http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141007_01307777&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seedingKathleen Stinckens heeft wel een ... euh .... punt.
Een klein voorbeeldje. 10 km/u te snel = 1 strafpunt. Ongeacht waar, wanneer, weersomstandigheden,.... Een voorbeeldje. Een politierechter krijgt twee overtreders bij zich. De eerste, is iemand die op een zomerse dag, bij droog wegdek eens 130 km/u ipv 120 km/u op een lege autosnelweg rijdt. Hij geeft zijn fout toe, en geeft te kennen zijn straf te zullen aanvaarden. De tweede, is iemand die die 40 km/u rijdt, hartje herfst en pikdonker, in een schoolomgeving op 't ogenblik dat al die kindertjes daar toekomen. Hij gebaart wat van krommenaas en vindt dat de flikken maar beter de dieven zouden gaan vangen, en hem met rust moeten laten. En daarbij: die flikken waren niet met twee, en ze droegen geen witte handschoenen. In het toekomstige systeem, zijn ze allebei even zwaar gestraft: 1 puntje erbij. Niet meteen het systeem waar ik voor sta te springen.
Zo wordt het beroep van rechter immers gedegradeerd. Een rechter kan nu -binnen de wettelijke krijtlijnen - souverein, geval per geval, oordelen of hij eerder wil slaan dan wel zalven en betrokkene nog een kans geven. Weldra zal een rechter zich enkel nog mogen buigen over de vraag: veroordeling of vrijspraak. Daarna kunnen de gegevens dan in de computer gestopt worden, en de computer spuugt wel een blad uit met daarop de strafmaat. Als dàt de bedoeling is van de nieuwe regel .....
En verder: ineens drie maanden. Amai. Ofwel zal het fileprobleem snel opgelost raken. Ofwel gaat er aardig gereden worden spijts verval. Want controle op houder zijn én tevens bij zich hebben van het rijbewijs, is er toch quasi nooit.