Bij stockwagens moet je wat geluk hebben dat je net uw smaak vindt qua kleur, technische uitvoering (automaat bvb) en bepaalde opties.
Wat dat betreft had Cardoen een tijd geleden leuke Skoda's staan. Een Skoda Fabia Elegance 1.2 TSI 105 pk 5 deurs, 8 km op de klok (nieuw dus), 4 elektrische ruiten, automatische airco, cruise control, standaard radio met MP3, parkeerhulp achteraan, uitgebreide boordcomputer, mistlampen vooraan, ... € 13.999 toen - zelf samen te stellen bij Skoda destijds voor +- € 18.000 als ik mij niet vergis = +- 22% korting. Cardoen moet natuurlijk ook nog winst maken, leek mij dus een heel knappe prijs. Uiteindelijk niet aangekocht (was eventueel voor mijn vriendin) omdat er eerder ambitie is voor een berg bakstenen en het met de trein ook nog wel lukt - ook al scheelt het met het geweldige OV 2u per dag. Maar inderdaad, geluk is ook nodig, want nu hebben ze bvb enkel nog de HTP motoren en die spreken mij minder aan.
Idd, want we hebben uiteindelijk precies
zo´n nieuwe Skoda hier in de buurt (10 km van thuis) gekocht (geleverd sept ´12 na bijna 8 maand wachtijd wegens die DSG), maar we wilden toen
enkel DSG en die was nergens te bespeuren bij Cardoen... quasi tot einde 2012/begin 2013 heb ik nog regelmatig gekeken op de Cardoensite nergens een versie met DSG, en opeens ergens in jan-feb´13 waren er wel enkele zelfs toevallig de juiste kleur... (die waren overigens zeer snel verkocht); wat bleek: de automarkt had een serieuze dip en Cardoen had wslk een pak interessante auto´s kunnen opkopen. Dus vooral
véél geluk, ttz het juiste moment de juiste auto én vooral net de smaak van de vrouw (kleur, opties, zelfs het velgendesign ...)
Een auto koop je niet zomaar in 1-2-3 daar gaan toch enkele maanden aan vooraf voordat men uiteindelijk beslist; we waren in de zomer van 2011 al over een nieuw 2e autootje bezig, uiteindelijk pas eind jan 2012 besteld.
Achteraf bekeken en nagerekend scheelde het maar effectief *ca 2-3 % meer korting bij Cardoen als waar ik de Skoda in de buurt gekocht heb, ik reken de *gratis raamplakker GPS (~150 €) erbij (de Skoda Fabia Elegance 1.2 TSI 105 DSG in onze versie
(+ 14 afzonderlijke opties) kwam thuis op ~ 20.245 € bruto, netto 16.200 €, net nog de rekening gepakt, alles incl afgedankt voertuig -1500 € voor overname)
Tja ook voor pakweg 600 € meer -ook achteraf bekeken- koop ik toch eerder in de buurt waar ik mijn onderhoud kan laten doen.
Aan die zwakke schakels geloof ik niet zo, eenmaal een wat slechtere n(f)aam zal veel meer schade aanrichten als hier en daar te gierig te worden qua materiaalkwaliteit.
"Is duurder in onderhoud en wisselstukken" verspreidt zich sneller als men denkt.
Enerzijds kan ik je volgen, anderzijds zijn mijn ervaringen anders. 't is natuurlijk niet te bewijzen of mijn problemen (niet enkel de laatste) aan onderdelen lagen die vroegtijdig stuk gingen of aan slechte garages (ook al helt dat over in een bepaalde richting), 't is in ieder geval wel al meerdere keren bewezen dat de importeur & hoofdzetel van het merk niet ingrijpen om de naam te redden. Vraag rest dan nog waarom ze die naam wel zouden willen redden bij zwakke schakels, schilderen ze toch gewoon af als 'pech' of een 'te oude wagen'?
Ook daar moet men wat geluk hebben (hout vasthoudend).
Natuurlijk bevestigen uitzonderingen ook de regel... maar ik denk ook als men pech heeft dat er nog altijd anderen zijn die nog meer pech kunnen hebben.
Uiteraard kan het nooit kwaad
eerst de pannenstatistiek van ADAC te bekijken als men van plan is een bepaalde auto Bj xxxx te kopen, of een tweedehandsauto; maar dit zijn natuurlijk gemiddelden van een
hele hoop, xx miljoenen, auto´s/bestuurders die "ermee omgaan".
http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/default.aspx
ADAC Pannenstatistik 2013
Für die aktuelle Pannenstatistik wurden alle Pannenfälle im Jahr 2012 analysiert. Über 2,6 Millionen Pannenberichte wertete der ADAC hierfür aus. Das Ergebnis: die Zahl der Pannen hat wieder zugenommen. Nicht ganz unschuldig war die extreme Kälteperiode im Februar 2012 – allein am 2. Februar mussten die Gelben Engel über 27.500 Mal Hilfe leisten.
Detailergebnisse der Fahrzeugklassen
Testjahren 2007 tem 2012 (selectie)
Kleinstwagen
Kleinwagen
Untere Mittelklasse
Mittelklasse
Obere Mittelklasse
Kleinbusse/Transporter
Het aantal pannes is dus alweer meer als de jaren voordien... (hoe meer erin zit hoe meer kapot kan gaan) ook al zit er een zeer koude winter tussen... (maar dat is ook een goede test)Best de link lezen, er is ook een pdf per jaar, link:
http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/pannenstatistik_archiv.aspx?ComponentId=169221&SourcePageId=47921 ttz de eerste pdf_2007 gaat tem autos van bouwjaar 2002 terug.