Auteur Topic: Ribbelstroken moeten "wielerterroristen" doen afremmen  (gelezen 12739 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Ribbelstroken moeten "wielerterroristen" doen afremmen
« Gepost op: donderdag 11 juli 2013 - 15:08:10 »
Citaat van: GVA

Met tientallen ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde verklaart de Vlaamse overheid de oorlog aan grote groepen wielertoeristen. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1418686/ribbelstroken-moeten-wielerterroristen-doen-afremmen.aspx

Jammer dat men, omwille van de wielerterroristen, een maatregel neemt die ook de fatsoenlijke fietsers benadeelt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
Re: Ribbelstroken moeten "wielerterroristen" doen afremmen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 11 juli 2013 - 15:18:46 »
de families met gehandicapte kinderen in de aanhangwagen zullen nu ook moeten wegblijven
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 11 juli 2013 - 16:15:52 »
Citaat van: GVA

Met tientallen ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde verklaart de Vlaamse overheid de oorlog aan grote groepen wielertoeristen. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1418686/ribbelstroken-moeten-wielerterroristen-doen-afremmen.aspx

Jammer dat men, omwille van de wielerterroristen, een maatregel neemt die ook de fatsoenlijke fietsers benadeelt.

Toch niet helemaal... , Jozef:
Citaat
Over een afstand van 23 kilometer, tussen Zwijnaarde en Eine, werden om de kilometer brede witte ribbelstroken voor fietsers aangebracht. Met uitzondering van een halve meter langs weerszijden van het pad moeten de fietsers over tien drempels van bijna anderhalve centimeter hoog rijden.

Er hangt ook een poll onder:  ;D
Citaat
Bedankt voor uw stem!
Goede maatregel om 'wielerterroristen' af te stoppen  81.84%

Puur pestgedrag t.a.v. wieleramateurs  18.16%
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 juli 2013 - 16:21:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 11 juli 2013 - 19:46:19 »
Die 18,6% zijn dus de wielerterroristen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 11 juli 2013 - 20:10:59 »

Een noodzakelijk kwaad dat we er helaas moeten bij nemen, vrees ik.  De niet-terroristen op een (wieler?)fiets, draaien er ergens mee voor op, ja.  Maar zoals sommigen tekeer gaan, zo kan het ook niet langer.  Vroeg of laat moest de overheid wel iets gaan doen.....

Van een slabakkende overheid die geen doeltreffende maatregelen treft, totdat buurtbewoners het finaal zodanig spuugzat worden, dat ze duimspijkers gaan beginnen strooien, word ik nu ook niet meteen vrolijker....
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 juli 2013 - 20:28:18 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 11 juli 2013 - 20:51:55 »
Vroeg of laat moest de overheid wel iets gaan doen.....
ipv een doelgerichte aktie te ondernemen
maar ze kunnen dat niet zonder zelf buiten te komen
dus, de gemakkelijkste oplossing is iedereen kl*ten
zonde zelf moe te worden
better a bad day at sea

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 12 juli 2013 - 12:19:16 »
Als controles + boetes weinig uithalen, wat stel je dan nog voor?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 12 juli 2013 - 16:20:29 »
Als gebruiker van het jaagpad langs de Dender (Geraardsbergen - Aalst) zowel als wandelaar als fietser stoor ik mij nu reeds aan die ribbels aan de sluis van Ninove. Wat als ze er nog meer gaan aanleggen? Sorry maar dat is inderdaad weerom de wereld op zijn kop. Omdat een aantal ongemanierden overlast bezorgen zullen we iedereen eens goed beginnen kl....
Bert, sorry jongen maar ik heb op dat traject nog NOOIT een agent gezien, laat staan dat ze er zouden verbaliseren.  Over de Scheldedijk spreek ik mij niet uit.
Ik stel dan voor dat met her en der te lande fietssnelwegen begint aan te leggen waar sportievelingen ook hun ding kunnen doen, of bepaalde uren van de dag reserveren.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 12 juli 2013 - 17:13:05 »
Bert, sorry jongen maar ik heb op dat traject nog NOOIT een agent gezien, laat staan dat ze er zouden verbaliseren.  Over de Scheldedijk spreek ik mij niet uit.

Ik woon niet ver van de Scheldedijk, en ook de dijk langsheen de Rupel is hier vlakbij.  Ik heb hier al vaak genoeg PV's zien uitschrijven, maar het helpt gewoon geen lap.  Die gasten hebben nauwelijks hun PV in hun achterzak zitten, oom agent is uit het zicht en ze doen vrolijk verder.  Enneuh,  tegen zo'n peleton die als een bende losgeslagen bizons komt voorbijgeraasd zijn 1 of 2 klabakken uiteraard machteloos.

Ik stel dan voor dat met her en der te lande fietssnelwegen begint aan te leggen waar sportievelingen ook hun ding kunnen doen, of bepaalde uren van de dag reserveren.

Dure investering voor een bende macho's op twee wielen, dat overal lak aan heeft.  Nog een hoop belastinggeld spenderen, en die gasten ervoor belonen omdat ze aan alles en iedereen lak hebben.  Neen, bedankt.  En je gaat me trouwens niet wijsmaken dat die gasten daar dan wél ineens gebruik van zouden maken.  Voorbeeldjes genoeg te vinden van goed berijdbare fietspaden, wijl de wielerterrorist het grandioos vertikt om er gebruik van te maken.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 juli 2013 - 17:17:22 door bert.covens »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 12 juli 2013 - 17:33:39 »
Als controles + boetes weinig uithalen, wat stel je dan nog voor?

Wat bedoel je evtl boetes op snelheid ? Op basis van welke artikelen, en hoe meten ?  :-\
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 12 juli 2013 - 20:00:00 »
Wat bedoel je evtl boetes op snelheid ? Op basis van welke artikelen, en hoe meten ?  :-\

Ik ben nog nooit gestopt als ze er ene stonden op te schrijven, maar ik vermoed eerder op artikel 7.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 12 juli 2013 - 20:43:20 »

Ik ben nog nooit gestopt als ze er ene stonden op te schrijven, maar ik vermoed eerder op artikel 7.

Op Artikel 7 gaat natuurlijk heel veel, zoals op Art 10.

Maar blijkbaar gaat het vooral om die max 30 kmh die het scheepvaartreglement oplegt op een jaagpad...   

Citaat
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/130711_ribbelstroken

Het probleem was evenwel dat grote groepen wielertoeristen er soms met hoge snelheid passeerden, wat het er niet veiliger op maakte. Voor het jaagpad geldt officieel een maximumsnelheid van 30 km/u. Om die beter afdwingbaar te maken, heeft Waterwegen en Zeekanaal over een afstand van 23 km ribbelstroken aangelegd. In totaal zijn zo'n 20 "verkeersremmers" aangebracht.

"Volgens het scheepvaartreglement is de maximumsnelheid 30 km/u. We merken dat als gebruikers er te snel rijden, dit veiligheidsproblemen oplevert voor andere gebruikers", zegt Agnes Peil van Waterwegen en Zeekanaal. "Wij merken inderdaad dat er te snel gereden wordt. Misschien is zo'n jaagpad visueel aantrekkelijker om sneller te gaan rijden. Op wegen wordt dan een rotonde of verkeersdrempel aangelegd, wij hebben nu ook iets aangelegd zodat de snelheid normaal wordt."

De ribbelstroken tussen Gent en Oudenaarde maken deel uit van een proefproject. Mogelijk komen er ook langs de Dender en langs het kanaal Gent-Oostende.

KB en info scheepvaartreglement vind je hier:

Citaat
http://www.descheepvaart.be/Rubriek/Recreatie/Jaagpaden.aspx

Hoe snel mag ik rijden op het jaagpad?

De maximum toegelaten snelheid op het jaagpad bedraagt 30 km/u.
De gebruikers, ook fietsers en bromfietsers en het bevoegde personeel van nv De Scheepvaart in de uitoefening van hun functie, moeten hun snelheid aanpassen o.a. wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, de weersomstandigheden, het zicht, de staat van de weg en moeten zij voldoende veiligheidsafstand aanhouden t.o.v. andere gebruikers van het jaagpad en in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis.

Dus moeten "ze" daar de snelheid op 30 kmh gaan controleren...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 juli 2013 - 20:58:32 door Michel »
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 12 juli 2013 - 23:41:45 »

Maar blijkbaar gaat het vooral om die max 30 kmh die het scheepvaartreglement oplegt op een jaagpad...   
daarover hebben we al een boompje opgezet
die 30 km/u is niet voorzien in de wegcode
gezien een jaagpad openbare weg is, zijn er genoeg manieren om die 30 km/u kenbaar te maken
een bord met 'jaagpad' is daar niet een van
better a bad day at sea

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 13 juli 2013 - 01:13:47 »
gezien een jaagpad openbare weg is, zijn er genoeg manieren om die 30 km/u kenbaar te maken
een bord met 'jaagpad' is daar niet een van
Waarom niet ?
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 13 juli 2013 - 04:17:01 »
Je mag zoveel snelheidsbeperkingen opleggen als je wil: volgens het technisch reglement hoeven fietsen niet van een snelheidsmeter voorzien te zijn, en dus kan je fietsers onmogelijk straffen als ze sneller dan toegestaan rijden, volgens het algemene rechtsprincipe dat niemand tot het onmogelijke gehouden is.