Auteur Topic: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.  (gelezen 10944 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 04 februari 2014 - 11:24:54 »
Ik hoorde van deze nieuwe controles deze morgend op de radio. Een triestige bijdrage. Ten eerste blijft men beweren dat snelheid de belangrijkste oorzaak van ongevallen is. Omdat fatsoenlijke cijfers in Belziek ontbreken moeten we hiervoor naar onze buurlanden kijken en daar blijkt dit absoluut niet waar te zijn. Ten tweede is focusssen op snelheid op de snelwegen complete onzin, snelwegen zijn de veiligste wegen. Als je dan toch op iets wil controleren op de snelwegen, controleer dan op afstand. Daar hoor je natuurlijk niemand over praten. Afstand is moeilijk vast te stellen met automatische struikrovers dus is het niet interessant voor onze graai-overheid.
Een afstand van nauwelijks 10 m op de snelweg bij 120 km/u blijkt zowat de norm te worden. Zeker op stukken waar er trajectcontrole staat opgesteld zie je dit.

Rijbewijs met punten en strenge controle op afstand houden (op alle wegen) zal heel wat meer effect hebben. Neem het Duitse systeem van halve tacho over. Wanneer je 120 km/u rijdt dan dien je 60 m afstand te houden. Voor wie slechts 1/3 afstand houdt komen er al strafpunten. Bij minder dan 1/10 rijbewijs kwijt! Voer dit zo snel mogelijk in en los in één keer ook alle fileproblemen op. Binnen de kortste keren is de helft van de chauffeurs hun rijbewijs kwijt!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 04 februari 2014 - 13:10:15 »
Rijbewijs met punten en strenge controle op afstand houden (op alle wegen) zal heel wat meer effect hebben. Neem het Duitse systeem van halve tacho over. Wanneer je 120 km/u rijdt dan dien je 60 m afstand te houden. Voor wie slechts 1/3 afstand houdt komen er al strafpunten. Bij minder dan 1/10 rijbewijs kwijt! Voer dit zo snel mogelijk in en los in één keer ook alle fileproblemen op. Binnen de kortste keren is de helft van de chauffeurs hun rijbewijs kwijt!

onder 1/4 afstand (en meer als 80 kmh) is pas strafpunten in Duitsland, moest men het vb van D volgen. Boven 130 kmh is ook hogere beboeting.
Dus 3 klassen, en 2 klassen beboeting in trappen.
Citaat
Abstand
Nichteinhalten des Abstandes zu einem vorausfahrenden Fahrzeug

# bei einer Geschwindigkeit bis 80 km/h  25,- EUR,
bei Gefährdung 30,- EUR, bei Sachbeschädigung 35,- EUR

# bei über 80 km/h, wenn nicht in Metern weniger als ein Viertel des Tachowertes  35,- EUR
bei einer Geschwindigkeit von mehr als 80 km/h
weniger als 5/10 des halben Tachowertes  75,- EUR, 1 Punkt
weniger als 4/10 des halben Tachowertes 100,- EUR, 2 Punkte
weniger als 3/10 des halben Tachowertes 160,- EUR, 3 Punkte
(bei mehr als 100 km/h + 1 Monat Fahrverbot)
weniger als 2/10 des halben Tachowertes 240,- EUR, 4 Punkte
(bei mehr als 100 km/h + 2 Monate Fahrverbot)
weniger als 1/10 des halben Tachowertes 320,- EUR, 4 Punkte
(bei mehr als 100 km/h + 3 Monate Fahrverbot)

# bei einer Geschwindigkeit von mehr als 130 km/h
weniger als 5/10 des halben Tachowertes 100,- EUR, 2 Punkte
weniger als 4/10 des halben Tachowertes 180,- EUR, 3 Punkte
weniger als 3/10 des halben Tachowertes 240,- EUR, 4 Punkte, 1 Monat Fahrverbot
weniger als 2/10 des halben Tachowertes 320,- EUR, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot
weniger als 1/10 des halben Tachowertes 400,- EUR, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot

http://www.bussgeldkataloge.de/  ook online rekenaar helemaal onderaan  - - - kmh ingeven, vb 120 kmh :
Citaat
Strafen für zu geringen Abstand ausrechnen:
Ich wurde bei 120 km/h mit zu geringem Abstand erwischt.

Bei 120 km/h drohen folgende Strafen:
Ab 30 m Abstand: 35 Euro. (30 - 59 m)  60 m = halbe tacho

Weniger als 30 m Abstand: 75 Euro und 1 Punkt.
Weniger als 24 m Abstand: 100 Euro und 2 Punkte.
Weniger als 18 m Abstand: 160 Euro und 3 Punkte, 1 Monat Fahrverbot.
Weniger als 12 m Abstand: 240 Euro, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot.
Weniger als 6 m Abstand: 320 Euro, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot
.
Citaat
Binnen de kortste keren is de helft van de chauffeurs hun rijbewijs kwijt!
Inderdaad...n.a.v. onder de 18 m bij 120 kmh...
Plotseling minder files...  ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 februari 2014 - 13:37:48 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 04 februari 2014 - 14:17:31 »
Binnen de kortste keren is de helft van de chauffeurs hun rijbewijs kwijt!

Maar dan "renderen" ze niet meer, en komt er geen 430.000.000 euro meer extra binnen ...

Controleren op wat makkelijk automatisch te controleren is, en achterwege laten te controleren wat echt gevaarlijk is ... 427 doden teveel in 2012 tov NL.
Dat moet je verdienen, elke dag weer 1,5 ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 04 februari 2014 - 14:24:13 »
Als je weet dat de stippellijn op de snelweg ongeveer 2,5 m lang is en de tussenruimte tussen de lijnen is 10 m dan is het niet moeilijk om de afstand in te schatten. Ik zie constant mensen op minder dan 1 tussenruimte en 1 streep van hun voorganger, dat is dus al dik prijs.

Persoonlijk houd ik het in Belziek op minstens de afstand tussen twee palen als tussenafstand. Dat is te weinig naar Duitse norm, maar het is een goed compromis. Bij 60 m afstand verwacht ik dat gelijk wie voor me gaat indraaien.

En dit gaat dan allemaal alleen nog maar op voor droog weer...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 04 februari 2014 - 14:49:56 »
Neem het Duitse systeem van halve tacho over. Wanneer je 120 km/u rijdt dan dien je 60 m afstand te houden.

Volledigheidshalve dient aangestipt te worden dat je met die "halve tacho" juridisch al wel in orde bent, doch nog geenszins veilig rijdt.

Op droog wegdek, en met een reactietijd van slechts 0,5 seconde, bedraagt de reactieweg 16,67 meter en de remweg 74,07 meter, samen 90,74 meter.

Om op de "halve tacho" (60 meter) gestopt te geraken, zou je in deze omstandigheden niet sneller dan 95 km/h mogen rijden (totale stopafstand 59,62 meter).

Als je slechts over 60 meter stopafstand beschikt, zul je met een aanvankelijke snelheid van 120 km/h het obstakel nog aanrijden tegen 84,32 km/h.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 04 februari 2014 - 15:09:02 »
Neem het Duitse systeem van halve tacho over. Wanneer je 120 km/u rijdt dan dien je 60 m afstand te houden.

Volledigheidshalve dient aangestipt te worden dat je met die "halve tacho" juridisch al wel in orde bent, doch nog geenszins veilig rijdt.

Op droog wegdek, en met een reactietijd van slechts 0,5 seconde, bedraagt de reactieweg 16,67 meter en de remweg 74,07 meter, samen 90,74 meter.

Om op de "halve tacho" (60 meter) gestopt te geraken, zou je in deze omstandigheden niet sneller dan 95 km/h mogen rijden (totale stopafstand 59,62 meter).

Als je slechts over 60 meter stopafstand beschikt, zul je met een aanvankelijke snelheid van 120 km/h het obstakel nog aanrijden tegen 84,32 km/h.

Jozef, in je argumentatie zit één zwakte. Je gaat er vanuit dat er op 60 m afstand plots een hindernis opduikt die volledig stil staat. Ik ga niet ontkennen dat dat niet mogelijk is, maar de kans is zeer klein. Zeker als je nog wat verder kijkt dan het voertuig voor je is die 60 m voldoende. De afstand tot je voorligger is 60 m, maar je bekijkt wel het verkeer dat zich een veelvoud daarvan voor je uitstrekt.
Zelfs bij een onverwachte noodstop van je voorganger gaat die nog een zekere afstand afleggen voor die stilstaat. Het is dus niet zo dat er plots een betonnen muur op 60 m voor je staat!

Ik snap waar je waarde van de remweg hebt gehaald, je moet echter weten dat een moderne auto minder remweg zal nodig hebben, tot zelfs net iets meer dan de helft van die 70 m die je vermeld. De meeste wagens zullen in de praktijk rond de 50 m zitten. Deze waarden kan je echter alleen maar bereiken wanneer je hard genoeg het rempedaal intrapt. Het lijkt simpel, maar dit moet je toch even oefenen.
Tijdens de performance training bij BMW heb ik dit geoefend. Van de 12 cursisten slaagde er niemand in om vanaf de eerste keer de max. remkracht van de 1-reeks aan te spreken. Het werd ons dan nog duidelijk verteld dat we het pedaal zo hard mogelijk moesten intrappen. De aanwezige g-meters logen echter niet. Pas na 2 à 3 pogingen werd de max. vertraging bereikt.

Kortom, voor iemand die alert rijdt, het verkeer voor zich scant, een moderne wagen heeft met goede banden en die weet hoe hij een noodstop moet uitvoeren is 60 m voldoende bij 120 km/u. Helaas rijdt men in Belziek al niet alert (o.a. door absurd lage limieten) en de banden zijn ook niet altijd van goede kwaliteit. Toch verkiest men hier om met een tussenafstand te rijden die kleiner is dan de reactietijd. Dat is dan wel gegarandeerd brokken bij een noodstop van de voorligger.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 04 februari 2014 - 19:47:38 »
Joeri, ik bewonder jou optimisme, maar ik benader de veiligheidsafstand enigszins anders.

Citaat
Je gaat er vanuit dat er op 60 m afstand plots een hindernis opduikt die volledig stil staat. Ik ga niet ontkennen dat dat niet mogelijk is, maar de kans is zeer klein. Zeker als je nog wat verder kijkt dan het voertuig voor je is die 60 m voldoende. De afstand tot je voorligger is 60 m, maar je bekijkt wel het verkeer dat zich een veelvoud daarvan voor je uitstrekt. Zelfs bij een onverwachte noodstop van je voorganger gaat die nog een zekere afstand afleggen voor die stilstaat.

Ongeacht de kans daartoe, zie ik het geenszins als een zwakte om rekening te houden met de eventualiteit dat je voorligger heel wat sneller tot stilstand komt dan bij een normale noodstop. Wanneer dit zich voordoet, maakt het voor de gevolgen van een aanrijding immers geen verschil uit hoe groot de kans daarop was.

Als je ooit een auto gezien hebt die de linker vangrail raakt, vervolgens tegen de rechter vangrail knalt en vandaar teruggekatapulteerd wordt naar de linker rijstrook, dan weet je dat die echt niet veel afstand voorwaarts meer aflegt.

In heel wat verkeersomstandigheden is het overigens moeilijk tot onmogelijk om duidelijk te kunnen zien wat er verder voorop gebeurt.

Citaat
Het is dus niet zo dat er plots een betonnen muur op 60 m voor je staat!

Dat klopt. Het kan ook een slechts vrachtwagen uit de tegengestelde richting zijn die je naar jouw kant ziet komen door de middenberm.

Citaat
Ik snap waar je waarde van de remweg hebt gehaald

Gemiddelde remvertraging 7,5 m/s² en wrijvingscoëfficiënt 1,0.

Citaat
je moet echter weten dat een moderne auto minder remweg zal nodig hebben, tot zelfs net iets meer dan de helft van die 70 m die je vermeld

Een remweg van iets meer dan 35 m bij 120 km/h houd ik niet voor realistisch.

Uit een recente remtest (bron) vanuit 100 km/h kwam als beste een Porsche 991 GT3 RS met 32,2 m. Omgerekend naar 120 km/h wordt dat 32,2 m x 120²/100² = 46,368 m. Met 16,67 m reactieweg erbij komen we al op 63,038 m. Maar dan ga je uit van uitzonderlijk gunstige omstandigheden:

- voormelde Porsche in uitstekende staat.
- een meer dan gemiddelde bestuurder, die slechts een reactietijd van 0,5 seconden heeft.
- een onberispelijk wegdek.

Bovendien: zelfs als je achterliggers ook 60 meter afstand houden, is het zo goed als zeker dat ze niet aan dezelfde uitzonderlijk gunstige omstandigheden zullen voldoen, en je de kans loopt dat een zware bestelwagen sneller tegen de achterbank knotst, waar je kids zitten, dan je lief is.

Dit alles is dan nog slechts bij droog wegdek geldig.

Ik zou dan ook de doorsnee bestuurder aanraden om bij 120 km/h heel wat meer dan 60 meter afstand te houden.

Bovendien is bij hogere snelheden dan 120 km/h die "halve tacho" uiteraard alsmaar meer ontoereikend, vermits de remweg recht evenredig is met het kwadraat van de snelheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 04 februari 2014 - 19:52:33 »
VSV heeft een dwaas verkeersspelletje online staan, waarbij zogezegd je reactiesnelheid gemeten wordt ...
Terwijl je naar een ander deel van het scherm moet staren om daar een andere taak uit te voeren (overeenkomstige pijltjes drukken op je toetsenbord als wat er aangegeven is)  ...

Hallo, dat is zoiets als reactiesnelheid testen terwijl de bestuurder aan het sms-en is met gsm op schoot  ::)


Mijn reactiesnelheid heb ik ooit gemeten op 0,5 s, en dat is tussen opduiken hindernis en reactie van mijn voertuig.
(nagemeten via breedbeeld dashcam, beeld per beeld )
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 04 februari 2014 - 20:31:05 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 04 februari 2014 - 20:33:14 »
Mijn reactiesnelheid heb ik ooit gemeten op 0,5 s, en dat is tussen opduiken hindernis en reactie van mijn voertuig.
(nagemeten via breedbeeld dashcam, beeld per beeld )

Maar dat was dan allicht toen je je eraan verwachte dat er iets ging gebeuren waarop je zo snel mogelijk moest reageren.

Een dermate hoge concentratie kan men uiteraard geen urenlang volhouden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 04 februari 2014 - 22:51:29 »
Gemeten remvertraging op de performance driver training was 1 g, m.a.w. 10 m/s². Dit was met een normale productie 1 op normale banden op een niet optimaal wegdek. Heel wat meer dan de 7.5 m/s².

Wat betreft die vrachtwagen die door de middenberm komt, daar is veel veiligheidsafstand tegen opgewassen. In de meeste gevallen zie je dat trouwens gewoon niet aankomen. Als dat een bekommernis is dan moet je in je zetel thuis blijven zitten en hopen dat er geen stuk van het plafond op je hoofd valt. Elke activiteit heeft nu éénmaal risico's, je zal een stuk risico moeten aanvaarden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 04 februari 2014 - 23:09:14 »
Ook zeker (en vooral) aan uitwijken denken, lijkt men wat vergeten in deze discussie.

Veiligheidsafstand is ook nodig om nog tijdig te kunnen uitwijken.

Dit is de goede online berekenaar qua totale remweg + ingave van de afstand tot de stilstaande hindernis:
http://www.auto-und-verkehr.de/bremswegrechner
waaruit de impactsnelheid berekend wordt.

vb een supersportwagen (vb Jozef Porsche 991 GT3 RS) die een remweg heeft van 32,2 meter na 100 kmh vertraagt met ~ 11.98 m/sec² (een goede moderne wagen haalt in ideale omstandigheden zowat 11 m/sec², 35 m bij 100 kmh) maar waarom remmen als men kan uitwijken ?

Uit 120 kmh en 0.8 sec reactietijd heeft die GT3 RS 73.04 m totaal nodig voor gestopt te geraken (reactieweg 26,67 m + 46.37 m remweg)
Een hindernis op 60 meter die de bestuurder -om welke reden dan ook- niet uitwijkt zal nog met een impact van 63.63 kmh geraakt worden.
Kan men alert uitwijken is die remvertraging totaal irrelevant ...

Nochtans is de reactieweg -bij 0.8 sec- 26,67 m bij 120 kmh dus een 33 meter om (nipt) uit te wijken toch voldoende (bij 60 m veiligheidsafstand).
Ook bij 1 sec reactieweg 33,33 m bij 120 kmh heeft men nog een 26 meter om uit te wijken (idem).
Ttz ook zonder echt te remmen kan met uitwijken (remvertraging speelt geen rol, enkel de snelheid en afstand)

Citaat
Wat betreft die vrachtwagen die door de middenberm komt, daar is veel veiligheidsafstand tegen opgewassen. In de meeste gevallen zie je dat trouwens gewoon niet aankomen. Als dat een bekommernis is dan moet je in je zetel thuis blijven zitten en hopen dat er geen stuk van het plafond op je hoofd valt. Elke activiteit heeft nu éénmaal risico's, je zal een stuk risico moeten aanvaarden.
Idd, het berekend risico.

Privé dodelijke ongevallen gebeuren pi-duim zowat 90 maal meer als dodelijke ongevallen op de snelweg (cijfers van NL genomen)
Citaat
http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/letsels-en-vergiftigingen/prive-ongevallen/prive-ongevallen-samengevat/

In 2011 overleden ruim 2.800 mensen (1.575 vrouwen en 1.241 mannen) door een privé-ongeval. Nederland steekt met letsels en doden door privé-ongevallen gunstig af bij de rest van de Europese Unie.

Alle verkeersdoden snelweg Nederland: 29 in 2011 ...



En als ik enkel de personenauto-inzittende neem is het risico pakweg 120 maal minder gedood te worden op de snelweg als in een privé-ongeval...
« Laatst bewerkt op: woensdag 05 februari 2014 - 00:37:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 05 februari 2014 - 07:58:39 »
Maar dat was dan allicht toen je je eraan verwachte dat er iets ging gebeuren waarop je zo snel mogelijk moest reageren.
Aan een kruispunt, dus daar verwacht je inderdaad wel wat.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 05 februari 2014 - 08:02:38 »
Privé dodelijke ongevallen gebeuren pi-duim zowat 90 maal meer als dodelijke ongevallen op de snelweg (cijfers van NL genomen)
Citaat
In 2011 overleden ruim 2.800 mensen (1.575 vrouwen en 1.241 mannen) door een privé-ongeval.

Algemeen voor verkeer : 668 doden in 2011, dat zijn dus ruim 4x minder verkeersdoden dan doden bij privé-ongevallen !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 05 februari 2014 - 10:50:23 »
Welke afstand moet ik dan houden t.o.v. mijn voorligger om te vermijden dat er een vrachtwagen uit de tegengestelde richting door de middenberm op mij afkomt Jozef?

Natuurlijk kan je dikwijls een dergelijke aanrijding niet meer vermijden.

Alleen: omdat de remweg (en ook de kinetische energie, dus de kracht van een eventuele impact) toeneemt met het kwadraat van de snelheid, verhoogt het risico wel sterk bij een hogere snelheid.

Met andere woorden: denk twee keren na vooraleer je beslist om op een Duitse snelweg tegen 160 km/h i.p.v. tegen 130 km/h te rijden. Je snelheid neemt dan amper met 23% toe, maar het risico wel met meer dan 51%.

Je kan op de weg inderdaad niet 100% alle risico's vermijden. Ik houd ze wel graag niet hoger dan nodig. Waar die limiet ligt, daarover scheiden zich de geesten. De ene is al wat avontuurlijker aangelegd dan de andere.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."