Auteur Topic: 1 op 6 zonder gordel vooraan in auto !  (gelezen 10029 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 1 op 6 zonder gordel vooraan in auto !
« Reactie #15 Gepost op: zondag 09 maart 2014 - 13:16:16 »
Een plotse klapband rechts vooraan is ook niet uitgesloten.

Zelfs dan zou ik er volstrekt niet kunnen van uitgaan dat ze alleen maar pech gehad hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #16 Gepost op: zondag 09 maart 2014 - 13:56:38 »
Mss zaten ze met 3 vooraan, of minstens 3 niet aangegordeld.
2 voorin, 4 achterin ... en de 7de in de koffer.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1550366/zevende-slachtoffer-e314-stierf-in-kofferbak-van-bmw.aspx

ik verwacht nog een nominatie op http://darwinawards.com ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: zondag 09 maart 2014 - 14:49:22 »
Mss zaten ze met 3 vooraan, of minstens 3 niet aangegordeld.
2 voorin, 4 achterin ... en de 7de in de koffer.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1550366/zevende-slachtoffer-e314-stierf-in-kofferbak-van-bmw.aspx

ik verwacht nog een nominatie op http://darwinawards.com ...
Oeps, zelfs de link werkt niet meer.

Deze werkt nog: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140308_01015479
en altijd weer zondebok "snelheid", precies dat de snelweg niet breed genoeg is om normaal in te halen.
Naja, van die wereldvreemde procureur Rubens had ik niets anders verwacht.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: zondag 09 maart 2014 - 14:52:55 »
Een plotse klapband rechts vooraan is ook niet uitgesloten.

Zelfs dan zou ik er volstrekt niet kunnen van uitgaan dat ze alleen maar pech gehad hebben.
Ik denk ook niet dat het collectieve zelfmoord was... of zodanig afgeleid in de wagen ?

In de regel is de snelweg daar ook verlicht op die plaats ter hoogte van de afrit Midden-Limburg. Het blijft radeloos gissen, zoals met die bus in Sierre.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Busongeval_in_Sierre

... tot zeven jongeren tussen 15 en 23 jaar die blijkbaar elke vrijdag op stap gingen...
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140308_01015479
wie er reed weten ze (nog) niet.
« Laatst bewerkt op: zondag 09 maart 2014 - 14:58:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: zondag 09 maart 2014 - 15:10:18 »
Deze werkt nog: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140308_01015479
en altijd weer zondebok "snelheid", precies dat de snelweg niet breed genoeg is om normaal in te halen.
Naja, van die wereldvreemde procureur Rubens had ik niets anders verwacht.
Vraag is hoe lang dat er nog staat ...

Dat je in D probleemloos , en veilig kan en mag laagvliegen ontsnapt "toevallig" steeds aan de denkwereld van de B verkeerspauzen ...

Citaat
De zeven jongeren tussen 15 en 23 jaar uit Leopoldsburg en Hechtel-Eksel wilden vrijdagavond stevig gaan stappen. Zoals ze dat elke vrijdagavond deden. Vaak in dezelfde combinatie.

Blijkbaar was dus bij sommige mensen bekend dat ze dit vaker deden ?
Ooit van schuldig verzuim gehoord ???
« Laatst bewerkt op: zondag 09 maart 2014 - 15:11:51 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zondag 09 maart 2014 - 22:39:00 »
Waarom heeft een treinbestuurder eigenlijk geen veiligheidsgordel, Walter? Om nog op tijd te kunnen weglopen?

Ik denk dat het voor treinbestuurders of -reizigers zinloos is. De kans op een aanrijding is in verhouding heel klein.
Als je als treinbestuurder een ongeval ziet aankomen, moet je gaan lopen. Een aantal bestuurders hebben zo hun leven al gered. (Izegem, bijvoorbeeld)

Vóór de tijd van de elektrificatie had je de schietstoel, maar met de elektrische treinen bleven er te veel in de bovenleiding hangen, en is dat maar afgeschaft...  ;D ;D ;D ;D

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: zondag 09 maart 2014 - 22:52:41 »
Het ongeval op de E314 hoe dan ook is tragisch. Je hoort wel vaker waarschuwingen over brandende voertuigen. Maar eigenlijk gebeurt het relatief weinig dat er na een ongeval de auto in brand schiet. Zou dat, hier in dit land, kunnen te maken hebben met de vele dieselrijders? Of heb ik het verkeerd als ik denk dat bij een diesel de kans op brand minder groot is dan bij een benzine-wagen. We zitten eigenlijk een beetje weg van de oorspronkelijke draad, maar brand in de wagen zou wel eens één van de weinige zaken kunnen zijn waarbij een gordel dragen het risico verhoogt. (Naast het in 't water rijden, bijvoorbeeld)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #22 Gepost op: maandag 10 maart 2014 - 12:38:00 »
Of heb ik het verkeerd als ik denk dat bij een diesel de kans op brand minder groot is dan bij een benzine-wagen.

Neem een soeplepel Diesel en probeer de Diesel te ontsteken: dat lukt niet.

Steek nu een wiek (bijvoorbeeld een stuk breigaren) in de Diesel: de Diesel stijgt in de wiek door capilariteit, en daar kun je de Diesel wél ontsteken. Zodra daardoor de Diesel in de lepel een temperatuur van 50° C bereikt heeft, ontbrandt ook de Diesel in de lepel aan het oppervlak. Weliswaar verloopt de ontbranding van Diesel niet zo snel als die van benzine (een benzinemotor noemde men daarom ook wel eens een "ontploffingsmotor").

Citaat
maar brand in de wagen zou wel eens één van de weinige zaken kunnen zijn waarbij een gordel dragen het risico verhoogt.

Neen, dat geloof ik niet, Walter. Zonder gordel zijn de slachtoffers dikwijls al bewusteloos door de objecten waar ze tegenaan geknald zijn, zodat ze de gordel niet meer kunnen losmaken en het voertuig verlaten.

Een setje met een mes om de gordel door te snijden (bijvoorbeeld als de wagen op zijn dak ligt en je de gordel niet loskrijgt omdat je er met je volle gewicht in hangt) en een hamertje om een ruit in te slaan kan eventueel nuttig zijn. Zorg er dan wel voor dat dat setje binnen handbereik blijft, wat de wagen ook doet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: maandag 10 maart 2014 - 15:27:28 »
Neem een soeplepel Diesel en probeer de Diesel te ontsteken: dat lukt niet.

Dat diesel veel minder ontvlambaar is dan benzine dat is duidelijk. Als je 31 jaar (vandaag) getrouwd bent met iemand die in die materie zit weet je dat. Maar de omstandigheden waarbij ongevallen gebeuren is vaak heel extreem.
Bestaan er statistieken over ongevallen die brand veroorzaken bij een voertuig? En welk aandeel heeft daarin benzinewagens en dieselwagens en eventueel auto's op gas. Dat was eerder mijn vraag.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: maandag 10 maart 2014 - 17:08:26 »
Proficiat met de verjaardag
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: maandag 10 maart 2014 - 18:52:19 »
Proficiat met de verjaardag

Dank u, het lijkt wel dubbel zo lang   :'( :'(,... grapje  ;D

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: maandag 10 maart 2014 - 21:12:34 »
Op een foto heb ik gezien dat het een tankwagen was (volgens de krant met zand geladen).
In elk geval was er in het midden achteraan zo´n uitstekende grote aflaatklep? en dito versteviging, door de impact moet ergens zo´n deel daarvan - gis ik  - het inlaatspruitstuk van de BMW zodanig beschadigd hebben dat er benzinedampen konden ontsnappen (zie foto)... een vonk is dan genoeg. En wslk bij "dieseldampen" ook. Die onstekingstemperaturen bij dampen zullen niet veel uit mekaar liggen.

Motorkap opengereten juist in het midden waar de motor (langsrichting ligt)
Inlaatspruitstuk wslk gescheurd => dampen = brand
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/binnenland/1.1903033
op de video sec 14-17  zie je die massieve aflaatklep en beschadigde constructiedelen, ook leidingen.

http://www.hbvl.be/limburg/zonhoven/auto-crasht-onder-truck.aspx

onderdoor bij vrachtwagen zonder klep of lage constructie,
 motordelen met brandstof of dampen(inlaatspruitstuk of leidingen bij directe injectie) niet genoeg beschadigd -> geen brand

Naja deskundigen zullen wel uitmaken aan de (motordelen)schade hoe de brand ontstaan is.
« Laatst bewerkt op: maandag 10 maart 2014 - 21:31:20 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 11 maart 2014 - 00:44:39 »
Hoe een autobrand na een ongeval ontstaat is doorgaans toch vrij simpel : brandstofleidingen beschadigd + hete delen (uitlaatcollector of turbo) = slechte combinatie.

Punt is dat autobranden normaal niet ineens in een vuurhaard resulteren.
Als je nog bij bewustzijn bent en niet bekneld zit, geraak je er nog uit.

Voor 't eerste heb je de gordel.
Voor 't tweede beetje geluk nodig vooraan, en achteraan mag dat normaal helemaal geen probleem zijn bij een frontale aanrijding ... als je tenminste niet gesandwiched werd tussen de gordel (indien al gedragen) en 60-80 kg "puntlading" in de koffer.

Wat het effect is van dergelijk gewicht in een autokoffer op de achterbank is me niet echt duidelijk.
Kan best dat de bevestigingspunten of de klemmen bovenaan (indien neerklapbaar) het begeven. Geen idee wat die kunnen hebben, maar het is zeker niet onbeperkt.
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 11 maart 2014 - 11:51:15 »
Waar ik soms aan denk is de klimatisering in de auto bij 7 personen (vochtige koele nacht):

Waren de ruiten plots teveel beslagen, en daardoor het zicht naar voor onvoldoende ?
Was de verluchting en luchtverversing voldoende ?

"Feit" is (volgens kranten) dat de eigenaar van de auto niet zelf reed maar achteraan zat, hij mocht met zijn voorlopig rijbewijs toch niet rijden, daarbij had hij al xx- gedronken.
Deed hij een dutje op de achterbank (verwarming + vochtige uitgeademde lucht met 7 personen)

De 23-jarige zou namelijk gereden hebben, maar die had geen rijbewijs en kende de auto wslk niet ?

Allemaal gissingen.... microslaap of secondenslaap sluit ik ook niet, zelfs met 7 personen in de wagen. Wie was er alert genoeg en vooruitziend op de snelweg ? Kon men boven de kopsteunen kijken ? enz...
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 11 maart 2014 - 12:02:00 »
Waren de ruiten plots teveel beslagen, en daardoor het zicht naar voor onvoldoende ?

En dan blijft je maar verder rijden met hoge snelheid zonder daar iets aan te doen?