Auteur Topic: Rijbewijs met punten nog eens op tafel  (gelezen 5780 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Rijbewijs met punten nog eens op tafel
« Gepost op: woensdag 10 september 2014 - 22:32:40 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2046427/2014/09/10/Rijbewijs-met-punten-ligt-op-Zweedse-tafel.dhtml

Dat wordt dan zo goed als alleen een rijbewijs-met-snelheidspunten ...

Eerst draaide men de bewijslast in verkeerszaken om: je bent schuldig tot je je onschuld bewijst voor de rechtbank.

Daarna draaide men de ganse rechtsgang in verkeerszaken om: Je bent schuldig & de facto automatisch "veroordeeld" tenzij je zelf tijdig naar de rechtbank stapt om je hopelijk vrij te zien spreken.

De volgende stap is nu het effect daarvan automatisch toepassen op je rijbewijs ...

Rekening houdend dat 2 van mijn laatste 3 PVs 100% onterecht waren, heb ik stevige vragen bij de waarde daarvan.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs met punten nog eens op tafel
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 11 september 2014 - 00:04:45 »
en door een recente aanpassing moet je als onschuldige ook nog eens de gerechtskosten betalen van de overheid
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 07 oktober 2014 - 13:52:43 »
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141007_01307777&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Kathleen Stinckens heeft wel een ...  euh .... punt. 

Een klein voorbeeldje.  10 km/u te snel = 1 strafpunt.  Ongeacht waar, wanneer, weersomstandigheden,....  Een voorbeeldje.  Een politierechter krijgt twee overtreders bij zich.  De eerste, is iemand die op een zomerse dag, bij droog wegdek eens 130 km/u ipv 120 km/u op een lege autosnelweg rijdt.  Hij geeft zijn fout toe, en geeft te kennen zijn straf te zullen aanvaarden.  De tweede, is iemand die die 40 km/u rijdt, hartje herfst en pikdonker, in een schoolomgeving op 't ogenblik dat al die kindertjes daar toekomen.  Hij gebaart wat van krommenaas en vindt dat de flikken maar beter de dieven zouden gaan vangen, en hem met rust moeten laten.  En daarbij: die flikken waren niet met twee, en ze droegen geen witte handschoenen.  In het toekomstige systeem, zijn ze allebei even zwaar gestraft: 1 puntje erbij.  Niet meteen het systeem waar ik voor sta te springen.

Zo wordt het beroep van rechter immers gedegradeerd.  Een rechter kan nu -binnen de wettelijke krijtlijnen - souverein, geval per geval, oordelen of hij eerder wil slaan dan wel zalven en betrokkene nog een kans geven.  Weldra zal een rechter zich enkel nog mogen buigen over de vraag: veroordeling of vrijspraak.  Daarna kunnen de gegevens dan in de computer gestopt worden, en de computer spuugt wel een blad uit met daarop de strafmaat.  Als dàt de bedoeling is van de nieuwe regel .....

En verder: ineens drie maanden.  Amai.  Ofwel zal het fileprobleem snel opgelost raken.  Ofwel gaat er aardig gereden worden spijts verval.  Want controle op houder zijn én tevens bij zich hebben van het rijbewijs, is er toch quasi nooit.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 07 oktober 2014 - 14:27:02 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 07 oktober 2014 - 15:30:17 »
ik lees altijd enkel over de aftrek van punten
is het ook voorzien dat je na een bepaalde tijd foutloos te rijden je punten kan terugkrijgen?
anders als je een keer onvoorzichtig een zware overtreding begaat -4 ptn en na 10 jr nog eens -4 ptn ben je plots je rijbewijs kwijt
waar je eigenlijk toch een voorzichtig bestuurder bent
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 07 oktober 2014 - 17:38:53 »
Aangezien het puntenrijbewijs in D al sinds 1974 bestaat hoeft men enkel eens te kijken hoe het daar geëvolueerd is.
http://www.bussgeld-info.de/

Of in Nederland
 http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/wat-is-het-beginnersrijbewijs.html
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/wat-is-het-puntenrijbewijs-en-per-wanneer-is-dit-ingevoerd.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijbewijs#Puntenrijbewijs
http://www.tuning-gids.nl/puntenrijbewijs.htm

Natuurlijk kan men zijn strafpunten terug afbouwen na respectievelijke jaren.

Maar aangezien prutsersland niet in staat is een degelijke databank, een degelijke wegcode, en natuurlijk een navenant degelijke boetekatalogus, weet op te stellen zal het eenzelfde verhaal zijn als bij de invoering van de Europese nummerplaat: als allerlaatste omstreeks 2050.  ;D   (menige zal het dus niet meer meemaken   ;))
« Laatst bewerkt op: dinsdag 07 oktober 2014 - 18:02:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 07 oktober 2014 - 18:29:56 »
Dashcams gaan zeer populair worden.

Naar de rechtbank stappen zal ook toenemen - terwijl men dat net wilde verminderen door te laten dokken.
Zolang de Vlaming enkel moet dokken vloekt en tiert hij wel, maar betaalt uiteindelijk met zijn staartje tussen zijn benen.
Als daar ook nog een rijverbod bij komt gaan er velen vermoedelijk al eens anders denken en reageren.

Ik zie niet in waarom ik een uitzonderlijk geval zou zijn, maar 2/3 van de PVs die ik de laatste jaren kreeg waren dus volledig onterecht.
Stel je voor dat dat inderdaad de ratio is van alle PVs ...

Jef Van den Bergh en Co willen ook de verjaring optrekken naar 3 jaar.
Effectief betekent dat dus 6 jaar ipv 2 nu met stuiting.
Weg Wanbeheer.be

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 07 oktober 2014 - 19:50:21 »
En komen die punten er ook als je een onmiddellijke inning kreeg? Dan komt dat toch niet voor de rechtbank?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 07 oktober 2014 - 20:38:56 »
Ik zie niet in waarom ik een uitzonderlijk geval zou zijn, maar 2/3 van de PVs die ik de laatste jaren kreeg waren dus volledig onterecht.
Stel je voor dat dat inderdaad de ratio is van alle PVs ...

't Zal erop verbeteren (kuch, kuch), als de GAS-sjarels ook inbreuken tegen parkeren mogen gaan beteugelen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 07 oktober 2014 - 21:27:41 »
't Zal erop verbeteren (kuch, kuch), als de GAS-sjarels ook inbreuken tegen parkeren mogen gaan beteugelen.
Dat wordt idd. nog lachen ...
Die hebben helemaal 0,0 verkeers achtergrond.

Mechelen doen de flikken het nog, maar met opbrengst naar stadskassa.
En in Kortrijk is het bijna echt zover hé ... parkeerwachters die ineens parkeerovertredingen mogen gaan schrijven.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kortrijk/gas-boetes-voor-studenten-a2077564/

Ik heb zin om daar voor de lol eens wat te gaan staan staan ;)
Ik vind altijd plekjes waar ik toch wél mag staan  ;)

Bijna iedereen in de politiek was zogezegd tegen GAS, maar 't kwam er wel door, en nu ze zelf kunnen incasseren, is de reserve ineens verdwenen ...
Ik zie GAS weer verdwijnen waar het eigenlijk voor bedoeld was, en enkel nog voor verkeer gelden...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 07 oktober 2014 - 21:33:21 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 08 oktober 2014 - 07:42:52 »

Maar bij hun schrijfgedrag, heb ik toch ook m'n twijfels.  >>> Hier bijvoorbeeld, aan de overzijde van de hoofdzetel van Sanderus, zie ik nagenoeg dagelijks een flik staan.  Die houdt het voetgangerslicht in de gaten.  Zodra dat groen wordt, en er nog een bestuurder uit de Colomastraat komt, krijgt die een boete voor het negeren van het rode licht. 

De flik kan vanop zijn positie onmogelijk het rode verkeerslicht voor bestuurders die uit de Colomastraat komen aangereden, zien.  Hij kan enkel tot de conclusie komen dat dat licht op rood moet staan, als de voetgangers daar groen hebben.  Ik ben geen advocaat, maar ik vraag mij of zulke vaststelling eigenlijk wel rechtsgeldig is. 

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 08 oktober 2014 - 08:33:34 »
ik lees altijd enkel over de aftrek van punten
is het ook voorzien dat je na een bepaalde tijd foutloos te rijden je punten kan terugkrijgen?

Volgens de papieren versie van HLN gisteren, zou een strafpunt na verloop van drie jaar vervallen.  Bovendien zou de bestuurder na minstens 1 jaar na het krijgen van 1 (of meer) strafpunten, de teller ook op nul kunnen krijgen door het volgen van een soort veiligheidscursus.

Afwachten wat het uiteindelijk wordt, zeker ?

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 08 oktober 2014 - 10:54:20 »

Maar bij hun schrijfgedrag, heb ik toch ook m'n twijfels.  >>> Hier bijvoorbeeld, aan de overzijde van de hoofdzetel van Sanderus, zie ik nagenoeg dagelijks een flik staan.  Die houdt het voetgangerslicht in de gaten.  Zodra dat groen wordt, en er nog een bestuurder uit de Colomastraat komt, krijgt die een boete voor het negeren van het rode licht. 

De flik kan vanop zijn positie onmogelijk het rode verkeerslicht voor bestuurders die uit de Colomastraat komen aangereden, zien.  Hij kan enkel tot de conclusie komen dat dat licht op rood moet staan, als de voetgangers daar groen hebben.  Ik ben geen advocaat, maar ik vraag mij of zulke vaststelling eigenlijk wel rechtsgeldig is.

Ik zie die flik daar ook regelmatig staan. Ik dacht echter dat de voornaamste reden was het controleren op vrachtwagens. Vrachtwagens mogen immers niet door de Colomastraat rijden.

Als hij daar dan toch staat zou hij ook eens kunnen controleren op de mensen die niet correct links kunnen afslaan wanneer er 2 rijvakken ter beschikking zijn. De chauffeurs op het rechter rijvak snijden dikwijls hun bocht af waardoor je op het linkerrijvak in de val zit. Ik zie daar geregeld bijna ongelukken!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 08 oktober 2014 - 11:29:45 »
Ik zie die flik daar ook regelmatig staan. Ik dacht echter dat de voornaamste reden was het controleren op vrachtwagens. Vrachtwagens mogen immers niet door de Colomastraat rijden.

Vanop de hoofdzetel, kunnen we hem goed in de gaten houden.  Telkens het voetgangerslicht op groen staat, en er nog ene uit de Colomastraat komt, zien we hem kribbelen in z'n boekje.   ;)

Als hij daar dan toch staat zou hij ook eens kunnen controleren op de mensen die niet correct links kunnen afslaan wanneer er 2 rijvakken ter beschikking zijn. De chauffeurs op het rechter rijvak snijden dikwijls hun bocht af waardoor je op het linkerrijvak in de val zit. Ik zie daar geregeld bijna ongelukken!

Ofwel nemen ze hun bocht dermate ruim, dat ze vlak aan de hoofdzetel van Sanderus ne geparkeerde wagen rammen.  Als we uit de Colomastraat komen gereden, moeten we méér dan geregeld onze leerling in de gaten houden en tijdig corrigeren.  Anders wil hij/zij natuurlijk de voorligger volgen en blindelings dezélfde fout begaan (zelfs ondanks we de leerling tijdig verwittigd hebben hoe hij die bocht daar moet nemen).

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 08 oktober 2014 - 12:53:18 »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 08 oktober 2014 - 14:21:58 »
Als ze ook punten afnemen voor het niet respecteren van de afstand zoals ze dat in Duitsland doen zullen de files snel opgelost zijn.  Een afstand van 15 m bij een snelheid van 100 km/u resulteert daar al in 2 strafpunten , 160 euro boete en een rijverbod van 1 maand!
Net voor en na de spits is de snelheid op de snelweg inderdaad rond die 100 km/u en rijdt iedereen vlak op elkaar. Ik zie heel regelmatig nog minder afstand dan die 15 m.

In Belziek zullen het wel geen punten zijn die men op het rijbewijs plaatst maar snelheidspunten!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519