Auteur Topic: Wathelet wil dat rijbewijs hardleerse bestuurders automatisch wordt ingetrokken  (gelezen 9249 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Wathelet wil dat rijbewijs hardleerse bestuurders automatisch wordt ingetrokken
« Reactie #30 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 15:39:59 »
De komen-duwer?  Ik rijd niet sneller dan de maximum toegelaten snelheid die in Belgie al zeer laag is.

Ik rij meestal Vmax + marge en dan echte kmh (GPS gekontroleerd) geeft zelden plakkers.
vb:
- met de "oude" BMW is dat zowat 80-84 kmh op de snelheidsmeter bij 70 kmh. Ik rij dan echte 72-76 kmh op GPS.
- met de nieuwe Skoda is dat zowat 78-82 kmh op de snelheidsmeter bij 70 kmh. idem

Dus in de regel rij ik meestal ca. +10 kmh sneller op de snelheidsmeter als het al laag bordje Vmax.

En jij @ mazda ?

Citaat
Ik hou mijn veiligheidsafstand van 2 seconden. Iemand die zonder reden trager rijdt dan toegelaten is  zowieso een spelbreker en lokt inhaalbewegingen uit maar daarom ga ik nog niet duwen.

altijd 2 seconden afstand ? dus bij 50 kmh-snelheid of Vmax op een doorstroomweg ga jij euhm 28 meter afstand houden ?

Bij 30 kmh dan 17 meter ? Dan kan ik die komen-duwers bij jou echt begrijpen...

Want als jij bij een Vmax-weg van 70 kmh (die in de regel vroeger 90 kmh had) opgehouden wordt door een trage die echte 50 kmh aanhoudt (en er is geen inhaalmogelijkheid) en jij dan nog op 2 seconden of 28 meter erachter volgt, tja geen wonder dat er vele gaan komen duwen net achter jou.
« Laatst bewerkt op: zondag 16 juni 2013 - 16:05:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
Re: Wathelet wil dat rijbewijs hardleerse bestuurders automatisch wordt ingetrokken
« Reactie #31 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 20:22:34 »
Dus als ik het goed begrijp zijn duwers bestuurders die niet verder zien dan het voertuig dat net voor hun rijdt, als dat voertuig opgehouden wordt door iemand voor hen die trager rijdt dan toegelaten gaat men beginnen duwen?
Ik kan nog ergens begrijpen dat bestuurders zonder reden tegen 50 op een weg van 70 geduwd worden.
Ik kan niet begrijpen dat een bestuurder die 50 rijdt op een weg van 70 waar je niet kan of mag inhalen met als reden dat hij niet sneller kan omdat de bestuurder voor hem maar 50 rijdt geduwd wordt.
Als ik dat voor heb vergroot ik mijn veiligheidsafstand van 2 seconden en tel de afstand die mijn achterligger zou moeten houden er nog eens bij.
Zo heb ik afstand genoeg om mijn achterligger mee af te remmen indien nodig.
Als de weg vrij is en de situatie laat toe om de maximum toegelaten snelheid te rijden ga ik inderdaad over de snelheid die de snelheidsmeter aangeeft omdat die niet correct is.
De veiligheidsafstand van 2 seconden probeer ik zoveel als mogelijk na te leven.  Bij invoegen of andere richtingsveranderingen is het niet mogelijk maar als ik iemand volg over een bepaalde afstand probeer ik het steeds opnieuw tot 2 seconden te krijgen.
Soms zijn er anderen die de gaten opvullen en daar kan ik dan weinig aan doen dan alleen maar proberen om terug op die 2 seconden te geraken.
Ik laat inderdaad ongeveer 2 seconden dus 28m bij 50 km als de situatie het toelaat en anderen het gat niet dichtrijden.
Soms heb ik zo'n gatplakker achter me terwijl ik gewoon niet sneller kan of mag. Ze willen dan sneller rijden dan 30 of 50 en dan ineens zijn we buiten de bebouwde kom en ga ik voor zover toegelaten ineens door naar 90 en ben ik al die onozelaars kwijt om bij de volgende BBK terug naar 50 te gaan en dan hangen ze weer in mijn gat.

"Tja geen wonder dat velen gaan duwen"
Pardon wat is dat voor een mentaliteit? Totaal onaanvaardbaar en geen enkel inzicht.
« Laatst bewerkt op: zondag 16 juni 2013 - 20:30:34 door mazda »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #32 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 21:44:24 »
Dus als ik het goed begrijp zijn duwers bestuurders die niet verder zien dan het voertuig dat net voor hun rijdt, als dat voertuig opgehouden wordt door iemand voor hen die trager rijdt dan toegelaten gaat men beginnen duwen?
Ik weet niet wat jij onder "komen duwen" begrijpt, wslk "bumperplakkers" neem ik aan.

Iemand die bij mij pakweg echte 72 kmh op 1 seconde of 20 meter achter me hangt (4-5 autolengtes) vind ik helemaal geen duwer maar gewoon stinknormaal (bij droge weg). Die kan ruim de weg voor mij overzien.

Citaat
Ik kan nog ergens begrijpen dat bestuurders zonder reden tegen 50 op een weg van 70 geduwd worden.
dus toch ?  :-\
Citaat
Ik kan niet begrijpen dat een bestuurder die 50 rijdt op een weg van 70 waar je niet kan of mag inhalen met als reden dat hij niet sneller kan omdat de bestuurder voor hem maar 50 rijdt geduwd wordt.
Naja dat is al heel wat anders hé. Ofwel verwacht hij van zijn voorligger die trage vooraan wat wakker te schudden.  :P

Citaat
Als ik dat voor heb vergroot ik mijn veiligheidsafstand van 2 seconden en tel de afstand die mijn achterligger zou moeten houden er nog eens bij.
Zo heb ik afstand genoeg om mijn achterligger mee af te remmen indien nodig.
Is ook niet slecht, maar toch best heel onopvallend doen...

Citaat
Als de weg vrij is en de situatie laat toe om de maximum toegelaten snelheid te rijden ga ik inderdaad over de snelheid die de snelheidsmeter aangeeft omdat die niet correct is.
OK, en wat met de 6 kmh tolerantiemarge ?
Citaat
De veiligheidsafstand van 2 seconden probeer ik zoveel als mogelijk na te leven.  Bij invoegen of andere richtingsveranderingen is het niet mogelijk maar als ik iemand volg over een bepaalde afstand probeer ik het steeds opnieuw tot 2 seconden te krijgen.
Soms zijn er anderen die de gaten opvullen en daar kan ik dan weinig aan doen dan alleen maar proberen om terug op die 2 seconden te geraken.
Ik laat inderdaad ongeveer 2 seconden dus 28m bij 50 km als de situatie het toelaat en anderen het gat niet dichtrijden.
Je weet ook dat die 2 seconden niet expliciet in de wegcode staan.  ;)

Citaat
Soms heb ik zo'n gatplakker achter me terwijl ik gewoon niet sneller kan of mag. Ze willen dan sneller rijden dan 30 of 50 en dan  ineens zijn we buiten de bebouwde kom en ga ik voor zover toegelaten ineens door naar 90 en ben ik al die onozelaars kwijt om bij de volgende BBK terug naar 50 te gaan en dan hangen ze weer in mijn gat.
Die zijn er idd ook. Die bollen uit tot ver na de F1...  

Citaat
"Tja geen wonder dat velen gaan duwen"
Pardon wat is dat voor een mentaliteit? Totaal onaanvaardbaar en geen enkel inzicht.
mening van voordien herzien ?
Citaat
« Laatst bewerkt op: zondag 16 juni 2013 - 21:50:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 22:38:00 »
"Want als jij bij een Vmax-weg van 70 kmh (die in de regel vroeger 90 kmh had) opgehouden wordt door een trage die echte 50 kmh aanhoudt (en er is geen inhaalmogelijkheid) en jij dan nog op 2 seconden of 28 meter erachter volgt, tja geen wonder dat er vele gaan komen duwen net achter jou."

In dit voorbeeld van Michel heeft de bestuurder die volgt wel degelijk een reden om 50 te rijden want hij wordt opgehouden door een trage maar kent zijn beleefdheid wat misschien niet van zijn achterliggers gezegd kan worden die in dat geval onaanvaardbaar de verkeerde willen opjagen.

Ik vind dit nog altijd niet kunnen en heb mijn mening niet herzien. "Tja geen wonder dat velen gaan komen duwen"

Ik kan nog ergens begrijpen dat bestuurders ZONDER REDEN tegen 50 op een weg van 70 geduwd worden maar dan proberen ze tenminste de spelbreker op te jagen en niet diens achterligger.

« Laatst bewerkt op: zondag 16 juni 2013 - 22:40:18 door mazda »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #34 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 22:50:49 »
Voorzichtig, beste mensen, met die 2-seconden regel.

Ten eerste geldt hij enkel op droog wegdek dat een goede grip biedt. Op een nat wegdek bijvoorbeeld is hij totaal onvoldoende.

Ten tweede is het slechts een vuistregel om het gemakkelijk te houden. Juist is hij natuurlijk niet, want hij gaat er vanuit dat de stopafstand recht evenredig zou zijn met de snelheid. Het gedeelte reactieweg van de stopweg is inderdaad recht evenredig met de snelheid, maar het gedeelte remafstand is recht evenredig met het kwadraat van de snelheid. Daardoor levert die 2-seconden regel wat teveel veiligsheidsafstand op bij lage snelheden, maar merkelijk te weinig bij hoge snelheden.

Ten derde gaat die 2-secondenregel uit van een reactietijd welke slechts weinige bestuurders halen als ze zich niet aan een hindernis verwachten.

De regel is ook dan nog altijd voorzien op een krachtige noodstop, met alle gevaren vandien voor een aanrijding door een achterligger.

Maar:

Citaat van: Michel
Iemand die bij mij pakweg echte 72 kmh op 1 seconde of 20 meter achter me hangt (4-5 autolengtes) vind ik helemaal geen duwer maar gewoon stinknormaal (bij droge weg). Die kan ruim de weg voor mij overzien.

Dat is wel degelijk een zeer gevaarlijke situatie, Michel, die van hetzelfde kaliber is als dat gedrocht van de Duitse halbe Tacho.

Je weet helemaal niet of die acherligger de weg vóór jou wel in het oog houdt.

Bovendien mag je er nooit van uitgaan dat je voorligger ook nog een stopafstand zal afleggen vooraleer tot stilstand te komen. Als hij door één of andere oorzaak tegen de vangrail terecht komt, staat hij op veel kortere afstand stil. Ik heb er zo ene meegemaakt die plots, God weet waarom, van de linker rijstrook naar de rechter vangrail schoot, en van daar terugbotste en pal vóór mijn wagen dwars tot stilstand kwam.

Tot slot: ook als je vindt dat je voorligger teveel afstand laat, bestaat er nooit een reden om zelf te weinig veiligheidsafstand te laten, dat is altijd een heel slecht gedacht. Bumperkleven wordt hier in Duitsland niet zelden als "Nötigung" geïnterpreteerd, een misdrijf waarop zeer zware straffen staan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #35 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 23:36:54 »
Ik reken daar wel op... euh die hebben een rijbewijs...  maar idd ik weet eigenlijk niets van die achterligger, van überhaupt geen enkele achterligger, ook van een achterligger die op 2 sec rijdt en wie weet aan zijn gps aan ´t prutsen is en helemaal niet oplet, en net daarom 2 sec aanhoudt.  ;).
Een achterligger die bvb op een 0,5 sec rijdt gaat - denk ik - eerder niet aan zijn gps prutsen... ik gis maar  ;D

Citaat
Bovendien mag je er nooit van uitgaan dat je voorligger ook nog een stopafstand zal afleggen vooraleer tot stilstand te komen. Als hij door één of andere oorzaak tegen de vangrail terecht komt, staat hij op veel kortere afstand stil. Ik heb er zo ene meegemaakt die plots, God weet waarom, van de linker rijstrook naar de rechter vangrail schoot, en van daar terugbotste en pal vóór mijn wagen dwars tot stilstand kwam.
Ik weet Jozef, ik ben zelfs aan ruim 160 kmh op het derde rijvak een stilstaand wrak tegengekomen die nog half over het rijvak stond, gelukkig zijn de rijvakken 3,5-3,75 m breed op autobahnen. Geremd heb ik helemaal niet, had sowieso geen tijd meer... de verassing was ook zodanig... snel spiegelen en oeps...  het hangt dus vooral van de soort auto´s (ook de ongewilde) voor je, hoever je naar voor kunt kijken. Ik bedoel vooral als er auto´s plots je veiligheidsafstand van halbe tacho meer als halveren...

Citaat
Tot slot: ook als je vindt dat je voorligger teveel afstand laat, bestaat er nooit een reden om zelf te weinig veiligheidsafstand te laten, dat is altijd een heel slecht gedacht. Bumperkleven wordt hier in Duitsland niet zelden als "Nötigung" geïnterpreteerd, een misdrijf waarop zeer zware straffen staan.

Idd, want die teveel afstand van je voorligger kan zich snel veranderen als er wat verkeer is, vb hierboven.

Ik weet het Jozef maar tot 80 kmh kun je helemaal geen D-strafpunten krijgen, zelfs niet op echt bumperkleven, blijkt volgens de Bußgeldkatalog 2013.
Enkel boven de 80 kmh zijn er strafpunten mogelijk en dit vanaf minder als 1/4 tacho, vanaf 130 kmh wel strenger direct 2 strafpunten bij minder dan 1/4 tacho of 5/10 van halbe tacho.

even p/c  :
Citaat
http://www.bussgeldkataloge.de/ link Zum Bußgeldkatalog  of  Zum Bußgeldrechner (Geschwindigkeit und Abstand)

Abstand:

Nichteinhalten des Abstandes zu einem vorausfahrenden Fahrzeug
Hier bequem über Formular ausrechnen (link Rechner)

bei einer Geschwindigkeit bis 80 km/h  25,- EUR,
bei Gefährdung 30,- EUR, bei Sachbeschädigung 35,- EUR

bei über 80 km/h, wenn nicht in Metern weniger als
ein Viertel des Tachowertes  35,- EUR

bei einer Geschwindigkeit von mehr als 80 km/h
weniger als 5/10 des halben Tachowertes  75,- EUR, 1 Punkt
weniger als 4/10 des halben Tachowertes 100,- EUR, 2 Punkte
weniger als 3/10 des halben Tachowertes 160,- EUR, 3 Punkte
(bei mehr als 100 km/h + 1 Monat Fahrverbot)
weniger als 2/10 des halben Tachowertes 240,- EUR, 4 Punkte
(bei mehr als 100 km/h + 2 Monate Fahrverbot)
weniger als 1/10 des halben Tachowertes 320,- EUR, 4 Punkte
(bei mehr als 100 km/h + 3 Monate Fahrverbot)

bei einer Geschwindigkeit von mehr als 130 km/h
weniger als 5/10 des halben Tachowertes 100,- EUR, 2 Punkte
weniger als 4/10 des halben Tachowertes 180,- EUR, 3 Punkte
weniger als 3/10 des halben Tachowertes 240,- EUR, 4 Punkte, 1 Monat Fahrverbot
weniger als 2/10 des halben Tachowertes 320,- EUR, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot
weniger als 1/10 des halben Tachowertes 400,- EUR, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot

Citaat
Zum Bußgeldrechner (Geschwindigkeit und Abstand)
Bei 160 km/h drohen folgende Strafen:

Ab 40 m Abstand: 35 Euro.
Weniger als 40 m Abstand: 100 Euro und 2 Punkte.
Weniger als 32 m Abstand: 180 Euro und 3 Punkte.
Weniger als 24 m Abstand: 240 Euro, 4 Punkte, 1 Monat Fahrverbot.
Weniger als 16 m Abstand: 320 Euro, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot.
Weniger als 8 m Abstand: 400 Euro, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot.
ook in tabel: http://www.kfz-auskunft.de/bussgeld/abstand.html
« Laatst bewerkt op: maandag 17 juni 2013 - 00:04:52 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #36 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 23:48:57 »
Ik kan nog ergens begrijpen dat bestuurders ZONDER REDEN tegen 50 op een weg van 70 geduwd worden maar dan proberen ze tenminste de spelbreker op te jagen en niet diens achterligger.

Begrijpen kan ik dat ook, maar goedkeuren in geen geval. Het gaat in het verkeer om mensenlevens, en zelf de fout ingaan omdat een andere weggebruiker dat doet, brengt nooit aarde aan de dijk. Mensen die zich niet kunnen beheersen, horen niet thuis in het verkeer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #37 Gepost op: maandag 17 juni 2013 - 00:06:02 »
Ik reken daar wel op... euh die hebben een rijbewijs...

;D

Ik neem aan dat je nu aan het zwanzen bent, want in België hebben de meesten immers een Belgische rijopleiding achter de rug. En zelfs al hebben ze met een rijschool leren rijden, dan moet je niet lang op een ander forum gaan grasduinen om te weten hoe erbarmelijk het met vele Belgische rijschoolinstructeurs gesteld is.

Citaat
maar idd ik weet eigenlijk niets van die achterligger, van überhaupt geen enkele achterligger, ook van een achterligger die op 2 sec rijdt en wie weet aan zijn gps aan ´t prutsen is en helemaal niet oplet, en net daarom 2 sec aanhoudt.  ;).

100% zekerheid dat een achterligger je niet zal aanrijden, heb je inderdaad nooit, ongeacht de afstand die hij houdt.

Alleen weet je dat diegene die te weinig afstand houdt, je zeer waarschijnlijk zal aanrijden als je krachtig moet remmen. Daar hou je dus best wel rekening mee.

Citaat
Een achterligger die bvb op een 0,5 sec rijdt gaat - denk ik - eerder niet aan zijn gps prutsen... ik gis maar  ;D

Dat geloof je nu toch zelf niet... Vergeet niet dat, wie terwijl hij een auto bestuurt, aan zijn GPS aan het prutsen is, niet bepaald op de eerste rij stond toen Onze Lieve Heer het verstand heeft uitgedeeld, en dus wellicht ook geen kaas gegeten heeft van een veiligheidsafstand. Mogelijk is hij jou juist te dicht genaderd doordat hij niet opgelet heeft.

Citaat
Ik weet Jozef, ik ben zelfs aan ruim 160 kmh op het derde rijvak een stilstaand wrak tegengekomen die nog half over het rijvak stond, gelukkig zijn de rijvakken 3,5-3,75 m breed op autobahnen. Geremd heb ik helemaal niet, had sowieso geen tijd meer... de verassing was ook zodanig... snel spiegelen en oeps...  het hangt dus vooral van de soort auto´s (ook de ongewilde) voor je, hoever je naar voor kunt kijken. Ik bedoel vooral als er auto´s plots je veiligheidsafstand van halbe tacho meer als halveren...

Je hebt in het verkeer inderdaad soms wat geluk nodig, maar het is best dat je de noodzaak daaraan zo gering mogelijk houdt. Uitspraken zoals "'t is dat het zo moeten zijn heeft" zijn niet rationeel.

Citaat
Ik weet het Jozef maar tot 80 kmh kun je helemaal geen D-strafpunten krijgen, zelfs niet op echt bumperkleven, blijkt volgens de Bußgeldkatalog 2013.

Dat neemt niet weg dat je ook tot 80 km/h een zwaar ongeval kunt veroorzaken door te bumperkleven. We dienen ons rijgedrag niet in de eerste plaats in functie van strafpunten te bepalen, doch in functie van de veiligheid.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #38 Gepost op: maandag 17 juni 2013 - 00:16:04 »
Dat geloof je nu toch zelf niet... Vergeet niet dat, wie terwijl hij een auto bestuurt, aan zijn GPS aan het prutsen is, niet bepaald op de eerste rij stond toen Onze Lieve Heer het verstand heeft uitgedeeld, en dus wellicht ook geen kaas gegeten heeft van een veiligheidsafstand. Mogelijk is hij jou juist te dicht genaderd doordat hij niet opgelet heeft.
Goed punt.  ;D

Citaat
Je hebt in het verkeer inderdaad soms wat geluk nodig, maar het is best dat je de noodzaak daaraan zo gering mogelijk houdt.
En of ! Goed punt.

Citaat
Dat neemt niet weg dat je ook tot 80 km/h een zwaar ongeval kunt veroorzaken door te bumperkleven. We dienen ons rijgedrag niet in de eerste plaats in functie van strafpunten te bepalen, doch in functie van de veiligheid.
Natuurlijk. Het verwondert me dat men onder de 80 kmh daarvoor geen strafpunt(en) kan vangen.

Nog wat betreft veiligheidsafstand onder de 80 kmh, vooral na de zomer : wildwissel dwars over gewone wegen... (ook in Limburg  ;))

http://www.jagdnetz.de/datenfakten/zahlenzurjagd/?meta_id=255 
« Laatst bewerkt op: maandag 17 juni 2013 - 00:32:27 door Michel »
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #39 Gepost op: maandag 17 juni 2013 - 12:07:46 »
Men probeert in Frankrijk de borden die de snelheidszone 30 aangeven zoveel als mogelijk niet op de hoeken van de straat te plaatsen maar ergens verderop, de zone begint dan wat later of wat vroeger naargelang de situatie maar niet op het kruispunt zodat elke automobilist niet naast het bord kan kijken omdat hij tijdens zijn richtingsverandering moet opletten voor andere weggebruikers en daardoor het bord niet zou zien staan.
Dit schreef Michel als reactie op de Coyote van Jo zijn collega :
"Ik ben er bijna zeker van dat Franse veelrijders die aan zo´n Coyote gewend zijn het niet meer kunnen missen, ze zullen dan ook regelmatig een nieuwe versie kopen... hoe men het draait of keert die 1 punt-grens - al voor een pietluttige overschrijding - is ook indirecte opbrengst voor de F-staatskas. Ik hoef daar enkel aan bepaalde fixe 30/50-zones te denken en hun uitbreidingen die men aan het wegbeeld niet herkent, bij 36 kmh ding-dong..."

Michel denkt terwijl hij dit schrijft aan de Vlaamse situatie met uitbreidingen van allerhande snelheidszones die met niet herkent.
Als Frankrijk over snelheidszones  spreekt worden deze nog altijd met gewone snelheidsborden die na de kruispunten herhaald worden aangegeven voor 70 overal en 50 buiten de bbk.
Het ZONEBORD 30 km is het enige zonebord met snelheidsbord dat gebruikt wordt, zoneborden 50 en 70 bestaan daar niet wegens verwarrend.
Het bord bebouwde kom en woonerf bestaan wel.
Als men een zonebord 30 voorbijrijdt wordt er alles aan gedaan om dit duidelijk te maken en niet zoals bij ons ergens achter een hoek een klein bordje.
Men maakt hiervoor gebruik van een bepaalde inrichting ter hoogte van het begin van die zone 30 door ofwel een wegversmalling, een drempel met bijhorende wegmarkering een herhaling op de grond geschilderde 30 een zeer groot bord ZONE 30 soms met de electronische aanduiding van je echte snelheid, het bord aan beide zijden van de weg of een combinatie van verschillende zaken zodat vergissingen eigenlijk uitgesloten zijn.  Je weet dus zelfs al zou je het bord niet gezien hebben dat je een zone 30 inrijdt.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: maandag 17 juni 2013 - 12:23:38 »
Gezien het rijbewijs met punten in Frankrijk geen marge laat rijdt iedereen mooi de aangegeven snelheid als het kan natuurlijk. Het feit dat er geen marge is zorgt ervoor dat bumperkleven geen zin meer heeft gezien iedereen bang is om gepakt te worden op voorwaarde natuurlijk dat je zelf vlotjes meerijdt. Bestuurders die in Franrijk op heden nog klagen over bumperklevers rijden ofwel zelf trager dan toegelaten zonder reden of ze hebben te maken met een buitenlander laat ons stellen dat die meestal een nummerplaat met rode aanduidingen hebben.
Hierbij slaan ze twee vliegen in één klap en wordt het rijden gewoon rustiger. Geen duwers in de zone 30 want iedereen rijdt 30 hoogstwaarschijnlijk niet uit plichtsbesef maar uit schrik zoals Jozef al aanhaalde.
Als je naar mijn mening pas punten begint af te trekken bij sneller dan 21 km/uur over de snelheidsgrens dan blijft de miserie gewoon bestaan.  Het zijn niet de grote zotten waar je dagelijks last van hebt maar wel mensen die het wel goed willen doen maar het eigenlijk niet begrijpen of willen begrijpen.
Verder is de 2 secondenregel wel opgenomen in de Franse wegcode en hangen er ook punten aan vast.

In Frankrijk is voorrang van rechts echt voorrang van rechts voor alle bestuurders ook fietsers. Een stopbord is een stopbord enz... Geen gezever, niet door de weggebruikers en ook niet door de wegbeheerder. Alles staat helder en uniform aangegeven. Men respecteert de spelregels zoals je dat ook moet doen bij een voetbalmatch, of een spelletjes schaken.
Geef mij toch maar dat Frans of gelijkaardig goed streng puntensysteem want het Duitse is gewoon te laks voor de Vlamingen.
Alleen als het wegbeheer blijft falen zullen we noodgedwongen toegevingen moeten doen en kiezen voor het Duitse systeem.    
« Laatst bewerkt op: maandag 17 juni 2013 - 12:35:51 door mazda »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #41 Gepost op: maandag 17 juni 2013 - 15:29:35 »
Als men een zonebord 30 voorbijrijdt wordt er alles aan gedaan om dit duidelijk te maken en niet zoals bij ons ergens achter een hoek een klein bordje.
Men maakt hiervoor gebruik van een bepaalde inrichting ter hoogte van het begin van die zone 30 door ofwel een wegversmalling, een drempel met bijhorende wegmarkering een herhaling op de grond geschilderde 30 een zeer groot bord ZONE 30 soms met de electronische aanduiding van je echte snelheid, het bord aan beide zijden van de weg of een combinatie van verschillende zaken zodat vergissingen eigenlijk uitgesloten zijn.  Je weet dus zelfs al zou je het bord niet gezien hebben dat je een zone 30 inrijdt.

Dat is zeker niet altijd het geval in Frankrijk. Kijk maar naar de foto van de rue des Baulnes in het artikel waar Michel naar verwees:

Citaat
Il est bien discret l'unique panneau de limitation de vitesse à 30 KM/H

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #42 Gepost op: maandag 17 juni 2013 - 17:27:02 »
Dat is zeker niet altijd het geval in Frankrijk. Kijk maar naar de foto van de rue des Baulnes in het artikel waar Michel naar verwees:

Citaat
Il est bien discret l'unique panneau de limitation de vitesse à 30 KM/H
Ik heb idd slechte (link) en goede vb(foto) van F gelinkt, ik heb het gevoel dat Mazda alles wat F betreft wat te rooskleurig ziet.
volgens mij is dat te streng Frans puntensysteem betreft die enkele kmh-overtreding eerder contraproductief, de mensen gaan meer bezig zijn met enkele kmh-snelheid als met véél belangrijkere dingen betreft veilig rijden. Onder andere knopje drukken op hun Coyote bij elke V-controle.

Het is namelijk bewezen dat een Vmax die duidelijk lager ligt als de V85 het aantal ongevallen significant verhoogt. Een Vmax gelijk aan de V85 en zelfs iets hoger (vb de 100 kmh in D en A, 60 mph in UK op 1+1 wegen buiten bbk, ook NL 100 kmh op autoweg 1+1) is zeker niet onveiliger, integendeel de bestuurders zijn dan eerder geneigd binnen de bbk de snelheden te respecteren als ze maar buiten de bbk wat vlotter kunnen rijden en geen absurde 70 of nog te knappe 80 kmh limiet.

En ik ben er zeker van dat relatief vele Vmax (buiten de bbk, gewone wegen) duidelijk te laag liggen, en laat nu net daar de zwaarste ongevallen gebeuren. # Het ongevalrisico is zelfs het laagst als men 10-15 kmh sneller als de V85 rijdt (op veilige brede hoofddoorstroomwegen, geen kwetsbare weggebruikers, vb grafiek Canada), blijft natuurlijk dat een hogere impactsnelheid - als er daarbij ongevallen gebeuren, maar x % minder - de ongevalgevolgen navenant zwaarder zijn. Die rekening moet men durven te maken. # De hoogtelaagte van de Vmax is meestal een puur politieke maatregel omdat het meer geld opbrengt.

# http://ibiblio.org/rdu/sl-irrel.html zie uitleg  http://forum.christophoros.be/index.php/topic,3544.msg41779.html#msg41779
Ook een studie uit Canada had een mooie risicografiek van de V85 (even zoeken, hopla die rode U-kurve... V90 heeft minste risico)
Citaat
http://sense.bc.ca/research.htm

This graph shows that crash risk is minimized for those drivers travelling 10-15 km/h over the average speed. (Average speeds in BC are almost always over posted speeds.) Contrary to popular belief, there are more crashes at slower speeds than at faster speeds.
Raw speed and crash risk are not directly related, however, there is a U-shaped relationship which shows few fast drivers involved in crashes, and many more slow drivers involved in crashes.1 Sources (partial list):
D. Solomon, "Accidents on Main Rural Highways Related to Speed, Driver and Vehicle," Bureau of Public Roads, July 1964.
J. A. Cirillo, "Interstate System Accident Research Study II, Interim Report II," Public Roads, vol. 35, no. 3, August 1968.
David L. Harkey, et. al., "Assessment of Current Speed Zoning Criteria," Transportation Research Record, no. 1281, 1990.

De V85 die tot 100 kmh wil rijden op de "typical BC-Highway" maar de limiet staat daar op kassa-90 kmh (onderste grafiek)

Setting speed limits according to the standards of the Institute of Transportation Engineers (the 85th percentile method) will...
* focus enforcement on dangerous drivers, not revenue collection
* increase speed limit compliance
* provide greater consistency of speed limits
* reduce speed variance resulting in reduced crashes
The 85th percentile is the speed to which 85 percent of drivers travel below (under average, free-flow conditions).

Photo radar and BC speed limits target safe drivers
Under current BC speed limits, safe drivers are included within the red enforcement zone (the fastest 15% of vehicles). Speed enforcement should only target the top 2-5%.
Natuurlijk brengt het bekeuren van 15 % meer op als het bekeuren van 2-5 % ...

Is natuurlijk een oude Canadese studie, maar ik heb gezien dat die studie toch ietwat vruchten afgeworpen heeft en men heeft de limieten tot 110 kmh gezet, en vooral ze zeggen wegens de V85... :
Citaat
http://www.th.gov.bc.ca/popular-topics/faq.htm#speed

The regulatory speed limits on ministry highways range from 50 to 110km/h, in 10km/h increments depending on the type of highway.

The guiding principle in establishing a regulatory speed limit is the use of the 85th percentile speed concept. This means that setting the speed limit as near as practicable to the speed limit at which 85% of traffic is traveling at or below under ideal road and weather conditions is the basis for a speed limit. This 85th percentile speed limit may then be adjusted to obtain a final posted speed limit, as determined by the traffic engineer. Factors taken into consideration for the adjustment include: safety performance of the road, geometric features such as shoulder width, number of intersections or accesses and surrounding land use.
volgens Wikipedia is dat gebeurd omstreeks 2002-2003 toch in BC:
Citaat
In British Columbia, a review of speed limits conducted in 2002 and 2003 for the Ministry of Transportation found that posted limits on investigated roads were unrealistically low for 1309 km and unrealistically high for 208 km. The reports recommended to increase speed limits for multi-lane limited-access highways constructed to high design standards from 110 km/h to 120 km/h.[3] As described in that report, the Ministry is currently using "...Technical Circular T-10/00 [...] to assess speed limits. The practice considers the 85th percentile speed, road geometry, roadside development, and crash history."
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_Canada

http://www.wegenwiki.nl/Maximumsnelheid#V85
« Laatst bewerkt op: maandag 17 juni 2013 - 18:34:26 door Michel »
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #43 Gepost op: maandag 17 juni 2013 - 20:22:49 »
Ongetwijfeld dat ik het te rooskleurig zie.  Maar er wordt daar tenminste iets ondernomen om de kudde ongeregelden te temmen.

Ik weet dat jullie vooral met Duitse wetgeving en gewoontes bezig zijn en net daarom wil ik daar niet in meegaan alhoewel het rijden in Duitsland me wel bevalt.
Om het allemaal wat interessant te maken is het goed dat we op andere golflengtes zitten.

Wat ik nog wel wil toevoegen aan dat bordje 30 op Michel zijn link is dat ingeval van onduidelijkheid of bij twijfel  de rechters in Frankrijk meestal de burger/bestuurder gelijk geven gezien het strenge systeem. De mentaliteit is dat als de overheid zo streng is dat ze er dan maar moeten voor zorgen dat alles correct en steeds goed zichtbaar is aangegeven.
Daarom ook zal je dit soort plaatsing waar maar één bordje staat zonder herhaling of andere inrichtingen bijna nergens vinden. De wegbeheerder wil zich safe stellen vooraleer de burger te gaan beboeten of punten af te trekken.
Hoogstwaarschijnlijk wordt daar ook nooit gecontroleerd want anders zou de wegbeheerder al stappen ondernomen hebben om dat beter aan te geven.
Het zijn net de probleemsituaties die je op internet zult vinden omdat journalisten of anderen er voor zorgen dat de weggebruiker op steun kan rekenen.
In Frankrijk verwacht men dat de weggebruiker correct de regels naleeft maar daarentegen verwacht iedereen ook juristen en rechters dat de wegbeheerder daar tegenover onberispelijk de weg inricht.
Dit is zeker een punt om in Belgie eens over na te denken want blijkbaar mag de wegbeheerder hier ongestraft de kantjes eraf lopen.
« Laatst bewerkt op: maandag 17 juni 2013 - 20:36:14 door mazda »