Als ik aan vrachtwagenbestuurders vraag waarom ze elkaar inhalen met amper 2 km/h snelheidsverschil en aldus honderden automobilisten ieder veel meer tijd doen verliezen dan ze zelf kunnen winnen, krijg ik toch ook altijd te horen: "Druk van de baas"?
Mij niet meer gezien.
Hoe zotter ge als chauffeur doet, hoe zotter den baas. Geeft de baas je tien adressen, en je raakt op tijd rond, dan zijn het er volgende week twintig. En als ook dat je lukt, de week erna mss wel 25. Er zijn grenzen. Je doet je werk, maar wat niet binnen een redelijke termijn haalbaar is, sorry moet aangepast worden. En voor wie denkt dat ik dan een luierik ben: alles ziet hij
* langs waar ik gereden ben (dus of ik geen onnodige omwegen maak)
* m'n verbruik
* hoeveel liter per minuut m'n pomp gemiddeld haalt
* hoelang ik er gemiddeld over doe om het erf op te rijden, de slang af te rollen en aan te koppelen en te beginnen laden
* hoelang ik erover doe, om éénmaal de tank leeg is: darm oprollen, liters noteren en tankreiniging activeren, en weer door te rijden
==> voor die laatste 2 samen, krijgen wij 5 minuten. De 6de minuut wordt afgetrokken als we er geen verantwoording over afleggen
* spoelen: maximaal 1 uur, elke minuut die we over 't uur gaan, wordt afgetrokken
In de nieuwe fabriek in Moorselde, staan zelfs al schakelaars waarmee de chauffeur een losbeurt moet aanvragen aan de laborant. De baas kan perfect zien, hoeveel tijd er verstreken is tussen het inwegen, en de aanvraag voor de losbeurt (na bemonsteren van de melk). En nu zijn ze zelfs al bezig met sensoren op de loskraan. Is de tank leeg, zouden we nog 2 minuten krijgen om te vertrekken.
Dus neen, liefst van al rij ik nog op een rit waar er niet zo'n zot tussenzit die het toch 's gaat proberen. Anders is de reactie voorspelbaar:
"zie je wel dat 't gaat?". Beter is het dan om hem te laten ondervinden, dat het mits een beetje fatsoenlijk werken écht te krap is. Vervelend, maar de meest efficiënte methode om die cirkel te doorbreken.
Soit, ik zie dagelijks veel automobilisten een overvol kruispunt oprijden met hun tuuteke, goed wetend dat ze nooit tijdig zullen wegraken, en zo de boel onnodig in 't 100 sturen van zodra de dwarsrichting groen krijgt. Ze sturen ook 't verkeer in het honderd, en de meesten kunnen géén "druk van den baas" inroepen ..... En toch tientallen anderen onnodig laten wachten, en files creëren waar er geen nodig zijn.