Auteur Topic: 1 op 6 zonder gordel vooraan in auto !  (gelezen 9176 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
1 op 6 zonder gordel vooraan in auto !
« Gepost op: donderdag 06 maart 2014 - 18:22:21 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1805830/2014/03/05/1-op-6-draagt-voorin-geen-gordel.dhtml

Hoeft het te verwonderen waarom er hier veel meer doden vallen dan elders ?

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 1 op 6 zonder gordel vooraan in auto !
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 06 maart 2014 - 18:49:25 »
En dan zijn er nog velen die de gordel niet correct dragen: verdraaid, tegen de hals in plaats van over de schouder, over de buik in plaats van over de heupen, rugleuning te ver achteruit, te dikke kleding, enz.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 06 maart 2014 - 19:15:42 »
Ik betrap er mij op dat ik al vastklik als ik de auto gewoon vanuit de garage op de oprit rij en omgekeerd. Gewoon een reflex.
Je moet de argumenten soms eens horen van mensen die een gordel dragen maar niets vinden...
Ik zeg dat ik het doe om mijn hersenen te beschermen, klap tegen de voorruit weet je, en dat ik begrijp dat zij het niet doen... ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: donderdag 06 maart 2014 - 19:17:23 door e49Memling »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 06 maart 2014 - 20:35:42 »
En dan zijn er nog velen die de gordel niet correct dragen: verdraaid, tegen de hals in plaats van over de schouder, over de buik in plaats van over de heupen, rugleuning te ver achteruit, te dikke kleding, enz.

Of tussen lichaam en stoel, politie-stijl ...
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 06 maart 2014 - 21:40:34 »
Ik zeg dat ik het doe om mijn hersenen te beschermen, klap tegen de voorruit weet je, en dat ik begrijp dat zij het niet doen... ;D ;D ;D

;D ;D ;D

Waarom heeft een treinbestuurder eigenlijk geen veiligheidsgordel, Walter? Om nog op tijd te kunnen weglopen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 07 maart 2014 - 14:39:52 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1805830/2014/03/05/1-op-6-draagt-voorin-geen-gordel.dhtml

Hoeft het te verwonderen waarom er hier veel meer doden vallen dan elders ?
Oeps, dat is maar 83 %, en dat vooraan..., wslk is achteraan navenant erger...

Aangezien het "betere buitenland" gordeldrachtpercentages vooraan heeft van > 95 %*(Eurostat), schat ik zo´n 40-50 doden die vermeden hadden kunnen worden.
Febiac had het eens uitgerekend:
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=526 (wel procentpunten vooraan én achteraan)
pakweg afgerond de helft van de procentpunten betere gordeldracht is het aantal procenten minder doden.

BE verwacht 720 doden + 30d in 2013, 95%-83%= 12% gedeeld door 2 = 6 % van 720 is 43,2.
Dat alleen al zou ons 3-4 plaatsen kunnen doen stijgen op de EU-ladder, van wslk 65 doden/miljoen inw. in 2013 naar wie weet 61 doden/miljoen inw.

Ik wou al schrijven dat we daarmee wie weet wat korter bij Oostenrijk komen, maar die hebben een vermoedelijke daling van 14,7 % tov 2012:
Citaat
http://www.bmi.gv.at/cms/BMI_Verkehr/2013/start.aspx
Das Bundesministerium für Inneres gibt bekannt, dass im Jahr 2013 mit 453 Verkehrstoten ein deutlicher Rückgang um 14,7 % zum Vorjahr (2012: 531 Opfer) registriert werden konnte.
En stilstand-BE is al blij met een wslk daling van 6,5 % tov 2012...
Mss heeft Oostenrijk die verrassend sterke daling wel voor een groot deel te danken aan het wat-meer-aangordelen in 2013, zelfs in 2013 waren ze allesbehalve "zeer gordelig", zeker niet in de grootstad Wenen:  ???
Citaat
http://auto.oe24.at/thema/Oesterreicher-nach-wie-vor-Gurtenmuffel/120747447

Österreicher nach wie vor Gurtenmuffel

Rund 40 Prozent der getöteten Pkw-Insassen nicht angeschnallt.

Die Auswertung der Unfallstatistik durch die ÖAMTC-Unfallforschung zeigte auch, dass sich Männer eher zu einer Fahrt ohne Sicherheitsgurt hinreißen lassen als Frauen. "Neun Prozent der zwischen 2007 und 2011 verunfallten Männer waren nicht angeschnallt, bei den Frauen waren es nur fünf Prozent", analysierte der Experte. Die Beobachtung in Wien bestätigte dieses Bild: Von den männlichen Autofahrern waren rund 24 Prozent nicht angeschnallt, bei den Frauen waren es knapp 18 Prozent.
Juist bij relatief lage impactsnelheden is de gordel algemeen eerder meer "levensreddend".

Gedragsmeting gordeldracht 2012 van de BIVV: (ook grote verschillen per provincie, en naargalng snelheidsregime)
Citaat
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/rapport-nationale-gedragsmeting-gordeldracht-2012.pdf

Samenvatting

Hoewel de veiligheidsgordel sinds 1975 verplicht is voor bestuurders en passagiers voorin en
sinds 1991 voor de passagiers achterin, wordt hij nog steeds niet door alle inzittenden op de
Belgische wegen gedragen. Toch is de veiligheidsgordel cruciaal voor de verkeersveiligheid
omdat de ernst van ongevallen er aanzienlijk mee kan worden verminderd.
Het BIVV doet sinds 2003 onderzoek naar het gedrag in verband met de gordeldracht in
België. Het onderzoek werd jaarlijks uitgevoerd tot en met 2010, en opnieuw in 2012. In dit
rapport wordt de gebruikte methodologie beschreven en komen de resultaten van de tussen
2003 en 2012 uitgevoerde nationale gedragsmetingen inzake de gordeldracht aan bod.
De gedragsmeting bestaat uit een rechtstreekse waarneming van de gordeldracht. We
verzamelden de informatie over het gebruik van de gordel door de inzittenden voorin
(bestuurders en passagiers) van personenauto’s. Het gedrag van de passagiers achterin
werd echter niet in aanmerking genomen vanwege de praktische moeilijkheid die deze soort
waarneming voor de onderzoekers met zich meebrengt. De tellingen van 2012 werden
uitgevoerd op 171 locaties verspreid over de drie gewesten, op wegen met verschillende
snelheidsregimes en op verschillende momenten van de week.
Het percentage gordeldragers steeg vanaf 2003 (56,6 %) aanvankelijk zeer snel, met een
toename van meer dan 20 procentpunten in 4 jaar. Vanaf 2007 is een tragere stijging
merkbaar, vooral tussen 2010 en 2012. Het percentage gordeldragers op de Belgische
wegen bedraagt 86,4 % in 2012.
Het geslacht en de plaats in het voertuig (bestuurder of passagier voorin) zijn van invloed op
de gordeldracht, hoewel die invloed niet heel groot is. Mannen en passagiers voorin dragen
over het algemeen minder vaak de gordel dan vrouwen en bestuurders. Van de mannelijke
passagiers voorin draagt 82,4 % de gordel, in tegenstelling tot 89,2 % voor vrouwelijke
bestuurders.
Het al dan niet dragen van de veiligheidsgordel is ook afhankelijk van het snelheidsregime
van de weg waar de waarneming werd gedaan. Wegen waarop niet harder gereden mag
worden dan 30 km/u worden gekenmerkt door een aanzienlijk lager percentage
gordeldragers (77,8 %) dan op de andere wegtypen (tussen 86 en 90 %). Wij schrijven dit
resultaat toe aan de grotere onachtzaamheid van sommige automobilisten tijdens korte ritjes
en aan de onderschatting van het ongevalsrisico en het letselrisico bij een ongeval met lage
snelheid.
Maar de voornaamste variabele die de gordeldracht beïnvloedt is de plaats van waarneming.
Het percentage gordeldragers in Vlaanderen (89,2 % in 2012) is aanmerkelijk hoger dan dat
in Wallonië (82,5 %). Brussel ligt ertussenin (83,9 %). Ook binnen de regio’s bestaan
verschillen. In de provincies Antwerpen (93,9 %) en Limburg (93,0 %) wordt de gordel het
meest gedragen, terwijl de provincies Henegouwen (77,3 %), Luik (79,3 %) en Luxemburg
(80,4 %) achterblijven.
Rekening houdend met het resultaat van de gedragsmetingen door het BIVV, hebben we
reden om aan te nemen dat het percentage gordeldragers achterin duidelijk lager is dan
voorin aangezien in 2009 nauwelijks de helft van de passagiers achterin de gordel zou
hebben gedragen.
Ten slotte blijft het percentage Belgische gordeldragers achter ten aanzien van de andere
Europese landen, meer in het bijzonder bij dat van de aangrenzende landen, waar
percentages van meer dan 90 % geregistreerd zijn.
De resultaten tonen dat er in België nog veel vooruitgang te boeken valt met betrekking tot
de gordeldracht en dat deze problematiek noopt tot maatregelen op het vlak van
bewustmaking en handhaving.
*
Citaat
gordeldracht Europa, stand 2005-2006 ?, bron Eurostat april 2007 : European Commission - IP/07/584   27/04/2007
link bestaat nog: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-07-584_nl.htm?locale=en#fn1

Tabel 2: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel vooraan draagt (overdag)

Land %
Frankrijk 97%
*Duitsland 96%
Malta* 96%
Zweden 92%
Nederland 90%
Verenigd Koninkrijk 90%
Noorwegen 90%
Finland 88%
Ierland 86%
Portugal* 86%
Denemarken 85%
Oostenrijk 83%
Zwitserland 82%
Luxemburg 80%
Polen* 78%
Letland* 77%
Spanje 74%
Estland 74%
Tsjechië 72%
Italië* 71%
België 71%
Hongarije 67%
* uitsluitend chauffeurs

Tabel 3: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel achteraan draagt (overdag)

Land %
Duitsland 89%
Noorwegen 85%
Verenigd Koninkrijk 84%
Finland 78%
Zweden 73%
Frankrijk 70%
Nederland 64%
Denemarken 63%
Luxemburg 60%
Zwitserland 53%
Oostenrijk 52%
Spanje 51%
Ierland 46%
Portugal 45%
Tsjechië 41%
België, hier ergens ?
Hongarije 34%
Estland 30%
Malta 28%
In elk geval is het niet moeilijk - aan de evolutiecijfers te zien - dat België hun (relatief matige) verkeersdodendalingen vooral te danken hebben aan hun stijgingspotentieel gordeldracht, en die is er vandaag nog altijd in vergelijking met "buurlanden".
« Laatst bewerkt op: vrijdag 07 maart 2014 - 16:01:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 07 maart 2014 - 19:05:47 »
Citaat
Dat zijn pas straffe cijfers !

Stemmen ook overeen met wat ik hier oppik en in het verleden al oppikte aan schattingen van wie mag komen opkuisen - dik 1/3 doden ter plaatse zonder gordel
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 07 maart 2014 - 21:41:30 »
Citaat
Dat zijn pas straffe cijfers !

Stemmen ook overeen met wat ik hier oppik en in het verleden al oppikte aan schattingen van wie mag komen opkuisen - dik 1/3 doden ter plaatse zonder gordel

Idd die > 30 % heb ik zelfs ergens in een link uit Duitsland gelezen, als ik me niet vergis zelfs uit Nordrhein-Westfalen specifiek autobahnpolizei en dus doden op de autobahn. (NR-W is het veiligste Bundesland)

Nog even gezocht op een bevestiging van die dik 1/3:
Citaat
http://www.nuernberger.de/service-center/ratgeber/auto___zweirad/fahrsicherheit/gurtmuffel_leben_gefaehrlich/index.html

Nach Erkenntnissen des ADAC könnten 800 im vergangenen Jahr tödlich verletzte Autofahrer noch leben, wenn sie einen Gurt getragen hätten. Das Bayerische Innenministerium meldet, dass fast die Hälfte der getöteten Autoinsassen im Freistaat nicht angegurtet war. Andere Quellen gehen von 30 bis 35 Prozent aus.

Dabei sind die deutschen Autofahrer recht gewissenhaft: Eine Untersuchung der Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt) gibt die Anschnallquote mit 95 Prozent an, auf Autobahnen sind es sogar 98 Prozent. Probleme bereiten allerdings die Fondpassagiere. Auf den Rücksitzen sichern sich nur 85 Prozent der Mitfahrer, und bei den über 6-jährigen Kindern werden nur 59 Prozent korrekt mit Sitz und Gurt befördert.

Zum Gurtmuffel werden Autofahrer vor allem auf extrem kurzen Strecken. Auch die Automarke scheint eine Rolle zu spielen: Bei einer Stichprobe der Polizei saßen die meisten Gurtsünder in einem Ford. Opel- und Peugeot-Fahrer schnallen sich dagegen häufiger an. Nach Meinung des ADAC muss sich jeder Autofahrer immer wieder selbst erziehen, nicht aus Bequemlichkeit auf den Gurt zu verzichten.
Freistaat = Beieren.

800 doden amai... het betreft wel het jaar 2001 (na googlen) toen vielen er nog 6977 verkeersdoden, maar daarvan wel 4023 auto-inzittenden :  http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrstod#Deutschland
800 doden, of bijna 20 % van de auto-inzittenden dat jaar, in een land met een van de hoogste gordeldracht-%.

De Be-combinatie zwakke gordeldracht en de vele bomen-palen(verlichting) op kritische plaatsen langs Belgische wegen => 1+1 = dubbel dalingspotentieel, ik zal er niet veel langs liggen als ik zeg dat daar minstens 100 doden per jaar verbetering inzit. Een 50 kmh-impact kan daar al dodelijk zijn, zeker zonder gordel...
"Landen" die iets aan "boomongevallen" doen tellen daar zowat 20 % specifieke verkeersdoden of minder:
vb http://www.n-tv.de/panorama/Viele-sterben-an-Baeumen-article7134221.html  van 1/4 naar 1/5 na 16 jaar.
... landen die echt niets# doen eerder 30 % of mss meer, zeker als langs elke (secundaire) weg extra verlichtingspalen staan (ook zonder licht, ook overdag).

# bomen kunnen zelfs "het zicht belemmeren"... 3 doden op 4 jaar aan één enkel kp ergens in Limburg, natuurlijk kunnen (zeer oude) bomen er niets aan doen die zijn wslk geplant tijdens "paard en kar".
#
Citaat
http://www.hbvl.be/limburg/riemst/bomen-primeren-op-mensen.aspx
Twee weken geleden viel in Lafelt de derde verkeersdode in vier jaar tijd. De gemeente wil de bomen die er het zicht belemmeren al twee jaar laten weghalen, maar het Agentschap voor Natuur en Bos verzet zich. Marcel Moors, lid van de dorpsraad, reageert onthutst.  ...]
« Laatst bewerkt op: vrijdag 07 maart 2014 - 23:16:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 08 maart 2014 - 00:16:06 »
Men heeft het hier enkel over verkeersslachtoffers die gedood werden omdat ze geen gordel droegen.

Vergeten we niet de talrijke verkeersslachtoffers die minder zwaar zouden of niet zouden gekwetst geweest zijn als ze een gordel correct gedragen hadden.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 08 maart 2014 - 01:09:42 »
Men heeft het hier enkel over verkeersslachtoffers die gedood werden omdat ze geen gordel droegen.
Vergeten we niet de talrijke verkeersslachtoffers die minder zwaar zouden of niet zouden gekwetst geweest zijn als ze een gordel correct gedragen hadden.
Een ongeval met lichtgewonden met gordel, wordt er zonder gordel al snel eentje met zwaar gewonden, of doden.
Die zijn er dus zeker ook, probleem is dat ze lastiger 100% zeker vast te stellen zijn.
Da's al meer medische kansberekening.
"geen gordel" + "dood" ... cru gezegd is dat gewoon afturven en klaar, geen discussie mogelijk.
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 08 maart 2014 - 08:26:21 »
Die zijn er dus zeker ook, probleem is dat ze lastiger 100% zeker vast te stellen zijn.

Ik ben dan geen dokter, heb zelfs niks medische achtergrond.  Maar als je na een ongeval merkt dat het slachtoffer geen typische verwondingen aan de thorax heeft, maar wel hoofdletsel (en de voorruit een bult rijker is op die plaats), dan heb ik toch halvelings zo'n vermoeden dat die kerel geen gordel droeg.

Maar ik kan me vergissen, natuurlijk.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 08 maart 2014 - 16:47:17 »
Ik ben dan geen dokter, heb zelfs niks medische achtergrond.  Maar als je na een ongeval merkt dat het slachtoffer geen typische verwondingen aan de thorax heeft, maar wel hoofdletsel (en de voorruit een bult rijker is op die plaats), dan heb ik toch halvelings zo'n vermoeden dat die kerel geen gordel droeg.
Vaststellen of de gordel gedragen werd is geen probleem - al blijft men dat hier onder "medisch geheim" klasseren ...

Het probleem is het effect van het niet dragen van de gordel op de ernst van de verwondingen inschatten - dat is quasi onmogelijk als je verder wil gaan dan "erger" ...

Tegen 50 frontaal op een boom zonder gordel is zo ongeveer dodelijk.
Met gordel is het een paar dagen stramme spieren ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 08 maart 2014 - 17:37:33 »
Ik ben dan geen dokter, heb zelfs niks medische achtergrond.  Maar als je na een ongeval merkt dat het slachtoffer geen typische verwondingen aan de thorax heeft, maar wel hoofdletsel (en de voorruit een bult rijker is op die plaats), dan heb ik toch halvelings zo'n vermoeden dat die kerel geen gordel droeg.
Vaststellen of de gordel gedragen werd is geen probleem - al blijft men dat hier onder "medisch geheim" klasseren ...

Het probleem is het effect van het niet dragen van de gordel op de ernst van de verwondingen inschatten - dat is quasi onmogelijk als je verder wil gaan dan "erger" ...

Tegen 50 frontaal op een boom zonder gordel is zo ongeveer dodelijk.
Met gordel is het een paar dagen stramme spieren ...

7 doden in één auto wat denk je ?
Frontale botsing achteraan op een 85 kmh rijdende vrachtwagen, hoeveel waren er niet aangegordeld ?
Citaat
http://nieuws.vtm.be/binnenland/82717-7-doden-bij-zwaar-ongeval-op-e314

Snelheidsverschil ? Impactsnelheid ? 60-70-80 kmh ? zie YT 64 kmh (schade aan dak is wslk wegen hoge achterbouw-hoek vrachtwagen)
Foto met frontale impact (5-BMW 2010) aan 64 kmh-impact (oranje BMW) en tot 40 kmh-impact afgeremd (vooraan):
Citaat

Der neue BMW 5er im Crash, beide Male mit 64 km/h Anfahrgeschwindigkeit: im Vordergrund ein Fahrzeug, das vor dem Aufprall auf 40 km/h abgebremst wurde, dahinter ein ungebremst aufgefahrenes Exemplar.

http://www.7-forum.com/news/Weltpremiere-Neuer-BMW-5er-besteht-erste-3347.html
Lijkt veel op een 3 BMW: EuroNCap  64 kmh crashtest op een (laag) vast obstakel:
Citaat
http://www.youtube.com/watch?v=9CR1CIwpUhw
 CRASH TEST BMW 3 Series 2012: 5 STAR Euro NCAP

De auto (BMW 3 of 5 ?) - hoogstens voor 5 personen toegelaten - ... en heeft maar 5 gordels, zonder gordel ben je meestal bewusteloos... auto schoot in brand... redding te laat.
Ongegordelde passagiers - minstens 2 - kunnen ook aangegordelde passagiers bewusteloos maken en-of dodelijk kwetsen als ze naar voor katapulteren.

Citaat
http://www.hbvl.be/limburg/zonhoven/zes-doden-bij-ongeval-op-e314.aspx
Zeven doden bij ongeval op E314

Ze reden in de richting van Nederland toen ze **kort voor de afrit Park Midden Limburg ** plots achterop een rijdende Duitse vrachtwagen knalde. Hun auto werd vervolgens de berm in geslingerd, en vloog daar meteen in lichterlaaie.

**  kaarsrechte snelweg: http://goo.gl/maps/R3kbu

Wedden dat er nooit meer iets van het onderzoek naar buiten komt ?
Toestand bestuurder ? (bloedonderzoek). 0
Waren alle gordels aangeklikt ? 0

Blijkbaar waren nog enige personen bij bewustzijn... wslk diegene die aangegordeld waren.

Citaat
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1807515/2014/03/08/Dramatisch-ongeval-E314-eist-7-doden-harde-videobeelden.dhtml

Enkele inzittenden van de personenwagen waren nog bij bewustzijn toen de BMW in brand stond. Voorbijrijdende automobilisten en de Duitse trucker probeerden het vuur met brandblusapparaten te doven, maar alle hulp kwam te laat. Het vuur verspreidde zich razendsnel en de inzittenden geraakten niet uit de wagen.

Een lezer stuurde ons onderstaande videobeelden door van net na het ongeval : zie link.

© HLN.be. Screenshot.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 maart 2014 - 18:21:18 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 08 maart 2014 - 20:22:01 »
Wat ik denk ?

Overleefbaar ongeval , zeker achterin ... passagiersruimte grotendeels intact.

Achterin : amper iemand met gordel aan - anders waren die er uit geraakt.
Voorin : platgedrukt door passagiers zonder gordel achterin, of die de gordel aanhadden of niet maakt dan nog maar weinig uit.

Je kan bekneld geraken bij een crash, als de auto dan in brand vliegt heb je geen kans meer, maar niet alle inzittenden geraken tegelijk bekneld.

Mijn car policy is simpel : gordel aan of je gaat er uit.
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zondag 09 maart 2014 - 13:07:59 »
Wat ik denk ?

Overleefbaar ongeval , zeker achterin ... passagiersruimte grotendeels intact.

Achterin : amper iemand met gordel aan - anders waren die er uit geraakt.
Voorin : platgedrukt door passagiers zonder gordel achterin, of die de gordel aanhadden of niet maakt dan nog maar weinig uit.

Je kan bekneld geraken bij een crash, als de auto dan in brand vliegt heb je geen kans meer, maar niet alle inzittenden geraken tegelijk bekneld.

Mijn car policy is simpel : gordel aan of je gaat er uit.
Mss zaten ze met 3 vooraan, of minstens 3 niet aangegordeld.
Een plotse klapband rechts vooraan is ook niet uitgesloten.
© Koning Willem I