Ik heb het hier lang geleden ook al eens neergeschreven. Mijn vader werkte vroeger voor een klein autocarbedrijf, met een 5-tal full-time chauffeurs. Voor enkele lijnen naar industrie (Van Hool, Renault, ...) werkten er nog enkele part-time chauffeurs. Dit alles speelde zich af in de tweede helft van de jaren '80, begin jaren '90. De truck met de volgauto werd toen ook al dikwijls toegepast.
Bv. een bus rijdt richting Oostenrijk, wanneer één van de chauffeurs zijn uren ongeveer op zijn t.h.v. München neemt die de personenauto die volgde over en de chauffeur van de auto rijdt met de bus verder. Na een rit van pakweg 800 km komt de personenwagen terug toe in de Kempen, 's avonds laat. De volgende dag rijdt die chauffeur als tweede chauffeur met de bus naar Lourdes.
Ander voorbeeld. Mijn vader rijdt met de bus naar Saalbach als enige chauffeur. Net te ver om met één chauffeur te doen. Als ik me niet vergis waren toen 10 u toegelaten, hij zou er uiteindelijk een 12-tal uur over doen. Ter plekke wordt er gedurende de midweek weinig gereden. Met het gezelschap wordt afgesproken dat er een uitstap naar de Grössklockner extra komt. De betaling werd afgesproken met de baas van de firma. Mijn vader was in zijn nopjes, dat soort dingen deed hij graag. Twee dagen later moest hij met de bus terug naar Turnhout als enige chauffeur. Ter hoogte van de Eikelberg ging het goed mis. De motor van de bus loopt volledig vast, blijkbaar was een tube van de koeling losgevlogen tijdens de klim, bovendien was de turbocompressor volledig uit elkaar gevlogen. Later werden turbinestukken gevonden in de motor. Gevolg de motor was volledig geblokkeerd. Er wordt gebeld naar België en een tweede bus komt depanneren. Naar ik schat een rit van ongeveer 600 km. Zoon van de baas komt toe met de bus, de bagage wordt overladen en de rit vervolgd terug naar Turnhout. Mijn vader had een 8-tal uur gerust, maar niet in ideale omstandigheden. Het gezelschap begon zich agressief te gedragen. Uiteindelijk zijn die twee chauffeurs in Turnhout aangekomen rond 6u 's morgens. Wettelijk zal het allemaal wel niet geweest zijn.
Twee details: 1. wat zou er gebeurd zijn moest die motor het hebben begeven twee dagen vroeger op de Grössklockner? 2. de baas van de firma had mijn moeder niet verwittigd (pré-GSM tijdperk).
Het kon ook nog veel erger. Mijn vader werd gevraagd om met een bus naar Dubrovnik te rijden. Gelukkig moest hij hiervoor maar tot ergens in de buurt van Venetië waar de bus op de ferry ging. We spreken dan toch al snel over een afstand van pakweg 1300 km, natuurlijk veel te veel om met slechts één chauffeur af te leggen. Om de prijs te drukken had de baas van die firma afgesproken met het gezelschap. Blijkbaar was er iemand die het nodige rijbewijs had en die zou als tweede chauffeur gebruikt worden. Na vertrek in de buurt van Herentals vond mijn vader het al voor de snelweg welletjes en heeft hij het stuur terug overgenomen om de volledige rit zelf te rijden. Een groot risico bij controle, maar met die andere 'chauffeur' was het nog onveiliger.