Auteur Topic: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'  (gelezen 8477 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #30 Gepost op: maandag 15 september 2014 - 17:47:23 »
Ban ineens ook maar de schoolbus !

Lier, 15 september :

3 (DRIE) schoolbussen fout geparkeerd.

4de (VIERDE) gooide het verkeer overhoop in een smal straatje waar ook een school ligt.

Terwijl alles vast stond omdat verkeer vanuit de school mordicus naar links wil (anders moet je gans lier rond) terwijl dat niet kan (daar stond dus de bus) vonden er een paar er niet beter op dan met de auto over het trottoir te gaan spookrijden.
Even "netjes rechts" gaan staan, en dan was dat feestje ook weer voorbij  ;D
Ge had dat moeten zien man ... en maar van hun gat geven. :D

BTW: alles wat niet komt laden of lossen en meer dan 3,5 ton weegt, mag Lier centrum gewoonweg niet eens binnen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #31 Gepost op: maandag 15 september 2014 - 19:19:47 »
Wanneer we het hebben we het over drukkere en/of complexere kruispunten.
ben ik nogal voorstander van het idee van Rafael. Conflictvrij met een oproepknop.

Met de technologie die vandaag beschikbaar is, kan er automatische detectie aan voorafgaan zodat de fietser(s) tientallen meters vooraf aan het systeem kan laten weten dat hij aan het kruispunt zal komen en 'groen licht' krijgt en afslaand verkeer rood.
Vlotte doorstroming van de fietsers + beperkte wachttijd voor afslaand verkeer.

En zoals Jozef zei, is veiligheid toch de hoogste prioriteit.

Indien conflictvrij kan met minder lange wachttijden is Inazuma ook blij  :)

Citaat van: Inazuma
De conflictvrije afslagregeling linksaf werkt - hoe slecht ze ook in de wegcode staat - om het aantal ongevallen door voorrangsnegatie (afslaan) te minderen.
Ik denk niet dat het dodehoekongeval te wijten was aan voorrangsnegatie maar eerder de oorzaak was van slecht uitzicht van de vrachtwagenbestuurder. Die man was van goede wil, maar zag die kleine op zijn fietske niet!
« Laatst bewerkt op: maandag 15 september 2014 - 21:01:48 door de rijprof »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #32 Gepost op: maandag 15 september 2014 - 23:43:10 »
Ik denk niet dat het dodehoekongeval te wijten was aan voorrangsnegatie maar eerder de oorzaak was van slecht uitzicht van de vrachtwagenbestuurder. Die man was van goede wil, maar zag die kleine op zijn fietske niet!

Hoeveel spiegels hebben vrachtwagens nu al, alleen al aan de buitenkant? Een stuk of 5 als ik me niet vergis? Moeten ze misschien ook nog een radar op het dak verplichtend maken?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 16 september 2014 - 09:53:10 »

Hoeveel spiegels hebben vrachtwagens nu al, alleen al aan de buitenkant? Een stuk of 5 als ik me niet vergis? Moeten ze misschien ook nog een radar op het dak verplichtend maken?
Misschien beter een zwaailicht  ::)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 16 september 2014 - 16:11:52 »
Hoeveel spiegels hebben vrachtwagens nu al, alleen al aan de buitenkant? Een stuk of 5 als ik me niet vergis?
Zoveel dat je ze niet meer allemaal in het oog kan houden, en dat ze het zich door de ramen vaak hinderen ipv verbeteren ...

Hang ergens een spiegel, en je creëert terug een dode hoek achter de spiegel ...
Weg Wanbeheer.be

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 16 september 2014 - 21:10:02 »
De vrachtwagen week eerst uit naar links om daarna rechts af te slaan. Vandaar waarschijnlijk de oorzaak dat hij, ondanks meerdere spiegels, de jonge fietser niet gezien heeft.

Mij lijkt een conflictvrije regeling het veiligst aan moeilijke kruispunten en een detectiesysteem kan de wachttijden inkorten.
Waar wacht men nog op? Hoeveel dodehoekongevallen moeten er nog gebeuren?  Hoeveel is een mensenleven waard?

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 16 september 2014 - 21:20:44 »
Dat is geen prioriteit een mensenleven redden, specifiek op dit kruispunt, 35 jaar geleden kwam ik daar al als fietser en toen was het al gevaarlijk.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 19 september 2014 - 19:45:42 »
En vooral de beschikbare ruimte om een bocht te nemen nog wat verder beperken, zodat men met een vrachtwagen druk bezig is om te zien dat men de bocht kàn nemen ... en er minder aandacht over blijft om uit te kijken voor andere weggebruikers ...
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #38 Gepost op: zaterdag 20 september 2014 - 00:36:14 »
Dat is geen prioriteit een mensenleven redden

Vragen (niet alleen voor jo):

En waarom is een mensenleven geen prioiriteit, als ik vragen mag?

Is dat het beschavingspeil dat we bereikt hebben?

Wat is de toekomst van een samenleving waarin een mensenleven geen prioriteit is?

Hoe voel je jezelf bij de gedachte dat daardoor één van je dierbaren je kan ontvallen?

Wat gaan we ertegen doen? Er hier op dit forum nog wat over jammeren, en verder er ons maar bij neerleggen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #39 Gepost op: zaterdag 20 september 2014 - 06:04:46 »
Omdat ze politiek doen, ze stemmen aan het ronselen zijn, dat doe je met prestigeprojectjes.
Schoon vb. is Mortsel waar Pira haar prestigeproject heeft doorgedrukt.
Is dat veilig dat je daar vooral bezig moet zijn om je vrachtwagen er door te krijgen?
Dat er denkelijk geen enkel andere stad is waar het sluikverkeer zo weelderig tiert? Als ik met de auto door Mortsel moet pak ik een sluikweg (er zijn er meerdere) en dan heb ik voor en achter me auto's die niet anders doen, dat zijn straatjes waar ik anders totaal niet zou komen.

En verder omdat ze er geen opleiding voor hebben gehad. Of omdat ze geen opleiding gevolgd hebben (opleiding is langer dan 8 tot 4 werken)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #40 Gepost op: zaterdag 20 september 2014 - 09:19:57 »
En verder omdat ze er geen opleiding voor hebben gehad. Of omdat ze geen opleiding gevolgd hebben (opleiding is langer dan 8 tot 4 werken)

Er bestaat helaas geen opleiding waar men iemand gezond verstand kan bijbrengen.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #41 Gepost op: zaterdag 20 september 2014 - 14:00:22 »
Bestaan wel workshops om je werkelijkheidszin te onwikkelen maar de gemiddelde ambtenaar zal dat niet in zijn eigen tijd met zijn eigen geld gaan doen om efficienter te werken.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #42 Gepost op: zaterdag 20 september 2014 - 16:51:36 »
Bestaan wel workshops om je werkelijkheidszin te onwikkelen maar de gemiddelde ambtenaar zal dat niet in zijn eigen tijd met zijn eigen geld gaan doen om efficienter te werken.

Dat is niet zozeer een kwestie van tijd en geld. De gemiddelde ambtenaar en (efficiënter) werken gaan niet samen.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #43 Gepost op: zaterdag 20 september 2014 - 16:55:45 »
precies, het interesseert ze niet.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #44 Gepost op: zondag 21 september 2014 - 12:36:06 »
En waarom is een mensenleven geen prioiriteit, als ik vragen mag?
Da's een vaststelling op basis van het gevoerde beleid, Jozef ...

De ideologie is belangrijker dan de resultaten.

Voetgangers voorrang op zebrapad ! -> meer doden en gewonden nadien

Fietsers voorrang op fietspad ! -> meer doden en gewonden achteraf

Of die voorrang ook ietwat nageleefd wordt, wordt amper gecontroleerd.

Of de overheid de spelregels naleeft bij het inrichten van haar wegen, wordt al evenmin gecontroleerd.
En laat dat nu net vaal gaan over voorrangssituaties.
In veel gevallen precies ivm fietsinfra ...
Weg Wanbeheer.be