Wat me wel opviel bij Rynair dat ze elke mm aan plaats (speciaal design zetels) en dus gewicht uitbuiten om zoveel mogelijk passagiers in een toestel te vervoeren, beetje zoals een Lijnbus dus.
Dat vindt je bij andere maatschappijen ook. Het max. aantal passagiers wordt door het luchtwaardigheidscertificaat bepaald en niet door Ryanair. Herinner je dat Ryanair op een bepaald moment zelfs staanplaatsen wou verkopen, wel dit is niet mogelijk. Ze zetten er natuurlijk wel het max. aantal rijen stoelen in. Bij Lufthansa heb ik op een korte vlucht dit ook al gezien. Een kleine A318 had speciaal dunne stoelen die zelfs niet achteruit konden kantelen. Voor een vluchtje München - Zaventem is dat niet echt storend. Alleen de beenruimte begint me erg te storen na een uurtje.
De laatste zes weken heb ik aardig wat gevlogen, zeker bij langere vluchten is ruimte dan belangrijk. De vlucht van Xi'an naar Sanya (Hainan) had ik het geluk een bussiness class plaats te hebben. Zalig de benen strekken en geen last van een naar achter gekantelde zetel. Op een vlucht van een goede 3 u is dat toch fijn.
De vluchten sinds begin juli:
- Zaventem - Frankfurt: CRJ700 - 0:45 (Lufthansa)
- Frankfurt - Beijing: A380 - 9:45 (Lufthansa)
- Beijing - Xi'an: A320 - 1:40 (China Eastern Airines)
- Xi'an - Chengdu: B737-800 - 1:15 (Hainan airlines)
- Chengdu - Xi'an: B737-500 - 1:15 (Sichuan airlines)
- Xi'an - Sanya: A321 - 3u (China Southern Airlines)
- Sanya - Xi'an: B737 - 3 u (China Southern Airlines)
- Xi'an - Beijing: A321 - 1:40 (China Easten Airlines)
- Beijing - Frankfurt: A380 - 10:00 (Lufthansa)
- Frankfurt - Zaventem: B737-400 - 0:45 (Lufthansa)
Slechts twee maatschappijen zou ik aanraden uit dit lijstje: Lufthansa en Sichuan Airlines, vergeet al de rest.