Of heb ik het verkeerd als ik denk dat bij een diesel de kans op brand minder groot is dan bij een benzine-wagen.
Neem een soeplepel Diesel en probeer de Diesel te ontsteken: dat lukt niet.
Steek nu een wiek (bijvoorbeeld een stuk breigaren) in de Diesel: de Diesel stijgt in de wiek door capilariteit, en daar kun je de Diesel wél ontsteken. Zodra daardoor de Diesel in de lepel een temperatuur van 50° C bereikt heeft, ontbrandt ook de Diesel in de lepel aan het oppervlak. Weliswaar verloopt de ontbranding van Diesel niet zo snel als die van benzine (een benzinemotor noemde men daarom ook wel eens een "ontploffingsmotor").
maar brand in de wagen zou wel eens één van de weinige zaken kunnen zijn waarbij een gordel dragen het risico verhoogt.
Neen, dat geloof ik niet, Walter. Zonder gordel zijn de slachtoffers dikwijls al bewusteloos door de objecten waar ze tegenaan geknald zijn, zodat ze de gordel niet meer kunnen losmaken en het voertuig verlaten.
Een setje met een mes om de gordel door te snijden (bijvoorbeeld als de wagen op zijn dak ligt en je de gordel niet loskrijgt omdat je er met je volle gewicht in hangt) en een hamertje om een ruit in te slaan kan eventueel nuttig zijn. Zorg er dan wel voor dat dat setje binnen handbereik blijft, wat de wagen ook doet.