Voorzichtig, beste mensen, met die 2-seconden regel.
Ten eerste geldt hij enkel op droog wegdek dat een goede grip biedt. Op een nat wegdek bijvoorbeeld is hij totaal onvoldoende.
Ten tweede is het slechts een vuistregel om het gemakkelijk te houden. Juist is hij natuurlijk niet, want hij gaat er vanuit dat de stopafstand recht evenredig zou zijn met de snelheid. Het gedeelte reactieweg van de stopweg is inderdaad recht evenredig met de snelheid, maar het gedeelte remafstand is recht evenredig met het
kwadraat van de snelheid. Daardoor levert die 2-seconden regel wat teveel veiligsheidsafstand op bij lage snelheden, maar merkelijk te weinig bij hoge snelheden.
Ten derde gaat die 2-secondenregel uit van een reactietijd welke slechts weinige bestuurders halen als ze zich niet aan een hindernis verwachten.
De regel is ook dan nog altijd voorzien op een krachtige noodstop, met alle gevaren vandien voor een aanrijding door een achterligger.
Maar:
Iemand die bij mij pakweg echte 72 kmh op 1 seconde of 20 meter achter me hangt (4-5 autolengtes) vind ik helemaal geen duwer maar gewoon stinknormaal (bij droge weg). Die kan ruim de weg voor mij overzien.
Dat is wel degelijk een zeer gevaarlijke situatie, Michel, die van hetzelfde kaliber is als dat gedrocht van de Duitse halbe Tacho.
Je weet helemaal niet of die acherligger de weg vóór jou wel in het oog houdt.
Bovendien mag je er nooit van uitgaan dat je voorligger ook nog een stopafstand zal afleggen vooraleer tot stilstand te komen. Als hij door één of andere oorzaak tegen de vangrail terecht komt, staat hij op veel kortere afstand stil. Ik heb er zo ene meegemaakt die plots, God weet waarom, van de linker rijstrook naar de rechter vangrail schoot, en van daar terugbotste en pal vóór mijn wagen dwars tot stilstand kwam.
Tot slot: ook als je vindt dat je voorligger teveel afstand laat, bestaat er nooit een reden om zelf te weinig veiligheidsafstand te laten, dat is altijd een heel slecht gedacht. Bumperkleven wordt hier in Duitsland niet zelden als "Nötigung" geïnterpreteerd, een misdrijf waarop zeer zware straffen staan.