Auteur Topic: Waaraan de Belgische automobilist zich vooral stoort  (gelezen 7027 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Waaraan de Belgische automobilist zich vooral stoort
« Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 00:05:48 »
autokanaal.be

Merk op dat maar liefst 17% zich storen aan "op het laatste moment ritsen". Bijna een vijfde van de Belgische bestuurders blijven dus halsstarrig gekant tegen correct ritsen. Tenzij ze natuurlijk bedoelen dat ze lak hebben aan de zevende die zich nog in hetzelfde gat probeert te wringen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Waaraan de Belgische automobilist zich vooral stoort
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 00:13:25 »
Hoe vaak zie je niet dat ze scheidsrechter gaan spelen?  Maw gewoon op de rijstrook die verderop gaat wegvallen, gaan staan en daar de file voor hen meevolgen, zodat niemand nog kan ritsen?  Beetje de boel blokkeren.  En de file dus alleen maar langer wordt, want het asfalt VOOR hen blijft natuurlijk onbenut.  En ja, ik geef toe.  Sommigen met hun vrachtwagen zijn daar helaas ook erg bedreven in.  Half in de ene rijstrook, half in de andere rijstrook.  "Blijft er allemaal maar achter".  En uiteraard vloekend op die motard die er natuurlijk wél nog langs kan.

Ritsen, ritsen, ritsen?  Neenee, liever als een kudde schapen op 1 rijtje gaan rijden.  Iedereen vloekt op die files, maar toch staan velen er blijkbaar graag onnodig voor in de rij.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Waaraan de Belgische automobilist zich vooral stoort
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 03:31:54 »
Hoe vaak zie je niet dat ze scheidsrechter gaan spelen?  Maw gewoon op de rijstrook die verderop gaat wegvallen, gaan staan en daar de file voor hen meevolgen, zodat niemand nog kan ritsen?  Beetje de boel blokkeren.  En de file dus alleen maar langer wordt, want het asfalt VOOR hen blijft natuurlijk onbenut.  En ja, ik geef toe.  Sommigen met hun vrachtwagen zijn daar helaas ook erg bedreven in.  Half in de ene rijstrook, half in de andere rijstrook.  "Blijft er allemaal maar achter".

Gezien de rijkunsten van velen is dat soms de enige manier om een beetje vooruitgang te krijgen op alle rijstroken tegelijk.
Wanneer ze met 5 of meer in die ene rijstrook willen drummen geraakt er geen een door. Vaak komt de stilstaande file zo weer op gang.
Om te testen moet je maar eens met 5 personen tegelijk door een normale deuropening proberen te geraken.
Je komt onvermijdelijk vast te zitten.
Je zal er veel sneller door zijn wanneer je 1 voor 1 erdoor gaat.

Maar inderdaad, velen hebben de klok gezien maar vinden de klepel niet.

wooter

  • Gast
Re: Waaraan de Belgische automobilist zich vooral stoort
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 10:21:49 »
Het is net door dat dwingen in te voegen op ruime afstand van de versmalling dat de file langer blijft staan. Diegenen die de hinder veroorzaken, merken daar natuurlijk niets van en denken dat ze het probleem oplossen.

Enige oplossing is het van rijstrook wisselen verbieden bij dergelijke versmallingen tot juist aan de versmalling.

Het probleem wordt nl. niet veroorzaakt door vooraan de ene die ritst zoals het hoort, maar die 5 anderen die voor de versmalling al invoegen, en zo de linker rijstrook vrij maken voor ander verkeer om door te rijden tot aan de versmalling. En plots moet je als vrachtwagenchauffeur niet alleen het originele verkeer voor je voor laten, maar ook die 5 te vroege invoegers, en de mensen die zoals het hoort op het einde invoegen.

Maar als vrachtwagenchauffeur dan het linkervak blokkeren helpt niks, want achter je krijgt iedereen weer schrik dat ze op het einde niet kunnen invoegen, en beginnen ze zelfs nog vroeger in te voegen, zodat een vrachtwagenchauffeur die nog verder in de file zit nog langer moet wachten...

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Waaraan de Belgische automobilist zich vooral stoort
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 11:06:44 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waaraan de Belgische automobilist zich vooral stoort
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 16:44:05 »
Gezien de rijkunsten van velen is dat soms de enige manier om een beetje vooruitgang te krijgen op alle rijstroken tegelijk.

Wooter heeft dat uitstekend weerlegd, ik kan er niets meer aan toevoegen.

Ooit heb ik op de E19 richting Antwerpen, niet ver vóór de Craeybeckxtunnel, ook eens een vrachtwagenbestuurder scheidsrechtertje zien spelen. Hij kon het niet hebben dat sommigen de pechstrook gebruikten om de afrit naar Wilrijk en Mortsel te nemen, en dus ging hij maar de pechtstrook blokkeren. Tot er een ambulance met blauw zwaailicht en sirene de autosnelweg opgereden kwam. Het duurde minutenlang vooraleer er weer eens een beetje beweging in het verkeer kwam en die vrachtwagenbestuurder aldus de pechstrook kon vrijmaken. Maar hij zal er ongetwijfeld niet van wakker gelegen hebben dat zijn rijgedrag mogelijk één of meer mensen het leven gekost heeft omdat hij de ambulance belette om door te rijden.
« Laatst bewerkt op: donderdag 06 december 2012 - 16:48:47 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waaraan de Belgische automobilist zich vooral stoort
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 16:50:38 »
Hoe stoor je je aan 'overdreven snelheid'?

Zeer eenvoudig: je haalt tegen 120 km/h een voorligger in die tegen 119 km/h rijdt, en het ergert je dat je achterligger graag tegen 125 km/h zou willen rijden, wijl hij dat al dan niet met bumperkleven en/of lichtsignalen aangeeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Waaraan de Belgische automobilist zich vooral stoort
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 17:52:38 »
« Laatst bewerkt op: donderdag 06 december 2012 - 17:56:45 door Rafael »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waaraan de Belgische automobilist zich vooral stoort
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 22:22:27 »
Ik heb meer de indruk dat het storen aan 'overdreven snelheid' eerder zoiets is: "Foei, die durft sneller en ik niet, das niet eerlijk!".

Ja, dat ken ik.

Op de E19 haal ik in Vilvoorde een Lada in die ongeveer 110 km/h moet gereden hebben, terwijl ik zelf tegen 130 km/h rijd. De man werpt mij een boze blik toe om me duidelijk te maken dat ik een wegpiraat ben.

Ter hoogte van Mechelen begint het te stortregenen. Het zicht is nog amper 50 meter en er staat veel water op de rijbaan. Ik rijd met ontstoken lichten nog tegen 80 km/h. En wie komt er mij daar gezwind voorbijgereden? Jawel, die Lada. En uiteraard zonder lichten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Waaraan de Belgische automobilist zich vooral stoort
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 06 december 2012 - 22:24:23 »
Als je met de auto mooi de maximum toegelaten snelheid rijdt op een snelweg of een 2X2 met middenberm (120) en er is geen aaneengesloten rij vrachtwagens of andere tragere voertuigen die je in één trek kan blijven inhalen, maar  wel bij regelmaat van de klok een voertuig waarvan de maximumsnelheid lager ligt, dat je wil inhalen en waar je dan na dat inhalen niet links kan blijven gezien de afstand om links te blijven rijden te groot is en je zoals het hoort terug naar rechts gaat maar telkens doodleuk wordt vastgereden als je dan het volgend trager voertuig moet inhalen.  De bestuurders die je vastrijden rijden sneller dan toegelaten en laten geen mogelijkheid om tegen 120 in te voegen.
Je bent dus verplicht om door te duwen tot 140 a 150 wat niet mag om er tussen te komen of om telkens af te zakken van 120 naar 90 achter die vrachtwagens omdat die andere egoisten zich niet aan de regels houden en associaal jou de rem induwen.

Ofwel meer snelheidscontroles zodat bestuurders die sneller rijden dan toegelaten en hiermee andere bestuurders die zich aan de regels willen houden niet meer kunnen storen. Ze zullen dan gewoon tegen 120 ook terug naar rechts gaan en dan heb je gewoon bij de volgende vrachtwagen geen probleem om te beginnen inhalen gezien er dan niemand voorbij komt. Zelfs al zouden ze niet teurg naar rechts komen dan nog komen ze niet voorbij en rijden ze je niet vast.
Ofwel schaf je de snelheidsbeperkingen af dan kan de bestuurder die 120 rijdt gewoon even doorduwen naar 140 om zijn probleem op te lossen.
Bij het afschaffen van de maximumtoegelaten snelheid wordt een zeer grote discipline en veel respect vereist van alle weggebruikers.

Dat respect en die discpline hebben Belgen totaal niet.

Er is op Belgische snelwegen met twee rijstroken in elke richting geen plaats meer voor bestuurders die gewoon vlotjes 120 willen rijden .
Je wordt ofwel verbannen naar de rechterstrook om daar tegen 90 te rijden samen met andere voertuigen waar de snelheid tot 90 beperkt is.
Of je wordt op de linkse strook bijna voortgeduwd als je niet sneller wil rijden dan toegelaten en 2 seconden afstand houdt.

Dus ja overdreven snelheid stoort als ik daardoor gehinderd wordt of beter verhinderd om normaal te rijden volgens de wegcode.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Waaraan de Belgische automobilist zich vooral stoort
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 07 december 2012 - 11:39:33 »
« Laatst bewerkt op: vrijdag 07 december 2012 - 11:41:28 door Rafael »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waaraan de Belgische automobilist zich vooral stoort
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 07 december 2012 - 17:54:32 »
@ mazda:

Allen gezapig tegen 120 km/h rijden is onmogelijk. De afwijking van de snelheidsmeters is verschillend. Met de wijzer op 120 km/h rijdt de ene dan bijvoorbeeld 119 km/h en de andere 117 km/h. Daar kunnen niet anders dan problemen van komen.

Je mag je van mij gerust aan 120 km/h proberen te houden. Als je het maar niet in je hoofd haalt om tegen 120 km/h een voertuig in te halen dat tegen 118 km/h rijdt, want op dergelijk asociaal gedrag zouden zeer zware boetes moeten staan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Waaraan de Belgische automobilist zich vooral stoort
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 07 december 2012 - 18:31:28 »
Beste Rafael en Jozef.

Jullie hebben alletwee gelijk.

Het is niet alleen de snelheid maar ook de afstand tussen voertuigen die maakt dat je rechts doodleuk wordt vastgereden. Bende egoisten.

Het is zo dat ik met 120 niet strikt 120 als maatstaf neem natuurlijk tussen 115 en 125 a 130 is aanvaardbaar.
Het gaat eigenlijk niet om die 120 maar je mag er in Belgie nou eenmaal niet echt over zoals in Duitsland. Het gaat vooral over vlotheid en verkeersinzicht, maar dat ontbreekt door doorgedreven egoisme op onze Belgische wegen.
Dit egoisme in het verkeer kan je dan weer als maatstaf nemen voor onze hele maatschappij.
Daarom zoek ik al een tijdje naar werk in een buurland om te kunnen vertrekken maar spijtig genoeg geraak ik niet zomaar aan deftig werk.
Ik heb drie kinderen waarvan er nog twee op school zitten en één op studentenkot. Mijn ouders zijn hulpbehoevend.
Als ik vertrek want ik ben het hier echt kotsbeu dan moet ik oplossingen zoeken voor mijn ouders, mijn grote kinderen achterlaten en het kleinste meenemen.
Jozef, ik zou jaloers op jou kunnen zijn omdat je daar in Duitsland zo goed zit, maar van de andere kant heb je al genoeg problemen gehad in je leven.

Ik kan niet zomaar iedereen die op mij rekent in de steek laten om elders een ander leven te starten enkel en alleen omdat het gedrag van de Belgen mij de strot uithangt.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waaraan de Belgische automobilist zich vooral stoort
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 07 december 2012 - 20:01:19 »
@ mazda:

Allen gezapig tegen 120 km/h rijden is onmogelijk. De afwijking van de snelheidsmeters is verschillend. Met de wijzer op 120 km/h rijdt de ene dan bijvoorbeeld 119 km/h en de andere 117 km/h. Daar kunnen niet anders dan problemen van komen.

Je mag je van mij gerust aan 120 km/h proberen te houden. Als je het maar niet in je hoofd haalt om tegen 120 km/h een voertuig in te halen dat tegen 118 km/h rijdt, want op dergelijk asociaal gedrag zouden zeer zware boetes moeten staan.
We hebben net een recente Skoda, de teller wijkt maar eventjes 6 kmh af (teveel) gecontroleerd met nieuwe GPS (Garmin) en gechronometreerd 30 sec 1 km= 120 kmh
De oude BMW gaat maar liefst 9 % voor.

Hoeveel mensen houden daar rekening mee ?

Rij ik daarbij nog aan de flitslimiet van 128 kmh rij ik met de skoda 135 kmh, en met de BMW 140 kmh op de snelheidsmeter.
Dan passeer ik menige limietrijder...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 07 december 2012 - 20:03:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waaraan de Belgische automobilist zich vooral stoort
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 08 december 2012 - 02:03:03 »
We hebben net een recente Skoda, de teller wijkt maar eventjes 6 kmh af (teveel) gecontroleerd met nieuwe GPS (Garmin) en gechronometreerd 30 sec 1 km= 120 kmh
De oude BMW gaat maar liefst 9 % voor.

Hoeveel mensen houden daar rekening mee ?

Rij ik daarbij nog aan de flitslimiet van 128 kmh rij ik met de skoda 135 kmh, en met de BMW 140 kmh op de snelheidsmeter.
Dan passeer ik menige limietrijder...

Anderzijds, Michel: in België zet ik op autosnelwegen waar geen plaatselijke snelheidsbeperking geldt, de cruise control aan met de naald van de snelheidwijzer pal op 120 km/h.

Ik weet dat ik dan minder snel rijd dan 120 km/h, en, rekening houdend met de tolerantie van 6% boven 100 km/h en de afwijking van de snelheidsmeter, de naald van de snelheidsmeter wellicht gerust tot 130 km/h zou kunnen laten gaan.

Alleen: dan heb ik niet de minste marge meer voor het geval dat, zoals dat in België zo dikwijls gebeurt, een bestuurder die ik inhaal, op dat ogenblik stiekem wat gaat versnellen. Nu heb ik daarvoor nog een marge van ongeveer 10 km/h zonder risico om geflitst te worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."