Auteur Topic: Belgisch autopark veroudert  (gelezen 3114 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Belgisch autopark veroudert
« Gepost op: maandag 12 augustus 2013 - 14:41:29 »
Citaat van: GVA
Belgisch autopark veroudert

Op bijna 20 jaar tijd is het Belgische autopark met meer dan anderhalf jaar verouderd. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1434704/belgisch-autopark-veroudert.aspx

Mogelijk doen de autofabrikanten binnenkort hetzelfde als de fabrikanten van wasmachines (vastgesteld door Stiftung Warentest): ze bouwen zwakke schakels in om de levensduur te verkorten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgisch autopark veroudert
« Reactie #1 Gepost op: maandag 12 augustus 2013 - 15:58:42 »
De markt van (goede) tweedehandsvoertuigen wordt dan steeds maar relatief (nog) groter tov nieuwe voertuigen.

http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/inschrijving/
« Laatst bewerkt op: maandag 12 augustus 2013 - 16:02:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Belgisch autopark veroudert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2013 - 04:26:31 »
Is het komkommertijd?
Waarom dan ook de journalisten niet afdwingen deftig werk te leveren?

In 89" is de muur gevallen en alles daarachter had vervoer nodig, dat ze eens gaan kijken naar 88" of daarvoor, het zal heel anders zijn.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Belgisch autopark veroudert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2013 - 09:45:59 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgisch autopark veroudert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2013 - 10:59:39 »
En dat kortinggedoe op nieuwe wagens (ca 15-20 % korting) is ook ingecalculeerd op de katalogusprijs die ze gewoon 15-20 % hoger aanzetten.
Elke klant die met minder korting tevreden is is dan ook als compensatie van de klanten die er alles uit persen.  ;)

Bij een nog jonge occasie (1-2 jaar) nemen ze natuurlijk de 100% katalogusprijs als referte.

Bij stockwagens moet je wat geluk hebben dat je net uw smaak vindt qua kleur, technische uitvoering (automaat bvb) en bepaalde opties.
Is zowat met de kledingverkoop ook, wachten op de solden als het seizoen bijna voorbij is...

Aan die zwakke schakels geloof ik niet zo, eenmaal een wat slechtere n(f)aam zal veel meer schade aanrichten als hier en daar te gierig te worden qua materiaalkwaliteit.
"Is duurder in onderhoud en wisselstukken" verspreidt zich sneller als men denkt.
De goede naam van een merk is het belangrijkste verkoopsargument, ook voor de doorverkoop.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 augustus 2013 - 11:14:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Belgisch autopark veroudert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2013 - 11:37:01 »
« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 augustus 2013 - 11:38:39 door Rafael »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgisch autopark veroudert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2013 - 13:03:05 »
Bij stockwagens moet je wat geluk hebben dat je net uw smaak vindt qua kleur, technische uitvoering (automaat bvb) en bepaalde opties.

Wat dat betreft had Cardoen een tijd geleden leuke Skoda's staan. Een Skoda Fabia Elegance 1.2 TSI 105 pk 5 deurs, 8 km op de klok (nieuw dus), 4 elektrische ruiten, automatische airco, cruise control, standaard radio met MP3, parkeerhulp achteraan, uitgebreide boordcomputer, mistlampen vooraan, ... € 13.999 toen - zelf samen te stellen bij Skoda destijds voor +- € 18.000 als ik mij niet vergis = +- 22% korting. Cardoen moet natuurlijk ook nog winst maken, leek mij dus een heel knappe prijs. Uiteindelijk niet aangekocht (was eventueel voor mijn vriendin) omdat er eerder ambitie is voor een berg bakstenen en het met de trein ook nog wel lukt - ook al scheelt het met het geweldige OV 2u per dag. Maar inderdaad, geluk is ook nodig, want nu hebben ze bvb enkel nog de HTP motoren en die spreken mij minder aan.
Idd, want we hebben uiteindelijk precies zo´n nieuwe Skoda hier in de buurt (10 km van thuis) gekocht (geleverd sept ´12 na bijna 8 maand wachtijd wegens die DSG), maar we wilden toen enkel DSG en die was nergens te bespeuren bij Cardoen... quasi tot einde 2012/begin 2013 heb ik nog regelmatig gekeken op de Cardoensite nergens een versie met DSG, en opeens ergens in jan-feb´13  waren er wel enkele zelfs toevallig de juiste kleur... (die waren overigens zeer snel verkocht); wat bleek: de automarkt had een serieuze dip en Cardoen had wslk een pak interessante auto´s kunnen opkopen. Dus vooral véél geluk, ttz het juiste moment de juiste auto én vooral net de smaak van de vrouw (kleur, opties, zelfs het velgendesign ...)  ;) Een auto koop je niet zomaar in 1-2-3 daar gaan toch enkele maanden aan vooraf voordat men uiteindelijk beslist; we waren in de zomer van 2011 al over een nieuw 2e autootje bezig, uiteindelijk pas eind jan 2012 besteld.

Achteraf bekeken en nagerekend scheelde het maar effectief *ca 2-3 % meer korting bij Cardoen als waar ik de Skoda in de buurt gekocht heb, ik reken de *gratis raamplakker GPS (~150 €) erbij (de Skoda Fabia Elegance 1.2 TSI 105 DSG in onze versie (+ 14 afzonderlijke opties) kwam thuis op ~ 20.245 € bruto, netto 16.200 €, net nog de rekening gepakt, alles incl afgedankt voertuig -1500 € voor overname)

Tja ook voor pakweg 600 € meer -ook achteraf bekeken- koop ik toch eerder in de buurt waar ik mijn onderhoud kan laten doen.
  

Citaat
Aan die zwakke schakels geloof ik niet zo, eenmaal een wat slechtere n(f)aam zal veel meer schade aanrichten als hier en daar te gierig te worden qua materiaalkwaliteit.
"Is duurder in onderhoud en wisselstukken" verspreidt zich sneller als men denkt.

Enerzijds kan ik je volgen, anderzijds zijn mijn ervaringen anders. 't is natuurlijk niet te bewijzen of mijn problemen (niet enkel de laatste) aan onderdelen lagen die vroegtijdig stuk gingen of aan slechte garages (ook al helt dat over in een bepaalde richting), 't is in ieder geval wel al meerdere keren bewezen dat de importeur & hoofdzetel van het merk niet ingrijpen om de naam te redden. Vraag rest dan nog waarom ze die naam wel zouden willen redden bij zwakke schakels, schilderen ze toch gewoon af als 'pech' of een 'te oude wagen'? ;)
Ook daar moet men wat geluk hebben (hout vasthoudend).
Natuurlijk bevestigen uitzonderingen ook de regel... maar ik denk ook als men pech heeft dat er nog altijd anderen zijn die nog meer pech kunnen hebben.

Uiteraard kan het nooit kwaad eerst de pannenstatistiek van ADAC te bekijken als men van plan is een bepaalde auto Bj xxxx  te kopen, of een tweedehandsauto; maar dit zijn natuurlijk gemiddelden van een hele hoop, xx miljoenen,  auto´s/bestuurders die "ermee omgaan".

Citaat
http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/default.aspx
ADAC Pannenstatistik 2013

Für die aktuelle Pannenstatistik wurden alle Pannenfälle im Jahr 2012 analysiert. Über 2,6 Millionen Pannenberichte wertete der ADAC hierfür aus. Das Ergebnis: die Zahl der Pannen hat wieder zugenommen. Nicht ganz unschuldig war die extreme Kälteperiode im Februar 2012 – allein am 2. Februar mussten die Gelben Engel über 27.500 Mal Hilfe leisten.

Detailergebnisse der Fahrzeugklassen
Testjahren 2007 tem 2012 (selectie)
Kleinstwagen
Kleinwagen
Untere Mittelklasse
Mittelklasse
Obere Mittelklasse
Kleinbusse/Transporter
Het aantal pannes is dus alweer meer als de jaren voordien... (hoe meer erin zit hoe meer kapot kan gaan) ook al zit er een zeer koude winter tussen... (maar dat is ook een goede test)

Best de link lezen, er is ook een pdf per jaar, link:
http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/pannenstatistik_archiv.aspx?ComponentId=169221&SourcePageId=47921
 ttz de eerste pdf_2007 gaat tem autos van bouwjaar 2002 terug.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 augustus 2013 - 13:59:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belgisch autopark veroudert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2013 - 15:27:09 »
Bij stockwagens moet je wat geluk hebben dat je net uw smaak vindt qua kleur, technische uitvoering (automaat bvb) en bepaalde opties.
Is zowat met de kledingverkoop ook, wachten op de solden als het seizoen bijna voorbij is...

Met dat verschil, dat de winstmarge van de kleinhandel op textiel 70% bedraagt.

Onlangs was ik niet tevreden over een paar schoenen dat ik gekocht had. Niet moeilijk dat de winkelier me eenzelfde paar aanbood voor 30% van de prijs.

Citaat
Aan die zwakke schakels geloof ik niet zo

Je hoeft er niet aan te geloven, bij huishoudapparaten heeft Stiftung Warentest ze gewoon vastgesteld. En het is ook een vaststaand feit dat bijvoorbeeld de roestbescherming bij de Mercedes C-klasse erop achteruitgegaan is. Bron

Citaat
De goede naam van een merk is het belangrijkste verkoopsargument, ook voor de doorverkoop.

Waarbij die "goede" naam veel meer met prestige dan met kwaliteit te maken heeft.

Wat heeft een BMW 3 of een Mercedes C meer dan een Volvo S60? De naam, niets anders.

Waarom verkoopt de VW Phaeton haast niet? Als je een basisprijs van 63.000 Euro voor een auto over hebt, dan wil je toch niet de naam hebben dat je "maar" met een Volkswagen rijdt. De amper 2 jaar oude Phaeton van onze Hongaarse huurder staat hier met de volgeldrek er nog op zonder kentekenplaten in zijn garage. Hij wil er niet meer mee rijden omdat niemand ernaar omkijkt, hij heeft meer beziens met zijn Volvo XC60 en zijn BMW cabrio.

Ik kan morgen, in plaats van een nieuwe VW Golf, een Rolls-Royce Silver Shadow kopen. Eén in slechte staat voor 5.000 Euro of één in redelijke staat voor 20.000 Euro. Dan denkt het hele dorp dat ik de beste auto heb en rijk ben. Ik mag er dan wel niet bijvertellen dat zelfs die Rolls van 20.000 Euro mij in de komende 6 maanden nog eens 20.000 Euro gaat kosten voor de eerste herstellingen, en ik daarna minstens 1.000 Euro per maand aan de werkplaats moet betalen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belgisch autopark veroudert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2013 - 15:35:26 »
Een auto koop je niet zomaar in 1-2-3 daar gaan toch enkele maanden aan vooraf voordat men uiteindelijk beslist

Je zou ervan verschieten hoevelen er, alleen maar eens om te kijken, naar het autosalon gaan en met een verkoopcontract thuiskomen.

Citaat
Uiteraard kan het nooit kwaad eerst de pannenstatistiek van ADAC te bekijken

Dat hangt ervan af welke auto je wil.

Iemand die een nieuwe Jaguar XJ koopt, interesseert die pannenstatistiek niet. Want hij heeft daarnaast ook nog een BMW 7 en een Mercedes S, en het fatsoen in die sociale klasse wil dat je met een nieuwe auto niet langer dan 3 jaar rijdt. Door de wagens af te wisselen heeft die Jaguar na 3 jaar amper 30.000 km gereden, en zo lang houden de meesten het net nog wel vol zonder al te veel pannes.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Belgisch autopark veroudert
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2013 - 15:52:39 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgisch autopark veroudert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2013 - 19:50:16 »
Achteraf bekeken en nagerekend scheelde het maar effectief *ca 2-3 % meer korting bij Cardoen als waar ik de Skoda in de buurt gekocht heb, ik reken de *gratis raamplakker GPS (~150 €) erbij (de Skoda Fabia Elegance 1.2 TSI 105 DSG in onze versie (+ 14 afzonderlijke opties) kwam thuis op ~ 20.245 € bruto, netto 16.200 €, net nog de rekening gepakt, alles incl afgedankt voertuig -1500 € voor overname)

De recyclagepremie was van de € 13.999 nog niet af, anders was het € 12.999, mijn vriendin heeft/had geen wagen in te leveren. Zij gaven pas € 1.500 bij aankoop van een duurdere wagen.

Oei, als die 1000 € er nog af gaat is dat idd een zeer mooie korting van ca. 28 % en dit bij een redelijk goedkope wagen, zelfs voor Cardoen.
Naja vijgen na Pasen ik heb lang genoeg de website van Cardoen afgespeurd (met verwittigingsmail voor nieuwe aanbiedingen) en lang genoeg gewacht maar er waren toen helemaal geen interessante Fabia´s  of eventueeel VW Polo´s (TSI 105 PK met DSG) te bespeuren. En een handgeschakelde en/of een diesel wilden we niet.

Bij Skoda zelf was toen (koopsalontijd) de grootste korting 27 % maar dit waren bepaalde duurdere stockwagens, dus minstens een Oktavia/Superb met full option (ook leder) die ze moeilijk kwijtgeraakten. Die folders van toen heb ik nog liggen.

Als ik nu google zit er minstens 24 % in: http://www.skodapromo.be/NL/Model/superb_combi
« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 augustus 2013 - 19:58:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgisch autopark veroudert
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2013 - 20:07:34 »
Een auto koop je niet zomaar in 1-2-3 daar gaan toch enkele maanden aan vooraf voordat men uiteindelijk beslist

Je zou ervan verschieten hoevelen er, alleen maar eens om te kijken, naar het autosalon gaan en met een verkoopcontract thuiskomen.

Daar verschiet ik niet van, zeker niet van het "koopsalon" Brussel.

Als je onderhandelt met een garagist en je komt er niet uit, moet je nog zeggen dat je volgende week naar het autosalon-Brussel gaat.
Het kan goed zijn dat ze dan volgende dag telefoneren.  :)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Belgisch autopark veroudert
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2013 - 22:52:07 »
Die verborgen gebreken, misschien zijn ze niet expres ingebouwd maar als er dan een gebrek is doen ze weinig moeite om ze weg te werken.
Al vanaf 2002 heeft  de 2.2 dci motor van Renault een probleem met koeling smering van de 4é cilinder, kijk eens op 2de hands of kapaza hoeveel Espacen er aangeboden worden tegen weggeefprijs maar met kapotte motor.
Het verhaal met de spiraalveren die breken op vele auto's, Alfa's die ophangingsrubbers vreten, die jaren kampen met electronica problemen.

Denk niet dat het er expres is ingebouwd maar het duurt toch wreed lang eer ze het wegwerken.
Het zou toch allemaal niet mogen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Belgisch autopark veroudert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 14 augustus 2013 - 09:09:57 »
Het verhaal met de spiraalveren die breken op vele auto's
Dat heeft tegenwoordig zowat elke auto, zou de toestand van de wegen er voor iets tussen zitten ?  En de ontelbare drempels ?  :-X

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Belgisch autopark veroudert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 14 augustus 2013 - 11:45:42 »