, Duits of Engels model? Is dat model zo slecht, behalve dat het voorziet in minder sociale werkplaatsen omdat je in een garage geacht wordt je zaken te kennen
Het NL APK-model is keuring in een garage + random controles daarop.
Maar de Duitsers gaan naar een onafhankelijke keuring - weliswaar grondiger dan hier ...

Citaat
(Gaat men overigens keuren vanaf  het eerste jaar, of zoals bij auto's pas vanaf 4 jaar? 't is omdat mijn motorfiets nog geen 4 jaar is, en ik niet verwacht dat ik er 4 jaar ga mee rijden omdat ik dan vermoedelijk 200000km ver zou zijn).
Geen idee voor motorfietsen, voor auto's zou het wel vanaf 4 jaar zijn.

In D zijn ze al niet bepaald gelukkig met de vooropgestelde hervormingen door de EU / Kallas - ook voor auto's - net omdat die pas na 4 jaar zou in gaan, terwijl uit de Duitse TÜV cijfers blijkt dat zo'n 6% van de voertuigen van amper 2 à 3 jaar oud al ferme tekortkomingen hebben.
Weg Wanbeheer.be