Auteur Topic: Leerling-bestuurder rijdt met dronken begeleider in ongekeurde auto  (gelezen 6678 keer)

Offline Stefto

• Expert
Leerling-bestuurder rijdt met dronken begeleider in ongekeurde auto
« Gepost op: zaterdag 22 maart 2014 - 22:08:50 »
Citaat
Leerling-bestuurder rijdt met dronken begeleider in ongekeurde auto
De Brusselse lokale politie heeft zaterdag bij een verkeerscontrole een leerling-autobestuurder betrapt die rondreed met een wagen van de rijschool die niet gekeurd was. Bovendien bleek dat de begeleider van de rijschool flink gedronken had.
De man legde weliswaar een negatieve ademtest af. Bij dezelfde controle hield de politie ook een bejaarde man tegen die rondreed met een wagen die al sinds 2005 niet meer gekeurd was en waarvan de nummerplaat geschrapt was. Dat meldt het Brusselse parket. ...
???

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Leerling-bestuurder rijdt met dronken begeleider in ongekeurde auto
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 22 maart 2014 - 23:06:11 »
Er is een verschil tussen alcoholintoxicatie en dronkenschap.

Sommige mensen zijn al behoorlijk dronken vooraleer hun alcoholgehalte de wettelijke norm overschrijdt. Omgekeerd zijn er met 2 promille alcohol waar je niets aan ziet .
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: zondag 23 maart 2014 - 08:07:49 »
Stefto, correct me if I'm wrong.  Maar ik meende dat je rij-instructeur bent?  Het onderscheid tussen beide, wordt nogal dikwijls gevraagd op brevettenexamens.  Vooral dan op de mondelinge proef.

Het verschil is héél simpel:

intoxicatie

Objectief meetbaar dmv ademtest/ademanalyse, waarbij de hoeveelheid mg alcohol per uitgeademde liter alveolaire lucht gemeten wordt, ofwel op basis van een bloedproef waarbij nagegaan wordt hoeveel gram alcohol er in een liter bloed aanwezig is.

dronkenschap

Is niet objectief meetbaar.  Dit is hetgeen verbalisanten (menen te) vaststellen op basis van uiterlijke kenmerken.  Bijvoorbeeld wartaal uitkramen, evenwichtsstoornissen, bloeddoorlopen ogen, spreken met dubbele tong, enz.

Zo kan een stevige drinkebroeder al behoorlijk geïntoxiceerd zijn, zonder dat er uiterlijke kenmerken van dronkenschap waar te nemen zijn.  Omgekeerd kan iemand die anders nooit alcohol aanraakt, na 1 pint ad fundum mss al zo dronken zijn als wat, terwijl een ademtest dan zou uitwijzen dat hij niet geïntoxiceerd is.

Ondermeer voor verzekeringskwesties na een ongeval, heeft dit onderscheid gevolgen.  De meeste verzekeraars voorzien in hun polisvoorwaarden dat bij een ongeval met dronkenschap, de verzekeraar regres kan uitvoeren.  Bij louter intoxicatie, zonder vaststellingen van dronkenschap is dat lang niet altijd het geval.

Wel kan de verzekeraar na ieder ongeval in principe de polis opzeggen.  En bij vaststellingen van intoxicatie, wordt die kans er uiteraard alleen maar groter op.
« Laatst bewerkt op: zondag 23 maart 2014 - 08:21:40 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: zondag 23 maart 2014 - 08:25:14 »
Zie voor dit onderwerp, overigens ook >>> hier.   ;)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 25 maart 2014 - 20:11:26 »
Er is een verschil tussen alcoholintoxicatie en dronkenschap.

Sommige mensen zijn al behoorlijk dronken vooraleer hun alcoholgehalte de wettelijke norm overschrijdt. Omgekeerd zijn er met 2 promille alcohol waar je niets aan ziet .
Normalitair heb je eerst alcoholintoxicatie en daarna pas dronkenschap. Het kan uiteraard ook wel andersom maar dat zullen eerder de uitzonderingen zijn.

Het ging mij vooral over de manier van verslaggeving. Sensatie.
Eerst beweren dat "de begeleider van de rijschool flink gedronken had" om daarna te zeggen dat "hij een negatieve ademtest aflegde" is sensatiezucht en weinig geloofwaardig. Valt namelijk niet te bewijzen door de agent of hij dronken was. De "begeleider" kan zich ook onmogelijk verdedigen tegen zulke uitspraken behalve dat hij negatief testte. Het blijft een dronkenlap.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 25 maart 2014 - 20:32:36 »
Stefto, correct me if I'm wrong.  Maar ik meende dat je rij-instructeur bent?  Het onderscheid tussen beide, wordt nogal dikwijls gevraagd op brevettenexamens.  Vooral dan op de mondelinge proef.

Het verschil is héél simpel:

intoxicatie

Objectief meetbaar dmv ademtest/ademanalyse, waarbij de hoeveelheid mg alcohol per uitgeademde liter alveolaire lucht gemeten wordt, ofwel op basis van een bloedproef waarbij nagegaan wordt hoeveel gram alcohol er in een liter bloed aanwezig is.

dronkenschap

Is niet objectief meetbaar.  Dit is hetgeen verbalisanten (menen te) vaststellen op basis van uiterlijke kenmerken.  Bijvoorbeeld wartaal uitkramen, evenwichtsstoornissen, bloeddoorlopen ogen, spreken met dubbele tong, enz.

Zo kan een stevige drinkebroeder al behoorlijk geïntoxiceerd zijn, zonder dat er uiterlijke kenmerken van dronkenschap waar te nemen zijn.  Omgekeerd kan iemand die anders nooit alcohol aanraakt, na 1 pint ad fundum mss al zo dronken zijn als wat, terwijl een ademtest dan zou uitwijzen dat hij niet geïntoxiceerd is.

Ondermeer voor verzekeringskwesties na een ongeval, heeft dit onderscheid gevolgen.  De meeste verzekeraars voorzien in hun polisvoorwaarden dat bij een ongeval met dronkenschap, de verzekeraar regres kan uitvoeren.  Bij louter intoxicatie, zonder vaststellingen van dronkenschap is dat lang niet altijd het geval.

Wel kan de verzekeraar na ieder ongeval in principe de polis opzeggen.  En bij vaststellingen van intoxicatie, wordt die kans er uiteraard alleen maar groter op.
Ik ga hier niet reageren (over dit onderwerp) op jou. Ik zou dat wel willen doen op GRO. Daar ben ik met mijn alias echter afgesmeten. Jammer. Was er eindelijk eens iets te beleven. ;) Zeg eens dat ze dat terug open zetten.
Oh ja. Dat nieuwe theorieboek van Eugene en Flor is voor heel wat verbetering vatbaar. Eens schuin doorlezen. Enkele foutjes gezien en verschrikkelijke kwaliteit van de afbeeldingen. Misschien even voortzeggen.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 26 maart 2014 - 08:10:58 »
Het ging mij vooral over de manier van verslaggeving. Sensatie.

Dat doen kranten toch vaker ?  Foute termen gebruiken, en uitpakken met sensationele (en daardoor niet zelden misleidende) titels, ed.

Iemand dronken noemen, louter op basis van een positieve ademtest.  Promilles blazen, schrijven dat een bromfietser aangereden werd door een automobilist (wijl die bromfietser zélf geen voorrang verleend had) en meer van die onzin ....

Hierzie, nog zo'n pareltje van hoe verslaggeving niet moet:

http://www.gva.be/regio-mechelen/80-dronken-bestuurders-excuseren-zich-voor-rechter.aspx

rijverbod ipv vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen, journalist noemt beklaagden collectief dronken maar verwijst enkel naar de mate van intoxicatie, enz.

Valt namelijk niet te bewijzen door de agent of hij dronken was.

Blijkbaar hebben ze jou ook al nooit geleerd dat die agent NIKS hoeft te bewijzen, want dat zijn vaststellingen bewijskracht hebben tot bewijs van het tegendeel ?  

(en neen, de manier waarop onze rechtsstaat hier almaar verder uitgehold geworden is de laatste tijd, keur ik geenszins goed)

De "begeleider" kan zich ook onmogelijk verdedigen tegen zulke uitspraken behalve dat hij negatief testte. Het blijft een dronkenlap.

En da's inderdaad een groot probleem voor die begeleider.  Als de agent zijn vaststellingen zorgvuldig genoeg genoteerd heeft, om het voor een rechter aannemelijk te maken dat er sprake was van dronkenschap, hangt hij als hij zijn onschuld niet kan bewijzen.

Je kan in een rechtbank nog zo hard roepen als je wil dat het groen was, als de flik blijft volhouden dat het rood was, heb je een probleem als je geen bewijzen hebt.

Ik ga hier niet reageren (over dit onderwerp) op jou.

Schrijven dat je niet gaat reageren, en en passant toch (uiteraard compleet off topic) reageren.  Faut le faire, Stefto.   :D

En daarbij: wat houdt je tegen ?  Als ik in bovenstaande posting iets verkeerd geschreven heb: shoot.  Voor de dag ermee.  Ik leer altijd graag iets bij.

Ik zou dat wel willen doen op GRO. Daar ben ik met mijn alias echter afgesmeten. Jammer. Was er eindelijk eens iets te beleven. Wink Zeg eens dat ze dat terug open zetten.

Om wat te doen ?  Een constructieve posting plaatsen, zeker ?  Laat me niet lachen.  

Ik heb je onderandere ook op juridischforum aan het werk gezien, en gemerkt dat je ook daar er alleen maar op uit bent om de boel grandioos te verzieken.  Je gebaart er wat van krommenaas, en doet er geen enkele constructieve posting.  Mss is het je ontgaan, maar ook daar zijn er al meerdere forumdeelnemers die je dwaze gedoe beu zijn.

Giserke:
Ik vermoed dat dit voor jouw en koud kunstje is om de juiste verwijzing te posten met een link?

Turaki:
Kalm, dit is een verwijzing naar een uitspraak, die verwijst naar de wegcode. Dat de nummering ondertussen verandert is na de uitspraak, maakt de uitspraak niet minder correct. En als u dit toch zo goed weet, vul dan liever het antwoord aan met de juiste nummering (en als u echt wil, de juiste tekst), ipv beschuldigingen gaan rondstrooien. Heel wat constructiever dan wat u nu doet.

Wuyts 1991
Een verdere discussie hierover heeft geen enkele zin.
U was zelf een van de partijen op verschillende fora waar over dit thema gediscussieerd werd.
Op geen enkel forum geraakt men eraan uit
omdat de wetgeving hier niet duidelijk in is. Het is hier niet zwart of wit maar grijs.

Oh ja. Dat nieuwe theorieboek van Eugene en Flor is voor heel wat verbetering vatbaar. Eens schuin doorlezen. Enkele foutjes gezien en verschrikkelijke kwaliteit van de afbeeldingen. Misschien even voortzeggen.

Wel, wel.  Nu Stefto (hopelijk) eindelijk doorheeft dat hij weer maar 's een bok van formaat heeft geschoten omdat hij het elementaire verschil tussen dronkenschap en intoxicatie niet kent, verandert hij maar snel van onderwerp.  Beetje gefrustreerd om je heen beginnen schoppen, zonder zelfs nog maar een begin van een argument aan te brengen.

Zielig.
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 maart 2014 - 15:42:17 door bert.covens »

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 26 maart 2014 - 21:26:52 »
Bert.
Citaat
Giserke:
Ik vermoed dat dit voor jouw en koud kunstje is om de juiste verwijzing te posten met een link?

Turaki:
Kalm, dit is een verwijzing naar een uitspraak, die verwijst naar de wegcode. Dat de nummering ondertussen verandert is na de uitspraak, maakt de uitspraak niet minder correct. En als u dit toch zo goed weet, vul dan liever het antwoord aan met de juiste nummering (en als u echt wil, de juiste tekst), ipv beschuldigingen gaan rondstrooien. Heel wat constructiever dan wat u nu doet.
Vreemd genoeg waren zij een beetje onvriendelijk tegen mij. Toch heb ik gewoon gedaan wat ze vroegen. Tekst en nummering zijn gevolgd.
Citaat
Wuyts 1991
Een verdere discussie hierover heeft geen enkele zin. U was zelf een van de partijen op verschillende fora waar over dit thema gediscussieerd werd.
Op geen enkel forum geraakt men eraan uit omdat de wetgeving hier niet duidelijk in is. Het is hier niet zwart of wit maar grijs.
Met Wuyts 1991 heb ik zelfs nog heel constructieve discussies gehad en ik zal hem hier ook nog even citeren:
Citaat
We komen alleszins verder dan op vele andere fora ! :)
Dat viel best nog mee dus.

Citaat
Wel, wel.  Nu Stefto (hopelijk) eindelijk doorheeft dat hij weer maar 's een bok van formaat heeft geschoten omdat hij het elementaire verschil tussen dronkenschap en intoxicatie niet kent, verandert hij maar snel van onderwerp.  Beetje gefrustreerd om je heen beginnen schoppen, zonder zelfs nog maar een begin van een argument aan te brengen.
Dat verschil heb ik 20 jaar geleden geleerd. Maar goed. Waarom zeg jij dat ik een bok heb geschoten? Ik heb toch verklaard dat het mij ging om de sensatiedrang. En ja. Dat komt idd vaak voor.
Over dat boek. Sorry geloof me. Bij de eerste fout die ik zag in het boek (ergens rond blz. 40 dacht ik) ben ik gestopt. Temeer omdat die afbeeldingen zo slecht waren.

Bert. Kom op joh. Laat je zo niet opjutten.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 26 maart 2014 - 22:26:36 »
Waarom zeg jij dat ik een bok heb geschoten?

Omdat je hier in je eerste posting schrijft:

Citaat
dronken begeleider
(...)
De man legde weliswaar een negatieve ademtest af.

???

Men kan -zoals hierboven uitgelegd- dronken zijn, zonder daarom geïntoxiceerd te zijn.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 26 maart 2014 - 22:39:30 »

Citaat
dronken begeleider
(...)

???

Men kan -zoals hierboven uitgelegd- dronken zijn, zonder daarom geïntoxiceerd te zijn.
Misschien heb je wat te snel een conclusie getrokken. Gelukkig ben ik niet boos op jouw.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 27 maart 2014 - 00:08:47 »
Ik heb toch verklaard dat het mij ging om de sensatiedrang. En ja. Dat komt idd vaak voor.
Is zowat standaard bij verkeersberichtgeving ...

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 28 maart 2014 - 14:27:37 »

Citaat
dronken begeleider
(...)

???

Ik heb niets geschreven. Gewoon een citaat met een smileytje dat wat bedenkelijk kijkt en wat vraagtekens erboven. Een ongeletterd bericht als het ware.
Bok ... schieten ... wie eigenlijk?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 28 maart 2014 - 20:21:03 »
Ik heb niets geschreven. Gewoon een citaat met een smileytje dat wat bedenkelijk kijkt en wat vraagtekens erboven. Een ongeletterd bericht als het ware.

Daar had ik toch geconcludeerd dat je het verschil tussen dronkenschap en intoxicatie niet kende.  En kennelijk was ik niet de enige die het zo begrepen had.  Ook Jozef heeft je hierboven in zijn posting het verschil uitgelegd tussen beide.

Dus ja, het verschil tussen beide niet kennen ... dàt noem ik een bok van formaat, ja.

Bok ... schieten ... wie eigenlijk ?

Sorry als ik je posting ff verkeerd begrepen zou hebben.  Maar als je met die bewuste posting niet te kennen gegeven hebt het verschil niet te kennen tussen dronkenschap en intoxicatie .... wat moge dan wel de strekking van je posting geweest zijn ?

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 29 maart 2014 - 00:06:07 »
Sorry als ik je posting ff verkeerd begrepen zou hebben.  Maar als je met die bewuste posting niet te kennen gegeven hebt het verschil niet te kennen tussen dronkenschap en intoxicatie .... wat moge dan wel de strekking van je posting geweest zijn ?
Ah, nu stel je een vraag. Ik zal het u proberen uit te leggen aan de hand van een citaat van jouw.
Citaat
intoxicatie

dronkenschap

In het geval van de "begeleider" uit het verhaal:
Acht jij de kans het grootst dat hij:
a) een stevige drinkebroeder is, zonder dat er uiterlijke kenmerken van dronkenschap waar te nemen zijn. Voor één keer heeft hij zich kunnen bedwingen en heeft maar 2 pinten gedronken. Toch ziet de agent dat hij dronken is.
of
b) iemand is die NOOIT alcohol aanraakt maar zo net voor hij iemand gaat "begeleiden" toch maar eens even 1 pint ad fundum gaat binnenkappen.
of
c) gewoon wat verward overkwam bij de betreffende agent. (bijvoorbeeld omdat de agent straalbezopen was)

In ieder geval was het voor de agent overduidelijk dat de "begeleider" echt wel flink gedronken had. Flink gedronken klinkt heel erg als meer dan 10 pinten (of iets dergelijks) en flinke kenmerken vertonen (wartaal uitkramen, evenwichtsstoornissen, bloeddoorlopen ogen, spreken met dubbele tong, enz.). Ik kan mij moeilijk voorstellen om dan nog negatief te testen bij de ademtest. Ik zeg niet dat ik het onmogelijk acht.

Misschien was de journalist die het artikeltje schreef wel onder invloed van weet ik veel wat.

Gewoon de feiten uit het citaat.
- "begeleider" maar toch met een wagen van de rijschool  ???
- "begeleider van de rijschool"  ???
- flink gedronken en toch een negatieve ademtest afleggen  ???
- een bejaarde man die rondjes reed met een wagen  ???

Het kwam mij gewoon nogal vreemd over. Ik had niet de intentie om er veel woorden aan vuil te maken (mislukt) en plaatste dus gewoon een  ??? onder het citaat. Mag dat?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 maart 2014 - 00:10:59 door Stefto »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 29 maart 2014 - 10:51:56 »
Als ik het goed begrijp, heeft Stefto twijfels bij het waarheidsgehalte van het krantenartikel.

Dat waarheidsgehalte laat inderdaad nogal eens te wensen over. Maar naar mijn gevoel hebben we in dit geval geen overtuigende aanwijzingen om daaraan te twijfelen.

Het is niet zo uitzonderlijk als Stefto het bestempelt dat iemand die minder dan 0,5 promille heeft, wel degelijk dronken is in die mate dat zijn vaardigheden als bestuurder of begeleider er ernstig onder lijden. Bovendien is openbare dronkenschap sowieso een misdrijf.

De vaststellingen door de Belgische politie zijn niet zelden onvolledig of zelfs ronduit niet correct. In dit geval dienen we de betrokken agent evenwel het voordeel van de twijfel te gunnen en ervan uit te gaan dat de betrokkene wel degelijk dronken was.

Wat we wel met zekerheid weten, is dat het met heel wat Belgische gebrevetteerde rijschoolinstructeurs droevig gesteld is.

Laten we ook niet vergeten dat het voertuig niet in orde was met de technische keuring, en het beschamend is dat een begeleider met een dergelijk voertuig vertrekt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."